Jump to content

Henry Homesteader


Spathi

Recommended Posts

Noen som har fått godkjent Henry Homesteader jakt?

Politiet i møre mente den var ok, men siden den ikke stod på forhåndsgodkjente halvautomater så sendte de spørsmål til POD, noe de ikke turte å gi en ventetid på...

To- tre uker siden politiet skulle vært ferdig med søknaden. 🫣 med leveringstiden fra Henry blir det kanskje ikke mulighet for å bruke den til jakt i år om den til slutt blir godkjent.

 

Link to comment
Share on other sites

Den tolkningen der av paragrafen er jeg usikker på om holder. Den modellen som eventuelt kan søkes om i Norge til jakt leveres uten en slik brønn, samt med bare 5 og ti patroners magasin. Installasjon av en slik brønn (må kjøpes separat) er uansett ulovlige uten søknad.

 

Den er ikke produsert for politiet eller forsvaret, den har ikke overtre og ikke pistolgrep. 

 

Den er lov. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Børsa leveres med magasinbrønn som tar egne magasiner som ikke er over 10 skudd. Om politiet sier at den kan bygges om, og derfor ikke er lov, så betyr det kroken på døra på alle våpen fordi de i teorien kan bygges om, enten det er en hv-Mauser eller bøylerifle

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Fritt sitat fra våre "venner" i pod: Om ett godkjent våpen senere blir tilgjengelig med mulighet for magasin med kapasitet over 10 patroner kan våpenet bli forbudt.

 

De har med andre ord tatt høyde for at våpen som nå er godkjent kan bli forbudt på ett senere tidspunkt om ting endrer seg.

 

Det som er helt klart er at ett våpen som fra produsent er tilgjengelig med patronkapasitet over 10 patroner ikke vil bli godkjent, Henry Homesteader er fra produsent tilgjengelig med magasinadapter for høykapasitets magasin som passer alle modeller og er dermed  forbudt i Norge. 

 

Man kan flisespikke så mye man vil om at Henry kun leverer rifla med 5 og 10sk magasin, men fakta er at magasinadapteret leveres over disk fra produsent og selv om adapteret i seg selv ikke er ulovlig, gir det mulighet til å benytte magasin med ulovlig kapasitet i våpenet.

Man kan være så uenig i dette som man bare måtte ønske men det endrer ikke på fakta.

 

Ikke at det gleder meg men det synes rimelig klart at pod ikke kommer til å godkjenne våpenet slik lov og forskrift er skrevet.

Edited by vingemutteren
Link to comment
Share on other sites

vingemutteren skrev (5 timer siden):

Fritt sitat fra våre "venner" i pod: Om ett godkjent våpen senere blir tilgjengelig med mulighet for magasin med kapasitet over 10 patroner kan våpenet bli forbudt.

 

Nei, de har ombestemt seg siden dengang og endret forbudslistene deretter.

 

Winchester Wildcat og Bergara BXR er begge to på jaktlista og kan ta høykapasitetsmagasiner direkte, men verken Winchester eller Bergara produserer slike. Ruger 10/22 er derimot forbudt fordi Ruger produserer høykapasitetsmagasiner selv.

 

Dette kan selvfølgelig endres igjen, men er ståa akkurat nå.

Link to comment
Share on other sites

De (POD) ombestemte seg etter å ha fått tilsnakk fra Justisdepartementet som mente de gikk for langt med å lage egne lover i sitt rundskriv.

 

JD til POD, i brev fra februar:

 

Vi har notert oss at direktoratets rundskriv legger opp til at vurderingen av om en halvautomatisk rifle er tillatt eller ikke, skal avgjøres av om modellen benytter avtakbare magasiner, og om høykapasitetsmagasiner som passer til modellen er lett tilgjengelige. Departementet har vanskelig for å se at dette er forenlig med vår forståelse av rekkevidden av forbudet i § 5 annet ledd nr. 3.

