Jump to content

Min kjære sauer 100


wp1987

Recommended Posts

Min fantastiske sauer 100 6,5x55 må desverre tilbake kalles av sauer og erstattes av ei sauer 100 i 308 :/

 

Etter og hatt den siden 2018 og bygget opp ganske stor samling med kuler,hylser,krutt, ladeutstyr og perfekte lade data på 123gr scenar, 144gr fmj og 156gr mega.

++dempere,pusse utstyr og div nips i 6,5

 

So 308 passer meg veldig dårligt, og virker ikkje som leverandøren var veldig gira på og løyse dette på annen måte.

So må nok selge den nye saueren og kjøpe meg ei ny rifle men då er problemet og finne noko eg har lyst på i 6,5x55.

 

men sliter med og finne nye rifler i 6,5x55 meste parten av riflene eg har lyst på kommer i 6,5cm og pcr som sauer 100 pantera og sako s20.

 

andre kule alternativer der ute i 6,5x55 med god stokk,godt løp, ca 20k og lettere enn sauer 200? 

Edited by wp1987
Link to comment
Share on other sites

Om det er kult eller ikke vet ikke jeg, men ville selv valgt en Mauser M12 om formålet er jakt. I og for seg veldig lik Sauer 101, bare med annen sikring som jeg selv foretrekker. Er ofte å finne veldig billig på Finn. Jeg har ikke opplevd bedre syntstokk enn det Extremevarianten av denne har og den veier nokså nøyaktig 3kg uten optikk og demper. Min går også hull i hull med mye kjøpeammo, selv om dette selvsagt kan variere fra børse til børse.

En bonus er jo at om en er litt heldig på Finn så har du nesten 10 000 til overs å bruke på hva enn annet man skulle ønske, med ditt budsjett :) 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Liker ikkje stokken på sauer 100 so hadde plan om og oppgradere til kkc, 

So derfor eg kunne tenkt meg litt meir prenium stokk denne gangen

 

Har ikkje fått sett på den mauseren.

101 og 202 er fantastiske børser abselutt aktuelle men har og sett på bergara nordic hunter og heym sr21.

 

Blaser r93 står og høyt på listen men hørt den er farlig med heimalading? 

Beretta retttrekker? Pressisjon? Fungerer den når det blir kaldt? 

 

Uansett kva eg velger so detter hjorten, beste hadde nok vert ei gammel 308 med kort løp her på vestlandet.

 

Men til toppjakt,rypejakt,visa frem på skytebanen, "langhold" og generell trivsel på hobby rommet so trenger eg ny børse.

 

Er det ein grunn til at mange nye børser kommer i 6,5 creedmoor/prc og ikkje i 6,5x55?  

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Oppdatering: klarte ikkje og svelge poteten med nye kaliber,lade data og dier so endte opp med 6,5x55 gjen :)

 

So då står eg kun gjen me tre alternativ hymn s21, schultz larsen classic dl og bergara b14. 

 

Classic dl har eg testa på skytebane og det var akkurat som forventet veldig bra men desse "nye børsene" har eg aldri sett før eller hørt noko om på lokale skytebanen.

 

Er desse andre børsene på høyde med s&l ang pressisjon og avtrekk? 

Stokk er ikkje so nøye for kommer til bruke kkc eller grs light

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Tror ikke det lages KKC/GRS til Heym? Jeg har en S&L riktignok en Victory i 6,5x55 med KKC og er veldig fornøyd med den til bane, jaktfelt og litt postering på hjort/rådyrbukk/rev. Som løshundjeger er jeg opptatt av vekt så til bevegelig jakt bruker jeg noe lettere. 

Link to comment
Share on other sites

Swift skrev (10 timer siden):

Tror ikke det lages KKC/GRS til Heym?

Det har du helt rett i, men mine gamle grå mener å huske at Heym 21 var veldig lik HVA/CG 1900 og at stokk for disse kan tilpasses tyskeren. En prat med en børsis, gjerne en med noen år på baken så han veit hva disse "forhistoriske" våpenene er 🙈, så får du nok et greit svar på det :-) Alternativt kan man jo kjøpe en stokk som ikke er frest for noe våpensystem og få tilpasset denne.

Link to comment
Share on other sites

Sendte inn min sauer 100 fieldshoot i 6.5x55 før jul. Fikk også tilbud om 308w eller å vente på ny 6.5. Valgte å vente på ny , og ble fortalt at det skulle bli en løsning iløpet av april for de som vill beholde 6.5. Spurte om å oppgradere til en sauer 101 gti mot mellomleget men det var vist ikke mulig. Importør ga vist kun ny børse av samme type . 

Link to comment
Share on other sites

Bytta til Sauer 100 XTA rustfritt i 3006. Ikke skutt med den enda men den den virker vesentlig smoothere/solid enn den standard utgaven jeg hadde før. Er jo noen år forskjell også. Sikker vært en del oppdateringer underveis. Betalte mellomlegget.

Link to comment
Share on other sites

Eg har no fått tilbud om løps bytte av jaktdepoet via blaser group Norge. 

Men pga dårlig tilgang på løp so rekner dei med og ordne dette iløpet av mai

 

Men synes det har vert dårlig med informasjon for oss som vill beholde 6,5x55.

 

Får du fieldshot i 6,5x55? 

Link to comment
Share on other sites

Sauer fieldshot kommer i 6.5x55 ja wp1987. Kjøpte den i fjordvinter , så rak en del runder på bane + bukkejakt før tilbakekallingen kom. Var veldig fornøyd med den så gledes til det kommer en ny. Håper den kommer iløpet av april, men enig i at det er dårlig info og oppfølging ja.

Edited by seljaktmann
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...