Jump to content

Erfaringer Lapua Naturalis 140gr 6.5x55


Logic257

Recommended Posts

Hei. Lurer på om noen her har erfaringer med Lapua Naturalis 140gr for kaliber 6.5x55? 

 

Har hørt litt rundt i lokale trakter og jegerer har litt ulik erfaring når det kommer til den kula for kaliber 6.5. Upålitelig ekspansjon, manglende skuddtegn på dyr og problemer med krav for anslagsenergi på lengre hold.

 

Har hørt mye bra for andre kaliber med tyngre kulevekt (170gr for 30.06 etc)

 

Lader selv og har i lengre tid brukt Hornady InterLock 160gr RN som jeg er veldig fornøyd med. Knall og fall. Baksiden er større sårkanaler og lav restvekt på kula.


Har ladet opp siste rest og vurderer nå å komme litt i forkant av muligens fremtidig krav om homogene kuler. Men er litt i tenkeboksen ettersom jeg har hørt mye om kuler som ikke ekspanderer og dyr som springer selv med godt treff i hjerte/lunge område.


Holde meg til det som fungerer eller teste ut noe nytt?. Har du gode erfaringer del gjerne, selv om det er andre kuletyper. På forhånd takk.

 

Link to comment
Share on other sites

Logic257 skrev (17 minutter siden):

.... erfaringer med Lapua Naturalis 140gr for kaliber 6.5x55? 

Har hørt litt rundt i lokale trakter og jegerer har litt ulik erfaring når det kommer til den kula for kaliber 6.5. Upålitelig ekspansjon, manglende skuddtegn på dyr og problemer med krav for anslagsenergi på lengre hold.

Det sies at Statens naturoppsyn brukte Naturalis i 6,5x55 under nedskytingen av reinstammen i Nordfjella for noen år siden, og at resultatene var "så der"... Jeg har lest at Sako Blade 120 grs så langt har vist svært lovende resultater i 6,5-kaliber, men er som deg ennå i tenkeboksen. Jeg lader nå 6,5x55 med Norma Oryx 156 grs og Lapua Mega 155 grs til bruk på hjort, og er fornøyd med begge. Utgangshastighet 750-760 m/s har så langt gitt pene slakt med begge kulene, og jeg vil bruke dem så lenge det er lovlig.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Har gått ettersøk på en hjort som først ble skutt med en naturalis i .308 og deretter med 2 stk naturalis i 6,5x55. Etter at jeg avlivet den med en Woodleigh i 8x57JS  og gjorde opp dyret så må jeg si jeg ble sjokkert over hvor dårlig naturalis var. 2 av skuddene burde vært dødelige men kulene hadde gått igjennom dyret uten å ekspandere. Siste skuddet hadde gått lavt i bog, også det uten å gjøre nevneverdig skade.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Skal du velge blyfri kule til 6.5x55 i 2023 så ser jeg ingen grunn til å velge Naturalis 140gr. Jeg tenker det er mye bedre å velge en kule andre har gode erfaringer som Barnes TTSX eller Sako Powerhead Blade. Begge forøvrig 120gr som er en langt mer hensiktsmessig kulevekt i 6.5 for homogene kuler. 120gr var ikke lovlig til storvilt da Naturalis ble lansert, men regelverket har tilpasset seg.

 

For å kunne stabiliseres i standard 1/220mm riflestigning så er Naturalis nærmest sylinderformet med dertil tilhørende BC. Det betyr at Sako Blade vil ha marginalt høyere anslagsenergi på 100m enn Naturalis dersom begge skytes i 840m/s. Det til tross for at den er vesentlig lettere. 840 er forsåvidt også utgangshastigheten en bør ha for å være innenfor kravet til anslagsenergi på 100m. Denne farta er relativt enkel å oppnå innenfor rimelig trykk med ei kule på 120gr, men du skal lade rimelig hardt for å få til det med homogen kule på 140gr.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

På seminaret Hjortevilt 2018 så jeg bilde av en Naturalis  fra 6,5 x 55 som var blitt brukt under nedskytingen i Nordfjella. Hvordan de hadde fått tak i den aner jeg ikke, men den så ut som en banan, altså en lett bøyd kobberplugg som ikke hadde ekspandert nevneverdig.

Jeg har med hell brukt 120 grains Sako Blade i 6,5 x 55 siden den kom på markedet og den fungerer. 
skal du bruke kobber i 6,5 hadde jeg gått for noe lettere enn Naturalis.

Edited by Swift
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Takk for gode svar. 
 

Det ser ut til å være verdt å teste Sako Blade, tror jeg skal gjøre det.

 

Til dere som bruker Sako Blade 120gr, bruker dere treningsammunisjon i tilsvarende vekt? Eller justerer dere sikte fortløpende ved bytte mellom trening/jakt

Link to comment
Share on other sites

Styr unna 140gr kobberkuler i 6,5x55. De aller fleste rifler som selges i kaliberet, har for lite riflestigning til å stabilisere 140gr kobberkuler.

