Jump to content

Når tid bør man skifte ut kompasset?


Trugetur

Recommended Posts

Jeg har dette staselige globale kompasset. Kjøpte denne i ca. 2011, har brukt den på nesten alle mine turer for krysspeling, og den er blitt oppbevart i sekken i bil dvs. at nåla har sirkulert rikelig gjennom årene.
 

Har mistet den et par ganger på bakken, er litt slitt på fargen til millimeter linjene, noe som gjør det litt vanskelig å måle avstand på kartet, men ellers virker kompassnåla knirkefri. Jeg kan vel male opp millimeter linjene på nytt, men har magnetismen til disse kompassene en begrenset levetid evt. blir de avmagnetisert etter en viss tid?


IMG_3981.jpeg.a3ba46f9225ad39af3b81050d7b5572f.jpeg
 

IMG_3974.jpeg.be64a146f415e100be238b89a09516a2.jpeg


 


 

 

Link to comment
Share on other sites

Trugetur skrev (8 minutter siden):

men har magnetismen til disse kompassene en begrenset levetid evt. blir de avmagnetisert etter en viss tid?

 

Nei, under curietemperaturen beholder materialet sin magnetisering, så lenge du ikke eksponerer nåla for et kraftig magnetisk felt i en annen retning enn på langs av nåla. Så sett ikke neodymmagneter rett på kompasshuset i feil retning.

 

Så om man oppbevare et kompass liggende slik at nåla får rette seg opp etter feltet omkring, er det ingen "kraft" som forsøker å ødelegge magnetiseringen, den blir egentlig vedlikeholdt. 

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Curie_temperature

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Vargen skrev (1 time siden):

Vel, jeg vet om et ca 120 år gammelt skipskompass som har mistet så og si all magnetisme og blitt ubrukelig...

Men magnetene de hadde den gangen var kanskje ikke spesielt bra.

 

Hmmm.. Har du overtatt "Den flygende hollender"? 

I følge legenden, skal du seile hvileløst på de 7 hav :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Haha, nei dette er et kompass som visstnok var i en fiskeskøyte min oldefar eide. Skøyta er nok borte for lengst. 

 

Kompasset er tomt for sprit av en eller annen mystisk årsak, men alt annet er på plass. Det har en nå ubrukelig magnet bestående av noen tynne jernstaver, festet til en kompassrose av tykt papir med påtrykt mønster. Var sikkert ikke et veldig dyrt kompass da det var nytt. 

Link to comment
Share on other sites

Vargen skrev (6 timer siden):

Kompasset er tomt for sprit av en eller annen mystisk årsak, men alt annet er på plass. Det har en nå ubrukelig magnet bestående av noen tynne jernstaver, festet til en kompassrose av tykt papir med påtrykt mønster. Var sikkert ikke et veldig dyrt kompass da det var nytt.

Har du prøvd å fylle det med sprit? Teknisk sprit er da ikke uoverkommelig. Og om nåla virkelig er blitt demagnetisert) så kan den jo remagnetiseres. 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Et slikt MC-2 kompass kommer på under 1000 lappen, så da får jeg håpe at den fungerer sånn at jeg sparer på det.

 

Setter det også analogt for å krysspeile observert rypeflokk på vidda inn på kart, dvs. krysspeiler meg selv på minst 2 punkter samtidig som jeg peiler inn flokken og streker den inn på kartet i kryss. Hendig blir det dersom jeg skal rapportere koordinatene til et jaktlag et annet sted, eller selv må gå omveier til rypene.

Link to comment
Share on other sites

Det Suunto kompasset ditt fra 2011 er nok riktig bra. Men har hørt så mye ymse historier om Suunto og Silva kompass av nyere dato. De fleste Silva kompass du får kjøpt er i dag produsert billigst mulig i Kina.

 

Kompasset vil virke så lenge det er væske igjen i huset. Det skal visst være mulig å remagnetisere nålen hvis nødvendig. Men ikke spør meg om detaljene rundt det.

 

Kompasset virker også uten væske i huset, men er da utsatt for slitasje. Dessuten må du vente lenge på at nålen viser retningen.

 

Eldre Suunto, Silva, Recta osv. hadde bedre kvalitet enn dagens utgave. 

 

Når det gjelder Suunto, ville jeg prøvd å få tak i et uten Suunto logoen inne i kompasshuset. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

27 minutes ago, Polardego said:

Her jeg bor kan man ikke stole på kompass.


For å finne ut deklinasjon på ditt sted.

 

-Finn et godt referansepunkt, vi kaller det for „A“ feks. på en båthavn som du aktuellt står på (unngå store metalliske gjenstander i nærheten), så peil inn en mast på en fjelltopp som vi kaller det for referansepunkt „B“ oppå en fjelltopp eller en kjent landkant på andre siden av fjorden.

 

-La oss si at du da får 270 grader på kompasshuset.

 

-Deretter måler du det samme fra „A“ til „B“ på et UTM-grid kart fra kartverket med kompasset og får feks. 279 grader. Bruk gjerne en lang lineal for lengre avstander som du legger kompasset mot.

