Jump to content

Feilregistrert/ikkje registrert rifle


stigamundsen

Recommended Posts

Spør for ein venn..

 

Børse vart solgt for 10 år sidan. Det var ein søknad som vart sendt att og fram mellom kjøpar og selgar. Blåkopien til kjøpar var med på jakt, og er dermed uleselig. Selgar har ikkje sin kopi.

 

No viser det seg at børsa har vore registret på selgar heile tida, og ikkje på kjøpar. Selgar har ikkje lyst på børsa og vil ha den vekk frå våpenkortet. 

 

Korleis går ein fram for å få dette til på ein smiding måte... 

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte en gang ei DFS pipe (som i utgangspunktet var uregistrert). Fylte ut godkjent søknad og sendte inn papirene. Pipa ble aldri brukt så jeg fanget ikke opp at jeg manglet våpenkort før jeg skulle selge pipa ca 10 år senere. Ringte tante blå som ba neg skrive en e-post med så mye informasjon som mulig. Våpenkontoret fant kopi av min opprinnelige søknad og  en uke senere hadde jeg våpenkort. Stiller seg jo litt annerledes enn saken til TS men sp lenge selger og kjøper er enige så vil jeg tro våpenkontoret er behjelpelige. Evnt så er det jo bare å sende inn en ny søknad..

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ordner seg ofte.

 

Noen gode tips er-

Ta kopi/scan/bilde av din innvilgede søknad (framsiden-hvit ekspemplar), det er din eneste mulighetfor å dokumentere "behov" den ble innvilget for

Kjøper du våpen-ta kopi/scan/bilde av blå kopi-det er din eneste sikkerhet om selger, posten, postmottak hos polisen roter det til

Selger du våpen-ta kopi/scan/bilde av gul kopi-det er din eneste sikkerhet om selger, posten, postmottak hos polisen roter det til

 

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Har ved et tilfelle det siste året funnet ut at å ringe det lokale våpenkontoret her nordpå var uhorvelig mye enklere enn at selger sørpå gjorde det. Dette var snakk om feilregistert hagle og i utgangspunktet helt umulig å løse virket det som. Det ordnet seg på 10 minutter med en annen saksbehandler og en del bilder av våpenet som viste type og våpennummer. 

 

Ved et annet tilfelle litt før så hadde jeg kjøpt en rifle og brukt blålappen første sesongen. Våpenkort kommer som regel etter noen måneder men jeg glemte det av helt til neste sesong og blålappen var uleselig. 

Da viste det seg at den rifla med det våpennummeret var uregistert. For alt politiet viste så fantes den ikke. En telefon til selger så ordnet det også seg. 

Politiet lokalt har vist seg å være veldig greie folk med sunn fornuft. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...