Jump to content

Hjelp søknad 200 str med ombyggingsett 22lr arv


gordonsetter81

Recommended Posts

1983 skrev (3 timer siden):

Nei, det må man ikke.

Jeg har kjøpt systemvåpen som hadde ett våpenkort, men fått de oppdelte når jeg kjøpte.

Hvorfor overkomplisere?

1 komplett rifle er registrert som 1 komplett rifle. Selvfølgelig kan man dele den opp og søke på 1 løp, 1 låskasseskrog, 1 sluttstykke.

1 Ombyggingssettet er registrert som 1 løp. Det kan man jo dele opp til 1 løp og 1 sluttstykke. Om man blir opphisset av antall våpennkort i bunken så kan de 2 tingene sikkert bli til 5 kort ;)

Edited by høggern
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

1983 skrev (19 minutter siden):

Om eller når systemvåpenet ditt inneholder to forskjellige serienummer synes i alle fall jeg det er mest ryddig å ha et våpenkort på låsekassen og ett på løp.

Om det er ekstra løp så har man  ofte kort på det i våre dager.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor det om det er originalløpet som sitter i?

Skal man be om kort på sluttstykket og?

Den er vel registrert som rifle i dag. En rifle består av løp sluttstykke og låsekasse. Alle tre deler er reg pliktige hver for seg. Men som rifle er de en enhet.

Edited by høggern
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Pådrar man seg unødvendig mange våpenkort når man raskt grensen for alarm. 
 

«Privatpersonar som oppbevarer meir enn 25 løyvepliktige skytevåpen eller våpendelar i husstanden skal trygge oppbevaringsstaden med FG-godkjent alarm med overføring til døgnmanna alarmstasjon, som med eigne vektarar, eller med avtale med einskildpersonar eller føretak, kan rykke ut ved alarm.»

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

31 minutes ago, gribben said:

«Privatpersonar som oppbevarer meir enn 25 løyvepliktige skytevåpen eller våpendelar i husstanden

Det der høres ikke rimelig ut? 8 komplette rifler kan enten utgjøre 8 våpenkort eller 24. Det henger ikke på greip…

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, høggern said:

Står det 25 så er det 25.

Tja? Jeg hører hva du sier, men jeg betviler at de som har laget forskriften har skjønt hva de har skrevet. Eller så er det vi som ikke skjønner hva de skriver. Det er ikke noe nytt!
 

3 hours ago, gribben said:

«Privatpersonar som oppbevarer meir enn 25 løyvepliktige skytevåpen eller våpendelar

25 løyvepliktige skytevåpen eller våpendelar er en selvmotsigelse, for det er mange flere våpendeler i 25 løyvepliktige våpen enn 25.

Som jeg sier igjen og igjen, lovgiver skjønner antagelig ikke hva de skriver? Eller så er alternativet følgende tolkning at dersom flere våpendeler passer inn i et våpen, så utgjør dette «et løyvepliktig skytevåpen» av 25 og ikke flere våpendeler uansett antall våpenkort det  måtte representere. Det er ingen andre måter denne setningen kan gi noen mening som jeg kan forstå? Så da betyr antagelig våpendeler deler som ikke passer sammen?

Edited by Bly
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg tipper de har ment "25 skytevåpen eller våpendeler som til sammen kan utgjøre 25 komplette skytevåpen" men at noe ble utelatt i teksten. Det er det eneste jeg kan se som gir mening, sett i sammenheng med at systemvåpen teller som ett komplett våpen i jaktgarderoben så lenge du ikke kan sette sammen mer enn ett komplett våpen på en gang.

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke datamaskinen som godkjenner eller avslår, så vidt jeg har forstått vil det nye systemet kunne automatisere vandelskontroll og sjekk av forbundstilknytninger osv slik at en menneskelig saksbehandler raskere kan fatte et vedtak.

Link to comment
Share on other sites

Ikke alltid, men våpenregisteret har et merknadsfelt for slike opplysninger til hjelp for saksbehandler. Det kan hende du må hjelpe dem til å forstå, men så vil de forhåpentligvis skrive det i merknadene så de skjønner det neste gang du søker om noe.

Link to comment
Share on other sites

gordonsetter81 skrev (På 26.5.2023 den 14.16):

Hei, jeg har arvet en 200 str med ombyggingsett 22lr. Min far hadde alt dette på ett våpenkort. Men lurer på om jeg må sende 3 søknader på dette? ( En på rifla i 6.5x55, en på ombyggingsett og en på 22lr løp)?? Ble fort usikker her

 

 

 

For det første ringer du opp våpenkontor . Da få du høre at du må søke manuellt på gamle måten pga. elektonisk søknad klarer ikke våpendel . Henvis at våpen er arvegods og er registrert etter gamle regler .

