Jump to content

Første pistol til Dynamisk


Mazeking

Recommended Posts

Hva du som enkeltperson gjør er jo lite relevant for en produsent som skal produsere noen tusen eksemplarer av et eller annet. Med tanke på våpen, som i stor grad består av smådeler som hver for seg er billig å fikse eller erstatte kontra et helt våpen, også må selger erstatte hele våpenet om man ikke finner ut av et problem på første forsøk, det tipper jeg blir veldig dyrt for noen, og den kostnaden må kunden ta, eller så må kostnaden kuttes hos de som lager og selger produktet.

Link to comment
Share on other sites

En ting som jeg kom på her når dere diskuterer reklamasjoner og hvor salggjørende det er å kjøpe fra offisell importør - er at noen offisielle importører også er offisielle hestkuker, og gjør alt de kan for slippe å godta en reklamasjon... Jeg har tilogmed opplevd reklamasjon på et produkt som var innenfor produsentens garanti (og som ble erstattet tvert når det kom dit) men som den offisielle importøren først nektet for at det kunne være noe feil på, deretter ikke gadd å se på... Jeg er ikke imponert.

Så jeg må si at jeg tviler litt på hvor stor vekt en skal legge på disse punktene når en kjøper. Kjøp kvalitet, kjøp noe som er kjent for å virke, kjøp av noen som har rykte for å ordne opp.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (21 minutter siden):

Kjøp kvalitet, kjøp noe som er kjent for å virke, kjøp av noen som har rykte for å ordne opp.

Samme som jeg sier. Kjøp kun kvalitet.

Og som jeg nevnte i en annen tråd for et par dager siden: er det noe vi har nok av uansett så er det penger og fritid.

Link to comment
Share on other sites

Hører hva dere sier, men det som er helt sikkert er at dette kommer til å bli dyrere for de som selger ting i Norge, og den kostnaden må kundene ta ved f.eks å betale enda mer for produkter av samme kvalitet som nå, fordi man i mye større grad blir nødt til å erstatte hele produktet, hvor man før i mange tilfeller kunne komme unna med en langt billigere reperasjon.

Link to comment
Share on other sites

Ja kvalitet koster. Det er vi enige i.

Samtidig så vil en importør få færre reklamasjoner på kvalitetsvarer kontra billig ræl.

Husk også på at mange seriøse produsenter også har gode garantier. Det betyr at ved eventuelle problemer så tar produsenten seg av dette ved å sende/utstyr importøren med godt med reservedeler. Eventuelt sende tilbake til produsent for ny vare.

 

Har selv vært medeier i et selskap som drev import av sportsartikler. Har rimelig god koll på dette. Måtte til det store utland å ta kurs på hvordan fikse mye av utstyret, og fikk bra beholdning av nødvendige reservedeler slik at vi kunne fikse det meste selv.

Samtidig så var det lite reperasjoner fordi produktene var av god kvalitet.

Håpløse caser samlet vi opp og 1-2 ganger i året sendte vi de i retur til produsent og fikk nye varer tilbake.

 

Annet konkret eksempel: sverger til en Härikla jaktbukse som er helt fantastisk. Kjøpte den på tilbud så den var egentlig ikke så dyr. Er på mitt andre par nå og første paret varte 5-6 år (med litt småreperasjon av en rift eller to jeg var skyld i selv).

En god jakt og skytekompise kjøper konstant kina-ræl. Vær seg lamper i garasjen til klær. Han handler stadig tur- og jaktbuskser på Sparkjøp og Sport Outlet. "Fantastiske bukser til kun 299 eller 399". Siste av disse "fantastiske" buksene fra Sparkjøp hadde han med ny på rypejakt i høst. Kvelden før vi skulle hjem feiret han med å brenne buksen på bålet utenfor hytta. 6 dager varte denne buksen.

I løpet av de 5-6 årene mine Härkila bukser ser ut til å vare så er jeg sikkert på at han i samme periode har brukt 2x eller 3x kroner på et x antall møkkabukser.

Og utenom kroner og øre så fungerer også alle disse buksene forferdelig ræva når dårlig vær setter inn.

 

Nei, jeg kjøper kun kvalitet. Så får det bare koste.

Edited by Bartemannen
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

slemmo skrev (1 time siden):

En butikk kan ikke utelukkende selge dyre kvalitetsvarer når majoriteten vil ha billige varer.

Og det er greit nok for de fleste. 
 

Andelen skyttere som kjøper ny pang og sliter den ut er vel ganske liten?

Link to comment
Share on other sites

slemmo skrev (14 timer siden):

En butikk kan ikke utelukkende selge dyre kvalitetsvarer når majoriteten vil ha billige varer.

Ja han kompisen min med Sparkjøp jaktbukser som enda ikke har klar å knekken koden for smart, langsiktig forbrukerøkonomi må også ha et sted å handle sine 299kr bukser 1-2 ganger i året.

Link to comment
Share on other sites

15 hours ago, Graakall said:

Og det er greit nok for de fleste. 
 

