Jump to content

Ladedata 6,5x65R


Jan Aage

Recommended Posts

Jeg ville tatt utgangspunkt i 6,5x06 data, redusert maksladningene med 10% og begynt der. 65R hylsa har større volum og 10% under maks i trykkskutte data bør være et helt greit utgangspunkt. Forutsetningen er at du gjør jobben med trykkmåling, skytt minst to ulike typer fabrikkammunisjon og mål trykkring, mål også hastighet med kronograf og bruk så dette som utgangspunkt.

 

Vær oppmerksom på at RWS fabrikkammo kan være i overkant sprek for et tradisjonelt brytevåpen, kombi/drilling, ikke sats på å komme over normalt sprekt 6,5x55 nivå mht. utgangshastighet i slike våpen. Har du en K95 eller annet våpen med jaegerlås kan du lade til fabrikktrykk.

 

Tron

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
............ oppmerksom på at RWS fabrikkammo kan være i overkant sprek for et tradisjonelt brytevåpen, kombi/drilling, ikke sats på å komme over normalt sprekt 6,5x55 nivå mht. utgangshastighet i slike våpen. Har du en K95 eller annet våpen med jaegerlås kan du lade til fabrikktrykk.

 

Tron

Jeg venter på en sabatti kipplauf i dette kaliberet. Har forventninger om å passere 6,5x55`n med 130 grs kuler....... Men børsa lar vente på seg..... og vente på seg...... og vente på seg....... kanskje Våpenhuset har tatt tidlig ferie? :lol:

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Jeg har ladet denne patronen i noen år. Slik som dere sier så tok jeg utgangspunkt i det som er å finne av ladedata for patronen + 6,5-06 data. Det er som ellers hylsen og ikke mekanismen som setter grensen for trykket, og du bruker de samme trykktegn og mikrometermålinger som for andre patroner. Men det er grunn til å tro at et brekkvåpen tåler et hylsehavari dårligere enn en boltlås, ha i bakhodet at en eneste overladning kan ødelegge våpenet og skade deg.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...
  • 2 months later...

Som nevnt, Petter Sannes på Åndalsnes har dette kaliberet og kan sikkert hjelpe med data.

Han her en utrolig hjelpsom fyr og har mye kunnskap om det meste.

 

Ellers, er ikke QuickLoad et bra utgangspunkt for en startladning?

Jeg legger ut QL data til en forsiktig startladning, kan velge andre kuler, krutt og pipelengder om noen ønsker det.

 

140gr Hornady SP

42gr VV N150

Col: 84.5 mm

Pipelengde for QL: 580 mm

Teoretisk fart: 763 m/sek

Teoretisk trykk: 3036 Bar (max trykk patron 3800 Bar)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 9 months later...
  • 7 months later...

Dere har omtrent samme ladninger som jeg bruker, ser jeg. Det er ikke noe stort poeng å dele ladedata i et såpass spesielt kaliber i såpass spesielle våpen. Her kan man regne med ganske store variasjoner i toleranser både i våpen og ladedier. Dette blir som lading av villkatt, hver og en må laborere for seg.

 

Ellers har jeg hatt problemer med smultringer og levetid på hylsene. Det ble noe bedre etter at jeg fikk laget ei custom sizer-die hos RCBS.

 

Børsa mi går best med lettere kuler, men allikevel aller best med 140grs Sierra HPBT Match King. Og da snakker vi om under 10mm 3sk/100m med ei rifle på 2,7 kilo!

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...
  • 4 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...