 

 

Slik jeg forstår det så skal det altså ikke ha noe å si hva slags magasinbrønn eller hva slags magasiner våpenet tar forøvrig, så lenge våpenet leveres fra fabrikk med magasin på maks 10 skudd.

Link to comment
Share on other sites

12 minutes ago, 5.6×15mm said:

Problemet med Ruger PCC er at Ruger har modeller som leveres fra fabrikk med magasiner på over 10 skudd. Det har ikke Henry.

Men modellen (19102) som leveres med 10 skudds magasin skal være lov slik jeg leser JD sin mening.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er absolutt enig, men det virker ikke som at POD skiller mellom ulike undermodeller. 

 

Og som Slemmo skriver så mener jo også POD at PCC er en utgave av Ruger Police Carbine (PC-9), selv om de fleste med minimalt med vett ser at dette er to helt forskjellige våpen.

Link to comment
Share on other sites

Carl Volt skrev (18 minutter siden):

Men modellen (19102) som leveres med 10 skudds magasin skal være lov slik jeg leser JD sin mening.

 

Våpenkontorene var selv veldig nøye på at de kun skulle innvilge 19102 før de ble forbudt, så de hadde samme oppfatning selv, helt til pod plutselig fikk det for seg at de skulle være vanskeligere enn det tilsynelatende er hjemmel for i forskriften.

Link to comment
Share on other sites

Har fått en pris mellom 20 og 25 000 for å få denne importert, men ingen som vil starte på arbeidet før en godkjent søknad foreligger. For å sitere betjenten som behandlet dette så sa hun til meg på telefon at hun kunne ikke se noen grunn til at Henry Homesteader ikke kunne godkjennes, men siden den ikke stod på listen for forhåndsgodkjente halvautomat, turte hun ikke godkjenne søknaden før POD kom med et positivt svar. Føler POD oppfører seg mer som en lovgivende enn en utøvende makt 🙄

Får inntrykk av at PCC blir sett på som useriøst i jaktmiljøet, og i flere tråder her på kammeret. Bare for å fyre noen så setter jeg opp motargument her:

Mengdetrening=> Billigere og selv motiverende trening med mindre rekyl og kort tid på mange skudd.

(Største grunn til skadeskyting er ikke utstyret men mangel på trening. 50% av jaktbar gås i Danmark har hagl i seg og det er estimert 10% skadeskyting av store hjortedyr)

For min del gir 9mm mulighet for å trene innendørs om vinteren hos lokal pistolklubb. 

Enig at de kke er ideelt jaktkaliber. Må komme seg nært byttet. Men det er mye mer seriøst enn å felle en Rein på 1500m avstand. 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Fordi det er så mange som feller rein fra 1500 m? ;)

9 mm på jaktgarderobe, gøy, ja, brukbart, nåvel.. de dyra du lovlig kan skyte med 9x19 er blant de som er verst å komme seg innpå, spesielt om du skal kunne treffe uten å holde over.

Akkurat hvilken treningsgevinst man får av 9x19 PCC som er relevant for andre jaktvåpen kan jeg heller ikke se.

 

Jeg kunne gjerne tenkt meg en ruger pcc til "hytteskyting", men jeg skal være såpass ærlig at jeg innrømmer at det er totalt uegna til jakt.

 

Ole

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Jeg har tenkt  å bruke henryen til alt av småvilt jakt og avliving av fellefangst. Er kun fysen på småviltjakt og ser etter en rifle som er billig i drift, kan skyte mye med og som dekker alt småvilt. Maks 50 meters hold. Med det som utgangspunkt landet jeg på 9mm og Henry + noen dyre bøylerifler er eneste jeg finner som alternativer

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Snakket nettopp med saksbehandler om denne. Politidistriktet hadde nettopp hatt møter med andre politidistrikt, POD og justisdepartementet hvor det var ganske delt mening om Henry Homesteader kunne godkjennes. Argumentet mot var at den lignet for mye på ruger 10/22!!!??? (Da med hovedvekt på at det fantes magasin med mer en ti runder avhengig av magasinbrønn) Argumentet for godkjenning var at Winchester wildcat tar samme magasin som 10/22.

