Jump to content

Starkare cal.22 ammo till felt? (vinter)


SWEcerb

Recommended Posts

Var för första gången på felt skjutning i helgen och det var rimligt kallt runt -10. Fick höra att det lönar sig med 22 Ammo som är lite mer styrka i sig vid kallt väder. 

 

Är relativt färsk innom detta och har bara använt klubbens ammo som har bra pris, men är säkert då inte den bästa. 

 

Vad kan ni anbefalla för 22 ammo utomhus? 

 

Mvh Johan 

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker kun CCI Mini Mag til feltskyting (skyter med Browning Buckmark), da er jeg ihvertfall 100% sikker på at pistolen veksler som den skal, og presisjonen er rikelig bra nok til mitt bruk :) 

 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, Per-S said:

SK Biathlon

Testa litt den bla. for noen år siden i ca -16. Ammunisjon å rifle lå ute lenge. Fikk grei presisjon på 100m, men mye høydespredning på 200m. Nesten dobbelt så mye som i -10 med "lunken" rifle/ammo. Men det er jo utenfor den avstanden de fleste skyter 22lr. 

 

Eley tenex og lapua polar hadde ikke samme tendensen. Men ta det med ei klype salt, jeg har ikke mye data på det. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

FreeSkier skrev (1 time siden):

Eley tenex og lapua polar hadde ikke samme tendensen. Men ta det med ei klype salt, jeg har ikke mye data på det.

Det er vanskelig å vurdere, det er jo ulikheter mellom produksjonspartier. Den vi har tilgjengelig i skytterlaget nå går så godt i enkelte våpen at den blir brukt også av de som bare skyter inne. 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, SWEcerb said:

Kan nån ammo slita mer på pistolen än andra eller till och med förstöra den? 

Har en Hämmerli x-esse sport 

Det anbefales som regel ikke å benytte HV-ammo i halvauto, da disse har rekylfjærer laget for mer moderate ladninger. 

Link to comment
Share on other sites

SWEcerb skrev (12 timer siden):

Kan nån ammo slita mer på pistolen än andra eller till och med förstöra den?

Ja, de fleste matchpistoler har rekylfjær som er tilpasset matchammunisjon, altså std hastighet, litt under lydhastighet og 40 gr kule. Skyter du med ammunisjon som har mer rekylimpuls vil glidestykket få for stor hastighet bakover og kan slå i stykker deler.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Hvilken ammo bruker andre i Buckmark? Jeg har prøvd bl.a. Norma Tac-22, CCI Std selvfølgelig, og et par andre.

Men jeg får litt for ofte problemer med veksling. Vanligvis ett eller to av de første ti skuddene, etter det går det fint.

Den har gått ca. 1000-1500 skudd nå tenker jeg. Merker ingen forskjell før/etter puss. Med Mini Mag fungerer den strålende.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har skutt mye pistol i kulde og hadde i begynnelsen problemer med både klikk og veksling. Nå skyter jeg i minus 10 og kaldere med standard CCI uten problemer. Som pistol i .22 bruker jeg en Ruger MK IV og en SR 22. (Har ikke prøvd matchpistolen i minusgrader). Det viktigste er å holde magasinene rene. Fett fra .22-kulene legger seg foran i magasinet og blir som sirup i kulde. Ellers smører jeg pistolen med et tynt lag med god våpenolje (Ballistol fra flaske), og sist men ikke minst tømmer jeg et par esker med ammunisjon i lommen før jeg begynner slik at de holder en viss temperatur. Prøvde for øvrig SK Biathlon før jeg skjønte at det var fett i magasinene som var problemet, og det løste ingen ting. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Om det bare er prat vites ikke, men det skal visstnok være "bittelitt" forskjell på spec på amerikanske og europeisk. 22LR, både ammo og kammer, så rådet jeg har hørt er amerikansk ammo i amerikanske våpen og europeisk ammo i europeiske våpen. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

SWEcerb skrev (På 12.2.2024 den 19.34):

...
Har en Hämmerli x-esse sport 

 

Anbefaler ikke å skyte med kraftigere enn std. ammo i Xesse.

Avtrekkerbøylen på min knakk etter 3750 skudd med Topshot.

 

Har sett det samme på en kompis sin, også stort sett Topshot, samt et klubbvåpen med CCI std.

Begge disse med ukjent antall skudd.

 

 

SAM_2727.JPG

SAM_2729.JPG

Link to comment
Share on other sites

Diabolo skrev (11 timer siden):

 

Anbefaler ikke å skyte med kraftigere enn std. ammo i Xesse.

Avtrekkerbøylen på min knakk etter 3750 skudd med Topshot.

 

Har sett det samme på en kompis sin, også stort sett Topshot, samt et klubbvåpen med CCI std.

Begge disse med ukjent antall skudd.

 

 

SAM_2727.JPG

SAM_2729.JPG

Tack för info!

Link to comment
Share on other sites

Har to Xesse. En target og en Stenvaag.

Trener med hva jeg finner øverst i 22lr lageret: CCI, Topshot, Geco, what ever.

Til konkurranse bruker jeg mini-mag eller eventuelt andre litt mer kraftige alternativer for jeg har hatt litt trøbbel med cycling med standard ammo. Ikke mye, kanskje en gang hvert 500 skudd, men nok til at jeg ikke gidder å få dette i konkurranser. På trening spiller det ingen rolle.

Link to comment
Share on other sites

SAM_2727.JPG.cc96331d08a444f651b1e9fb140a686e.jpeg.4b009acdaf12e0483457f14e590c2601.jpeg

Dersom man monterer sammen våpenet uten rekylfjærer og sleiden vil man kunne se det er litt lysåpning på det merkede området. Dette gjør at dette ofte er stedet som knekker av. Har festet en liten shim her så den ikke har mulighet til å flekse og til slutt knekke. Dersom fjæra som holder avtrekkerbøylen i tillegg er litt svak slik at den vipper litt med forsterkes dette. Denne fjæren kan med fordel bøyes for å forsterke holdet. Sleng på kraftigere ammo så forsterkes dette ordet problemet ytterligere. 

received_559150338971387.jpeg

Edited by Razorback
Link to comment
Share on other sites

Razorback skrev (På 18.2.2024 den 8.35):

SAM_2727.JPG.cc96331d08a444f651b1e9fb140a686e.jpeg.4b009acdaf12e0483457f14e590c2601.jpeg

Dersom man monterer sammen våpenet uten rekylfjærer og sleiden vil man kunne se det er litt lysåpning på det merkede området. Dette gjør at dette ofte er stedet som knekker av. Har festet en liten shim her så den ikke har mulighet til å flekse og til slutt knekke. Dersom fjæra som holder avtrekkerbøylen i tillegg er litt svak slik at den vipper litt med forsterkes dette. Denne fjæren kan med fordel bøyes for å forsterke holdet. Sleng på kraftigere ammo så forsterkes dette ordet problemet ytterligere. 

received_559150338971387.jpeg

Tack för bra info ska se hur det ser ut hos mig. Har du en bild hur det ser ut när du la en shim? Vad använde du? 

Link to comment
Share on other sites

Beholder min X-esse Stenvaag fordi jeg liker meg høyt opp på resultatlistene.
Beholder den andre X-esse Target også siden den også fungerer problemfritt og ungene liker den. Har også vist seg å fungere utmerket til steel challenge.

Edited by Bartemannen
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...