Jump to content

Hvor lenge holder egentlig rådyr kjøtt seg?


Hax

Recommended Posts

Hei, 

Vi er nye jegere og har i årets jakt fått oss et par rådyr. 

Alt kjøttet har blitt vakumpakket, det meste er fryst utenom et lår. 

 

Hvor lenge holder egentlig kjøttet seg? Jeg fant informasjon om at hvis det er fryst så holder det seg gjerne fint 6-12mnd når det er vakumpakket. 

Men hva med det låret vi har i kjøleskapet, det har ligget ca en uke etter partering, men er vakuumpakket? 

 

Er vakuumpakking når det gjøres privat, like effektivt som når store kjøttprodusenter (gilde og nordfjord f.eks) gjør det med sine kjøttstykker og produkter? 

Link to comment
Share on other sites

Viltkjøtt har generelt god holdbarhet, og vakuumering forlenger holdbarheten betydelig. Jeg har forsket litt på dette opp gjennom årene, og min erfaring er at vanlige plastposer ikke duger i lengden. For det første er det alltid litt luft igjen i posen, og den tynne plasten i fryseposer er ikke helt tett. Det er nok ikke den tykkere varianten i vakuumposene heller, men den er mye tettere. Vakuumert kjøtt kan greit oppbevares i 3 år +, i fryseposer vil jeg ikke ha det lenger enn 1 år. Det som skjer over tid at at kjøttet får en rødbrun "oksydert" overflate som gradvis brer seg lengre innover. Den verken lukter eller smaker godt, men om du skjærer bort det som er luftpåvirket er kjøttet innenfor helt prima.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

en jaktkamerat av forsøkte langtidsmørning av en halv elg (vakumpakket i kjøleskap) ifjor, resultatet ble en solid haug med bikkjemat.                                                                                             Overhode ikke noe poeng i å mørne rådyr sørlig lenge, dette er mørt kjøtt i utgangspunktet, de fleste rådyr jeg har skutt har havna i frysen etter 1-2dager.

Link to comment
Share on other sites

16 hours ago, Sakoen75 said:

Fikk noen elg steiker som var over 10år som var tenkt som hundemat. De var fryst i noen handleposer, ble godt krydret og langtids stekt. Feilte ikke noe på smak eller konsistens. Tenkte det var verdt et forsøk.

Vi arva to fulle frysere med elgkjøtt som var pakka i vanlige "brødposer", doble poser. Spiste senest i forrige uke lårsteik fra ku skutt i 2001, det var helt fint. Brukte riktig nok sous-vide, og måtte skjære bort en del der luft hadde kommet til og gitt kjøttet den brune fargen som @Sølvrev beskrev. Dette unngår man nok i stor grad hvis man vakumpakker det skikkelig.

 

Det skal riktig nok nevnes at det er litt hit-or-miss. Vi har støtt på noen uheldige stykker fra arvegodset, som har vært betydelig ferskere enn dette fra 2001, som har vært helt ødelagt, uten at det har vært noen åpenbar grunn til det.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

martinJ skrev (3 timer siden):

en jaktkamerat av forsøkte langtidsmørning av en halv elg (vakumpakket i kjøleskap) ifjor, resultatet ble en solid haug med bikkjemat.                                                                                           

Overhode ikke noe poeng i å mørne rådyr sørlig lenge, dette er mørt kjøtt i utgangspunktet, de fleste rådyr jeg har skutt har havna i frysen etter 1-2dager.

 

Dersom kjøttet ikke er forurenset før det vakumeres, holder det fint tre uker+ i kjøleskap uten å bli dårlig. 

Derimot så øker man jern/leversmaken i viltkjøtt fra hjortedyr desto lengre det ligger til modning(særlig vakumert når det er litt fuktig/kjøttsaft inni pakka, mindre når det henger tørt og kjølig). 

I det hele tatt oppnår man lite ved å la viltkjøtt langtidsmodne over lengre tid enn noen få dager. Det mister fuktighet, får lettere usmak og det er begrensinger på hvor mye mørere det blir. 

Man KAN fint henge ett hjortedyr på kjøl i uker om det er tørt, men man oppnår ikke veldig mye bortsatt fra å lagre det. 

Kjøtt med veldig høyt fettinhold som storfe, vinner derimot en del smak ved f.eks tørrmodning. 

Her er høyt fettinhold nøkkelen til at det ikke skal oppleves tørt (det mister masse væske), og modningsprosessen blir mer som en form for fermentering når det er henger lenge i veldig tørr luft og ved lav temperatur. 

En høyrygg er langt bedre egnet enn f.eks en filet (som vil skrumpe innn og bli tørr om ikke den har fettkappe og veldig høyt fettinnhold). 

Jeg har prøvd slike prosesser med hjortevilt selv, og smakt det andre steder, og resultatet har aldri blitt/vært bra. 

 

 

 

 

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...