Jump to content

Jon Fosse har fått Nobelpris og da googlet jeg for å se om noe passet her


Haavard

Recommended Posts

Og det kom 1 treff. Har tydeligvis stått på trykk i Jakt og Fiske også 

 

Det mørknar

eg står og ser på dei to hjortane
og dei to hjortane står og ser på meg
lenge står vi slik
eg står urørleg
hjortane står urørlege
 
ikkje noko kan høyrast
ikkje ein vind i lauvet
 
det mørknar

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

stigamundsen skrev (2 timer siden):

Minner meg om det gamle gode ordtøkjet: 

 

   -   som Christoffer Columbus (og/eller mange andre) skulle ha sagt, da han fikk egget til å stå på bordet, ved å kakke det mot bordplata:

 

"Dette kunne da alle gjort", sa de omkring han.

"Ja, men jeg gjorde det først", sa Columbus.

 

Gratulerer med en velfortjent nobelpris, Jon Fosse!

  • Like 2
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Ooooo... :-) Kunstdiskusjon på Kammeret... 

 

Kan vere enig i at ein del moderne kunst ikkje er for meg. Jackson Pollock er vel ein kunstnar som "heiv" malinga på lerretet, men no er vel ikkje han "moderne" kunst lenger. 

 

Ei oppgåve til kunsten er jo å provosere, og der ser det ut som om moderne kunst klarer brasene, eller kva @Stihl Crazy?

Link to comment
Share on other sites

Er litt mørkt her inne så «kvile ved bekken» kjem ikkje heilt til sin rett. Har og eit som er malt i mørkeblåt, malt av min oldefar. Det er veldig fint synes eg då men det blei heilt svart i den dunkle belysninga mi. Sørstatsflagget er jo ikkje eit bilde då, men eg hang det no opp for og sprita leiligheten litt opp for nokre år siå så tenkte eg kunne no ta det med sidan det heng på veggen.

Edited by Stihl Crazy
Link to comment
Share on other sites

Nei blei påvirka av serien "nord og sør" i eit ungt sinn for mange år siden når det gjekk på nrk, men trur det får Vera nok med eit flagg. Har No ikkje vore andre enn meg i leiligheten på mange år så ingen som treng sjå på det der, sjølv om eg posta eit bilde av det her då.

Edited by Stihl Crazy
Link to comment
Share on other sites

   -   eller hva med Ibsen?

 

Sitat

"Førsst så renner du til fjells

månedsvis i travle onnen,

for å veide ren på fonnen

kommer hjem med reven pels,

uten børse, uten vilt; -

og til slutt med åpne øyne

mener du å få meg bilt

inn de verste skytterløyne!  -

Nå, hvor traff du så den bukken?"

 

Link to comment
Share on other sites

https://www.bokselskap.no/boker/wergelanddikt/tilmingyldenlak
 

wessel og wergeland, dette kallar eg dikting. Kan eit sjølv og frå mi oldemor. Født 1886.

 

Viss jeg mine venner engang bliver syk, da lad ikke dokteren komme, thi han vil blot gjøre apotekeren rik. Og putter så selv i sin lomme.

Med resepter på dråber og piller i vann, med det han vil gjøre vår levetid lang.

Jeg da måtte være en tåbe, om jeg brukte piller og dråbe.

 

Har jo ikkje noko med jakt og gjera då men får kanskje passera likevel.

Edited by Stihl Crazy
Link to comment
Share on other sites

"Åpen post" må ha vært "hull i hodet", dette sprøytet fikk jeg heldigvis stoppet knapt halvveis.

 

Jacobine Camilla Wergeland var den 5 år yngre søsteren til Henrik W. Han lå i konstant strid med Johan Sebastian Welhaven, noe som umuliggjorde Camillas forhold til Johan S. I ettertid er det lett å rangere disse tre litterært - Camilla, Johan Sebastian, og Henrik.

 

BearBeer skrev (20 timer siden):

 ja det er i alle fall med en villand hos Ibsen. Men han var for deprimerende og unionsuvennlig til å få pris (det har i alle fall jeg hørt). Bjørnson derimot, se det var litteratur som kunne premieres. 

 

Og hva huskes i dag av det BB skrev, og (av en eller annen merkverdig grunn) fikk Nobelpris for? Den lange oppramsingen av nasjonalt, uhistorisk sjølskryt, som om sider er blitt "nasjonalsang"? Han var en framifrå folketaler og polemiker, jeg liker best sitatet  "byfolk og deres hemhorroider".

 

Henrik Ibsen, derimot, nevnes jevnlig blant verdenshistoriens fremste dramatikere, som Homer, Vergil, Dante, (den påståtte) Shakespeare, Goethe og Schiller.

 

Hvorfor Henrik Ibsen ikke skulle få noen pris fra det SVENSKE akademiet for å være "unionsvennlig", må du forklare.

 

Link to comment
Share on other sites

Jegermeistern skrev (12 timer siden):

Hvorfor Henrik Ibsen ikke skulle få noen pris fra det SVENSKE akademiet for å være "unionsvennlig", må du forklare.


Jeg hadde med en u mer mellom gåseøynene, men her kan jeg hverken forklare det ene eller det andre. Jeg bare sprer rykter som jeg mener å ha hørt. Ryktet sa også at en vesentlig bakgrunn for prisen til Bjørnson, var at Ibsen kom til å bli ekstra arg. 
 

Ellers er jeg enig i alt du sier om Bjørnson. Fine bøker for oss som liker det enkelt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg mistet visst en "U", ja, jeg har, for tida, ei blødning på høyre netthinne, og "sterkt nedsatt visus", i følge optikeren. Jeg står på venteliste til øyelege, får se om det kan fixes. For tida kan jeg ikke skyte med diopter (åpne sikter har vært umulig i 30 år). Men jeg fikk da felt en elg med kikkertsiktet forrige søndag, og skjøt 248 i kikkertklassen noen uker før det.

 

Ellers har man denne "sannferdige" historien fra Trøndelag:

 

Bjørnstjerne Bjørnson var på reise, og kom i snakk med en lokal bonde.

 

"Kaffer ein kar e du, da", spurte bonden.

"Jeg er da en kjent person", sa Bjørnson.

"Ka e du kjeint fer, du da?", spurte bonden.

"Mine verker er kjent og skattet over hele landet, og langt utenfor landets grenser", sa Bjørnson.

"Nei, sei du de'?", sa bonden, "Di ska vel' ailler værra 'n Jørgen B. Lysholm?".

  • Haha 3
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

For en som har vokst opp som barn i "68gen kulturmiljø" i Oslo er dette nærmere sannheten enn mange tror 8)

(Fattern var kompis med Bjørneboe og jeg har slått Andre Bjerke i sjakk med promillerespitt..)

Fosse har jag aldri møtt, og har heller ikke lest noe av hva han har skrevet, så om prisen er fortjent vet jeg ikke.

 

 

 

Edited by Torf
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

The Old Man and the Sea

Ernest Hemingway kom med denne boken i 1952, i 1954 fikk han Nobelprisen i litteratur:

Det er ingen bok, men et tynt hefte på 69 sider som beskriver den cubanske fiskeren Santiago som får sin livs fangst. Jeg leste boken fordi det var Ernest Hemingway, og samtidig nysgjerrig på hva som skulle til for å få en så gjev pris. Boken føltes som en kjedelig fortelling på minst 500 sider. En kan noen ganger undre seg over en Nobelkomite som kan komme frem til en utkåret kandidat, dette var ingen stor leseropplevelse for meg eller en bekjent som mente det samme. Smak og behag....

Ernest Hemingway.JPG

Edited by Vaquero
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...