Jump to content

Hva ville du gjort om du var i mine sko?


Jeger-567

Recommended Posts

Hei, etter mye frem å tilbake blir man ikke så klok på anskaffelse av sitt første våpen.

 

Har fått tilbud om en gammel tikka t3 stainless i 6,5*55 fra 2013 som har bare gått 400skudd. Men altså ikke en t3x. Det følger med en A-tec CMM-4 alu ferdig montert. Kikkert: Zeiss Duralyt 3-12x50, lyspunkt. Montert. Itillegg er det med 40 jakt patroner og 45 baneskudd, av litt lav kvalitet. Ellers et futteral, reim og 2 fot av billigste sort.

 

prisen er 24000kr

 

alternativet er å prøve å finne noe tilsvarende men nytt for ca. 30 000. 
 

Så spørsmålet er vell: slå til på tilbudet, eller takke nei?

 

Link to comment
Share on other sites

Min første reaksjon: denne er sterkt overpriset! Rifla er 10 år (men i god stand?), kikkerten (som ikke er i toppskiktet fra Zeiss) har noen år på baken, og det samme har demperen. Hvis du ikke lykkes å prute den godt under 20000 (bør nok ligge nærmere 15000), se deg om etter noe annet. Nytt eller brukt.

 

Edit: Antar det er en forhandler som skal selge denne?

Edited by Sølvrev
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Ja, nye våpen har hatt en formidabel prisstigning de siste årene. Derfor bør du legge inn et søk på Finn. Se deg ikke blind på kaliber eller "rustfri" utførelse. .308 Win og .30-06 kan være greie alternativer. Se også til at ikke pipa er kappet "skamkort". Om du har litt is i magen bør det være mulig å finne en bra pakkeløsning for rundt 25000. Men akkurat nå, midt i jaktsesongen, er nok markedet for brukte våpen relativt labert ift. vår og forsommer. Skal du inn på nytt våpen bør du vurdere Browning A-bolt (finnes i .308 og .30-06). Noblex/Doctor er bra kikkertsikter. Du bør komme i mål innenfor 30000 inkl. demper. Her er forresten en i 6,5x55: Browning A-bolt hunter (borlaug-sport.no)

 

Edit: Som nevnt nedenfor er Meopta et greit alternativ, det samme er Kite f. eks. dette: Kite B6 4AI 2-12X50 (buas.no).

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

Sølvrev skrev (20 minutter siden):

Noblex/Doctor er bra kikkertsikter.

 

Det samme er Meopta, man må se grundig etter, for å se kvalitetsforskjell på sikter som koster det dobbelte eller mer.

 

Og, som andre har skrevet, skal du ikke ut på jakt i høst, ha is i magen, det er "kjøpers marked" til ut på våren. Som @Sølvrev har nevnt, 30-06-våpen har, av en eller annen merkelig grunn, lav annenhåndsverdi (det har jo også våpen i mer "uvanlige" kalibre, men det er kanskje ikke det mest ideelle som førstegangsvåpen).

Link to comment
Share on other sites

Stihl Crazy skrev (3 minutter siden):

Ja, om du tenker rifle og demper er jeg enig. Men siden kikkertsiktet ikke er nevnt med et eneste ord i annonsen tenker jeg at dette er Kina-ræl av billigste sort. Så om TS går for denne "pakken" vil jeg sterkt anbefale å forhandle fram en alternativ kikkert-løsning, f. eks. blant de som er nevnt ovenfor.

Link to comment
Share on other sites

Sølvrev skrev (6 minutter siden):

Ja, om du tenker rifle og demper er jeg enig. Men siden kikkertsiktet ikke er nevnt med et eneste ord i annonsen tenker jeg at dette er Kina-ræl av billigste sort. Så om TS går for denne "pakken" vil jeg sterkt anbefale å forhandle fram en alternativ kikkert-løsning, f. eks. blant de som er nevnt ovenfor.

