Jump to content

Førstegangs 6.5x55 rifle til rypejakt.


Skinka Og Salami

Recommended Posts

Hei, er veldig ny til jakt og har lyst på en rifle til rypejakt. Lest på tidligere innlegg fra 2010 at 6.5x55 er anbefalt. Har noen anbefalinger til en billig og grei førstegangs 6.5x55 rifle. Så noen tidligere innlegg som også var fra 2010 men de riflene som var anbefalt ser ut til å være vanskeligere å få tak i. Kunne godt tenke meg å kjøpe brukt hvis det er mye penger å spare på det. Tar imot alt av tips og meninger. Kom gjerne med andre typer rifler og eller tips hvis du mener jeg tar feil om at 6.5x55 er best til rypejakt på vinteren.

Tat også imot tips til kikkertsikte.

Ønsker som sakt at dette ikke skal koste shorta

Link to comment
Share on other sites

Om du fant at 6.5x55 er anbefalt i et gammelt innlegg, så finner du nok ut hva slags rifle som anbefales til denslags her på forumet - Det skulle ikke forbause meg om det er en Tikka T3. Spøk til side.
Rypejakt med rifle er såpass sært at det nok er mange meninger. Jeg har jaktet rype med rifle kun for veldig lenge siden - og det som vel fungerte best av de ulike riflene jeg brukte (M67 i 6.5x55, Brno 2 i 22LR, Rem 700 i 3006...) var ei Brno Fox i 22 Hornet. Det er et rakleverk av ei rifle etter dagens standard, men hjemmelaget bedding fikk den til å bli svært presis. Husqvarna 2-7 som dugga og frøs fast når det var kaldt. - faen meg tider det der...
Senere har jeg brukt 223Rem, det var ikke like effektivt, men nok mest fordi jeg ikke fant noe særlig med ryper.

Men det skal skytes presist. Og alt som skyter presist an brukes - tunge rifler er best til det, men de skal jo bæres, så du må egentlig selv bestemme hvor du skal være mellom ei rifle som er ideell til å skyte med og ei som er ideell til å bære på.
Ei lett rifle er dessuten lettere å skyte godt med om den er i et lite kaliber. Derav 22 Hornet - men 6.5x55 er veldig lettvint og det er greit å få tak i både ammo og rifler i det.

Hvis du er bestemt på 6.5x55 er mitt råd en Tikka T3 eller en Tikka eller Sako (nesten hvilken som helst modell) på Finn.
Sako L61r | FINN torget

 

 

Sikte til rypejakt må ha litt forstørrelse, og gjerne kunne stilles enkelt (for avstand)l og ikke veie for mye. Det er mye som vil virke bra, men et peker seg ut, som meget bra i forhold til prisen - dessverre lages det ikke lenger. Leupold 6-18x40 Target. Denne her: Leupold VX-2 6-18x40 AO Target - Optics-Trade
De er på Finn av og til, til sånn 4-5000,- om de er god stand - og det er de som regel.

 

Ellers er jo denne perfekt for fuglejakt SAKO VIXEN | FINN torget Enda ei perfekt ryperifle Sako PPC .223 | FINN torget

 

K

 

Edited by M67
  • Like 2
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Har jakta en del ryper med 6,5x55. Det går veldig bra, bedre enn med fabrikklada 222 og 223. Den beste kula var 9,3 grams Lapua helmantel.

Skjöt vel ca 30 ryper med den. Veldig fine slakt. Flat kulebane og liten vindavdrift. Men, jeg liker ikke å jakte rype med elgkaliber. Har derfor jakta mest med 222 og 221. 

Men, 6,5x55 er vel mer effektiv, spesielt hvis man jakter der det blåser mye, noe som jeg gjör. 

  • Like 2
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Skinka Og Salami skrev (10 timer siden):

Tar imot alt av tips og meninger. Kom gjerne med andre typer rifler og eller tips hvis du mener jeg tar feil om at 6.5x55 er best til rypejakt på vinteren.

Om den generelt er best skal jeg ikke ha så sterke meninger, men som @Polardego sier er den nok bedre enn mange .22-kaliber når det er litt vind. Bruker du (tung) helmantelkule ødelegger den heller ikke mer en mindre kalibre. Og så er jo 6,5x55 en utrolig allsidig patron😊!

