Jump to content

Reimregler for kikkertklassen DFS


Bly

Recommended Posts

Jeg sliter litt med å forstå reglene for reimbruk i kikkertklassen.

 

Sitat fra skytterboka;

6.144 Reimregler for kikkertklassen
a) For Kikkertklassen skal reim være påmontert og
festet i begge reimfestene. Under skyting kan “jegerstropp” benyttes, men fortsatt skal reim være påmontert. Jegerstropp kan være bredere enn 30 mm.

 

Om jeg skjønner dette riktig så må rifla ha ei reim. Og da tolker jeg det som uansett reim bare den henger fast foran og bak?

Så kan man bruke en «jegerstropp», hva nå enn definisjonen på en jegerstropp er? For det fremgår ikke noe sted annet enn at den kan være bredere enn 30 mm. Det er ingen maksgrense for bredde?? Jeg trekker slutningen at ei match reim er en jegerstropp? Og at man kan skyte med ei match reim så lenge det bare henger ei tilfeldig reim på rifla?

Disse reglene gir veldig lite mening i mitt hode.

 

Er det noen som kan utdype, begrunne eller forklare hvorfor det er blitt slik?

Link to comment
Share on other sites

Det jeg oppfatter som jegerstropp (jeg har selv et produkt med det navnet) er en rem som festes rundt overarmen og går frem til hånden. Den stivere av stillingen. (Prøv å google jegerstropp).

 

Dfs vil likevel at skytteren har en rem festet til våpnet slik at våpnet kan bæres over skulderen med pipen pekende opp.

 

Har du en matchrem på våpnet, et det sikkert alt du trenger.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, Bäke said:

Har du en matchrem på våpnet, et det sikkert alt du trenger.

De henger vanlig vis bare fast på et sted, forskjefte, og kan ikke festes bak. Hvis bæring med reim er et stort poeng så fungerer ikke ei match reim.

 

42 minutes ago, høggern said:

Rufla skal ha reim montert to steder (foran og bak i reimfestene feks....)

Kan du ha reim fast i rifla tre steder? F.eks vanlig bæreriem pluss en håndstopper med ei match reim festa til den?

44 minutes ago, høggern said:

jegerstropp finnes vel i ørten konfigurasjoner. 

?? ja det kan vel hende? Jeg har aldri sett noen definere hva en jegerstropp er for noe, men det finnes en som er patentert under navnet "riflestroppen".

 

 

Link to comment
Share on other sites

Et alternativ til "reim" i tradisjonell (og DFS-vanlig) versjon er jo skiskytternes reim, ei to-delt reim, der en del er ei forholdsvis stiv reim, med en krok i enden, som går fra framre reimfeste, og et stykke bakover, og der andre del er ei reim som sitter rundt overarma, med ei løkke for å feste den før nevnte kroken.

 

Skiskytterne kan bare ha støtte på den ene sida av handa (og bruker da handstopperen, noe stadig flere nå bruker i vanlig DFS-skyting), men i DFS har vi jo lov til å bruke "splitta reim", reim på begge sidene av neven. Reimer for skifeltskyting (tidligere produsert av et firma i Trondheim, eieren var en aktiv skifeltskytter, som nå er flytta til Osterøy) har ei slik "sløyfe", til å putte handa i.

 

MEEEEEN - så var det problemet med "reimen festet foran OG bak på våpenet", da. Man har jo enten våpenet liggende på standplass, eller bærer det i spesiallaget bæresele, som skiskytterne (eller jegerne, med "riflesekk"), og "foran og bak" regelen blir da bare en papirbestemmelse. Dette har skifeltskytterne løst ved å ha et strikk, som går fra kroken på fram-reima, og til bakre reimfeste (eller hvilken som helst feste-dings) bak på våpenet.

 

Jeg har (i motsetning til opptil mange på forumet, og de aller, aller fleste i DFS????) skutt mange konkurranser i kikkertklassen, og har da brukt vanlig STR 200 eller M/67, med den vanlige match-reima.