 

I 6,5x55 bør man ikke gå mye over 120gr med monolittiske kobberkuler. (Med mindre man har ei pipe med minst 1:7,5-ish riflestigning)

120gr kobberkuler, er faktisk like lange som 140 gr tradisjonelle blykuler.

 

For meg er det et mysterium, at en så renommert produsent som Lapua, fabrikklader ei kule som ikke stabiliserer tilfredsstillende, i 99% av rifler/løp, som er solgt i kaliberet. 

 

Lapua ladet samme kule i 308W, i 180gr ,men gikk ned til 170gr.(stoler ikke på at disse stabiliserer optimalt i 308 heller, men det er et skritt i riktig retning)

 

Fatter ikke hvorfor de ikke har gjort det samme i 6,5? Gått ned på kulevekta. Har sett flere bl.a på oppskyting som overhodet ikke får noe som helst presisjon med 140gr Naturalis. Det er over HELE skiva..

 

Overvar en elgalv som ble skutt med den gamle 180gr Naturalisen i 308W for flere år siden. Den tegna ikke spesielt etter skuddet, sprang videre som om ingenting hadde skjedd. Skuddholdet var ca 80 mtr. Den la seg ned etter ca 100mtr fluktstrekning, og lå og kava og sprella såpass at skytter måtte gi den en ekstra smell bak øret, før det ble stille. Det viste seg at kula ikke hadde gått igjennom kalven, men sto bak-fram mot skinnet på utgangssida. Nesten ikke ekspandert i det hele tatt. Litt vrengt i tuppen, ellers ingen ekspansjon å snakke om. Så Naturalis har jeg vært vaksinert mot etter den hendelsen.

 

Jeg mener de burde vært lettere, både i 308 og 6,5.  Feks 150gr i 308 og 120gr i 6,5.

 

Jeg har god erfaring med 120gr TTSX i 6,5x55. Har skutt mange hjort med den, samt noe elg. De dør uten dramatikk om kula sitter der den skal sitte, og det blir pene slakt, men med kortløpa (skam-kappet) 6,5x55 og 100++ meter, så er min erfaring at det kan bli litt lite skuddtegn og litt lengre fluktstrekning av og til, ift tradisjonelle blykuler. Så man bør etterstrebe mest mulig fart om man vet at holda ofte kan bli over 100 mtr. Har du ei skam-kappa pipe, så er det ikke ammo for "langhold" på hjort/elg

 

120gr Sako Blade er også ei kule flere nevner og har god erfaring med i 6,5 og det finnes sikkert flere gode kandidater, men 140 gr Naturalis hadde jeg ikke villa kasta bort penger på. Det finnes så mange andre, gode kandidater.

 

12 hours ago, Logic257 said:

Til dere som bruker Sako Blade 120gr, bruker dere treningsammunisjon i tilsvarende vekt? Eller justerer dere sikte fortløpende ved bytte mellom trening/jakt

 

12 hours ago, Skaubjønn said:

Jeg bruker 120 grains Blade i min Blaser k95, i 6,5x57r. Fikk likt treffpunkt på 100m med 144 grains helmantel. Bare flaks. 

 

Ganske ofte, er det ikke så stor forskjell på treffpunkt, med lette (120gr) og tunge (140gr) på 100 mtr, som jo er treningsavstand for de fleste. Så tror ikke du skal overtenke så mye på treffpunktsforskjell her. Det er ikke livsfarlig å skru en 2-3 klikk opp/ned, eller motsatt.

 

:)

 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

hewi skrev (8 timer siden):

For meg er det et mysterium, at en så renommert produsent som Lapua, fabrikklader ei kule som ikke stabiliserer tilfredsstillende

Det er ikke så lenge siden det ble lovlig med 120gr kule til storviltjakt her til lands. Tidligere var minimumskravet til kulevekt 9g. Jeg tipper Naturalis er designet for å tilpasse seg et lignende regelverk i Finland. Hvis jeg ikke husker feil så kom vel gode gamle Barnes X også i 140gr. Den hadde vel heller ikke noe godt rykte på seg som jaktkule. Spørsmålet er vel heller hvorfor Lapua ikke allerede har skrotet Naturalis 140gr og relansert en variant i 120gr.

 

hewi skrev (8 timer siden):

Har sett flere bl.a på oppskyting som overhodet ikke får noe som helst presisjon med 140gr Naturalis. Det er over HELE skiva..

Det ser jeg hver gang jeg er på banen når det er jegerskyting, og det er ikke alltid på grunn av ammunisjonen 😉

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

27 minutes ago, Biskopen said:

Det ser jeg hver gang jeg er på banen når det er jegerskyting, og det er ikke alltid på grunn av ammunisjonen 😉

😄 Det er sant. Ikke den helt store gjennomsnittspresisjonen nei.

I tilfellet jeg nevner, så var det dog snakk om skyting med anlegg, likevel var presisjonen helt elendig. Klarte knapt å treffe svarten med anlegg foran og bak.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...