Jump to content

6,5 mm Creedmoor og Vihtavuori krutt.


wp1987

Recommended Posts

Ser ut som neste kaliber blir 6,5 creedmoor ikkje for eg har lyst og bytte fra 6,5x55 men pga dei børsene eg har lyst på leveres kun i det og 6,5 pcr :/

 

Har mykje 123gr lapua scener og n160 krutt men sliter med og finne data på dette, Er det kansje ein god grunn for dette?

 

evt om noken har lade dato på denne kompinasjonen, finner på n140 og n150

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Nja, N160 er ingen optimal løsning for denne kule- og patronkombinasjonen. Men du kan jo skjele til Vihtavuoris tabell med data for N555-krutt og starte litt forsiktig? Her finner du også ladning for 123 grs Scenar med N150.

 

(Og hvis du absolutt må bruke en forkortelse for Creedmoor og ikke vil bli arrestert av @amatørneste gang, så skriver du CM med store bokstaver. Men i trådtitler er det best å skrive navnet fullt ut mht. søkbarhet😉).

Edited by Sølvrev
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Crymore, Gaymore, etc. kan jo også brukes... Men mer seriøst, hvorfor ikke bruke en av de mange trådene som allerede fins om temaet. 

 

En annen ting er at det må vel være den patronen i dag som det publiseres mest ladedata for. Vihtavuori har et tonn data på nett, Rifle reloading data | Handloading | Rifle calibers | Centerfire Rifle bullets | Reload your own ammo - Vihtavuori og de har tilogmed laget et eget krutt til patronen, N555.

Om det ikke er data for akkurat 123gr Scenar og N160, så tipper jeg du overlever om du bruker data for f.eks. ei av 130gr-kulene.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Vassbekken skrev (8 timer siden):

For alt i verden, ikke kall det 6,5 cm. Når det kommer POD for øre, vil de konkludere med at dette er et unødvendig grovt kaliber, og forby alle våpen i hvilke dette voldsomme kaliber kan kamres.

Er 84mm spesifikt forbudt? Jeg lurer på å søke om "rifle enkeltskudds, kal. 84mm"

 

K

Link to comment
Share on other sites

  • sako_35 changed the title to 6,5 mm Creedmoor og Vihtavuori krutt.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...