 

For egen regning kan jeg legge til at det er såpass få deltakere i kikkertklassen på stevner rundt omkring, at å finmyse på våpnene deres, for å eventuelt finne noe som kan være på kanten i forhold til et-eller-annet i DFS sitt forholdsvis omfattende regelverk, hvertfall ikke er noe jeg vil bruke tid på (men å "myse" på våpenene, hvis noen av dere kommer med noe som er uvanlig i DFS, vil jeg gjerne gjøre!)

Link to comment
Share on other sites

Bly skrev (3 timer siden):

   -   men det finnes en som er patentert under navnet "riflestroppen".

 

Den er nok patentert, ja, men ikke under navnet "Riflestroppen".

 

Produsenten (daværende?) av "Riflestroppen" søkte om patent på "oppfinnelsen", men fikk beskjed om at det kunne de ikke få. Grunnen? Denne oppfinnelsen var allerede patentert, i England, ca. i år 1887!

 

For de av dere som er spesielt interessert, kan jeg jo nevne at undertegnede laget en egen løsning på dette eventuelle problemet: En "krok", som kunne skrus fast på ei vanlig bærereim for rifle, og ei hempe, som kunne sys eller limes fast på skuldra på jakken. Slik at man kunne bruke denne kombinasjonen akkurat slik skiskytterne bruker reima på liggende.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, bbdg said:

Flere typer matchreim😉

Joda jeg ser den😂

42 minutes ago, høggern said:

Matchreim i dfs henger fast 2 steder.

Ja foran og bak på ei bærereim😁 Den er jo "sydd" inn i bærerima så den den blir veldig upraktisk og fomlete, og sykt mye justering😔

 

@JegermeisternJeg bruker en variant av en slik reim;https://erichollisllc.com/products/hollis-leather-match-rifle-sling

Den kan man bruke som en riflestropp om man vil. Jeg har vurdert løsninger med vaier eller stag ala skiskyttere, men foreløpig bytter jeg så mye på skjefter at håndstopperen ikke passer på alle

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker å bære med meg geværet i futteral, både til/fra banen, og rundt på feltskyting. Blant annet for å unngå rusk i låskassa, etter at det ble krav om sluttstykket ut/i bakre stilling.

 

Hvis man bruker "Jegerstropp" eller tilsvarende (ei rundstropp gjør jo jobben, hvartfall på jakt), holder det, formelt sett, med en hyssingbit mellom framre og bakre reimfeste.

 

Det viktigste er fortsatt å få med flest mulig "nye" DFS-ere i kikkertklassen!

 

Edited by Jegermeistern
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Bly skrev (2 timer siden):

😁 Den er jo "sydd" inn i bærerima så den den blir veldig upraktisk og fomlete, og sykt mye justering😔

 

 

 

Skal du ha reim fast i våpenet må den være festet "foran og bak". Ellers er jegerstropp tillatt.

Sykt mye justering? Ca like vanskelig som å knyte joggeskoa ;)

Edited by høggern
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Bildet viser ei jegerstropp og funksjonsmåen for den. Skill mellom stropp som ikke er festet til våpenet og reim som er festet på våpenet. Matcreim er ikke ei jegerstropp og må derfor festes begge ender og overholde breddereglene. Vil du ha skikkelig støtte bruker du ei DFS-rem, jegerstroppen er håpløs i den sammenligningen. https://www.norma.as/fauna-as/7720010/norma-jægerstroppen-løs-skytereim-til-jakt-og-storviltprøve

Link to comment
Share on other sites

Hvis jeg skal tro eller synse om reglene, så tror jeg følgende.

Reim og jegerstropp.

En vanlig reim til våpen er ikke veldig god å skyte med. Derfor kan jegere benytte jegerstropp/riflestropp, altså samme oppsett som de kan bruke på oppskyting. Jegerne kan altså komme å skyte konkurranse uten å måtte kjøpe ny reim, et lavterskeltilbud.