For meg hørtes det ut som det gikk mye på følelser og ikke objektivitet i forhold til loven og at det virket som litt mer en 50% av de i møtet var mot godkjenning. 

Avgjørelse skulle komme i morgen.

Noen som har kontakter som kan få inn innspill om at de må bruke objektive mål for å vurdere loven og ikke følelser og personlige meninger?

Skulle hatt en jurist der

Edited by Spathi
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 3 months later...

Da er visst Henry Homesteader på lager hos Brownells:

 

https://www.brownells.no/HOMESTEADER-9MM-LUGER-CARBINE-SEMI-AUTO-RIFLE-HENRY-REPEATING-ARMS-HOMESTEADER-9MM-LUGER-1637-BBL-15RD-110RD-MAG-Matte-9-mm-Luger-66-lbs-3575-Threaded-Removable-Adjustable-Walnut-Post-Yes-5-Round-10-Round-16375-430104041

 

Noen som har fått godkjent søknaden?
Stiv pris dog. Langt over dobbelt pris som i Statene.

Edited by 5.6×15mm
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Yes! 
En grei 181% økning i pris fra hva det den koster i USA.

Greit nok at det tilkommer moms og at norsk butikk skal tjene litt, men det her var mye.

 

Ruger PC Carbine selges fortsatt i Norge (dynamisk) for ca. 10600,-

I USA er Henryen ca. 100 dollar dyrere enn Rugeren. Vanskelig å forstå hvordan prisen nesten todobles for rifla her i Norge da.

Edited by 5.6×15mm
Link to comment
Share on other sites

Nå er riktig nok mye av det de har på Brownells.no et rimelig hefitg påslag (be om tilbud),  men er Homesteader "ok"?  Var nokså sikker på at denne kom til å bli forbudt,  men nå er visstnok Bregara BXR 22LR også innafor av en eller annen årsak.

Edited by 8x57IRS
Link to comment
Share on other sites

23 hours ago, 8x57IRS said:

Nå er riktig nok mye av det de har på Brownells.no et rimelig hefitg påslag (be om tilbud),  men er Homesteader "ok"?  Var nokså sikker på at denne kom til å bli forbudt,  men nå er visstnok Bregara BXR 22LR også innafor av en eller annen årsak.

Den leveres fra fabrikk med magasin på maks 10 skudd, har ikke overtre og er en sivil rifle. Da skal den i utgangspunktet godkjennes. Så kan vel noen diskutere om den er i gråsonen med tanke på at den også selges med magasinbrønn til blant annet Glock (men ikke i Norge). Men til tross for dette så leveres den fortsatt ikke med magasiner på over 10 skudd fra fabrikk, med ekstra magasinbrønn eller ei. Glock-magasinene må man evnt. skaffe selv. Da er den vel fortsatt innenfor konseptet "maks 10 skudd fra fabrikk". 

 

Det blir det samme med Bergara BXR og Winchester Wildcat. Fra fabrikk leveres de med 10-skudds magasin, ikke over. Nettopp på grunn av dette er de på godkjentlista, selv om begge tar Ruger-magasiner på over 10 skudd.

Ruger 10/22 kan leveres fra fabrikk med magasin på over 10 skudd, og er derfor ulovlig.

 

Dette ble vel om jeg husker riktig avklart med litt brevveksling mellom POD og Justisdepartementet tidligere i vår, da JD var noe uenig i PODs tolkning av lovverket og konklusjonen ble vel at det ikke hadde noe å si om høykapasitetsmagasiner "var lett tilgjengelig", så lengde våpenet ikke leveres med magasiner med kapasitet over 10 skudd fra fabrikk.

