Jump to content

Vinterfelt i Trondheimsreg.


cervus elaphus

Recommended Posts

Tenkte det var på tide med en side om vinterskyting i Trondheims region.

 

Her er ihvertfall datoene for jegerfelt'n hos Nidaros skytterlag:

 

Jegerfelt: 24/1, 14/2, 14/3, 4/4 og 2/5

 

Påmelding 10:00 - 12:00

 

 

Ellers så har jeg hørt at feltkarusellen som arrangeres mellom Trondhjems, Byneset, Høllonda og de andre blir ikke arrangert i år :(

 

Hva annet har vi å delta på da? Vi har sabotørfelt'n. Når går den i år?

 

Kom med andre stevner vi kan delta på som jegere.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Da var årets første jegerfelt avviklet av Nidaros skytterlag.

 

Ennormt stort oppmøte, når jeg dro var det 12 fulltegnet lag på grovfelt, mao 144 skyttere. I tilegg kommer ulvefelten, så det var sikkert over 160 påmeldte i dag. Regner med at noen av arrangørene dukker opp her etterhvert.

 

Det var vell egentlig ganske bra vær, men noen skikkelige kastvinder av og til ga vell enkelte litt utfordring på 200 meters holdet.

 

For min egen del var dette årets første skyting, og det viste seg at det er bare og komme seg oftere på banen. Det blir så en sitter litt urolig og skvetter til når de rundt skyter. Det ble to bom, uten at det har noe med vind eller andre gode bortforklaringer å gjøre. Det ligger kun hos han som holder i børsa.

 

Hadde med Jr på 11 år i dag som skjøt Ulvefelten med min 22 år gammle Anschütz mod 1450. Han skjøt da bedre enn far. Gutongen hadde 14 treff og 14 indre, meget bra.

 

Dette stevnet er et fantastisk tilltak av Nidaros skytterlag, all honnør til arrangøren. Skulle det vært noe å utsette, så må det bli tidsforbruket. Jeg kom kl 09.45 og fikk skutt på lag 8 som startet skytinga ca kl 13.00. Litt lenge å vente, men gratis kaffe og vaffel gjør at skytter(skit)praten sitter løst inne i skytterhuset.

 

Ser fram til neste stevne, og regner med at jeg har tatt noen runder på banen innen den tid.

Link to comment
Share on other sites

Da var årets første jegerfelt avviklet av Nidaros skytterlag.

Dette stevnet er et fantastisk tilltak av Nidaros skytterlag, all honnør til arrangøren. Skulle det vært noe å utsette, så må det bli tidsforbruket.

 

Hei cervus.....

Dette vil det blitt tatt action på til neste stevne.

Vi vil sette opp ett skivestativ til på hvert hold, slik at hvert lag vil bestå av 16 skyttere.

Så folkens, møt opp, dette er skikkelig god skytetrening.

Hilsen en som fremdeles trenger litt mere trening :roll::wink: for å skyte 15/15.

Link to comment
Share on other sites

Ennormt stort oppmøte, når jeg dro var det 12 fulltegnet lag på grovfelt, mao 144 skyttere. I tilegg kommer ulvefelten, så det var sikkert over 160 påmeldte i dag.

:shock::shock::shock: Å i sv... h...!!

 

Det der må da begynne å nærme seg ny rekord, ihvertfall så tidlig på året? Sjøl måtte jeg prioritere ungene som hadde annet fore på annet hold i dag, men jeg satser på å bli med på de andre rundene

 

Minner om gaupfelt på Melmyra, Flora i morgen. Påmelding 10-12
Nå nei, du det tør jeg ikke. I fjor havna jeg på sjukehuset etter det stevnet der.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Det må kanskje innrømmes at det nok ikke var gaupfelten sin skyld at jeg fikk akutt blindtarmbetennelse seinere samme dag og rundt midnatt befant meg på en benk der jeg ble befølt og beklemt på alle bauger og kanter, til og med med finger'n til en nokså søt og for meg tidligere ukjent kvinnelig lege langt oppi... ("hei! vi kjenner da ikke hverandre godt ennå????!!!")

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

I helga er det igjen jegerfelt. Jeg fikk ikke til å være med på forrige runde, men tenkte jeg skulle bli med denne gangen. Har aldri skutt jegerfelt(eller noen annen form for konkurranse) før, så jeg vet egentlig ikke hva jeg melder meg på til.

