Jump to content

Anskaffelse av flere enn 4 pistoler


Skytterguten

Recommended Posts

Jeg har per dags dato 4 gyldige søknader fra politiet, har kjøpt en 9mm og gjenstår da 22lr, 357 og 44 mag. Vil si at jeg er en halvveis aktiv skytter i klubben, skyter 1 til 2 ganger i uken som regel på trening. Men etter å ha prøvd en 460 magnum klør det i fingrene etter å erverve en slik en, så mitt spørsmål er ut i fra det jeg har tolket etter nye våpenlover er det ikke lenger en fasit på hvor mange pistoler jeg kan eie så lenge de er nødvendige til min bruk. Har ikke begynt å gå stevner enda. Så er det vits for meg å sende inn en ny søknad på en 460 magnum og eventuelt en 45acp også?

har ikke klart å få et ja nei svar fra klubben på dette heller. Takk for svar på forhånd!

Link to comment
Share on other sites

Våpenforskriften sier at du i minst seks månader har vore medlem i skyttarorganisasjon som har godkjent skyteprogram for den omsøkte våpentypen. Antar at du er medlem av NSF, og da er det et utall av programmer å søke på, men du får bare ett våpen for hvert program så lenge du ikke har så mye aktivitet at du kan søke om reservevåpen. Din utfordring blir å finne et program å søke på i og med at du alt har godkjente søknader på to grovkalibrede revolvere. En løsning kan være å få omgjort søknaden på .44 magnum til .460. Da får du bare en mail fra våpenkontoret som du legger ved når du handler våpen. Lykke til!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Som Hombre sier blir det problematisk med både .44 og .460, potensielt. Hvilket program har du søkt .44 til? Hvis det er Magnum 2, så får du ikke en .460 i tillegg.

 

Reglen er ett våpen pr program (med mindre du har aktivitet nok til å begrunne reservevåpen).

Link to comment
Share on other sites

Hvilke program har du søkt de 4 første våpnene til?

 

22lr går i Fin-felt, 9x19 i Militærfelt og det er mange som søker 357 Mag til Magnumfelt 1 og 44 Mag til Magnumfelt 2.

Da mangler du jo en pang til Revolverfelt, spesialpistol og spesialrevolver :-)

 

Og da har du ikke engang begynt med baneskytingen i NSF enda...

For ikke snakke om alle andre forbund som har interessante program å tilby.

 

Pust med magen, du får så mange våpen du vil ha!

Du trenger ikke stresse med å få opp antallet, bruk heller tid og penger på å kjøpe kvalitet :-)


Jeg anbefaler å bytte søknad på 44Mag til 460S&W, slik Hombre skriver. Det er fort gjort, og 460 kommer ut på finn.no titt og ofte (snart ser vi kanskje din også der ;-) ). 

 

22 og 9x19 er rimelig i forbruk og enkle å håndtere.

Resten ligger stort sett i skapet.

 

Link to comment
Share on other sites

Wintel skrev (1 time siden):

Hvilke program har du søkt de 4 første våpnene til?

 

22lr går i Fin-felt, 9x19 i Militærfelt og det er mange som søker 357 Mag til Magnumfelt 1 og 44 Mag til Magnumfelt 2.

Da mangler du jo en pang til Revolverfelt, spesialpistol og spesialrevolver :-)

 

Og da har du ikke engang begynt med baneskytingen i NSF enda...

For ikke snakke om alle andre forbund som har interessante program å tilby.

 

Pust med magen, du får så mange våpen du vil ha!

Du trenger ikke stresse med å få opp antallet, bruk heller tid og penger på å kjøpe kvalitet :-)


Jeg anbefaler å bytte søknad på 44Mag til 460S&W, slik Hombre skriver. Det er fort gjort, og 460 kommer ut på finn.no titt og ofte (snart ser vi kanskje din også der ;-) ). 

 

22 og 9x19 er rimelig i forbruk og enkle å håndtere.

Resten ligger stort sett i skapet.

 

22 - finfelt

9mm - grovfelt

357 - revolverfelt

44 - magnum 2

 

Dette ble gjort i samsvar med klubben, siden jeg da ikke hadde så mye kunnskap om de ulike programmene hehe 

 

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, m00se said:

Som Hombre sier blir det problematisk med både .44 og .460, potensielt. Hvilket program har du søkt .44 til? Hvis det er Magnum 2, så får du ikke en .460 i tillegg.

 

Reglen er ett våpen pr program (med mindre du har aktivitet nok til å begrunne reservevåpen).

Ikke noe problem det, 460 går i revolverklassen også den. Kuledia er .452 og øvre grense i revolver er .454.

 

Vil bedt om endre 357 til mag1, ny søknad på revolver(44) og endre mag2 til 460.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

18 hours ago, Razorback said:

Ikke noe problem det, 460 går i revolverklassen også den. Kuledia er .452 og øvre grense i revolver er .454.

 

Vil bedt om endre 357 til mag1, ny søknad på revolver(44) og endre mag2 til 460.

Korrekt, revolverfelt har kulediameter .355-.455, så her kan man ordne seg .44 i revolverfelt og holde magnum2 åpent for grovere skyts.

 

Bakdelen er jo at man da må ha 357en i magnum1, så der forsvinner en mulighet for 10mm auto..😔🙏

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...