Jump to content

"Merlespiker" på foldekniv?


seawolf

Recommended Posts

Slike kniver dukker opp av og til, og når det gjelder den spisse "greia" hevdes det at det er en merlespiker bregnet for spleising.
Jeg sliter med å godta det, da jeg som sjømann i utenriksfart i mange år har spleist masse, både tau, trosser og wire.
Denne spisse greia er for spiss til å brukes på tau, da den kun vil kile seg fast i fibrene i tauet, dessuten er den for liten til praktisk bruk på tau.
Når det gjelder wire er den alt for liten og spinkel da det må brukes litt kraft for å splitte kordelene i en wire.

Kniven dukker som oftest opp som militært utstyr, og da er spørsmålet mitt om den spissen er laget for en spesiell oppgave, på spesiellt utstyr?
Eller er det bare en grov syl tenkt til allment bruk?
"kloa" er jo for å åpne hermetikkbokser, og kanskje sylen var tenkt å lage hull i bokser med væske (vann, annen drikke) ?
Det siste er at den kanskje er en sjakkelåpner for å dra til eller skru ut bolten på en sjakkel?
Men igjen, størrelsen tilsier at den ikke passer til oppgaver hvor det kreves litt maktbruk.

Har knivekspertene forslag til hva "sylen" egentlig er tenk brukt til?

Bildene er "lånt" på nett, tilhører Svalbard Museum.

folder 1.jpg

folder 2.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ja jeg kjenner til betegnelsen, men igjen, den nåla er i tilfelle kun for hobbyspleising på små dimensjoner wire, og ubrukelig på tau.
Om den ikke har en militær funksjon heller jeg mer mot at den ble brukt ved rigging, altså som sjakkelåpner når boltene hadde øye, og den flate biten på enden av kniven på sjakler med forsenket bolt med spor (mantelsjakkel).
Da rimer det litt, etter min mening.
Men om det er en maritim kniv, hva er da hensikten med den boksåpneren?
Kanskje @Jegermeister med sin maritime kompetanse har synspunkter?

Edited by seawolf
Link to comment
Share on other sites

seawolf skrev (1 time siden):

sjakkelåpner når boltene hadde øye, og den flate biten på enden av kniven på sjakler med forsenket bolt med spor (mantelsjakkel)

 

For små sjakler da, så små at det ikke gir noen egentlig mening.

Tipper kniven er ment for livbåt/flåter. Boksåpner, syl for hermetisk vann, kniv for alt en kniv er kjekt for.

Link to comment
Share on other sites

seawolf skrev (2 timer siden):

Kanskje @Jegermeister med sin maritime kompetanse har synspunkter?

 

Jeg er enig med dere. Det har vært slike redskaper om bord på mange båter jeg har vært på, men jeg har aldri sett noe praktisk bruk for dem. Det måtte, i tilfelle, være for spleising av tynn wire, 5 mm og tynnere. Til talje for å legg til rette en felt elg, kanskje? Men da burde den hatt et spor, slik merlespikere ("nal-spiker", på fisker-trøndersk) for wire har.

 

Tauverk skal være bestialsk hardlagt (telner på snupenøter) før man trenger merlespiker for spleising.

 

I dagens sjøfart-/fiskeri trenger man en kniv med serratert blad, for å kutte ("sage") kunststofftau. Der kommer det serraterte bladet på Leatherman Wave til sin rett. Den hadde forresten vært en kjekk "livbåt-kniv".

Link to comment
Share on other sites

Disse knivene lages ennå. Blant annet med påskriften "British Army Knife". De lages også i versjon uten merlespiker. 

 

Av liknende britisk produserte kniver, finnes det også seilerkniver som har serratert blad. I tillegg har noen av dem hull i bladet, så de kan åpnes hvis du har på hansker.

Link to comment
Share on other sites

I min tid i kystartilleriet var vi jo oppsatt med en slik kniv. Den var festet i en snor rundt halsen og skulle bæres i brystlommen. Hva den skulle bruakses til vet jeg ikke. Til spleising foretrekker jeg og bruke en spleiseskje. 

Link to comment
Share on other sites

https://garrettwade.com/product/british-navy-jack-knife

 

Gammel britisk militær lommekniv. Har ett par stykker liggende.
Min vurdering er at dette er en relativt lite hensiktsmessig kniv til min bruk, blir aldri med i sekken på tur eller jakt, gidder ikke engang ha den liggende å slenge i bilen

 

Det ligger mye på nettet om man søker på «British Jack knife»

 

 

image.jpg

image.jpg

image.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...