 

Jeg tenker at siden du er helt fersk jeger kan det være et lurt valg. Om du senere skulle få lyst til å jakte storvilt duger 6,5x55 til det også. Og utvalget av (rimelig) ammo er meget bra. Et alternativ kan være .223 Rem, men skygg unna sære patroner som koster skjorta.

 

Edit: For omlag 15 år var vi noen kompiser som skulle supplere våpengarderoben med ei småviltrifle. Jeg valgte 6,5x55, de andre .223 Rem. Dermed har jeg også ei reserverifle til hjortejakta, hvor jeg som regel bruker .30-06. Har ikke angret et sekund på det valget!

Edited by Sølvrev
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

6,5x55 og .308 osv fungerer egentlig veldig bra til ryper, med helmantel og litt avstand. På 40 meters hold blir rypa svært død...

Men hvor mye har du skutt fra før? Rypa er et veldig lite mål på 100 meter, liggende i alle mulige posisjonen i snø og steinur, med sekk eller naturen som anlegg, nordavind fra alle kanter osv. Hvis du er helt fersk jeger/skytter gjør ikke rekylen på en "stor" patron det enklere å skyte godt etter min erfaring. Lyddemper er iallefall et must, mye trening enda viktigere. Legg deg ned å skyt med det utstyret du skal jakte med og finn ut hvorfor du treffer 7 cm opp til venstre i forhold til innskytingen i benk(🤣), det er bom på rypa det. Jeg har 2-3 luftgevær blinker i sekken når jeg jakter rype med rifle og spanderer gjerne noen skudd ute i felt på tur til jakt for å sjekke at jeg treffer der jeg sikter, ikke hver dag man får mange skuddsjangser.

 

.223 er nok et bedre nybegynner kaliber enn 6,5x55, men skal du bare ha en rifle og kansje jakte hjort og elg er valget enklere. 

En pent brukt sako eller tikka er vel aldri feil. 

En lett kikkert av god kvalitet med iallefall x10 forstørrelse og tynt trådkors er min anbefaling.

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg jakter primært rype med rifle. Jeg bruker å si at det er fordi det er det som er morsomst, og det er det jo, men egentlig er det fordi jeg er elendig med hagle og ikke har noen interesse av å skyte med hagle. Så da blir det slik. Det er litt begrenset hva du klarer å skyte av liryper med rifle, men på fjellryper kan det være svært effektivt.

Jeg har brukt 22LR, .222, .223, 6x45 og .308 på ryper og annen fugl, og har vel landet på at 6x45 er det optimale rypekaliberet på veldig mange vis, bakdelen er at du må lade selv. Normalt sett er kaliberet enkelt å få til å gå bra, og det finnes en del gode 6mm kuler, selv om det ser ut til at Schou faser ut favoritten; Sako 90 grains FMJ.

 

.22LR vil jeg egentlig ikke anbefale til rypejakt medmindre det er snakk om vinterjakt på liryper i skogen der det ikke er så mye vind. På fjellet er det, ihvertfall der jeg jakter, vanskeligere enn det trenger å være. Holdet begrenses også noe, føler jeg, men det skal sies at det er lenge siden jeg har brukt 22LR.

 

.222 er i utganspunktet et veldig fint og presist kaliber, men det kan tenkes at det om ikke så veldig lenge blir for sært. Om et generelt blyforbud innføres på rifle også, og det tror vi jo at det gjør, blir ferdigladet ammo både dyr og vanskelig å få tak i. Mange fabrikkløp har også en riflestigning som tilsier bruk av lette kuler, og da får du høy fart med på kjøpet. Medmindre du lader selv, og det bør du kanskje vurdere om du går for noe i .222. Uansett, kaliberet går i utgangspunktet for å være presist, og er lett å skyte bra med, og det har noe å si ift plassering av kulen i viltet. 