 

 

1 hour ago, slemmo said:

De PC Carbinene som er i Norge nå kom nok hovedsaklig til landet for ett år siden eller mer og ville ikke hatt så lav pris om det ble importert en batch nå, men det er det jo ingen som gidder når de plutselig ble gjort ulovlige over natten.

 

Godt poeng!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Skrueråmuttere said:

 

Av forbudslista? Hvorfor det? Forskriften skiller såvidt jeg kan se ikke mellom løse og faste magasiner, og denne ble da vitterlig levert fra fabrikk med både 15 og 20-skuddsmagasiner?

 

Nei, politifolk kunne kjøpe ombyggingssett fra tredjepart.

Link to comment
Share on other sites

Skrueråmuttere skrev (44 minutter siden):

Rundskriv 2022/008? Jeg finner ikke noe nyere i farten? 

Der er det mye de har måttet gå tilbake på, og som JD presiserte da POD prøvde å forby alle med løse magasiner er det til syvende og sist forskriften, og ikke rundskrivet, som bestemmer. 

2022/008 

punkt 2.6

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Henry Homesteader er nå på forbudt lista med plikt om å levere inn dersom man fikk godkjent etter 2021 med begrunnelse i at den ta pistolmagasin som s & w Glock.

Faen de styrer på med på POD/politiet.

Vinglepetter til de grader

Edited by Spathi
Link to comment
Share on other sites

"Våpenet leveres ifølge produsentens nettsider med inntil 10 skudds magasin. Det medfølger imidlertid en adapter, som gjør at standard pistolmagasiner fra Glock, Sig, og S&W kan benyttes i våpenet."

 

Nei, POD, det medfølger ikke en adapter som gjør at man kan bruke pistolmagasiner i våpenet om man kjøper grunnmodellen (H027-H9). Som for øvrig er den eneste utgaven som importeres til Norge, sikkert i et forsøk for å unngå at POD skulle komme med noe slikt svada som de nettopp har gjort.

 

Det er ingenting som bryter med våpenloven/forskriften om man kjøper modell H027-H9. Sett den på godkjent-lista og forby heller modell H027-H9G og H027-H9S. Men så lenge det finnes muligheter for en magasinadapter, så anser vel POD hele våpenet som ulovlig...

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jeg skrev en lengre mail til våpenkontoret ved Oslo PD hvor jeg blant annet etterspurte om det var kommet nye retningslinjer fra JD ovenfor POD, ettersom JD for ett år siden sa at det ikke hadde noe å si om det fantes høykapasitetsmagasiner på markedet, så lenge våpenet ble levert fra fabrikk med magasin på maks 10 skudd. Denne korrigeringen fra JD virker det som at POD nå har gått bort i fra.

Over en måned har gått uten at jeg har fått noe svar på denne mailen. Har i det minste fått tilbakebetalt våpensøknadgebyret da, så noen må ha sett mailen...

Edited by 5.6×15mm
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 2 weeks later...

Jeg hadde en samtale med våpenkontoret i desember og har siden ikke hørt noe om min søknad på Henry Homesteader. Ringte dem i dag for å finne ut hva skjer. Fikk svar om at den nå var på forbudslista. Sjekket her inne nå og ser at dette har blitt diskutert rett etter at jeg sist var her inne, altså rett før jul.

 

Jeg kommer til å anke avgjørelsen når jeg får svaret på søknaden min, selv om det ikke kommer til å føre fram.

 

Politiet har helt klart tolket loven på egen hånd her. Henry lager ikke magasiner som har større kapasitet slik loven sier skal være kriteriet for at et våpen skal komme på forbudslista. Adapteren for Glock-magasiner er tilleggsutstyr.

 

POD som er en del av utøvende myndighet tar saken i egne hender og lager egne lover og regler. De setter dette våpenet på forbudslista helt på egen hånd. Dette er en trend i og med at utøvende myndighet(regjering og politi) gjør som de vil, ref høyesterettsdommen i Fosen-saken og sikkert andre eksempler.

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...