Jump to content

Henry Homesteader


Spathi

Recommended Posts

1 hour ago, Skrueråmuttere said:

 

Adapteren, altså magasinbrønnen, har ingenting å si etter PODs egen definisjon, med mindre produsenten også tilbyr høykapasitetsmagasiner som passer i den. Gjør Henry det?


Henry tilbyr ikke høykapasitetsmagasin for Homesteader, og har heller ikke ingen planer om det i følge da jeg mailet med dem i Mai 2023.
 

Jeg håper det blir gjort grundigere arbeid fra politiet på denne saken fremover, jeg er lei av å se slett venstrehåndsarbeid når det kommer til våpenforvaltningen.

image.png.43661532664d57b3bcf820a253730fc5.png

Edited by Carl Volt
Link to comment
Share on other sites

Som tidligere nevnt her så sendte jeg en lengre mail til Oslo PD etter at våpenet havnet på forbudt-lista, etter først å fått den godkjent av Oslopolitiet.
Det var ingen formell klage sånn sett, men jeg etterspurte blant annet hvorfor dette våpenet plutselig ble forbudt, når POD har fått føringer fra Justisdepartementet om at det ikke skal ha noe å hva slags magasiner våpenet tar, så lenge det leveres fra fabrikk med maks 10 skudd. Denne ble sendt 30. januar. Per 17. april har jeg fortsatt ikke fått noe svar. Jeg tror jeg aldri vil få noe svar.

Link to comment
Share on other sites

Ettersom jeg aldri fikk noe svar fra Oslo PD, sendte jeg en mail til JD som svarte nå i dag. Fikk følgende mail:


 

Quote

 

Svar på spørsmål knyttet til Politidirektoratets liste over forbudte jaktvåpen


Det vises til din e-post til departementet onsdag 10. april 2024 med spørsmål om
våpenmodellen «Henry Homesteader», som er ført opp på Politidirektoratets liste over
halvautomatiske rifler som ikke oppfyller kravene i våpenforskriften § 4-1.
Departementet har forelagt henvendelsen din for direktoratet. Ifølge direktoratet er
våpenet oppført på liste B fordi det på grunn av adapteren må ansees levert fra fabrikk
med mulighet for å benytte magasiner med høyere patronkapasitet enn 10, jf.
våpenforskriften § 4-1 første ledd nr. 1. Det opplyses at rifla leveres med en
magasinadapter som gjør at den kan benytte pistolmagasiner fra Glock, Sig Sauer og
Smith & Wesson MP, og dette er magasiner som tar 17 patroner som standard.
Løsningen åpner dermed for at det enkelt kan benyttes høykapasitetsmagasiner for
pistol i våpenet, noe som tilsier at våpenet ikke er tillatt etter våpenforskriften § 4-1
første ledd nr. 1.
I din e-post 10. april 2024 vises det til en uttalelse i departementets brev til
Politidirektoratet 8. februar 2023. Uttalelsen gjelder hvordan våpenloven § 5 annet ledd
nr. 3 skal tolkes, ikke våpenforskriften § 4-1. Som det fremgår av brevet punkt 3 fjerde
avsnitt, finnes det modeller som ikke er omfattet av våpenloven § 5 annet ledd nr. 3, men
som det likevel ikke kan gis løyve til etter våpenforskriften § 4-1. Dette er våpen som er
ført opp på liste B, slik som den omtalte modellen «Henry Homesteader».

 

Med hilsen

Avdelingsdirektør / seniorrådgiver

 

 

POD har bestemt seg.

JD lar POD bestemme seg.

Og jeg bestemmer meg for å gi opp Henry Homesteader.

  • Like 1
  • Sad 2
Link to comment
Share on other sites

Synd. ikke i situasjon der jeg kan prioritere et slikt våpen. Men jeg må som gammel pistol klubb mann ikke helt forstå hvorfor. 
For dynamisk skyting er den vel lovlig. 
du kan jo teknisk sett ombygge ethvert halvautomatisk våpen til det du vil. Men det må ikke hete Ruger.  

Link to comment
Share on other sites

Skrueråmuttere skrev (1 time siden):

Takk for informasjon. 

 

Da kan vi altså regne med at alle halvautomater med løse magasiner kommer til å ryke, og det helt uten å bry noen med å endre lovverket. 

 

Garantert, det handler bare om tid.

Link to comment
Share on other sites

Dette handler jo mer om hvordan forskrifta endte opp enn at POD og JD er teite og vil ta våpna våre.

 

Henry homsesteder kommer jo med magasinadapter til sig i boksen liksom, pistolmagsiner er jo ekstra kinkig siden du kan kjøpe opptil 20 skuddsmagasiner uten løyve.

 

Det hjelper ikke krangle med POD om sånt, man må pushe organisasjoner, politiske partier og JD til å endre forskrift neste gang den revideres.

 

Norske lover er veldig åpent for tolkning, og er intensjonsbasert. Jeg syntes våpenforskriften 4-1 er fullstendig pisspreik, men jeg forstår også veldig godt hvorfor homesteader ikke er innafor samme paragraf med PODs tolkning av forskrift

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...