Jump to content

Rådyrjakt fra 25.september til jul 2023


znopi

Recommended Posts

Den ordinære rådyrjakta er rett rundt hjørnet. Håper mange vil bidra med

sine opplevelser og bilder om denne fascinerende jaktformen i tråden.

Artig å høre om hvordan det jaktes. Gjerne litt om våpen, kule og kaliber, skuddvirkning og lignende er jo fint. 

På bildet en utålmodig drever som synes ting går aaaaalt for treigt 😄20220901_113404.jpg.aa03ac5f936abacfd055cb42dea1fd76.jpg

 

Uansett, skitt jakt  :thumbup:

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Kommet meg hjem fra Nord-Norge, og rekker en dag i rådyrskogen med dreveren min og noen jaktkompiser, før elgjakta starter hjemme.

Starter lovende med los etter ca. 10 min med søk, og gikk mot en av de 5 postene som var bemannet.

Men unngikk posten og fortsatte i ett annet terreng som vi ikke hadde folk på post. Det virket å ture bra der etter en halvtime, så vi poster om.

Men det ender med tap og ingen uttelling.

Prøver ett nytt slipp i nytt terreng. Blir los her også, etter litt lengere søketid enn sist. Losen kommer mot en post og ett kje blir rapportert felt. Skytteren melder at ei geit med ett kje og ett smaldyr fortsatte videre med dreveren 5 min bak.

Losen nærmer seg meg etter dette, og ett smaldyr smetter ut av krattskogen, kommer gående  skrått mot meg, bråstopper, dreier litt, og jeg får tatt ett skudd på omtrent 25 meter.

Bog inn, lunge ut.

Rett ned

Kaliber og kule: 9,3x62 og Hornady GMX 250gr

Dreveren fortsetter etter geita med kje, og jeg måtte reise for å få han koblet etter jeg vommet ferdig.

 

20230906_215701.jpg

Edited by znopi
missprint
  • Like 7
Link to comment
Share on other sites

Ute med dreveren min sist torsdag. Vi ble ferdig tidlig med elgjakta den dagen, så da dro jeg av gårde med dreveren min for å jakte rådyr.

Slapp dreveren min og ventet til det skulle bli los. Det gikk kanskje 10 minutter så var losen i gang. Det buktet seg i min retning, og etter 5 minutter med los, kom geit med kje. Kje lå litt bak og jeg fikk skutt på bare 20 meter. Skudd inn bog og ut hals. Geitekje.

Rett ned i smellen.

Dreveren dukket opp kort tid etter og satte på håndbrekket når den oppfattet fallet.

Det gikk fort. Men vi ga oss da og reiste hjem for å slakte.

Kaliber og kule: 9,3x62 og Hornady GMX 250gr

 

Kopi2.jpg.b0554631992a8d7d5fec816eeffbcb45.jpg

Edited by znopi
  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Ble rådyrlos og knall med fall i går.

En rådyrbukk kom på meg like etter at losen startet, kanskje 400 unna i skogen.

Skyter på omtrent 40 meter, flyr av gårde og blir borte i buskaset. Finner den greit, løpt omtrent 20 meter med tydelig blod og lungebiter i buskaset.

Bukken hadde antagelig skilt lag med andre rådyr fordi dreveren min banket gjennom 2 poster før det ble felt ett kje på tredje posten. Han endte med å bli koblet der. Men fikk ta dødsøket frem til bukken etter at jeg hadde hentet han 😉

Liten spissbukk. Lunge inn og bryst ut. Pent slakt da bogene ikke ble berørt.

Kaliber og kule: 9,3x62 og Hornady GMX 250gr

 

20231015_091235.jpg.3d1e4b3d6ba56ad4e38e87f8ecd3f882.jpg

  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

Ute med dreveren min i dag tidlig. Uten noen på post. Det hadde vært en lang og kald dag i forveien, med både knall og fall og 3 rådyr felt. Så var værmeldingen for i dag ikke så oppløftende muligens. Vel, vi 2 ser vårt snitt til å ta ei økt :thumbup:

Fikk først en los som endte med tap etter 1 og en halv time omtrent.