Kikkertsikte veit eg ikkje om eg kan gå god for nei, trur det er eit billigt vantage, men er berre og gå inn i menyen på sida eg linka til og velge eit anna. (Og betala meir)

Link to comment
Share on other sites

Takk for mange gode svar, blir nokk ikke å takke ja til tilbudet for 24k. Har vært å sett litt på bmwear.no. Av alle kikkertene man kan velge mellom der, hvilke anbefales til ca. 5k, 10k og 15k?

 

Tenker selv zeiss v4 3-12*56, khales helia 2,4-12*56 og leica ampuls 6 2,5-15*56 er gode alternativer. Men hvilken ville du valgt?

Edited by Jeger-567
Link to comment
Share on other sites

Sølvrev skrev (20 minutter siden):

Ja, om du tenker rifle og demper er jeg enig. Men siden kikkertsiktet ikke er nevnt med et eneste ord i annonsen tenker jeg at dette er Kina-ræl av billigste sort. Så om TS går for denne "pakken" vil jeg sterkt anbefale å forhandle fram en alternativ kikkert-løsning, f. eks. blant de som er nevnt ovenfor.

Du velger kikkertsikte ved siden av kaliber. Det som inngår er et Hawke Vantage 3-9

Link to comment
Share on other sites

Jeger-567 skrev (2 timer siden):

Tenker selv zeiss v4 3-12*56, khales helia 2,4-12*56 og leica ampuls 6 2,5-15*56 er gode alternativer. Men hvilken ville du valgt?

Om du ikke skal jakte mest i skumringstimen og ellers under svært dårlige lysforhold ville jeg nok heller vurdert noe med 50 mm objektiv, f. eks. 2,5-10 eller 2-12 om du går for 6x zoom. Mindre, nettere og lettere. Minste forstørrelse ned mot 2 eller lavere er viktigere enn maks forstørrelse om du ikke skal skyte langhold. Tenker BM Wear leverer det du spør etter😉. (Jeg skrev i en annen tråd at jeg har Swarovski med 50 mm objektiv på begge mine storviltrifler (24 mm på drillingen), og når jeg ikke lenger ser dyret med mine snart 70 år gamle øyne går jeg hjem og drikker rødvin😊.)

Edited by Sølvrev
Skrivefeil
Link to comment
Share on other sites

Jeg ga 29.000,- for dette, våpenet var helt nytt - ikke skutt med av selger:

 

Tikka T3x Super Varmint Cerakote Paint 308Win

Leupold QRW2 30mm Medium Matte

Zeiss Conquest V4 3-12x56 Bel 60

Zeiss Flip-lock

A-Tec Optima 50 Cal 30 5/8"-24 UNEF

Tikka riflefutural

Harris tofot

100 stk Hornady Precision Hunter 308 Win 178 Gr Eld-X

100 stk Lapua 308 Win 8,0g / 123grs FMJ

 

Villedende pris rundt 55.000,-. Med vanlige tilbudspriser rundt omkring så vil dette kjøpt løst komme på rett i underkant av 50.000,-. Kjøper man alt fra samme butikk så kan man presse prisen en god del lengre ned, tipper rundt 40.000,-.  

 

Takk nei til dette, det er overpriset så det holder.

 

Jeg ville sendt en epost til the usual suspects: Børsemaker Wear, Beveren Sport, Nubben, Jakt&Friluft, etc. og sagt at "jeg skal ha en Tikka (stainless? (den ruster den også!)) i kaliber xxx og en kikkert med xx forstørrelse, og en lyddemper sånn og slik, ferdig levert for kroner 24.000,-". Du kan også legge til at "jeg kan strekke meg noen kroner hvis jeg får en innbruddspris på noe som er bedre". Jeg vet i alle fall at en viss selger i en viss butikk på sørlandet får kraftig los av slike forespørsler ;) 

  • Like 1
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Jeger-567 skrev (På 19.10.2023 den 13.56):

Takk for mange gode svar, blir nokk ikke å takke ja til tilbudet for 24k. Har vært å sett litt på bmwear.no. Av alle kikkertene man kan velge mellom der, hvilke anbefales til ca. 5k, 10k og 15k?

