Jump to content

Ser etter liggeunderlag - saueskinn?


Vedma

Recommended Posts

Hei, jeg har pleid å sove uten liggeunderlag de gangene jeg har sovet ute, men nå begynner jeg å tenke i retning av lengre turer og tenker det må være med et lite liggeunderlag. Litt for å ligge mykere om jeg må ligge på hardt underlag og litt for å holde meg litt ekstra varm. Jeg tenkte egentlig i retning av et saueskinn. Har noen erfaring med det? Er det noe demping i det? Og hvor får jeg kjøpt et skikkelig saueskinn?

Link to comment
Share on other sites

Husker vi brukte reindyrskinn under vinterøvelser på Garnisonen i Sør-Varanger.

Det funket veldig bra i tørt og kaldt vintervær. Men vi brukte de aldri ellers.

Tror jeg ville ha sett i retning av et oppblåsbart liggeunderlag i kombinasjon med et tynt skumgummi underlag.

Link to comment
Share on other sites

@Bly Reinsdyr er også interessant, for all del. Eneste jeg tenkte var at de kanskje er litt større og tyngre, men så har de jo gjerne litt kortere hår så det gjør kanskje opp. Jeg er ikke kjent med terminologien på dette området, hvordan vet jeg at skinnet er laget på en slik måte at det er egnet til utebruk? Takk for lenken.

 

@Haavard Jeg tror jeg skal klare meg et par år til, er rundt 25, har sovet i bare soveposen frem til nå uten problemer :D

 

@Rekyl1 Vil du tro de er uegnet til andre forhold? Tenker spesielt om det blir vått, selv om tanken er at det skal bæres inni sekken og brukes inni telt uansett

 

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg har stort sett med meg to stk; 

 

Biltema-liggeunderlag  med aluminiumsbelegg på ei side. Det veier «ingenting» og koster ingenting. Reflekterer varmen bra, og isolerer bra. Noen ganger går det oppi soveposen/fjellduken dersom det er ekstra kaldt. https://www.biltema.no/fritid/friluftsliv-og-camping/liggeunderlag/liggeunderlag-180-x-50-x-08-cm-2000041440

 

Oppblåsbart- Som nevnt over; mer luft gir mer komfort. 
 

Og om det er skikkelig kaldt, typ vinterstid, så  reinsdyrskinn som det nevnes.

Har mange fine saueskinn fra moderen (villsau fra gården). De bruker man i eller rundt huset, men ikke noe poeng å dra med seg på tur. Blir fulle av bøss, og isolerer ikke mer enn en god ullgenser. Reinsdyrskinn er overlegent til slikt brukt. 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Fra tiden i Forsvaret mener jeg å huske at reinskinnene virkelig begynte å slippe hårene etter at de hadde blitt brukt fuktige over noen tid, og da var det ikke bare snakk om at hårene knakk, men det ble barflekker i skinnet utpå vårparten. Så et ubehandlet reinskinn hadde varighet på max én vintersesong. De skinnene var ubehandlet, og sikkert ikke førstesortering, de beste skinnene reserverte nok de lokale reindriftssamene til mer kjøpesterke grupper sørpå 😁 De siste årene har vi gått over til garvede, ferdig impregnerte skinn her hjemme. De lukter ikke, er litt lettere og blir ikke våte, og føles litt mer luksus. Og så utsettes de nok for atskillig mer skånsom bruk enn de førstnevnte! Det er så klart litt mer vekt/volum på et reinsskinn enn et bamseunderlag, men så lenge det bedrives vinterfriluftsliv her i husstanden kommer vi alltid til å ha et par reinskinn i boden.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...