 

Kanskje noen kunne si litt om hvordan arrangementet er? Det står påmelding fra 10-12 på nettsida til banen. Vil det si at skytinga starter 10?

 

Der jeg kommer fra har vi jegerfelt, men da er det jaktlagene som konkurrerer mot hverandre. Må man være med i et lag her?

 

Hva er kravet til utstyret? Vektbegrensning eller kikkertbegrensning kanskje?

 

Hvor mange skudd skytes?

 

Hva koster det?

 

Hvordan fungerer anvisningen? Har skjønt at det skytes på dyrefigurer(?) på varierende hold...

Link to comment
Share on other sites

På Nidaros sin jegerfelt starter det med 3+2 skudd på rundskive, 100m, for å sjekke innskytinga. Så er det fem hold à tre skudd. Fire er sittende: orrfugl 100m, rev 130m, gaupe 150m og rådyr eller villsvin 200m. Ett hold stående, lang arm. Fugl, kanin eller selhode. Ihvertfall var det disse skivene som har vært standard de foregående årene.

 

Av utstyr kan du egentlig bruke hvilket langt kulevåpen som helst. Jeg har sett alt fra sofasniperbørser via luksusutgaver og gamle HV-mævsere til opphora AR-15 ved siden av meg på standplass.

 

Jeg tror det koster en hundrelapp, mulig litt mer. Kaffe og vaffel har pleid å være inkludert.

 

Fri påmelding, man kan komme alene om man vil.

 

Scoring er inner- og yttertreff. Som på NJFF-jaktfelt rusler man bort til skivene, får standplassleder til å notere resultat og lapper skiva sjøl. Ingen rangering. Premier er gavepremier som trekkes på siste stevnedag. En deltakelse = ett lodd.

 

For mindreårige med .22LR og for gamle gubber med svartkruttbørse har de "ulveskytinga" som går parallelt med den "årntlige" skytinga. 15 skudd totalt, tre hold på inntil 50m. Dyreskiver der også. Pris for junior har vært halvparten av voksenpris. Det pleier å komme et par håndfuller med "unge, håpefulle", så hvis du har småfolk i huset som sånn noenlunde kan håndtere ei børse kan det anbefales. På den standplassen er det alltid noen som kan hjelpe til og passe på juniorene, så vær ikke for redd for kollisjon mellom din og podens skyting.

Link to comment
Share on other sites

Moderat med folk i dag. Varierende forhold. På rundskiva hadde jeg motlys og et snev av skummamelk i kikkerten, da laget mitt skulle skyte på dyreskivene snødde det. Heldigvis ikke tettere enn at det gikk helt greit å se skivene. Effektiv avvikling, nå er det 16 mann pr. lag. Det gir jo sine utfordringer, det var nok flere enn en som satte skudd i feil skive :lol: Men som sagt, effektivt. Sånn rundt ett-tida begynte det å tynnes for alvor både i skytterhuset og på P-plassen.

 

Ellers gikk det ikke så halvgærent for meg: 15/10 :) Yngste poden hadde sin første opptreden på feltstevne med .22LR, og nummer to har begynt å skyte knestående og syntes det var enklere enn liggende uten anlegg. Yngstemann var veldig spent på forhånd og godt fornøyd etterpå. Det ble litt prakk med ei børse delt på to unger, men vi fikk det til med en litt godvilje fra standplassleder. Eneste lille streken i regninga var at snøen nå ligger såpass høy foran den delen av standplass der ungene skjøt liggende at kula var borti fonna på vei ut mot skivene. Det ble litt bingoscoring av det...

 

Neste Nidarosstevne er 14. mars, og i mellomtida er det NJFF-felt hos både TJFF og NJSK den 28.

Link to comment
Share on other sites

Håper ting har ordna seg til neste helg, .

 

Hva skjer neste helg?

 

Ble ikke sabotørfelt i år, 3 onger med nye alpinski fikk viljen sin og alpinbakken trakk det lengste strået.

 

Ellers ble det da 15/7 på meg på lørdag, Benelli Argo med 1,25-4X er litt liten forstørring på noen av disse holdene, men børsa må ut i felt'n allikavell.