I praksis betyr det at du må søke om en låskasse og en løp (6,5x55 hvis de har forskjellige nummer) og en pipesett i 22lr. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

higraver skrev (18 minutter siden):

   -   og ikke sitter bare på låven .

 

Et noe svakt argument? Og hvertfall på feil årstid?

 

(Jaja, her midt i landet har vi hatt sør-vest-storm og slagregn i ei uke, altså samme været som vi hadde fra romjula og langt ut i januar, bare noen grader KALDERE!)

 

 

Edited by Jegermeistern
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

higraver skrev (26 minutter siden):

NEI !!!

Hvis du har en låskasse og 26 løp ,hvor mye våpen har du da ? 

Riktig! Bare en . 

Det kan være lurt å sette seg inn i loven og ikke sitter bare på låven .

Du har 26 reistreringspliktige våpendeler og våpen, forutsatt at alle er registrert har du vel 26 våpenkort. Så får du vel diskutere med våpenkontoret om du må ha alarm eller ikke ;)

Edited by høggern
  • Like 1
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

higraver skrev (36 minutter siden):

I praksis betyr det at du må søke om en låskasse og en løp (6,5x55 hvis de har forskjellige nummer) og en pipesett i 22lr.

I følge manges tankegang her... Hvorfor skal han ikke søke om sluttstykkene og? Ikke sikkert de har samme nr..... ;)

Her er det vel registrert 1 rifle og 1 løp. Altså er det de tinga man må søke om å få registrert.

 

Edited by høggern
Link to comment
Share on other sites

høggern skrev (2 timer siden):

I følge manges tankegang her... Hvorfor skal han ikke søke om sluttstykkene og? Ikke sikkert de har samme nr..... ;)

Her er det vel registrert 1 rifle og 1 løp. Altså er det de tinga man må søke om å få registrert.

 

For å si det klar og tydelig , du vet ikke hva du snakker om . Sluttstykket ble ikke registrert .

Det er bare løp og låskasse . 

I denne tilfellet (Sauer STR + 22lr løp) snakker vi om en systemvåpen . Åpenbart har du aldri søkt om en slikt våpen i den siste tiden . 

Tilsvarende forskrifter og regler finner du i loven og ikke på låven .

Link to comment
Share on other sites

høggern skrev (2 timer siden):

Du har 26 reistreringspliktige våpendeler og våpen, forutsatt at alle er registrert har du vel 26 våpenkort. Så får du vel diskutere med våpenkontoret om du må ha alarm eller ikke ;)

Enkelt spørsmål : Hvor mye våpen kan du skyte samtidig med ,dvs. hvor mye brukerklare våpen har du ? 

Riktig , bare en . 

Og ikke engang snakk om en alarm . 

Alarmen gå hvis man lese hva du skriver . Mening er ikke kunnskap. 

  • krenk 1
Link to comment
Share on other sites

higraver skrev (34 minutter siden):

Enkelt spørsmål : Hvor mye våpen kan du skyte samtidig med ,dvs. hvor mye brukerklare våpen har du ? 

Riktig , bare en . 

Og ikke engang snakk om en alarm . 

Alarmen gå hvis man lese hva du skriver . Mening er ikke kunnskap. 

Det står ingenting i loven om "hvor mye våpen man kan skyte med samtidig"  eller "brukerklare våpen".

Edited by høggern
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hvis man følger logikken din ,har man ikke lov å ha mer den 8 våpen eller våpendeler . Dvs. hvis du har 8 løp har du ikke lov å kjøpe en låskasse . 

Feilen i din tankegang må du finne selv .

 

https://www.politiet.no/tjenester/vapen/lover-og-regler-om-vapen/#hvor-mange-skytevaapen-kan-du-eie-button

 

Merkelig nok er det her snakk om 8 komplette våpen . 

Edited by higraver
Link to comment
Share on other sites

Nå er ikke jeg jurist… eller har veldig god kjennskap til våpenforskriften, men den ‘25 våpenregelen’ hører den til samlere? 
 

Jeg trodde man kunne ha 8 komplette våpen samt våpen til konkurranse, altså dokumenterte behov.

korriger meg gjerne…

Link to comment
Share on other sites

1983 skrev (3 timer siden):

Nå er ikke jeg jurist… eller har veldig god kjennskap til våpenforskriften, men den ‘25 våpenregelen’ hører den til samlere? 
 

Jeg trodde man kunne ha 8 komplette våpen samt våpen til konkurranse, altså dokumenterte behov.

korriger meg gjerne…

Helt riktig . Og hvis alle dine våpen er systemvåpen har du i tillegg lov å ha så mye piper du vil ha . En pipe er ikke en våpen . 

