Jump to content

Kapping av løp på Tikka T3 223Rem


Recommended Posts

Etter mye klaging av kamerater på jaktfelt. Må j nå sette Freyr & Devik "eksosrør" på løpet.  Rifla brukes litt til semi langhold ut mot 600m med Nosler RDF 70 grain. Hvor mye vil dere anbefale å kappe. Uten å miste så mye fart. Skulle helst hatt nok gods til M14-1 gjenge 😀

Link to comment
Share on other sites

Troppe opp med 40cm lang 30-06-pipe, sprengladd med N15... Tviler på at de klager på 223en neste gang da.

 

Det sagt så er det mange fordeler med lyddempere, og når alle har dem, er skytebanen et mye triveligere sted faktisk. Mange glemmer å tenke på at vi blir mindre upopulære ute i samfunnet også.

 

Så det opprinnelige spørsmålet. 

 

- Start uten å korte ned pipa. Til frihåndsskyting er litt vekt foran bare bra.

- til trenings- og konkurranseskyting, kjøp en demper av stål - da slipper du å drive og vente på at en den skal bli kald hele tida.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Skal ikke utgi meg for å være 100% oppdatert i lyddempermarkedet. 

Jeg vet om, og som jeg har vært borti selv:

A-Tec AR, dette er lette ståldempere, demper litt sådær, men er super lett og liten

ASE Utra SL5i, 350g, middels vekt, demper OK

A-Tec Marksman, stor demper som demper bra, veier nok halvkiloet

ASE Utra JetZ Compact, demper også nokså bra, veier en del, sykt solid.

 

amatør skrev (8 minutter siden):

Alle har ikke dempere til alle gevær. Det må ikke bli et press på dette, slik at de som skyter uten blir uglesett.

Det er jeg enig i. Men jeg har dårlig samvittighet om jeg skal skyte inn 338en, og de på sida av meg har lyddempere, og sånne flisetynne "jakthørselvern" som demper 4dB...

 

Må jo si at å klage på en 223 med "ren" pipe høres noe overdrevet ut. Kanskje noen bare trenger å kjøpe hørselvern?

 

K

 

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, amatør said:

 

Alle har ikke dempere til alle gevær. Det må ikke bli et press på dette, slik at de som skyter uten blir uglesett.

 

Jeg tror kanskje vi er der allerede. Overhørte en unggutt på skytebanen forleden, og han var nærmest sur for at sidemannen skulle skyte uten demper. Jeg humret litt over hele situasjonen, og fortalte han som "gamledager". Jeg var en av de første med demper i bygda, og husker at det var mange rare kommentarer. "Alle" trodde jeg skulle drive med tjuvjakt, og noen på laget klaget på manglende smell ved elgfall. At det var trivelig når det smalt i skogen. Husker jeg tilbød å dra av et skudd ved øra deres 🥵

Nå, 30 år senere, bruker de demper omtrent alle sammen. Og ingen av dem røyker heller. Verden endrer seg hele tida.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...