Link to comment
Share on other sites

1,25-4X er litt liten forstørring på noen av disse holdene
Synes du det? Jeg skyter ingen av holdene med mer enn 6x, og på stående skrur jeg ned til 3x. Har jeg mer enn som så, så ser jeg vinglinga mi for godt og overkompenserer :oops:

 

 

 

Er du sikker på at det er utstyret og ikke mannen bak som er problemet? :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

 

 

Er du sikker på at det er utstyret og ikke mannen bak som er problemet? :mrgreen:

 

Altså, når det kommer til manglende prestasjoner på banen er det soleklart at det skyldes ting som for liten forstørring på kikkerten, kan også være at det er for stor forstørring som er problemet. Så har vi jo værforholdene, det er ofte for skarp sol, motsol gir som kjent "melk" i kikkerten, eller for mye snø i lufta og på bakken, for ikke å snakke om vind og regn, da blir det dårlige lysforhold. Ikke bra dette nei, NordVest fra alle kanter er også et kjent problem for skyttere.

 

Så har vi jo selve børsa, som ofte er for lett, eller for tung, eller for framtung pga demper slik at balansepunkt blir helt feil. Manglende kinnkontakt er også et undervurdert problem.

 

Om så at skytteren skulle være så heldig å ha topp værforhold, fått balansert opp børsa slik at den ligger perfekt og trimmer vekta opptimalt, funnet korrekt forstørring på kikkerten så har vi jo ammunisjonen.

 

Det å finne nøyaktig riktig kule er en utfordring, og har du funnet rett kula er det bare og starte testskyting i ukesvis for å finne riktig hastighet. Hylsene må jo være av samme merke, og de må veies hver enkelt for å sikre oss om at de har samme volum, noe som også bør gjøres med kulene, har hørt at det kan være flere 1000 dels grain i avvik på kuler fra samme eska. Micrometer for å måle nøyaktig friflukt er et must.

 

Når alt dette er på plass, så kan det nesten ikke være mulig og skyte dårlig, så å komme her å antyde at manglende prestasjoner på banen skyldes skytteren, det er for meg en helt uforståelig uttalelse.

Link to comment
Share on other sites

å komme her å antyde at manglende prestasjoner på banen skyldes skytteren, det er for meg en helt uforståelig uttalelse.
I stand indisputably corrected :oops: Du har selvsagt fullstendig rett, og jeg legger meg flat som et flatbrød.

 

På den annen side er det to runder NJFF-jaktfelt i Trondheim nå på lørdag 28.2. Nidaros JSK har stevne på på Digresmyra (N63 21.257 E10 31.338/UTM 32V 576167 7025968) med påmelding fra 10-12, og Trondheim har stevne på jaktskytebanen (N63 21.726 E10 31.442/UTM 32V 576233 7026841) med påmelding 12-15. Det var fanken til koordinering, gitt.

 

Og hvor var det nå jeg la det klasseføringskortet mitt?...

Link to comment
Share on other sites

Joa, klasseføringskortet kom til rette, det. Under en haug papirer i stua som "skal sorteres og arkiveres snart"... :oops:

 

To jaktfeltstevner ble arrangert i strålende solskinn dag, sjøl rakk jeg bare det ene siden jeg var på fest i går og sto tilsvarende seint opp i formiddag. Men jeg rakk nå ett av dem, da. Til tross for to stygge skivebom på rypa, klarte jeg å karre meg såvidt på rette sida av 100-tallet. Kunne vel vært verre. Hva med dere andre?

Link to comment
Share on other sites

Joda, jeg deltok på begge.

 

Skulle nok reist hjem etter første, greit nok på riktig side av 100 tallet hos Nidaros, mens alt brøt sammen på TJFF.

 

Når du får flere skivebom på stående rev på 100 meter og det samme på stående grevling på 80 meter er det liten trøst at det sitter 3 skudd på klisterlappen 1 cm utafor på rypa og på skjæra.

 

Forklaringa denne gangen må være alt for skarp sol, brukte nok for stor forstørring på de korteholdene og at jeg fikk en links skytter på høyre hånd som kasta hylser i min retning gjorde det heller ikke enklere. Ikke fant jeg Sordin supreme øreklokkene heller, så jeg måtte bruke noen gammle utrangerete som dempet dårlig.