På vei tilbake til meg er det ny los. Det kommer i min retning.

Ser ett enslig kje komme hoppende. Stopper ett kort øyeblikk, for å lytte etter losen, på 15 meter fra meg. Skyter, skrått forfra, inn bryst og ut litt langt bak (unngikk vomma men tok med seg tarm på vei ut. Tarm søl havnet heldigvis på utsiden av dyret). Geitekje.

Fluktstrekning: 2 meter.

Kaliber og kule: 9,3x62 og Hornady GMX 250gr

 

Kopi4.jpg.367b3d5414e0ff3f342c1870e1a1bfc3.jpg

Edited by znopi
glemt info
  • Like 8
Link to comment
Share on other sites

Poster ikke så mye, men denne datt etter en vellykket smygjakt nå. 😃

Spratt frem da Espen kom over en kant i terrenget, løp 70m før den ble nysgjerrig og måtte stoppe for å se/lukte. 
Lirket frem rifle og skyte stokken. Treff rett bak bog med 6,5x55 og rett ned i smellen. Perfekt 👍

 


 

IMG_0602.jpeg

  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

Rådyrjakt sist søndag. Dreveren min og en dachs hadde los på flere rådyr, og losene gikk i hverandre, så det var en smule kaotisk. Men vi fikk felt 3 rådyr, 2 kje for dachsen og jeg fikk skutt en liten bukk (uten horn) for dreveren min.

Sleper fortsatt på rifla i 9,3x62 (fortsatt noe elgjakt innimellom), men i dag skulle jeg hatt kombien med, da det kom en rev på 10 meter før bukken dukket opp på 60 meter. Reven i full fart forbi, noen minutter etter kommer bukken med dreveren min ikke langt bak. Fikk felt bukken, lunge inn og ut, løper 20 meter omtrent før den velter. 

 

Kaliber og kule: 9,3x62 og Hornady GMX 250gr

 

 

Kopi5.jpg

  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

Rådyrjakt i dag tidlig. Et tynt lag med snø gjorde det mulig å skyte før ordinær tid. Hjemmeladd Sako Blade 120 gr 308 Win. (gjetter v0 845 m/s) treffer langt bak, lunge inn og ut, ca. 100 m.

20 m fluktstrekning.

Stor ekspansjon, gode blodspor, relativt lite blodslått. Så langt veldig lik oppførselen til fabrikkladd 180 gr Norma Oryx (til bruk på rådyr), men med betydelig lavere rekyl.

received_352240447316269.jpeg.030b11aa87a063ad80d110f0935674f1.jpeg

Edited by Nybegynn3r
  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

Rådyrjakt på vinterføre i dag.

Fikk los med dreveren min, kje og geit. Kje blir skutt på post. Dreveren fortsetter etter geita, og ho kom på 40 meter omtrent. Fikk skutt, lunge inn og ut, geit løper 30 meter omtrent før hun velter. Innskuddet så ut til å sitte litt langt bak, men det var litt vinkel, så utskuddet var nærmere bogen. Ikke noe vom/spiserør skade, heldigvis.

Dreveren var på fallet etter 3-4 minutter, stor stas og skryt til hunden.

 

Kaliber og kule: 7x57R og 140gr Nosler E-tip. 

 

Kopi6.jpg.05b977a3f084b27c7fbbb16067270f28.jpg

  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

Ble en bukk i dag tidlig.

Hjemmeladd 120 gr Sako Blade 308 Win. (Tipper v0 845 m/s). 140 meter, bog inn og bog ut. Bukken går rett ned og spreller i 20 sek..

Stor ekspansjon, men mye blodslått dessverre - sikkert pga. treffpunktet.

20231105_075235.jpg.7b4225de95164cb22643a024eedf126d.jpg

Edited by Nybegynn3r
Trykkleif
  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Jeg hentet kulene hos Hagemo, men jeg vet at også Nubben har.

 

Men jeg må bare gjøre oppmerksom på at kulene ikke holder sammen når hastigheten blir noe særlig høyere enn 800 m/s.