Jeg tenkte selv å prøve noen feltstevner i kikkertklassen. Da blir det brukt en ‘DFS reim’ av lær.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, høggern said:

Ca like vanskelig som å knyte joggeskoa ;)

Det er vel ikke så vanskelig, det er vel mere knotete som er rette ordet. Du må jo tre armen inn og ut av den DFS reima for å komme deg inn og ut av rifla. Det er enklere å ha ei reim som henger på armen uansett om du ligger med rifla eller har forlatt den. Men det er nå bare min preferanse. Og jeg liker joggesko med «hurtig snøring» hvor man slipper skolisser som må knytes 😉

 

4 hours ago, IvarU said:

Matcreim er ikke ei jegerstropp og må derfor festes begge ender og overholde breddereglene.

Er det noe du vet eller tror? Den reima jeg linka til oppe i tråden kan du jo bruke som en jegerstropp om du vil. Den må ikke festes i rifla selv om det også er mulig og vanligst. Jeg bruker som sagt min ofte som om den var en jegerstropp slik du viser til på bildet. Den reima er også sykt mye bedre enn en tynn jegerstropp. Den er også mere stabil enn DFS reima når du ikke har en tykk skytejakke og i tillegg bryter den pulsen mye bedre enn DFS reima hvor du egentlig er avhengig av jakken. 

Link to comment
Share on other sites

Tja. En skiskytterreim er vel ca det enkleste i bruk. 
Om reima henger på armen er det samme prinsippet som en jegerstropp. I utgangspunktet står det ingenting om at den kan festes i våpenet. Men det står heller ikke at den ikke kan festes i våpenet (men da er det vel en fastmontert reim og fast foran og bak under skyting er kravet.) 

Link to comment
Share on other sites

IvarU skrev (5 timer siden):

. Matcreim er ikke ei jegerstropp og må derfor festes begge ender og overholde breddereglene. 

Tror du.

Bly skrev (46 minutter siden):

 Den reima jeg linka til oppe i tråden kan du jo bruke som en jegerstropp om du vil. Den må ikke festes i rifla selv om det også er mulig og vanligst. Jeg bruker som sagt min ofte som om den var en jegerstropp slik du viser til på bildet. Den reima er også sykt mye bedre enn en tynn jegerstropp. Den er også mere stabil enn DFS reima når du ikke har en tykk skytejakke og i tillegg bryter den pulsen mye bedre enn DFS reima hvor du egentlig er avhengig av jakken. 

Bruk den reima du har du😉 Ha i tillegg ei vanlig geværreim for bæring😊

 

6.144 Reimregler for kikkertklassen
a) For Kikkertklassen skal reim være påmontert og
festet i begge reimfestene. Under skyting kan
“jegerstropp” benyttes, men fortsatt skal reim
være påmontert. Jegerstropp kan være bredere
enn 30 mm.

Link to comment
Share on other sites

22 minutes ago, høggern said:

Men det står heller ikke at den ikke kan festes i våpenet (men da er det vel en fastmontert reim og fast foran og bak under skyting er kravet.) 

Om man allerede har en bærereim fra før, så er det ikke helt tydelig i regelverket om man kan feste ei reim nummer to på f.eks en håndstopper? Det er vel egentlig litt det jeg lurer på?

 

24 minutes ago, bbdg said:

Bruk den reima du har du😉 Ha i tillegg ei vanlig geværreim for bæring😊

Det blir nok løsningen i første omgang. Jeg skal sikkert bygge litt på en stokk til STR’en etterhvert så får jeg se om jeg prøver meg på håndstopper med hurtigfeste.

Link to comment
Share on other sites

Bly skrev (2 minutter siden):

Om man allerede har en bærereim fra før, så er det ikke helt tydelig i regelverket om man kan feste ei reim nummer to på f.eks en håndstopper? Det er vel egentlig litt det jeg lurer på?

 

om reim er montert på børsa må den være montert 2 steder. Så nei. Om du ikke monterer den bak i tillegg er det ikke lov under skyting. 

 

Edited by høggern
Link to comment
Share on other sites

Bly skrev (1 time siden):

Er det noe du vet eller tror? Den reima jeg linka til oppe i tråden kan du jo bruke som en jegerstropp om du vil. 