Andelen skyttere som kjøper ny pang og sliter den ut er vel ganske liten?

Slitasje er ikke reklamasjonsgrunnlag.

Reklamasjon kan gjøres dersom det er en mangel som skyldes feil i produksjon eller materialer.

 

Tipper disse nye reglene vil føre til en STOR økning i saker hos Forbrukertilsynet og Forbrukerklageutvalget, som med dagens mengde saker har behandlingstid på hhv 4 måneder og 12 måneder, hvorpå da behandlingstiden til Forbrukerklageutvalget starter ETTER at mekling i Forbrukertilsynet er ferdig.

Link to comment
Share on other sites

slemmo skrev (På 5.2.2024 den 10.25):

De som lager ting kommer til å lage lavkvalitetsdrit som er billigere å erstatte da, siden man i mye større grad blir nødt til å gi kunden nytt produkt fremfor å reparere 🙃

 

Her skjønner jeg ikke logikken. Om du bare lager lavkvalitetsdrit så kommer jo "alle" til å returnerer det. Når de så får ny lavkvalitetsdings og den også går i stykker så må de få enda en eller pengene tilbake. Det blir altså ekstremt lite lønnsomt å selge lavkvalitetsdrit. Og det er vel akkurat det de prøver å oppnå.

 

Høykvalitet derimot, der vil fortjenesten og pris være omtrent som før fordi det er så få klagesaker. 

 

 

AGR416 skrev (16 minutter siden):

Tipper disse nye reglene vil føre til en STOR økning i saker hos Forbrukertilsynet og Forbrukerklageutvalget, som med dagens mengde saker har behandlingstid på hhv 4 måneder og 12 måneder, hvorpå da behandlingstiden til Forbrukerklageutvalget starter ETTER at mekling i Forbrukertilsynet er ferdig.

 

Kanskje det blir flere, men de nye reglene gjør dem kanskje raskere å behandle?

Link to comment
Share on other sites

ATS skrev (24 minutter siden):

 

Her skjønner jeg ikke logikken. Om du bare lager lavkvalitetsdrit så kommer jo "alle" til å returnerer det. Når de så får ny lavkvalitetsdings og den også går i stykker så må de få enda en eller pengene tilbake. Det blir altså ekstremt lite lønnsomt å selge lavkvalitetsdrit. Og det er vel akkurat det de prøver å oppnå.

 

Høykvalitet derimot, der vil fortjenesten og pris være omtrent som før fordi det er så få klagesaker. 

 

Ja, og billigprodukter blir dyrere, og dårligere produsert for å ta hensyn til større grad av erstatning. Det er ikke et marked for å lage kun pistoler til 50000 som holder evig.

Link to comment
Share on other sites

Om de blir både dårligere og dyrere så er det vel ingen som kjøper dem til slutt. Kanskje like greit.

 

Nå mangler jo Glock en del finesser som finnes på 50.000 kr match pistoler, men de varer ikke noe særlig kortere. 

Glock og Toyota er gode eksempel på at ting kan vare og produseres med få feil uten at der koster mer enn tilsvarende produkt. Kjøper du dyrere pistol eller bil så er det pga av andre kvaliteter enn at varer lenge. 

Edited by ATS
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Jeg bare lurer på hvordan man skal kvantifisere varigheten på et produkt.

 

La oss si at en sleide sprekker etter 3 år. Kjøper mener at en pistol skal vare i 5 år, og reklamerer.

 

Det er ekstremt forskjell på bruksmønsteret til folk, i tillegg til at folk modder pistolene sine med lettere fjærer osv, skyter hjemmeladninger osv.

 

Skal jeg som forhandler stå ansvarlig for han som skyter 162PF hjemmeladet major ammo i en pistol med 6# rekylfjær og 12# main spring fjær være ansvarlig for dette, dersom våpenet kom med andre fjærer?

Link to comment
Share on other sites

ATS skrev (1 time siden):

Om de blir både dårligere og dyrere så er det vel ingen som kjøper dem til slutt. Kanskje like greit.

 

Nå mangler jo Glock en del finesser som finnes på 50.000 kr match pistoler, men de varer ikke noe særlig kortere. 

Glock og Toyota er gode eksempel på at ting kan vare og produseres med få feil uten at der koster mer enn tilsvarende produkt. Kjøper du dyrere pistol eller bil så er det pga av andre kvaliteter enn at varer lenge. 

 

Hvis man i større grad skal erstatte noe i stedet for å gjøre en billig reperasjon så må den kostanden regnes inn en plass, det er ikke mere komplisert enn det. Selger må antakelig i større grad legge inn mere fortjeneste per produkt, for å dekke kostnaden av å gi kundene nye produkter hele tiden. Men det har jo ingen hensikt å krangle om dette her, mellom folk som har forskjellig virkelighetsforståelse. At det blir dritt for bransjen er i alle fall sikkert, og den kostnaden må kunden ta.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

AGR416 skrev (48 minutter siden):

Skal jeg som forhandler stå ansvarlig for han som skyter 162PF hjemmeladet major ammo i en pistol med 6# rekylfjær og 12# main spring fjær være ansvarlig for dette, dersom våpenet kom med andre fjærer?