Med det jeg vet nå, så hadde jeg nok heller kjøpt inn 150 gr-versjonen som "Sportsbutikken" hadde, men som nå er utsolgt. Da får en utnyttet 308-en til sitt fulle potensial.

 

I denne "terminalballistikktesten" nedenfor ladet jeg med 48 gr N540. Skutt på 5 og 150 m.

 

Patronene jeg skjøt de to rådyrene med i denne tråden, ble ladet med 45,5 gr N540. Det var ladningen som ga best presisjon i den lave enden av hastighetsskalaen. Presisjonen var imidlertid ikke helt det jeg hadde håpet på da jeg skjøt 3 3-skuddsserier, alle med rent og kaldt løp. De to første målte 29 og 25 mm, OK. Så skjøt jeg ei til og den åpnet opp til 45 mm.

Nå har jeg kjøpt inn N140, og N150 er i bestilling, så jeg håper på å krympe samlingene.

Nybegynn3r skrev (På 3.10.2023 den 22.25):

Her har vi den nye 120 gr Sako Blade-kula i kaliber .30 skutt i vannkanner:

20231003_205239.jpg.a2f1913691caf9a9b068e7c9b430235c.jpg

 

20231003_205421.jpg.fbc3bb467375376faa2d0e737cfb12b2.jpg

 

20231003_205352.jpg.4f4f9f298639ed428f2a941bf7339e0d.jpg

 

Kula til høyre: 

Antatt anslagshastighet: 893 m/s.

Restvekt på primærprosjektilet er 47,6 gr pluss fem løse fliker. Fant igjen den ene fliken som hadde stoppet etter bare noen cm. Penetrasjon (primærprosjektilet): ca. 38 cm.

 

Kula til venstre:

Antatt anslagshastighet: 767 m/s. Nær 100% restvekt. Penetrasjon: ca. 38 cm. Diameter: ca. 19 mm

 

Å lade denne kula til lavere hastighet vil derimot gjøre den brukendes til storvilt, men det går en grense hvor en ikke lenger oppnår 2200 Joule på 100 m.

 

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Kjempe heldig på morgenen i dag. På vei til post så dukket det plutselig opp et singelt dyr før vi hadde sluppet dachsen. 
Jeg kom rett på det, og vi ble nok like overrasket begge to der vi sto. Fikk lirket hagla ned fra skulderen og plasserte skuddet godt i bredsiden. 
En liten bukk med masse fett ble resultatet. 😃

 

Bogskudd med hagle i kal. 12/76. Rottweil nr.2. 
 

Etterpå fikk vi en fin los på et annet dyr, men der ble det stang ut.
 

 

IMG_0617.jpeg

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

19 hours ago, Ospa said:

Dublé på bukkekje i dag, under snikjakt.

Gratulerer👍

 

19 hours ago, Ospa said:

129gr Barnes LRX i ca 1000m/s (70m hold).

Hvilket kaliber er det snakk om (imponerende hastighet)?

Har brukt 6XC med 80gr GMX på bukkejakta i år, og med hastighet på V0: 1030ms, var jeg spent på resultatet.

Med 4 felte bukker er grunnlaget syltynt, med jeg ble motivert til å fortsette med kula. Skuddskadet kjøtt og fluktavstand var bare gulle godt.

 

Skitt jakt videre :thumbup:

Edited by znopi
missprint
Link to comment
Share on other sites

19 hours ago, Ospa said:

129gr Barnes LRX

Ser ut til å være .270. Kan bare finne den kula i det kaliberet.

7 minutes ago, M67 said:

Litt lengde på løpet, så går det fint i 6.5x55..

I 6,5x55 er det vel 127gr med nevnte kule, men ja: med langt nok løp kan vel det bli tilsvarende hastigheter (om man ønsker å drasse rundt på ekstra langt løp da).

Link to comment
Share on other sites

Ja patronen er 270w, og løpet er 68cm.

Klarer ca samme fart i ett 64cm løp. 

Med "kortrifla" som har 52cm løp har jeg 940m/s. 

 

6.5x55, 52cm løp og 120gr TTSX er vel fort sånn 850m/s..ish? 

 

@M67 hvor langt løp må du ha i 6.5x55 for å klare 1000m/s med 127gr LRX? 