 

Det at jeg brukte fabrikkladet ammo og ikke spessial ladet patroner tilpasset mitt våpen får også ta en del av skylda.

 

Nei, skal prøve å rettet på disse faktorene til neste stevene. Når er det forresten?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ny Nidarosfelt i morra. Ifølge terminlista til NJFF er det også NJFF-felt hos TJFF (haglebanen) på søndag. Påmelding fra 10 (?)

 

Blir forresten resultatene fra NJFF-feltstevnene i Trondheimsregionen lagt ut på nett noe sted? Jeg har googlet litt, men har ikke klart å finne noe

Link to comment
Share on other sites

Jeg stiller :) Det var skikkelig gøy dette her syns jeg.

 

Men du Sako 30-06, jeg lurer på en ting til; jeg tar med meg en kompis i morra, men han har bare salong. Er salongskytinga bare for ungdom eller er det like greit for voksne? Tenkte for så vidt å la ham låne børsa mi slik at han får prøvd seg litt, men han skulle nå ta med salongen også...

Link to comment
Share on other sites

Det var skikkelig gøy dette her syns jeg.
Enig.

 

I dag var det sånn passe med folk, syntes jeg. Litt småhustrig helt på begynnelsen av dagen, men når sola fikk komme fram bak skyene ble det direkte varmt og godt på standplass. De satte opp oppslag om at årets siste Nidarosfelt er flyttet til 9. mai. Nettsida er allerede oppdatert, ser jeg.

 

Og i dag gikk det også greit. 15/11 :)

Link to comment
Share on other sites

Ja for en herlig dag! Har inntrykk av at folk blir i bedre humør og mer snakkesalige når sola skinner. Mange trivelige folk der oppe. Fikk blant annet sett på en ombygd Sauer 200 STR med hjemmesnekra stokk og neddreid pipe på 47cm. Det var et skikkelig jaktverktøy! Fikk brålyst på noe tilsvarende.. :roll:

 

Det ble 15/12 på meg, og det klager jeg ikke på. Litt bedre konsentrasjon, så hadde det gått enda litt bedre. Men du verden for et oppmøte! Var jo ganske tidlig ute jeg, men havna på lag 6 likevel!

Link to comment
Share on other sites

Ok forhold, om enn litt sidevind og motlys, på dagens LM på TJFF-banen. Dog, det var forb... glatt ned siste bakken siden "strøeren" ikke kom med traktoren sin før sånn i halvellevetida. Da jeg stakk i tolvtida var lag nummer åtte akkurat gått ut for å skyte. Vi fikk finværet i formiddag, nå regner det utafor stuevinduet mitt :?

 

Resultat? Tja, rette sida av 100p. Såvidt. Blir nok en sesong til i JC, gitt.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jaktfeltkarusellen "Stjørdals karusellen" har terminlista klar:

 

http://www.dfs.no/?module=Articles;acti ... w;ID=23894

 

Resultatene publiseres fortløpende etter vert stevne på disse sidene: http://www.dfs.no/Skytterlagssider/Lanke/

 

 

Lørdag, 2. mai, 10 - 12

Frosta, Frosta JFF

 

Mandag, 18. mai, 17 - 19

Rådalen, Skjelstadmark SKL

 

Torsdag, 28. mai, 17 - 19

Langstein, Langstein SSKL

 

Lørdag, 6. juni, 10 - 12

Solheimsåsen, Meråker SKL

 

Mandag, 15. juni, 17 - 19

Dølan, Meråker JFF

 

Lørdag, 27. juni, 10 - 12

Venna, Mostadmark/H.vik

 

Søndag, 9. aug, 10 - 12

Melmyra, Flora SKL

 

Lørdag, 15. aug, 10 - 12

Selbu, Selbu JFL

 

Torsdag, 20. aug, 17 - 19

Stordalen, Stordalen SKL

 

Søndag, 30. aug, 10 - 12

Selbuskogen, Lånke SKL

Link to comment
Share on other sites

Ny Nidarosfelt i dag. Rolig nå i påska, var vel "bare" omkring 100 påmeldte såvidt jeg kunne se. En del tåke for de første 2-3 lagene, jeg skjøt på lag 3 og hadde nesten litt problemer med å se rådyret på 200 da vi satte oss ned. Heldigvis klarnet det opp mens vi skjøt.

 

Andre som var der?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...