 

Tenker selv zeiss v4 3-12*56, khales helia 2,4-12*56 og leica ampuls 6 2,5-15*56 er gode alternativer. Men hvilken ville du valgt?

ZEISS LotuTec behandlede linser er et must med så mye forskjellig vær som finnes i norge på høsten.

  • WTF 1
Link to comment
Share on other sites

Kjøpt ny Tikka T3 light SS fra lagerhylla til en OK leverandør.

Få våpenet gjenget 14 x 1 (uten ytterligere kapping), og støttepunktene i framstokken fjernet (av kompetent børsemaker).

Kjøpt kikkertsikte som er egnet for det jeg tenker å bruke rifla til/ skyte på.

Kjøpe Leupold QR montasjer i høyde som passer kikkertsiktet jeg har kjøpt inn.

Plukke rifla fra hverandre, justere avtrekket til ca. 1 kg, rengjøre alt, og sette inn metall (synlig og "usynlig") med egnet olje/ for rustbeskyttelse.

Sette alt sammen igjen, og stramme skjefteskruer ca. 45 inch-pound.

Montere kikkertsiktet

Pusse rent pipa (grundig)

Dra på skytebanen.

 

Har du råd (noe det ser ut for at du har) - kjøp deg lyddemper. Hvis ikke - ALDRI skyt noe skudd uten hørselvern.

Edited by OptiBond FL
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Dei støttepunkta i framstokken, ifølge tikka har det ikkje noko  og sei for presisjonen enten dei er der eller ikkje. Meinar det var her på forumet èin som hadde sendt Mail til tikka og fått svar. Dersom dei skal fjernast, noko eg og har lurt på, det klarar èin vel sjølv, men er det så lurt? Èin fjernar ikkje samtidig litt stabelitet i stokken?

Når det gjeld ss varianten til tikka, trur du lika godt kan kjøpa vanleg svart stål. Mi ss ruster berre det er antydning til yr ilufta på vervarslinga, men ss er finare. No har eg skrud mi i frå kvarandre til molekylnivå og behandla ho tre gonger med Eezox, tar gjerne imot tips til bra stoff her då Eezox er vanskelig og få tak i. Dersom du ikkje har momentnøkkel, eg har tatt ørlite raud lakk på skruehovene og metallet rundt, kan posta bilde. Det fungerar bra. Når det gjeld QR montasjen til leupold. Eg lurde på det same, men fann ut at det var delte meiningar om den. Eg har burris montasje til tikka, den har eg tatt på og av utan treffpunktforandring, men den og ruster litt lett. Ellers eit bra innlegg, sjølv om eg følte eit behov for litt nyansering med mine erfaringar.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg har 3 tikka light ss. I alle fall de 2 siste hadde tydelige støttepunkt som jeg lot børsemakeren fjerne samtidig med gjengejobb. Det første våpenet husker jeg også ble frilagt helt inn til låskassen av børsemaker - men det var i 2009. (Børsemakeren som fjerner er i alle fall en av de mest velrenommerte) - har ikke noe med stabilitet å gjøre.

 

Når det gjelder moment; Sendte selv en telefax til fabrikken i 2009 og spurte om de anbefalte noe spesielt moment til skruene. De svarte at det gjorde de ikke - bare stramme de til passe hardt.

 

Eezox: Jeg brukte også dette jevnlig rundt 2010 og har nok fortsatt en god liter(?) stående. Sluttet å bruke det. Lukter grusomt og er nok direkte helseskadelig. Lukter gammel type lim til sykkellappesaker. Har ikke rust på mine våpen, men ikke brukt de særlig i drittvær heller.

 

Alle "skyter bra".

Link to comment
Share on other sites

Stihl Crazy skrev (23 minutter siden):

Dei er ca 10-15 cm framfor låsekassen meiner eg og huska, var ikkje meg du spurte men svarer likevel:) PS ta ein hundrelapp eller noko sånt og før med løpet så merkar du den.

Spørsmålet fra Haavard var "hvorfor" og ikke "hvor" 😉

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...