Klarer du det med lik løpslengde, så blir det fort jeg som må plukke opp tennhetter etter deg på banen..😉

 

Link to comment
Share on other sites

znopi skrev (1 time siden):

Med 4 felte bukker er grunnlaget syltynt, med jeg ble motivert til å fortsette med kula. Skuddskadet kjøtt og fluktavstand var bare gulle godt.

 

Det er samme resultat vi opplever. 

Vi er to stk som jakter med lik patron, kule og hastighet. 

Tror vi er oppe i 30+ dyr nå med denne komboen. 

Mange hevder høy hastighet gir blodslått kjøtt. 

Det tror jeg egentlig ikke noe på. 

Skuddplassering har mest og si, og så kommer kulekonstruksjon (ja, jo den henger jo litt sammen med farta). 

Med de "nye" harde blyfrie kulene, kan man bare måke på med farta.

Om den skulle miste en flik eller to bekymrer meg lite (har aldri sett tegn til at de har gjort det, men så har jeg aldri funnet igjen noen av kulene i verken rådyr, hjort eller reinsdyr).  

 

 

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (20 minutter siden):

Det går fint med 74cm løp, det er alt jeg vet.

 

K

Så med ett 62 cm løp, så klarer man da (teoretisk) 900-920 m/s med 127gr LRX i 6.5x55? 

Det høres mye ut basert på hva andre oppnår med 120gr kule. 

Jeg husker dere fikk veldig høy hastighet på 130gr kuler på banen en gang. 

Men det var vel mer i område 940m/s og blykuler (det siste spiller vel ikke så mye rolle?). 

 

Det er jo uansett 80-100m/s under 270w i hastighet. 

 

Link to comment
Share on other sites

Hatt 2 fine dager på rådyrjakt denne helgen. 😃

I går ble det plutselig flere dyr, óg hunder i terrenget samtidig da nabohunden jagde sine dyr inn til oss. Kjempegøy å høre 2 loser som går kjempefint bare noen hundre meter fra hverandre. Stian fikk 2 dyr på post, men det ble for tett og feil vinkel for å skyte. Ostesmørbrød, kaffe og bål ble resultatet. 
 

I dag var det skikkelig surt med -5 og kastevind på 7 m/s. Heldigvis så tittet jeg innom nettbrettet før jeg reiste ut slik at jeg pakket med meg posteringsposen. At noe så billig, er så effektivt, er egentlig helt utrolig. Jeg har blitt veldig glad i den posen fra Magasinet.no.

Etter en samtale over en kaffekopp på morgenkvisten, bar det ut på postene. Da jeg kom 200m fra bilen, mot et hogstfelt hvor jeg skulle postere, vekte jeg 4 elger som tydeligvis hadde sovet i hogstfeltet. Ku med kalv og 2 mindre okser skranglet seg avsted, sikkert sure på han tomsingen som kom i deres retning. 
Jeg hadde ikke kommet helt frem på post før dachsen fikk uttak ca. 700m unna. Det turet litt rundt i en tett granskog på nedsiden av meg, men etter 30 min så jeg på gps’n at hunden vinklet mot meg. Ca. 5 min etterpå kom losdyret, et enslig stort rådyr på 70m. Jeg hadde med meg rifla i dag, men dyret kom for fort å ville ikke høre på verken plystring eller tilrop. 
Ostesmørbrød, kaffe og bål ( ja, hadde med Gjendekjeks også ) ble resultatet. 
 

Uansett, 2 veldig fine dager i skogen 😃

 

 

IMG_0623.jpeg

Edited by Aasbø
  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

Rådyr action i helga. I går kom dachsen med ett kje foran seg, og jeg fikk skutt på omtrent 15 meter. Ned i smellen.

Dachsen bustet heftig da den ankom fallet, men jammen kom det ett rådyr til med dreveren min bak i full los, vinklet av før det kunne bli skuddsjanse, og guffet på videre. Men dachsen ville ikke ha noe av at en drever driver alene, så den hektet seg på losen den også 😄

Losdyret blir felt på en post ikke lenge etter, en spissbukk. Og der ble begge hundene våre koblet.