 

.223 er ypperlig til mange ting, men også her er det mange lette FMJ-kuler i høy fart. Og høy fart er ikke alltid bra på fugl. Du skal ihvertfall alltid skyte noenlunde rett forfra og høyt for å være noenlunde sikker på å unngå splætt. Jeg ville nok sørget for at et eventuelt våpen i .223 hadde riflestigning på 1:8 eller 1:9 slik at løpet stabiliserer noe tyngre kuler, slik at du kan bruke de. Problemet er bare at det ikke finnes mange tunge FMJ-kuler i aktuelt kaliber, og ihvertfall ikke ferdigladete. Men ellers er kuleutvalget godt, og utvalget i ferdigladet ammo er veldig bra. Generelt noe dyrere enn 6,5x55.

 

6x45 er en .223-hylse med en 6mm kule. Kuleutvalget er normalt sett veldig bra, og det finnes mange gode 6mm kuler. Bakdelen er at du må lade selv. 

 

6,5x55 har jeg aldri eid, men jeg vet at det går fint på ryper, fordelen er mye relativt rimelig( det er ikke rimelig, men ift en del andre kaliber er det ihvertfall billigere) ammunisjon så lenge vi holder oss unna storviltkuler, og rekylen, spesielt med demper, er handterbar ift å skyte godt på små mål.

 

.308 føler jeg man jakter ryper med enten fordi man absolutt vil eller ikke har et annet våpen. Det er en her på kammeret som har bygget en .308 til ryper om jeg husker riktig, og for han fungerer det tydeligvis veldig bra, men jeg vet ikke om det er noe jeg vil anbefale alle. Rekylen er i grenseland av hva det er praktisk mulig å skyte godt med for ganske mange av oss, men det finnes mye god ferdigammo tilgjengelig.

 

Når det kommer til vekt og utforming så synes ikke jeg våpenet til fjellrypa trenger å være superlett, men den må være god å bære og god å skyte med i knotete stillinger. Det betyr ihvertfall justerbar eller tilpasset kinnstøtte, og det kan bety tofot. Jeg bruker også lyddemper, men det er mest for min egen og kløvhundens del. 

 

Aner ikke om du ble noe klokere, men om det nye løpet i den Sakoen @M67 linket til er 1:8 eller 1:9 så hadde jeg kjøpt den straks, med en gang og helst i går. Prisen er innafor, magasin trenger du slett ikke til rypejakt, og bedre våpen til formålet skal du vel strengt tatt lete lenge etter. Hadde jeg ikke hatt to fra før hadde jeg kjøpt den selv.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Den vixen i annonsen tror jeg at har vært i mitt eie tidligere. Har angret flere ganger på at den ble solgt.

 

Er også enig i at 6x45 er et flott kaliber til småvilt, er veldig glad i min 6x45. Hovedgrunnen tror jeg er at den er lagd til et spesielt formål. Den veier 3.9kg med demper og fult magasin. Ikke griselett, men en ok vekt der den er lett nok til å bli med en hel dag i fjellet og akkurat tung nok til å ikke bli vanskelig å skyte med.

 

6,5x55 er god til rypejakt, bruker min til gåsejakt, der er det lite bæring og rifla er god å skyte med (mer vekt)

Fordelen med 6,5x55 er jo at den kan bli med på storviltjakt også. Er vel kanskje det beste kaliberet om man skal ha bare en rifle? 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Stihl Crazy skrev (4 timer siden):

Bra tips til kaliber, spesielt 6,5x55, synes kanskje at sako rifla bør kunne prutast ned èin del. Ver og obs på at brukte 6,5x55 rifler kan vera skotne èin del. Greit og ta det med i betraktninga. Du nemner ikkje lydempar men ville kanskje sett av nokre kr til det og.

Hvorfor trengs en lyddemper? Skremmes ikke rypa vekk uansett i det første skudd avfyres?

Link to comment
Share on other sites

Skinka Og Salami skrev (27 minutter siden):

Hvorfor trengs en lyddemper? Skremmes ikke rypa vekk uansett i det første skudd avfyres?

Med f.eks. 22LR kan man oppleve å skyte flere fra samme flokk, men snåsnart en beveger på seg, og ikke bare dør tvert, så reiser de.

