Jump to content

6,5 Creedmoor og Norma N-11


Fun

Recommended Posts

Noen som har erfaringer med å lade 6 5 creedmoor med N-11 krutt?

 

Har til nå brukt N150. Er ganske fersk med kaliberet, og det er lite/ingen data å finne med skytterlagskrutt. 

Kommer til å lade med norma-hylser, Golden Target 130 grains og Bondstruke 143 grains. 

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ingen erfaring med 6,5 CM og skytterlagskrutt, men en god del erfaring med 6,5x55. Til 130 grs Golden Target bruker jeg N160, til tyngre kuler enn 140 grs Norma MRP eller N560. N-11 er etter hva jeg leser tilnærmet lik N150, men kan også være noe raskere. Derfor ville jeg, med utgangspunkt i Vvs ladetabell for 6,5 CM, valgt et mer sentbrennende krutt til de nevnte kulene. Det gir også mer fart😉!

Link to comment
Share on other sites

Den N11-batchen jeg har nå ser ut til å være litt tregere enn N150. I 6BRA gir 32gr N11 samme fart som 31gr N150 (860m/s) Tidligere har jeg testet denne bacthen til å være nesten helt lik 203-B.

 

Men, til såpass tunge kuler ville jeg brukt N4, N19, N550, N555 og den type krutt. Jeg lader både 260Rem og 6.5x47L, som er bra like 6.5Creedmoor, og har brukt de kruttene jeg nevner med godt resultat. Vihtavuori har gode data for sine krutt på nett, og Norma har for URP, som greit oversettes til N19.
Vihtavuori skriver vel at N555 er "spesielt utviklet for" 6.5 Creedmoor. N19 er såvidt litt raskere enn N555, det ligger ca midt mellom N550 og N555.

 

N11 er såpass raskt, at jeg tror du vil finne få som bruker det til såpass tunge kuler i 6.5CM.

 

 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar. Er det slik at jo tyngre kuler en har, jo tregere krutt bør en ha? Regner med det er hylsevolum som gjør at N11 er bedre egnet til 6,5x55 og 308. 

 

Merker at forståelsen for egenskapene til forskjellige krutt ikke har blitt bedre av å bare følge ladedata fra ladeboka og kruttboksene. 

Link to comment
Share on other sites

Fun skrev (19 minutter siden):

Regner med det er hylsevolum som gjør at N11 er bedre egnet til 6,5x55 og 308. 

Forholdet mellom hylsevolum, areal av kule/ løp og vekt av kula. Stort kaliber og lita hylse = raskt krutt, lite kaliber og stor hylse, langsomt. tyngre kule, langsommere krutt. Mer krutt gir større fart, men har du i for mye blir trykket for høyt, da bytter du til langsommere krutt... De mest optimale kruttene (for fart) er som regel de som er så langsomme at du kan fylle, eller nesten fylle hylsa før du får problematiske trykk. (Ikke "overtrykk" men "for mye overtrykk")

6.5CM, 6.5x47L, 260Rem, 6.5x55, alle sammen har hylsevolum i "nærheten" av 308 men alt skal ut gjennom et mindre høl, og arealet som trykket virker på er mindre, derfor må kruttet være langsommere.

 

@Per-S, du kan kanskje prøve på en mer riktig/ og pedagogisk forklaring?

 

K

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Om du "studerer" ladetabellene, så bør du etter hvert kunne danne deg et bilde av hvilke krutt som er best egnet i de forskjellige patroner med forskjellige kulevekter. Dette er særs nyttig kunnskap den dagen en selv skal utvikle ladninger det ikke finnes "eksakte" data for. Det tregeste kruttet en får plass til er ofte det som er best egnet (og gir best fart).

Da finner en at N 11 (tilsv ca 203b) er egnet i .308W, men ikke så mye i 6,5x55, der N19 (tilsv ca URP) eller N15 (tilsv ca MRP) er bedre egnet, iaf for de tyngre kulene.