 

Kaliber og kule: 12/70 og Kent Impact Tungsten Matrix no1.

20230128_102704.jpg

  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ute en tur med dreveren min, bare vi 2 🙂

Starter med los ganske tidlig, og kort tid etter uttak kommer ett kje i full fart mot meg. Bråstopper 20 meter fra meg, vinkler unna og løper videre, men stopper omtrent 60 meter unna for å se i min retning. Det blir skuddsjansen min, og kje velter omtrent 5 meter etter skudd. Bukkekje, lunge inn og bog ut. Dreveren min er på fallet etter kort tid. Masse skryt og kos til hunden (viktig 😉)

 

Kaliber og kule: 7x57R og 140gr Nosler E-tip. 

 

 

20161106_101634.jpg

  • Like 7
Link to comment
Share on other sites

Var ute på tirsdag med min gamle sølvrev av en beagle. Har blitt lite jakt på han i høst på grunn av alderdom og vonde skuldrer, periodevis på smertestillende. Nesen, jaktinstinkt og jaktlyst er det derimot ingenting å si på. De siste ukene har han virket ok, så tok sjansen og slapp han inn mot en skog i et terreng hvor det nesten alltid er rådyr. Kun bikkja og meg – er noe eget med å jakte alene med egen hund! Rakk så vidt å sette meg ned før uttaket kom ca 200m inn i skogen fra der jeg slapp han. Det turer i vei bort fra meg, vinkler tilbake, og jeg begynner å bli ganske optimistisk på å få dyr servert på posten min. Plutselig står to rådyr i skogkanten, står og ser bakover mot levenet lenger inne i skogen. Venter til de kommer på ca 70 m, skyter på bakerste dyr, de tar begge av gårde uten synlig skuddreaksjon… merkelig! Beagle’en raser forbi etter et par minutter, men litt lenger inn i skogen, tydeligvis flere rådyr i omløp og ikke etter de to som jeg fikk på min post. Jeg går bort til skuddplassen, finner fort et tydelig blodspor og følger dette ca 100 m før jeg ser rådyret ligge med et godt plassert lungeskudd.  

image.jpeg.59fed60ca3c8a432ec73b36904efee78.jpeg

 

Kaliber og kule: 7x64 Brenneke med 120 grs Barnes ttsx med v0 på 900 m/s.

 

Etter over en time med intens los tenker jeg at den gamle sølvreven har fått nok for i dag, og går for å koble. Jada, det er vel ikke det man skal gjøre, men gitt tilstanden hans og barfrost så tenkte jeg at det var nok. Der bildet er tatt under passerte en flokk med 5 rådyr, 10 minutter senere kommer gamlefar. Jeg spør om vi skal reise hjem, det syns han var helt ok. Ekstra stas med et rådyr i blå IKEA-sekk ved siden av hundeburet på vei hjem!

 

image.jpeg.fcece7fa7e69e4ea2d8af42eabb258fd.jpeg

  • Like 12
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Rådyrjakt for 2dager siden. Jeg og dreveren min ut i kulda for å prøve lykken. Startet med los som ble tap etter 2 timer. Prøver nytt slipp i annet terreng. Los her også, etter 10 minutter søk. Losen kommer rette veien slik jeg har plassert meg. Ser 2 rådyr krysse jordet omtrent 160 meter fra meg i god fart. Ja det var det, tenkte jeg. Og starter må gå mot der det krysset for å få tak i hund. Men bråstopper da det kommer "noe" løpende i skogen langs jordet. Losen kan jeg høre ganske godt nå. Ut fra granskogen hopper det frem ett rådyr bare 5 meter fra meg. Rådyret, ett bukkekje, bråvender og da skyter jeg. Treffer nakke, og rett ned i smellen. Pent slakt, om vi ser bort i fra nakke/hals.

Dreveren var på fallet etter 2 minutter. Kjempefornøyd med hunden som overøses med skryt.

 

Kaliber og kule: 12/70 og Kent Impact Tungsten Matrix no1.

