Jump to content

få 95grs vmax til å samle


SchweizerStøver

Recommended Posts

hei har en howa 1500 i 6.5, som jeg bruker mye på rev. Jeg har fundert lenge på å prøve vmax på rev. så for ein mnd siden kjøpte jeg en boks. 

Jeg ladet 10 stykk og samlingene var rundt på heile halvmeterskiva. beste samling kanskje på 300mm 😅. noen som har tips til å få de til å samle. 

ville helst ha brukt 203-b, da jeg har ein del av det

Ladedataen jeg brukte:

42grs 203-b

col 70mm

 

la meg vell ca. midt på ladestigningen fra ladeboka. 

jeg mistenker jeg bør opp noen millimeter på col'en. 

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg har slitt litt med samlinger selv med disse. Regner med du snakker om 95gr .264 hornady V-max i 6,5x55 patron.

 

Med "slitt" mener jeg ikke over hele skiva, men jeg sleit med å få den til å samle under ca 40mm.

 

På en god dag klarer jeg vel bedre, men har nå funnet meg en helt ok ladning for å sprenge reven. Samler på 25mm ish. Nok til å blåse ut en rev på 100m som sagt.

 

Setter col til 73,7mm. Da har man lite kulehold, men det funker bra!

 

Bruker N550 krutt i relativt store mengder. Får sikkert bare kjeft om jeg legger ut hvor mye. Er ladet til ca 308 trykkstandard Pmax.

 

Jaller avgårde ei kule i 1045ms ut av ei 60cm schults pipe.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Drar opp igjen denne. Får elendig samling med 95gr v-max, har skutt stige idag fra 46-49 grain med n550 og col 70mm. Fikk fart som samvarte veldig bra med simuleringene, fikk ingen trykktegn. Men alle samlet elendig, ca på 10 centimeter. Dro hjem og ladet opp 3 nye patroner på 48 grain med col 73mm, samler fortsatt elendig. Er det noe annet som kan prøves for å få den til å samle innenfor 30-50mm? Har litt URP igjen i skapet, men den er vel såpass lik n550 at det skal vel mye til for at det skal være store forskjellen? Må jeg bare akseptere at den ikke vil gå i pipa mi kanskje. Skyter forsåvidt også howa 1500, sånn som trådstarter. Skal måle hvor langt ifra riflingen jeg faktisk er senere.

Edited by Olsenm
Tillegs info
Link to comment
Share on other sites

Det er ikke sikkert det gjør underverker, men....

Jeg ville forsøkt et litt raskere krutt, hvis du har. Noe N140/203-B/N11- aktig. Det har iallefall gitt gode resultater med de lettere kulene hos meg.

 

Er presisjonen med tyngre kuler tilfredsstillende? 

Link to comment
Share on other sites

spindrift skrev (11 minutter siden):

Det er ikke sikkert det gjør underverker, men....

Jeg ville forsøkt et litt raskere krutt, hvis du har. Noe N140/203-B/N11- aktig. Det har iallefall gitt gode resultater med de lettere kulene hos meg.

 

Er presisjonen med tyngre kuler tilfredsstillende? 

Har ikke noe dessverre, men får eventuelt prøve senere hvis jeg får tak i noe. Samler godt med 130gr DL. Hva er grunnen til at raskere krutt er bedre til lette kuler? Fikk veldig god hastighet, 1009ms max i 54cm pipe. Er det mulig at kula er "overstabilisert"? Har 1:8 stigning. Trodde overstabilitet var en myte. 

Link to comment
Share on other sites

Det gjenstår å se om det hjelper i ditt tilfelle, men absolutt verdt et forsøk.

 

En litt forenklet fremstilling:

 

Røyksvake krutt krever et minimum av trykk for å brenne komplett/konsistent, og gi samme trykkurve skudd etter skudd. Kombinasjonen av relativt langsomtbrennende krutt og lett kule kan medføre at det faktiske trykket er under "komfortsonen" til N550, og at du derfor får litt variabel forbrenning.

 

 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Okei, det gir jo mening. Syns det var mye hastighets variasjon, første skuddet var høyest på alle trinnene i stigen. Men burde det ikke da stort sett være høydespredning? Får se om noen har 200 grain med litt raskere krutt å låne meg før jeg kjøper en hel dunk.

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener et par alternative krutt med ulik brennhastighet bør finnes i et hvert laderom der det lades med (for kaliberet) både lette og tunge kuler. For patroner med "normalt hylsevolum" ift kaliber kan f.eks. N140 og N160 fungere bra. Jeg har i alle år brukt disse for 6,5x55 og .30-06. I tillegg har jeg MRP/N560 for de aller tyngste kulene. Jeg har ladet 100 grs kuler i 6,5-kaliber med N160 og fikk faktisk meget bra samlinger. Men samtidig hastighet langt over det jeg ønsket.

Link to comment
Share on other sites

Det kruttet jeg oppnår best presisjon med på kuler fra 100 gr og nedover er NC96M. Med det kruttet kan en også lade svake ladninger uten at en få soting. Er jo absolutt det mest brukte kruttet ti rekruttammo. Selv har jeg sikkert ladet 100.000 skudd med dette. Har alltid stående ek 10 kg eske av den sorten. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...