 

bbdg skrev (19 minutter siden):

Tror du.

Når regelverk skal forstås er regelverkets ånd viktig å legge til grunn der det ikke er eksakte definisjoner. Når regelverket bruker ordet "jegersstropp" i hermetegn, er det uttrykk for en henvisning til handelsproduktet Jegerstropp. En slik henvisning har aldri hatt til hensikt å inkludere matchreim. Matchrem har heller aldri blitt markedført som jegerstropp, med eller uten hermetegn. Ordet "jegerstropp" stammer fra den tid det het jegerlasse og kun lette jaktrifler kunne brukes. Jeg er helt sikker på at det ikke var Skyttertingets hensikt at matchreim skulle kunne brukes med henvisning til at den var en jegerstropp. Ellers er det bare å stille opp på Landskytterstevnet på Voss med matcreim og se hva som skjer.

Link to comment
Share on other sites

@IvarU Hensikten var å få med folk, ta vekk begrensninger, at man skulle kunne stille med det utstyret man har, nesten uansett, bare det ikke er til ulempe for andre, eller farlig. Avtrekk under 1kg i hendene på "jegere" ble ansett som "for lett", brems og halvauto, som ulempe for andre. Dette var kompromisser man forslagsstillerene (deriblant jeg) måtte ta inn for å få forslaget gjennom styret, og til tinget. 

Forslagsstillernes hensikt, og som ble forklart i redegjørelsene var helt uten tvil å tillate all slags reimer, slik at folk kunna ha bærereima sittende på, og bruke det de hadde/ ville.. De som til slutt skrev dette til både tinget og Skytterboka hadde neppe fantasi til å forestille seg at "jegere" skulle kunne finne på å bruke noen mer avansert reim enn jegerstropp. 

Mon oppfatning er derfor at alle reimer man kan tenke opp omtrent, vil være tillatt - i ihvertfall ei "DFS-reim" i tillegg til riflas "bærereim". Det var iallefall hensikten da forslaget ble skrevet.

De fleste skyter med ei vanlig "DFS-reim" på rifla. på nøyaktig samme måte som alle andre i alle andre klasser. Noen har ei reim på rifla, og skytereima sittende på jakka, armen før og etter skyting.

 

K

  • Like 2
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

IvarU skrev (28 minutter siden):

Ellers er det bare å stille opp på Landskytterstevnet på Voss med matcreim og se hva som skjer.

Tja .........sjansen kommer vel før. LS i Februar.

Mener du at matchreim, festet foran og bak er diskvalifiserende på LS??

Link to comment
Share on other sites

Ærlig talt tror jeg ikke noen bryr seg om hva man bruker de fleste steder, som M67 sier. Men her er spørsmålet om man kan bruke en skytereim (ikke jegerstropp, den er ikke festet til våpenet) i kikkertklassen som kun er festet kun et sted på våpenet.

For å få det igjennom så må man da få definert den reima som  "jegerstroppen" og få igjennom at det er lov å feste jegerstroppen til våpenet.

Hadde noen spurt meg om jeg tror dette er ihht intensjonen så er svaret klart nei. Men som mange andre som ikke skyter i kikkertklassen så har jeg og sett for meg en tøyning av regelverket i klassen som går utover det som står i boka.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, høggern said:

For å få det igjennom så må man da få definert den reima som  "jegerstroppen" og få igjennom at det er lov å feste jegerstroppen til våpenet.

Det største problemet jeg ser med hele regelen i skyteboka er at jeg ikke finner noen definisjoner på verken begrepet jegerstropp, match reim eller skiskytter reim. DFS reima er bedre definert, men det er jo ikke så rart siden den har vært i bruk lenge.

 

Link to comment
Share on other sites

1983 skrev (13 minutter siden):

Det er vel ikke definert fordi formålet er at jegeren skal kunne komme med det utstyret han allerede har.

 

Det er akkurat det som er poenget! De som kommer med et våpen som har alminnelig bærereim, som det er vanskelig å få særlig støtte fra, skal kunne bruke en "ekstra remedie", for å redusere ulempen i forhold til de som bruker vanlig bane-reim.