 

20231202_091558.jpg.7cdefb58ac17c256eef5bf7e728ef198.jpg

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

IMG_4930.jpeg.1d91a0b978680adff5abcbc15805fd0c.jpeg

 

Stor bukk tatt på snik (med spotter). 
Sto på toppen av ett fjell og den lå nede i lia under. Ville ikke reise seg, så bestemte meg for å skyte når den lå nede. Den lå litt skrått med siden til. Ikke ideelt, og erfaringsmessig er det vanskelig å bedømme vinkler i slike situasjoner. Turte ikke annet enn å sette kula høyt i bog. Bukken rullet over med beina i været og døde på plassen, men vinkelen har vært større enn jeg trodde, og kula har nok i tillegg vinklet litt. Resultatet var inn i topp bog, knust bogkule, og så på langs gjennom vom, tarm og det man helst ikke vill treffe. 
Stort sett er det alltid fine slakt med denne typen jakt, men så skjer det vel unntak inni mellom.

Patron; 270w 

Kule; 129gr LRX

Vo= 1000m/s

Avstand; 173m

  • Like 7
Link to comment
Share on other sites

Kom påfyll av snø i helga. Fortsatt jaktbart (ikke for mye snø), så vi lot oss friste av litt rådyrjakt.

Lang historie kort: Fikk ett rådyr, bukkekje, på 100 meter (veldig cirka) som stoppet litt opp med vitale deler godt synlig.

Ned etter underkant av 10 meter flukt. Dreveren på fallet etter 10 minutter, stor stas 

Lunge inn, delvis bog ut. Pent slakt.

 

Kaliber og kule: 7x57R og 140gr Nosler E-tip.

 

 

102.jpg

  • Like 8
Link to comment
Share on other sites

znopi skrev (På 9.12.2023 den 17.23):

Kaliber og kule: 12/70 og Kent Impact Tungsten Matrix no1.

Hvem kan ha denne til salgs nå om dagen? Har leita rundt ei stund etter denne typen ammo, men lite utvalg. Forekommer meg å være et bedre alternativ enn vismut for oss med eldre våpen.  Er det prisen som avskrekker?

Link to comment
Share on other sites

Fin Beagle-los som ringet, og ringet i småkupert terreng. Skjøt ei stor geit som jeg trodde var en bukk. Prøver å få bestanden ned litt her, så ikke katastrofe. 
Feit og fin, pent slakt, men litt stor spredning eller randhagl (var litt avstand). 
Død ble den i alle fall der og da!

Avstand: ca 25m 

Patron; 12/70

Ammunisjon; 2’er hagl Tungsten (Matrix? Var en grønn patron, siste jeg hadde).

IMG_5013.png.5de146c6c9bdd0d44bc9f8b630e05b02.png

 

IMG_5014.jpeg.786b3a24e62fc5df66c3004477f52aaf.jpeg

  • Like 8
Link to comment
Share on other sites

Her i Sverige har vi fortsatt en måned igjen. Dessverre har vi hatt mye snø i år så det har hvert vanskelig at jakte her hjemme. Heldig nok har jeg mulighet at reise sør øver og jakte hos min far så det har blitt mye jakt denne sesong uansett. Dessverre ikke så mye skutt for bikkja som jeg håpet på, trur det er blitt 10-12 rådyr før ho. Hadde en sinnsykt helg i oktober, da skjøt vi 21 rådyr på 3 dager. Gikk første jaktprov med bikkja i begynnelsen av december og det gikk veldig bra. Nå håper jeg på at det går like bra på de to prøvene jeg boket i januari så hon kan bli ferdig champion denne sesong. 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Sesongen blei helt greit til tross for at jaktprøvene ikke gikk som planlagt. Første jaktprøven blei to førstepris, andre jaktprøven ett andrepris og fikk bryte grunnet steinhard skare og tredje jaktprøven blei ikke noe me fordi vi hadde allt for mye snø. Hvis jeg ikke missminner meg trur jeg at det blei skutt 19 rådyr for bikkja og jeg skjøt ikring halvparten sjølv. 

20240129_090823.jpg

20240127_122237.jpg

IMG_20231231_133003_01.jpg

Edited by PBGV
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...