Jump to content

Er Mauser M12 Extreme levert med feil pipelengde?


Hjort1

Recommended Posts

Heisann

Har kjøpt meg en Mauser M12 brukt. Løpet ser ikke uoriginalt gjenget ut, men måler kun 42-43cm utvendig (se bilde). Fra munning til låst låsklakk måler den 45cm.

 

Etter mitt utrente øye ser den ikke uoriginalt gjenget ut, altså er det blånerte gjenger på munning. Dermed er jeg usikker på om den kan ha vært innom børsemaker for ytterligere forkorting av løpet når den bler kjøpt, og om da tidligere eier var klar over dette eller ikke når han solgte meg den. I annonsen stod det 52cm løp, men det kan ha vært skrevet i god tro. M12’ene skal ha blitt levert med slik lengde på pipa, og den er gjenget 15-1 slik de ble originalt.

 

Er det noen andre med Mauser M12 Extreme med samme problem?

 

Hva ville dere gjort om dere kjøpte en børse brukt, og endte i samme situasjon?

EE55E0B5-F953-4C91-B1C7-52B31357BFFA.jpeg

1041AD64-62D7-4823-8348-227C5FE0454A.jpeg

8AA5C9CF-B6AE-459F-B0C6-9F9988712AE9.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Om du har fått ei rifle med 45 cm pipe annonsert som ei med 52 cm, mener jeg at du har fått en vare med en vesentlig mangel (som kan gi grunnlag for heving av kjøp). Svj har fått med meg leveres Extreme med 56 cm og 62 cm (eller deromkring) pipe. Impact versjonen leveres med 51 cm pipe.

Pipelengde måles fra støtbunn på lukket sluttstykke til munning. Bruk feks en pussestav for å måle med.

Link to comment
Share on other sites

@vavlo Enig i det du skriver. Landrø skrev på sine nettsider (https://www.landro.no/mauser/114295/mauser-m12-extreme-308-win-51cm-m15x1) at 308 hadde 51cm. Synes selv 6cm kortere løp enn evnt originalt er mye, særlig når løpet allerede er såpass kort.

 

To spørsmål dukker så opp. 
1. Er 45cm langt nok løp til jakt med homogene kuler?

2. Kan dette være en «feil» med flere M12 Extreme i 308? Setter pris på om dersom noen her har en lik, om de kunne sett på målet på løpet.

Link to comment
Share on other sites

vavlo skrev (19 minutter siden):

Ad spm 1, så er det du selv som kan avgjøre om løpslengde gir tilstrekkelig hastighet mhp det/ de tiltenkte formål. Lengre pipe gir lengre "effektiv rekkevidde".

Skyter sånn sett ikke dyr over 100 meter, så regner med det skal gå fint. Men som med mye annet er det jo bedre å litt å gå på enn andre veien…

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hjort1 skrev (21 minutter siden):

Men som med mye annet er det jo bedre å litt å gå på enn andre veien…

Ja, mye bedre med mindre du skal ha en kort og hendig hundefører-rifle eller en superlett rifle til å traske rundt i høyfjellet med etter rein. Bedre balanse får du også med lengre pipe, og det handler ikke bare om vekt. Men når først pipa er kappet er det ikke så mye å gjøre.... Pipelengde måles for øvrig fra munning og ned til støtbunn når sluttstykket er i.

 

Edit: Og hvor mye hastighet du taper pr. cm nedkorting kan avhenge av hvor du er i pipelengde, kaliber, ammunisjonstype (krutt-type, krutt- og kulevekt), mm. Praktiske forsøk viser at hastighetstapet kan bli 2-5 m/s pr. cm, typisk 3-4 m/s. 

Edited by Sølvrev
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det er sikkert mange som har erfaringer med 45 cm pipe i .308 Win, og de bør være noenlunde overførbare uavhengig av hva rifla heter. Vi bør kunne enes om at høy fart med tunge kuler (150 grs + for homogene, 180 grs + for blykjerne) er utopi, da .308 Win-hylsa har sine begrensinger pga. moderat volum ift. kaliberet. Men du kan sannsynligvis oppnå mer enn nødvendig fart med 120-130 grs kobberkuler, samt blykjernekuler i området 150-165 grs, i hvert fall så lenge det er snakk om maks 100-150 hold. Jeg antar din M12 er levert med demper slik at du får litt ekstra lengde gjennom denne. Jeg tror det beste du kan gjøre nå er å teste den ut på skytebanen. Fungerer rifla greit for deg er det "case closed". Hvis ikke forsøker du å returnere den eller selge den videre. Mange som vil ha korte og lette våpen...

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

vavlo skrev (16 timer siden):

Ad spm 1, så er det du selv som kan avgjøre om løpslengde gir tilstrekkelig hastighet mhp det/ de tiltenkte formål. Lengre pipe gir lengre "effektiv rekkevidde".

Jeps ;-) Om du korter en pibe i 308 med ca 10 cm. Så falder utagnshastigheten mellem 26 og 35 m/sek
En kugle med hastighed på ca 800m/sek og en BC på ca 0,4, taper ca 0,6 m/sek pr meter den flyver i luften.
Så reelt set afkorter du den effektive rekkevidde med mellem 35 og 60 meter. 
Så det du tidligere kunne drepe på 450 meter. Ja det må du snike dig helt ind på 400 meter, for at klare tilsvarende ;-) 
At der så er kuglerr med design, som krever meget høje hastigheter for at virke, er mere et problem med kugledesign

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

hjortefot.com skrev (8 timer siden):

Fasit.

20230113_103202.jpg.87c06181a5b3e4d3b9cea52455ba3e91.jpg

Skyt og vær glad😀

Takk for oppklaring her! Stusser litt over at jeg ikke fant dette kjapt på nettet, men godt noen drar det ned på jorda. Når de fleste sider jeg har vært innom (som feks Magne Landrø, bmwear, jaktia, jakt og friluft++) og testen til Jeger.no melder om 51cm eller 56cm stusset vertfall jeg litt. 
 

@Sølvrev, ja jeg regner med det skal gå greit så lenge jeg tilpasser bruket. Har en annen rifle med lengre løp i samme kaliber dersom jaktsituasjonen min skulle endre seg. Til hjortejakt i nokså tett skog er det plenty uansett, da holdet ofte er i korteste laget heller enn i lengste laget. Demper skal brukes, som kan gjøre opp for noe av mangel på pipelengde.

 

@ignorant, ja er vel bare å tilpasse kulene etter både bruksområde og løpslengde. Så lenge børsa går godt opp til 100 meter og gjør jobben der, er jeg fornøyd. Alt over det er enten i treningssituasjon eller ved ettersøk, men da er det forsåvidt og greit å vite at man har litt å gå på og at børsa kan gjøre jobben på lengre hold om man er nødt.

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...