 

Selvsagt ikke, men kunden vil jo bare sette inn originalfjærer og påstå at pistolen aldri har vært modifisert.

Link to comment
Share on other sites

slemmo skrev (1 time siden):

Men det har jo ingen hensikt å krangle om dette her, mellom folk som har forskjellig virkelighetsforståelse.

 

Håper ikke vi krangler :)

og jeg tror ikke vi har så forskjellig forståelse.

 

At de billigere varene blir dyrere når de hyppigere må erstattes eller repareres er vi skjønt enig om.

 

At de billigere varene blir dårligere høres rart ut, for da må de jo erstattes ennå oftere nå når vi får nye regler.

 

Nå blir det jo en nedre grense for hvor dårlig produkt du kan selge. Nå skal det ikke gå an å produsere et produkt som alltid går i stykker etter få gangers bruk. De vil alltid måtte erstattes eller repareres første gang det går i stykker, og andre gang får kunden pengene tilbake. Med andre ord er det ikke mulig å tjene penger på slike produkter. Og det er bra.

Problemet er heller at for få folk klager på elendige produkter. Slike produkter er en irritasjon og et miljøproblem.

 

Så skjønner jeg godt at bransjen er bekymret. Vi vet ikke praksis ennå, hva er normal bruk, og hvor godt må selger bevise at noe er normal slitasje. 

Men som du sier, kundene må ta en høyere kostnad, men samtidig vil de være tryggere i kjøpene sine. Bransjene vil bestå så lenge folk ønsker produktene, og det gjør vi.

 

Forhåpentligvis blir det bedre fortjeneste på gode produkter, og mindre på rælet. 

Link to comment
Share on other sites

ATS skrev (2 timer siden):

At de billigere varene blir dårligere høres rart ut, for da må de jo erstattes ennå oftere nå når vi får nye regler.

Det skulle en jobtro, men folk reklamere nesten aldri.

Vaskemaskin havarerer etter 4,5år? Lit bannskap og det kjøpes en ny. Og næringslivet kan skylde på de gode norske forbrukerrettighetene som årsak til høye norske priser.

Når folk faktisk begynner å klage gjør næringslivet hva de kan for endre reglene. Dette skjedde bla med mobiltelefoner. 

Link to comment
Share on other sites

Nå jobber jeg i detaljhandel med litt bredere utvalg enn bare våpen, og min oppfatning er at folk reklamerer på ALT - terskelen er ekstremt lav.

Det skyldes en emosjonell tilknytning til et produkt som man har brukt egne penger på, som er forståelig.

 

Folk klarer dog ikke å skille mellom normal slitasje, feil bruk eller feil i produksjon eller materialer.

Og folk forventer å bare få nye produkter med en gang, uten å la oss se på eller inspisere varen først - evt teste. Jeg har testet en del våpen som "ikke treffer der den skal, og mange andre skyttere har prøvd også", hvorpå jeg drar på banen med en del forskjellig ammo for å teste, uten å ha samme problemet. Eller lommelykter som slutter å funke; bytter batteri og good as new.

 

Jeg får stadig inn reklamasjonshenvendelser på ting jeg personlig bare ville fikset selv, fordi det er så ubetydelig.

 

Vi fikk inn et nytt merke med klær for ca 9-10 år siden, og jeg kjøpte et par bukser for å teste. På lørdagen samme uke som jeg kjøpte dette, ble det hull på kneet. Buksen er i bruk fortsatt, og hullet er nøyaktig samme størrelse (rip stop). Det var jo ikke noen reklamasjonsgrunn, da jeg var på Løvenskioldbanen og skjøt landslagets riflecup, og den ene stagen innbar å sette seg ned på kne i ene skyteboksen - underlaget er asfalt, jeg er dum som ikke hadde med knebeskyttere. Buksa er strålende kvalitet.

 

Og en produsent sin "warranty" er egentlig helt ubrukelig, med mindre den gir bedre vilkår enn gjeldende norsk forbrukerkjøpslov - da kan forhandler forhåpentligvis få støtte fra produsent i evt reklamasjonsspørsmål.

Edited by AGR416
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Og så har man luringer som meg, som prøvemonterer QD-demper på flammedemper uten å ha limt fast sistnevnte.........

 

Jeg spurte så ydmykt som jeg kunne om det var noe dere kunne bidra med, og følte meg fortsatt direkte frekk. Du svarte meg utafor arbeidstid, sa at dette skulle vi selvsagt få fiksa, og Didrik ordna det gratis - alt med turnaround på under ei uke, mener jeg å huske? Det står respekt av slik service, og jeg forstår jækla godt at dere syter med de nye reglene når man ser hva enkelte klarer å lage et helvete av. Jeg jobber i en form for "servicebransje" sjøl - oppvekstsektoren - og vet innmari godt hvor lav terskel enkelte har for å syte, kjefte, og myle, når det er ting de selv kunne klart å fått i orden med minimal innsats.

 

Ole

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...