Jump to content

Forslag til bøker


Akto

Recommended Posts

Tips til bøker man MÅ lese, og som retter seg spesielt mot:

 

  1. skyting, og/eller
  2. lading

 

[...] tas imot med takk.

 

Føler jeg blir dummere og dummere av å surfe på mobilen til stadighet, og jeg er lei av skjønnlitteratur. Er teknisk anlagt, men ingen inngeniør (se, klarer ikke engang stave det riktig). Leser norsk og engelsk nesten like godt, men det er en fordel om det er bøker man relativt enkelt kan få tak i. Eventuelt om det er noen som har noe å selge eller låne/leie bort mot fraktkostnader og en liten overraskelse (oppgi om du er avholds) :) 

 

PS! Har selvfølgelig lest ladeboka og en masse bruksanvisninger 😅

Link to comment
Share on other sites

Akto skrev (35 minutter siden):

Med fem bom på storfugl hittil i år, og kun ett av fem rådyr på kvota felt, så bør jeg kanskje lese litt om emnet ... 😐

Hva med å møte opp på skytebanen og få instruksjon av noen som kan skyte? Deretter mengdetrening med minimum 3000 finkaliberskudd i året.

  • Like 1
  • Sad 1
Link to comment
Share on other sites

slemmo skrev (Akkurat nå):

Nå er det jo ikke alle skytebaner som har folk som kan å skyte, det er også mye folk med innbilt kunnskap, så greit å få litt påfyll fra sikre kilder.

Korrekt. En må sjekke instruktørenes kompetanse.

Link to comment
Share on other sites

Akto skrev (17 timer siden):

Tips til bøker man MÅ lese, og som retter seg spesielt mot:

 

  1. skyting, og/eller
  2. lading

 

 

 

I denne tråden nevnes en del bøker som er gode og interessante, lærerike. 

Lading kan man komme langt mot å lære av å lese. Jakt kan en få tips om - og ballistikk kan en nok lære, eller forstå mer av i ei bok. Å skyte kan man derimot ikke lære av ei bok. Det nærmeste man kommer er å lære hvordan man skal trene, og hva som er de grunnleggende tingene man må passe på. (hvordan ta et god avtrekk f.eks.) Man kan lese hvordan, men det går noen tusen skudd på å lære det, og noen titusen på bli god.

 

slemmo skrev (Akkurat nå):

Nå er det jo ikke alle skytebaner som har folk som kan å skyte, det er også mye folk med innbilt kunnskap, så greit å få litt påfyll fra sikre kilder.

Slemmo har absolutt et poeng her. Faktum er at det mye vranglære der ute. Gjengen som alltid henger på banen for å teste ammo, og konkurrerer i å ha flest mulig rare rifler og kaliber er ofte ikke de som vet mest om verken skyting, eller overraskende nok - lading.
 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Akto skrev (51 minutter siden):

Med fem bom på storfugl hittil i år, og kun ett av fem rådyr på kvota felt, så bør jeg kanskje lese litt om emnet ... 😐

Ja, å lese om jakt på ulike typer vilt kan utvilsomt hjelpe deg til å finne viltet og komme på skuddhold. I tillegg er det jo hyggelig lesning! Men skal du lykkes med å felle viltet er det nok praktisk trening på skytebanen, kanskje særlig med hagla, som bidrar mest til høyere utbytte😉.

 

Jeg har for øvrig hatt stor glede av bøkene "Jegerhåndboka" av Kirkemo & Sæhle (ISBN 82-7643-151-8) som går i bredden, samt "Jakt på storfugl" av Per Søylen (ISBN 82-7643-174-7) som går spesifikt mot skogsfugljakta. I tillegg til en rekke andre bøker om skyting og jakt, selvfølgelig.

Link to comment
Share on other sites

Sølvrev skrev (1 minutt siden):

Men skal du lykkes med å felle viltet er det nok praktisk trening på skytebanen, kanskje særlig med hagla, som bidrar mest til høyere utbytt

Kanskje enda mer med hagle enn med rifle utgjør en god instruktør veldig stor forskjell. Å bare stå og veive selv er vanskelig, og selv om man leser så er det mye vanskeligere å evaluere selv hva man gjør i hagleskyting enn i rifleskyting.

Hagleskyting er vanskelig. Å skyte med rifle kan alle lære seg...

 

K

Link to comment
Share on other sites

Det var mest ment som en spøk, men det er mye sannhet i det også. Jeg skyter en del, og gjør det greit på både hagle- og riflebanen. Men jeg er langt bedre på sportingbanen enn i skogen, særlig tidlig i jaktsesongen 😅 Fuggel oppfører seg hvert år overraskende ulikt leirduer, særlig med tanke på hastighet. 

 

Men, boktips dere 😊

Link to comment
Share on other sites

En annen ulik oppførsel er at duene på sportingbanen er stigende..

M67 skrev (2 timer siden):

Gjengen som alltid henger på banen for å teste ammo, og konkurrerer i å ha flest mulig rare rifler og kaliber er ofte ikke de som vet mest om verken skyting, eller overraskende nok - lading.

Dette er jo en underholdende gjeng.

Link to comment
Share on other sites

Nja, der jeg skyter mest har vi to kastere som står høyt i terrenget og som kaster duene nedover. Tror det handler mer om, i alle fall for min del, at leirduer går fort ut og mister fart, mens fugl går sakte ut og øker i fart. Muskelminnet gjør at jeg får en del bom foran og lavt i begynnelsen av sesongen. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...