Jump to content

Flytte montasjer mellom ulike hakk på picatinny, presisjon


Casey Jones

Recommended Posts

Noen som har erfaring eller meninger om hvor mye treffpunktet vil forandre seg om man flytter ringene et hakk eller to i lengderetning på en picatinny-skinne? Jeg prøvde nå nylig, og fikk hakeslipp over hvor mye det endret seg. Jeg antak at treffpunktet ville bli det samme. Men for å bekrefte at det stemte testet jeg i benk. To hakk lenger fram på skinna, og skuddene traff ca. 70 mm opp, og 60 mm høyre på 100 m. Jeg prøvde flere ganger, og gjentok det samme dagen etter. Det var helt repeterbart, like mye feil hver gang. Har jeg for store forventninger?

 

Jeg har også testet repeterbarhet ved å ta av og på kikkerten før hvert skudd. 3 skudd samla på ca. 10 mm. Og likt treffpunkt som det jeg ellers skjøt

Link to comment
Share on other sites

Casey Jones skrev (18 minutter siden):

Jeg antak at treffpunktet ville bli det samme. Men for å bekrefte at det stemte testet jeg i benk. To hakk lenger fram på skinna, og skuddene traff ca. 70 mm opp, og 60 mm høyre på 100 m. Jeg prøvde flere ganger, og gjentok det samme dagen etter. Det var helt repeterbart, like mye feil hver gang. Har jeg for store forventninger?

Det der kommer an på montasjen og på skinna, kvalitet på skinna, og lengde på montasjen. Jeg har erfaring med begge deler, null endring, og masse endring. Man må teste.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Torf skrev (1 minutt siden):

Det kommer også an på svingninger i våpenet avhengig av stivhet, bedding, etc, etc, når man får en vektforskyvning.

 

Det er i svært liten grad, i forhold til de endringer som skyldes ujevnheter i montasjene. Alt i alt tror jeg folk tror alt for mye på svingninger i våpen.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg har fått nesten like store utslag ved flytting av kikkert fram og tilbake i ringer i samme posisjon. Ny bedding fikset det problemet. De var ikke denne problematikken som utløste ny bedding, men da ble ca 4-5cm treffpunktforflytning borte selv om kikkerten ble flyttet litt fram og tilbake i ringene.

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, 1983 said:

Hvilken montasje har du?

 

Det er skinne og QR-ringer fra Optik Arms, begge deler i stål.  https://www.optics-trade.eu/int/optik-arms-weaver-rings-30-mm-quick-release.html   https://www.optics-trade.eu/int/optik-arms-picatinny-rail-tikka-t3.html Montert på en T3x. Har aldri hørt om merket før, men det virker så forseggjort. Mulig at nøyaktigheten ikke er helt der oppe?

Link to comment
Share on other sites

Et eller annet må være skeivt eller unøyaktig. Har skinna bananform? 70 mm på 100 m. Det er ca. 0,12 meter mellom ringene. Det skulle tilsi at feilen er ca. 1000 ggr forsterket på 100 m. 70 mm/1000 = 0,07 mm. Nesten en tiendedels mm høydefeil mellom ringene. Er ikke det fryktelig mye på en maskinert del? Må prøve om jeg kan klare å måle på dette. Tips til metode? Om jeg kunne fiksert rifla så kunne jeg skli ringene fram og tilbake og sikte på et punkt langt unna.

Link to comment
Share on other sites

Du har ikke tilfeldig vis et skruehode som stikker opp i det ene sporet som du flytter ringen(e) til (eller fra)? Får du ikke klemt «ringen» helt ned mot toppen av skinna hver gang blir det fort tull både i høyde og side. 

Edited by Bly
Link to comment
Share on other sites

Prøvde å måle litt nå, med det begrensede utstyret jeg har til rådighet. Brukte siden på et skyvelære som rettholt å sikte mot. La den mot toppen av skinna og prøvde å se etter lysåpning mot en hvit opplyst vegg. Det så ikke så veldig bra ut 😳 Jeg ser tydelig lys mellom ulike deler av skinna avhengig av hvor jeg legger an "rettholten". Og jeg både kjenner og hører at den kan vippes frem og tilbake på skinna. Som en gyngestol, sterkt overdrevet. Prøvde det samme på låskassa, og det ser heldigvis rett ut. Skrudde av skinna også, og kjenner samme fenomenet da. Prøvde også å måle høyden fra undersida av skinna til toppen av hver knast. Det er frest langsgående åpning midt på denne skinna, så det er høyre og venstre knast. Målingene ble litt tuklete, men det kunne se ut som det var opptil 0,1 mm høydedifferanse. Særlig på den ene fremre knasten. Da vil jo kikkerten vinkles nedover, i tillegg til å bøyes og vris 🫣

Skruene har lavt hode og havner et stykke nedi skinna, så jeg tror ikke det er et problem. Men det er et godt tips, jeg skal sjekke hvordan det ser ut med ringene påskrudd.