Link to comment
Share on other sites

Fun skrev (6 minutter siden):

308, 6,5x55 og 6,5 crm

Det kan brukes i alle. Men er ikke like optimalt, ihvertfall ikke i 6.5x55 med tunge kuler. N19 er vel nesten bedre egnet i 308 enn N11 er i 6.5x55? Jeg har ihvertfall ladd en hel del 308 med N19, men da med nokså tunge kuler, 175 og 190gr.

 

K

Link to comment
Share on other sites

bardp skrev (19 minutter siden):

Til moderate ladninger med lette kuler <8g fungerer etter min erfaring N-11/NC96M bedre en N-19 i 6,5x55. 

Det stemmer, selv om N19 fungerer nesten overraskende godt med 123gr kuler i rundt 800m/s. Men 100-120gr kuler er en ren DFS-ting nesten. Trenger man ikke BCen til 130-150gr-kulene så bruker man et mindre kaliber, hvis man ikke er bundet til 6.5x55 av regler.

 

K

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (På 16.2.2023 den 10.08):

Per-S, du kan kanskje prøve på en mer riktig/ og pedagogisk forklaring?

Jeg kan prøve med noe. I ballistikk er det en parameter som heter ekspansjonsforhold. Det er forholdet mellom kammervolum bak kulen og totalvolumet bak kulen etter som den beveger seg utover i løpet. 9x19 er et eksempel på en patron med lite kammervolum bak kulen og når kulen beveger seg utover i løpet øker volumet prosentvis ekstremt fort. For å kunne opprettholde trykk bak kulen krever det et ekstremt raskt krutt. Men er kruttet for raskt vil det sprenge våpenet før kulen rekker å bevege seg. Derfor synker trykket i 9x19 ekstremt raskt når løpet blir lengre. når kruttet brenner opp raskt kan det ikke etterfylle løpsvolumet med gass, og når gassene kjøles raskt ned pga ekspansjon reduseres volumet mye. La oss anta at vi har en liter kruttgass bak kulen. Da er det nok rykk ti å få fart på den, men når kulen har beveget seg en cm ut i løpet er volumet doblet og trykket halvert, etter 3cm er trykket bare en fjerdedel. Slik fortsetter det til trykket er lavere enn motstanden i løpet, da har vi maks hastighet.

En magnumhylse har stort volum i forhold til løpsdiameter, og kulen kan bevege seg 10 15 cm før volumet er doblet, og da 20 30 cm før volumet er firedoblet. Da kan et langsomt krutt i store mengder levere gass over et lengre tidsrom og gjøre at kulen kan akselrere hele veien i lange løp.

Om dette er pedagogisk en søndagskveld er jeg usikker på, men noen forstår gjerne dette dilemmaet som en får.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

En annen måte å "regne" på er å beregne energi. Vi vet at effektivitet av krutt er slik at ved rundt 800 m/s i utgangshastighet vil ca 30 % av energien i kruttet gi hastighet, resten går med til varme og støy.

Da kan vi ut fra ønsket hastighet og energiinnholdet i kruttet beregne kruttmengden som er nødvendig. Kjenner vi kruttvekten så må vi ha et hylsevolum der det er plass til dette pluss litt bufferplass ekstra der det er stor hylse og lite kaliber.

En annen vri på dette er å se på kruttvekt i forhold til kulevekt og hastighet. For vanlige hjemmeladerkrutt vil en ved 800 m/s trenge en kruttladning som veier en tredjedel av kulevekten. Ønsker en 1000 m/s vil det trenges en kruttladning som veier halvparten av kulevekten.

Hylsevolumet må selvflgelig tilpasses. 

Det finnes ingen mulighet for å finne lure løsninger, dette er relativt enkel fysikk. En kan ikke få mer ut av en hylse enn det volumet tillater. Det er alltid slik at mer hylsevolum gir muligheter for høyere hastighet med samme makstrykk, og makstrykk er 1 90% av tilfellene kun avhengig av våpenkonstruksjon.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...