Jump to content

Kaliber 16 blyfri ammo


Tomas

Recommended Posts

Var innom Interjakt på Bjørkelangen i dag 5.mai hvor jeg spør etter halgepatroner til bruk på skogsfugel ( US 4 ) i lovlig haggelmateriale, d.v.s. wismuth eller stål. For min del ikke aktuelt å skyte stål i en eldre drilling, så da er det wismuth som gjelder. Ekspeditøren kunne da svare at dette får vi ikke tak i nå. Jeg kvitterer med at kaliber 16 ikke er noe lite kaliber ute i Europa, eller USA for den delen. Er det andre som har fått lovnader om at dette ordner seg? Har lite lyst å gå med ammo som i praksis innebærer at du kan bli lovbryter.

Link to comment
Share on other sites

Importøren av Eley leirdueammo kommer muligens til å få tak på Eley VIP kaliber 16. Jeg har vært i kontakt med dem,de skulle i hvertfall prøve. Jeg har også kontaktet Norma,og Schou,men responsen har vært "Det er vel ingen som bruker kaliber 16 lengre,vel..." Norske importører burde kunne engasjere seg litt mere,synes jeg. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ja det hadde vært hyggelig om de gjorde det. Har selv hatt en mail fra Våpenbua, hvor han sier at det er et problem akkurat nå. Utav det så vil jeg da anta at det er forbigående. Ellers så skal i følge Madsen kaliber 16 være i bruk i Europa i meget stor utstrekning. Vedr. USA så lager vel Winchester utmerkete patroner om noen vil  ta de inn.

 

Link to comment
Share on other sites

boble skrev (På 6.5.2023 den 20.19):

Jeg har handlet Eley med vismut i kal 16 hos Landrø før. Senest i fjor hadde de bra utvalg av Rio i 16/70, men hva de har nå vet jeg ikke. 

Takker, skal sjekke med Landerø neste gang jeg er der.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 3 weeks later...

Hei!

Jeg sendte Mail til Kent for en måneds tid siden, og spurte om de vil produsere Tungsten-Matrix i 16/70 igjen, men har ikke fått noe svar.

Skulle da tru at også denne bør komme i både 3 og 3,5mm, som den gjør i kaliber 12 og 20, nå som bly er borte igjen?

Link to comment
Share on other sites

Er i samme båt. Har sendt epost til sikkert 20 forskjellige ammo selgere. Fikk håp fra 2 stk om at de muligens kunne få inn leveranse i vinter eller tidlig 2024. Alle andre kunne ikke skaffe. 

 

Jeg er i den heldige situasjon at jeg har liggende 2000 stk bly patroner, men skulle hatt mye mer, da skudd går fort unna. 

 

Har derfor valgt og kjøpe meg en 12 kal hagle for trening /jakt, så får jeg heller pensjonere den gamle 16 hagla. 

Edited by KarmaZ
Link to comment
Share on other sites

Dette er jo Miljødepartementet i et nøtteskall- en innfører forbud lenge før gode alternativer er tilgjengelig. De ble jo avslørt etter sin forrige svindel om bly- og måtte krype til korset og reversere blyforbudet utenfor våtmark. (I/ved våtmark er jo forbudet fornuftig) Nå fikk de muligheten igjen- og (misbruker)bruker sin makt- nå omdefinerer de våtmark slik at bly i praksis blir forbudt alle steder i Norge. Jeg leste at EU kunne godta en overgangsperiode frem tom 2025- før forskriften tredde i kraft. MDP jublet og innførte forbudet tvert- før gode alternativer var på plass.( i Kal. 16, i 12 og 20 er det nok ikke et stort problem) Bly er ikke giftigere i dag- enn da forbudet ble saklig reversert i 2015(?) I Norge kunne en lett definert våtmarksområdene mer fornuftig, men her hadde MDP muliheten- og brukte den for det den var verd. Det virker som om styrende organer stort sett er jaktmotstandere- som jobber iherdig for å stikke kjepper i hjulene for jegere- og fremstå som "best i klassen " overfor EU

 

Kaliber 16 finnes "kun" i 16/70 som standard. Skal en bruke større stålhagl enn 3,5mm bør/skal en bruke trangboring fra 1/2 og åpnere. 1/2 choke er 16,44mm i kal 16, sjekk med skyvelæret før en bruker stålhagl >3,5mm. Layout 1 (basc.org.uk)

 

 

Edited by asterix
PS. Å åpne en fast choke til 1/2 eller mer, koster fra ca kr 750.-/ løp
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...