 

En ting jeg stusser på er at alle kanter på skinna er så veldig avrundete og fine. Virker nesten litt overdrevet bra. Ville forventet skarpere kanter. Har de gått amok i poleringa?

 

Jeg skal se om jeg kan ha tilgang til noe bedre måleutstyr på jobb. Ikke at det er så farlig egentlig. Det fungerer utmerket så lenge jeg bruker samme posisjon. Å bytte posisjon er ubrukelig. Men blir jo litt nysgjerrig på hva som er galt.

optik_arms_picatinny_rail_-_tikka_t3_1_.

Link to comment
Share on other sites

Kina aluskinne? Den kan jo være støpt? Eller iallefall ekstrudert.

 

Her er jo standarden, med toleranser, så kan du jo bedømme om den er innafor. Av alle jeg har her i huset, japt med linjal og lystesten din - så er det bare de som er maskinert med kassa (Hansen, Defiance, AI), Vision, USO og HG Firearms som består "linjal-testen" din.
Alle "noname" skinnene har synlig ujevne dimensjoner. 
 

 

Mil STD 1913

Picatinny and nato rails - gd&T - thomas mechanical design

 

STANAG 4694

Picture

 

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

Den ser jo shady ut på bildet ja - sammenlign med bildet av en fra Badger Ordnance.

Remington Short Action Scope Rail, Left Hand

 Nå går ikke jeg god for at Badger sin er fantastisk, men som tidligere sagt, så er erfaringen at de som kommer fra "anerkjente" leverandører, er nokså bra på dette området. 

 

K

Link to comment
Share on other sites

15 hours ago, M67 said:

Kina aluskinne? Den kan jo være støpt? Eller iallefall ekstrudert.

 

Nei, den er i stål. Både tung, stiv og magnetisk. Har fått målt litt mer nå. La skinna på vangene på en stor dreiebenk. Den er alt annet enn plan. Hvis jeg klemmer den ned på ene sida, så stikker den minst 0,5 mm opp i andre enden. Det "klikker og klakker" når jeg klemmer den ned. Prøvde også med måleuret på kulekastmåleren oppå hver knast. Skiller opptil 8 thou. Dvs. 2 tiendelels mm. Noe av det er høydeforskjell på knastene, og noe er at skinna er bøyd. I tillegg er det ulik høyde på høyre og venstre side.

Tror jeg må føre denne på kontoen for buy cheap, buy twice.

  • Like 1
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Casey Jones skrev (21 timer siden):

 

Nei, den er i stål. Både tung, stiv og magnetisk. Har fått målt litt mer nå. La skinna på vangene på en stor dreiebenk. Den er alt annet enn plan. Hvis jeg klemmer den ned på ene sida, så stikker den minst 0,5 mm opp i andre enden. Det "klikker og klakker" når jeg klemmer den ned. Prøvde også med måleuret på kulekastmåleren oppå hver knast. Skiller opptil 8 thou. Dvs. 2 tiendelels mm. Noe av det er høydeforskjell på knastene, og noe er at skinna er bøyd. I tillegg er det ulik høyde på høyre og venstre side.

Tror jeg må føre denne på kontoen for buy cheap, buy twice.

Vil ikke de funna der kunne betegnes som  "vesentlige feil og mangler" og gi grunnlag for å heve kjøpet og kreve tilbake kjøpesummen?

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Gillen said:

Vil ikke de funna der kunne betegnes som  "vesentlige feil og mangler" og gi grunnlag for å heve kjøpet og kreve tilbake kjøpesummen?

 

Jo, jeg vil vel si det. Jeg har ikke snakka med selger ennå, men regner med at det ordner seg greit. Dessuten, skinna fungerer helt fint så lange jeg bruker samme posisjon hver gang. Jeg har brukt den i mange måneder uten å ha noe å klage på. Tvert imot har rifla gått meget bra. I verste fall kjøper jeg en annen skinne med bedre toleranser. Men det er bare et poeng om treffpunktet er dønn likt i alle hakkene. Vanligvis har jeg ingen grunn til å flytte kikkerten fram og tilbake uten innskyting heller. Men i akkurat dette tilfellet var det for å få plass til nattoptikk bak kikkerten, og da ble det så krampaktig kort øyeavstand. Jeg har større interesse av det tekniske og feilsøkinga, enn av reklamasjonen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...