 

-Altså den sirkulære graden til den magnetiske nord fra punkt A til B er da 9 grader mindre i forhold kartet sitt UTM grid, dvs. østlig. 

 

-Måler du deretter på tur din posisjon til et mål på kartet feks. 90 grader og skal konvertere dette til den magnetiske nord som du bruker når du skal forflytte deg med kompasset i terrenget, så må du trekke nordpilen på kompasshuset østlig dvs. i minus bort 9 grader på kompasshuset som da blir 81 grader magnetisk nord.

 

-Skal du krysspeile deg fra tre referanser feks. fjelltopp 270 grader, mast 183 grader, vann 72 grader og få det inn på kartet, så må nordpilen til kompasshuset dreies tilbake vestlig i pluss dvs. da blir det fjelltopp 279 grader, mast 192 grader, vann 81 grader.

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Bor i Kiruna og pga mye jernmalm i bakken enkelte steder så kan man få veldig stor misvisning. Har selv sett at nåla plutselig peker 90° feil. Orienteringsklubben her lager kart for kommunen og LKAB og for et par helger siden var jeg og sprang og tok noen poster. Ved en av postene kunne man ikke stole på kompasset, men på de andre gikk det greit.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

On 6/25/2023 at 7:47 PM, Röda_Lacket said:

Men har hørt så mye ymse historier om Suunto og Silva kompass av nyere dato

Har hørt det samme og samboer opplevde at hennes så si helt nye Silva plutselig viste 180 grader feil. Mitt kompass av samme merke og modell fungerer fortsatt. 

Link to comment
Share on other sites

On 6/23/2023 at 1:01 PM, Trugetur said:

Jeg har dette staselige globale kompasset. Kjøpte denne i ca. 2011, har brukt den på nesten alle mine turer for krysspeling, og den er blitt oppbevart i sekken i bil dvs. at nåla har sirkulert rikelig gjennom årene.
 

Har mistet den et par ganger på bakken, er litt slitt på fargen til millimeter linjene, noe som gjør det litt vanskelig å måle avstand på kartet, men ellers virker kompassnåla knirkefri. Jeg kan vel male opp millimeter linjene på nytt, men har magnetismen til disse kompassene en begrenset levetid evt. blir de avmagnetisert etter en viss tid?


 

 

Det er da som bare pokker at man ikke kan fjerne irrelevant ræl/bilder fra et sitat - men altså, det med at nåla har fått svinge mye gjennom årene kompasset har ligget nedpakket... Virkelig ? Jeg kjøpte for noen måneder siden et pent brukt speilkompass (går og sjekker ... det er fra Silva, på bunnplaten står det også "Type 15" og "Ranger"), og når det ligger oppned, står pila stille. Så, hvor mye nåla har fått svinge, er jeg ikke så sikker på... (Jeg sjekket forøvrig innstillingen på kompasset med utgangspunktet i en skarp skygge fra et bord i butikken; med god sol, klokke, og en viss peiling på lengdegraden min kunne jeg konstatere at en mulig feil i høyden ville være et par grader...)

 

Edited by KomPassgang
Test, og fjerning av irrelevante bilder.
Link to comment
Share on other sites

Trugetur skrev (På 23.6.2023 den 13.01):

Jeg har dette staselige globale kompasset. Kjøpte denne i ca. 2011, har brukt den på nesten alle mine turer for krysspeling, og den er blitt oppbevart i sekken i bil dvs. at nåla har sirkulert rikelig gjennom årene.


Man kan fjerne alt man vil i et sitat. 
 

KomPassgang skrev (23 minutter siden):

Det er da som bare pokker at man ikke kan fjerne irrelevant ræl/bilder fra et sitat - men altså…..

Link to comment
Share on other sites

Litt OT, men uten GPS er det også mulig enkelt å planlegge inn waypoints med kart og kompass.

 

Dette gjør jeg på store sletter eller i skog, der rutene går gjennom uten referanser som vann eller kjente landemerker.


-Bruker speilkompass.


-Planlegger på kart en rute hvor start er A og skal gå en strekning til B, deretter gå en strekning i annen retning til C for så å gå tilbake til A.

 

-På kartet til dette området finner jeg et enkelt synlig referansepukt på fjell eller mast som jeg bruker til krysspeiling.

 

-Legger inn rute A, B, og C på kartet, og måler retning til hvert punkt. For hver av disse punktene måles graden i forhold til det høyt liggende referanspunktet med deklinasjons beregning til den magnetiske nord som noteres inn på kart eller papir.

 

-Starter ruten fra A, der jeg underveis innimellom dreier kompasshuset til graden til det referansepuntet som skal være i forhold til B og sjekker dette. Peker kompasset før referansepunktet, så er jeg ikke kommet til B. Peker kompasset etter referansepunktet, så har jeg gått for langt.

 

-Ankommer jeg B, så snur jeg kompasset til C og bruker referansepunktet som beskrevet til jeg er tilbake til A.

Edited by Trugetur
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...