Jump to content

Ny 9mm pistol. Brukes optikk på baner/konurranser?


Mazeking

Recommended Posts

Står i den situasjonen at jeg straks kan sende inn min første våpentillatelse på pistol (Yay!) Har lest opp og ned og i mente om ymse pistoler og ser at noen 9mm kommer i modeller med eller uten montasje for  optisk siktemidler.

 

Spørsmålet er da, innenfor feltskyting og dynamisk, er det overhodet noen grener eller konkurranser der det brukes optiske siktemidler? Vil jeg angre hvis jeg kjøper pistol uten mulighet for rødpunkt/mulighet for montering av optiske siktemidler?

 

Har skutt en del med klubb og lånevåpen og har vel aldri sett en pistol eller revolver med dette påmontert.

Edited by Mazeking
Link to comment
Share on other sites

I felt/bane, så er det ingen grener med optikk som jeg vet om, enda. Jeg vet det jobbes med og var nevnt på tinget til NSF i år.
I Dynamisk, så er det både Production Optics og Open hvor optikk benyttes.

Det er andre muligheter for å montere optikk om du ikke har "optics ready" eller lignende variant, som f.eks montasjeplater hvor man bytter ut baksikte.

Om det er Production Optics som frister, så sjekk at pistolen du kikker for å kunne bruke til det, står på listen her; https://www.ipsc.org/production-division-list/

(IPSC er det internasjonale forbundet som styrer Dynamisk skyting)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Helt spesifikt så ser jeg på CZ Shadow 2. Denne kommer i en model med og en uten feste for optikk.

 

Noen synspunkter på valg mellom disse?

 

cz shadow 2

https://www.jaktdepotet.no/cz-75-shadow-2-9mm
 

cs shadow 2 optics ready

https://www.landro.no/cz/111496/cz-shadow-2-or-9x19-9mm-12cm

 

Det er ganske stor prisforskjell. Er det noen andre forskjeller på disse2?

Edited by Mazeking
Link to comment
Share on other sites

13 minutes ago, Mazeking said:

Helt spesifikt så ser jeg på CZ Shadow 2. Denne kommer i en model med og en uten feste for optikk.

 

Noen synspunkter på valg mellom disse?

 

cz shadow 2

https://www.jaktdepotet.no/cz-75-shadow-2-9mm
 

cs shadow 2 optics ready

https://www.landro.no/cz/111496/cz-shadow-2-or-9x19-9mm-12cm

 

Det er ganske stor prisforskjell. Er det noen andre forskjeller på disse2?

 

Det skal ikke være noen annen forskjell enn det nei.

 

Hvis du ikke spesifikt har tenkt å begynne med dynamisk, spar pengene. Dersom du har tenkt til det, gå for OR som du linket til, Shadow2 er et godt nybegynnervåpen og helt innafor å benytte i Militær NSF.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Har tenkt litt i samme baner selv også (har en "optics ready" Walther Q5 SF), men siden jeg uansett vil skyte militærfelt og NROF (der optikk ikke tillates), så vil jeg heller prioritere å bli "skikkelig god" (relativt sett) med åpne sikter enn å bli halvgod med begge. Så jeg har lagt fra meg idéen om rødpunkt på pistol.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Du taper ingenting på å kjøpe en optikk-klar pistol. Du kan fremdeles skyte som før med jernsikter. Det OR gir deg, er muligheten for å montere på rødpunkt senere. Det er mulig billigere å kjøpe en Holosun rødpunkt om 3 år, enn det er å kjøpe en ny pistol for å prøve rødpunktskyting.

 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
On 6/10/2023 at 7:53 PM, JacArcher said:

 Det er mulig billigere å kjøpe en Holosun rødpunkt om 3 år, enn det er å kjøpe en ny pistol for å prøve rødpunktskyting.

 

En har jo 14 dagers angrerett når en kjøper fra næringsdrivende på nettet, det er nok lurere å kjøpe ny pistol, teste litt, og hvis det ikke er noe for deg så leverer du pistolen tilbake, mye billigere det enn å betale mange tusen ekstra for en OR modell.

Link to comment
Share on other sites

18 hours ago, Alien 9mm said:

Angreretten etter angrerettlova gjelder ikke hvis du har tatt produktet i bruk. Du kan mao ikke bestille på nett, skyte noen hundre skudd og så returnere pistolen. 

Det stemmer ikke. Etter angrerettloven §25(3) står der at den næringsdrivende kan kreve erstatning for verdireduksjon på produktet som forekommer etter kundens bruk, men det gjelder ikke bruk som har vært nødvendig for å fastslå varens art. Slik jeg tolker det iallefall er kanskje 100-150 skudd nok til å finne ut av om man ønsker å beholde våpenet eller ikke.

 

Angrerettloven er ufravikelig, uansett hvordan kunden har behandlet produktet har han rett på å kunne angre, som tidligere nevnt så kan butikken kreve erstatning for verdireduksjon, men de kan ikke nekte deg å angre.

 

Jeg ville anbefalt deg å lese loven før du kommer med slike påstander 

Link to comment
Share on other sites

"Det må foretas en vurdering i det enkelte tilfellet av hvor langt forbrukerens undersøkelsesrett går før han/hun blir ansvarlig for å betale kompensasjon. Utgangspunktet for vurderingen vil kunne være at forbrukeren må kunne håndtere og besiktige varen på samme måte som han/hun ville ha fått lov til i en butikk. For eksempel vil kunden kunne prøve klesplaggene på akkurat som i butikken, men han/hun kan ikke bruke plaggene. Forbrukerens rett til å fastslå varens art, egenskap og funksjon innebærer ikke en rett for forbrukeren til å kontrollere at varen er feilfri i enhver henseende."

 

Testskyting vil jeg tolke som noe som går ut over kundens undersøkelsesrett. Har du tatt med våpenet på banen har du begynt å bruke det: veileder-angrerett-2017.pdf (forbrukerradet.no)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

@MelvinPJeg har som advokat lest mange lover, også angrerettlova. Det er alltid en vurdering som må foretas når det skal vurderes om noe er innenfor eller utenfor en lovbestemmelse, men jeg står fast på min vurdering. Prøveskyting av våpenet er ikke noe du kan gjøre dersom du ønsker å returnere det. For ordens skyld så blir vurderingen etter angrerettlova annerledes enn når mange butikkjeder reklamerer med såkalte "åpne kjøp", da er det vanligvis slik at du kan returnere varen selv om du har brukt den. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...