Har du behov for spesielle konkurransevåpen som gå over din "garderobe" kan du søke om det . 

 

Link to comment
Share on other sites

higraver skrev (5 timer siden):

Hvis man følger logikken din ,har man ikke lov å ha mer den 8 våpen eller våpendeler . Dvs. hvis du har 8 løp har du ikke lov å kjøpe en låskasse . 

Feilen i din tankegang må du finne selv .

 

https://www.politiet.no/tjenester/vapen/lover-og-regler-om-vapen/#hvor-mange-skytevaapen-kan-du-eie-button

 

Merkelig nok er det her snakk om 8 komplette våpen . 

Hva skal du med 8 løp om du ikke har en låsekasse?

8 våpen er vel til jakt. Ut over det kan man jo ha div til div skyteprogrammer.

De 25 jeg snakker om er stedet alarm blir påkrevet. Der står det ikke spesifisert komplette våpen.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

@higraver, loven sier at sluttstykker er løyvepliktige. Så hvis du har et .22 konverteringssett med pipe og sluttstykke registrert som bare pipe, og kjøpte det etter at ny våpenlov trådte i kraft, da sitter du i teorien på en uregistrert løyvepliktig våpendel.

 

At dette gir lite mening i praksis er greit nok, det blir på samme måte som at en rifle registrert som helt våpen består av flere individuelt løyvepliktige deler. Men hele diskusjonen går jo nettopp på at lov og forskrift slik de er skrevet ikke helt stemmer over ens med den praktiske virkeligheten.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Vargen skrev (2 timer siden):

@higraver, loven sier at sluttstykker er løyvepliktige. Så hvis du har et .22 konverteringssett med pipe og sluttstykke registrert som bare pipe, og kjøpte det etter at ny våpenlov trådte i kraft, da sitter du i teorien på en uregistrert løyvepliktig våpendel

Om jeg ikke husker feil skal ikke kal 22 ombyggingssett til sauer 200str registrert som bare løp, men som ombyggingssett. Fortsatt 1 enhet.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Og det blir riktig på samme måte som at komplett våpen registrert på ett kort er riktig.

 

Men: Våpenforskriften har ikke "ombyggingssett" som noen kategori løyvepliktig våpendel. "Pipe, medrekna innstikningspiper" er en kategori, sluttstykker er en annen. 

 

Så hva skal slike registreres som i dag?

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Vargen said:

Og det blir riktig på samme måte som at komplett våpen registrert på ett kort er riktig.

 

Men: Våpenforskriften har ikke "ombyggingssett" som noen kategori løyvepliktig våpendel. "Pipe, medrekna innstikningspiper" er en kategori, sluttstykker er en annen. 

 

Så hva skal slike registreres som i dag?

Artig nok har jeg også et kort der det står "våpendel, kompletteringssett"... Hva skulle det stått som? 😉

Link to comment
Share on other sites

Det må fuglene vite.

 

Lov og forskrift har et sett kategorier, det etter hvert aldrende våpenregisteret et annet og det er mulig å skrive ting i fritekst som avviker fra kategoriene i forskriften. Dette er smått et problem for folk som skal ha europeisk våpenpass, det kan bare utstedes for bestemte EU-definerte kategorier.

Link to comment
Share on other sites

Vargen skrev (14 timer siden):

@higraver, loven sier at sluttstykker er løyvepliktige. Så hvis du har et .22 konverteringssett med pipe og sluttstykke registrert som bare pipe, og kjøpte det etter at ny våpenlov trådte i kraft, da sitter du i teorien på en uregistrert løyvepliktig våpendel.

 

 

Nei , det forutsetter at sluttstykke har en egen nummer . Så vidt jeg vet finnes den bare på gamle Mauser K98.

Den andre unntak er bolthodet fra BlaserR8, Sauer 404 og Mauser M03 men det skjyldes tysk lovgivning .

Vennligst forklare meg hvor dine delenummer av sluttstykket er plassert .

En annen sak er , hvis du vil erstatte en sluttstyyke , men det ble ordnet av børsemakern .

 

Edited by higraver
Link to comment
Share on other sites

higraver skrev (Akkurat nå):

 

 

Vargen skrev (10 timer siden):

Og det blir riktig på samme måte som at komplett våpen registrert på ett kort er riktig.

 

Men: Våpenforskriften har ikke "ombyggingssett" som noen kategori løyvepliktig våpendel. "Pipe, medrekna innstikningspiper" er en kategori, sluttstykker er en annen. 

 

Så hva skal slike registreres som i dag?

Jeg har en pistol med ombyggningsset registrert i 2017 . På våpenkort stå "Ombyggningsset"

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...