 

22LR til ryper er litt både og, det er jo lettvint, stille og alt det der - men vindavdriften, og forskjellen på ammunisjonstyper, temperaturavhengighet, sammen med at hold normalt vil være over 50-70m - gjør at det fort blir vitenskap ut av det.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Når jeg har värt i hjembygda på vinteren har jeg lånt en 22 WMR av en kamerat og jeg synes det er et trivelig kaliber. Kanskje for at hans Quad går ganske bra til å väre 22 WMR.

Man är ganske sikker opp mot 100 meter så lengde det ikke blåser for mye. Har skutte flere ryper med helmantel og samtlige har dött i skuddet.

Det er  koselig å gå rundt med den og skyte ryper med et lite smell og se de komme trillende ned fjellsida. Burde hatt den i stedet for salongen 

da man begynte å jakte rype med rifle. 

 

Har man en 223 med 8 eller 9" stigning så funker det kanskje med fabrikklade 69 gr Scenar? Eller ekspanderer den for mye? Finnes det tyngre fabrikkladet konkurranseammo?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

morpho79 skrev (4 timer siden):

Aner ikke om du ble noe klokere, men om det nye løpet i den Sakoen @M67 linket til er 1:8 eller 1:9 så hadde jeg kjøpt den straks, med en gang og helst i går. Prisen er innafor, magasin trenger du slett ikke til rypejakt, og bedre våpen til formålet skal du vel strengt tatt lete lenge etter. Hadde jeg ikke hatt to fra før hadde jeg kjøpt den selv.

 

Eneste problemet med denne, hvis det er et problem, er at støtbunnen og ekstraktoren i sluttstykket antagelig er tilpasset en større patron; 22/6mmPPC (7,62x39).

Det er noe dritt hvis man må pirke ut tomhylsa fra mekanismen med fingrene i kulda.

Det sagt, denne rifla er et perfekt utgangspunkt for 6,5 Grendel.

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Polardego said:

Når jeg har värt i hjembygda på vinteren har jeg lånt en 22 WMR av en kamerat og jeg synes det er et trivelig kaliber. Kanskje for at hans Quad går ganske bra til å väre 22 WMR.

Man är ganske sikker opp mot 100 meter så lengde det ikke blåser for mye. Har skutte flere ryper med helmantel og samtlige har dött i skuddet.

Det er  koselig å gå rundt med den og skyte ryper med et lite smell og se de komme trillende ned fjellsida. Burde hatt den i stedet for salongen 

da man begynte å jakte rype med rifle. 

 

Har man en 223 med 8 eller 9" stigning så funker det kanskje med fabrikklade 69 gr Scenar? Eller ekspanderer den for mye? Finnes det tyngre fabrikkladet konkurranseammo?

 

Ila neste uke får jeg forhåpentligvis testet på rype:

-69gr Scenar, 223

-75gr hvadet nå er som står i PPU, 223

-Norma GT, 223

-105gr scenarL, 6mm

- 105gr Berger VLD, 6mm

 

Forhåpentligvis går det bra med alle sammen, men den som har lever får se!

 

@Torf det er kanskje et poeng jeg overhodet ikke tenkte over, men det må gå an å spørre selger og forvente et ærlig svar, vil jeg tro.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Polardego skrev (7 timer siden):

Når jeg har värt i hjembygda på vinteren har jeg lånt en 22 WMR av en kamerat og jeg synes det er et trivelig kaliber. Kanskje for at hans Quad går ganske bra til å väre 22 WMR.

Man är ganske sikker opp mot 100 meter så lengde det ikke blåser for mye. Har skutte flere ryper med helmantel og samtlige har dött i skuddet.

Det er  koselig å gå rundt med den og skyte ryper med et lite smell og se de komme trillende ned fjellsida. Burde hatt den i stedet for salongen 

da man begynte å jakte rype med rifle. 

 

Har man en 223 med 8 eller 9" stigning så funker det kanskje med fabrikklade 69 gr Scenar? Eller ekspanderer den for mye? Finnes det tyngre fabrikkladet konkurranseammo?

Enig 22 wmr er utrolig koselig å gå på rypejakt med. 
Smeller lite spesielt med demper, god effekt i rypa og fine slakt. Har en Sako Quad og den samler meget godt i kalibret. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...