 

høggern skrev (3 timer siden):

  -  og få igjennom at det er lov å feste jegerstroppen til våpenet.

 

Jeg tror ikke man skal forsøke å få til så store endringer, hvertfall ikke før man har større deltakelse på vanlige stemner. Det er ganske lett å få engasjert "svaret er NEI!!!!!, - hva var spørsmålet?"-folka, som det fortsatt er ganske stor bestand av i DFS, mot alle forslag til endring.

 

Når flere av dere har deltatt i kikkertklassen, er det et annet forslag man kan forsøke: Dele klassen i to, "Kikkert 1", finkaliber, finfelt og 100 meter, og "Kikkert 2", som i dag. Valgfritt hvilken klasse man velger, fra stemne til stemne.

Link to comment
Share on other sites

Jegermeistern skrev (2 timer siden):

Når flere av dere har deltatt i kikkertklassen, er det et annet forslag man kan forsøke: Dele klassen i to, "Kikkert 1", finkaliber, finfelt og 100 meter, og "Kikkert 2", som i dag. Valgfritt hvilken klasse man velger, fra stemne til stemne.

Klassen kunne vært delt. Eller den gamle jegerklassa kunne vært gjenninnført. På 100m. 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Bly skrev (1 minutt siden):

Hvorfor er egentlig DFS så opphengt i den bæringa med reim? Kan ikke de som andre bære ei rifle uten reim?

Huff, er det så vanskelig? Alle andre reimer enn jegerstropp i kikkertklassa må være festet til rifla 2 steder. Det betyr ikke at du må bære rifla etter reima. Står ingenting om at rifla må bæres etter reim i skytterboka. 

Link to comment
Share on other sites

høggern skrev (1 time siden):

Eller den gamle jegerklassa kunne vært gjenninnført. På 100m. 

 

Hvorfor det? Den klassen hadde 0 deltakere, i minst 99 av 100 åpne stevner. Større fiasko skal en lete lenge etter (eller, vil noen/mange si, det var akkurat dette som var hensikten!). Det var enkelte som skjøt med jaktvåpen på lagenes interne stevner. På de fleste stevnene er det mer ledig plass på 200 m og grovfelt, enn på 100 m og finfelt (derfor blir forslaget om å flytte klasse V65 til 200 m ofte nevnt).

 

Når man ser hvilke våpen og siktemidler "alminnelige jegere" (føler seg presset til å) kjøper i dag, må de da kunne treffe skiva på 200 meter, og delta i en alminnelig grovfelt. Ammunisjonskostnadene blir jo de samme, derfor eventuell klasse for 22 LR utendørs.

Link to comment
Share on other sites

Problemet med den gamle "jegerklassen" var først og fremst vektgrensen. Alle rifler folk var interessert i å skyte på blink med var over vektgrensen, 4.5kg. Neste forskjell er at kikkertklassen kan skyte på bane og innendørs. 

Det er ikke mange med i kikkertklassen, men det er mange ganger flere enn det var i jegerklassen, og det øker fort. 100m kunne den sikkert med fordel vært på, men 100-metrene er fulle nok rundt forbi, og 200m ofte nesten tom - så 200m er bra syns jeg. 

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

Det gjør du nok.

 

Og jeg vet om 10-15 steder der endringen fra jeger- til kikkertklasse gav 1-2 deltakere istf. 0 - på mange stevner. Jeg har skutt ved siden av deltakere i kikkertklassen på de fleste stevnene jeg har vært på i 2022, og det er noe helt annet enn vi så før. 

At dere arrangerte stevner utenfor regelboka (2 ulike kikkertklasser) hindrer dere jo ikke i å fortsette med det heller - whatever works, where it works.

 

Forskjellen er at dere har et åpent sinn, og gjør slikt. Her har definisjonen av kikkert klassen gjort det mulig for folk å delta - siden mange er imot å slippe til folk med kikkertsikte på rifla, og derfor aldri ville tillatt det, om det ikke faktisk står rett ut i skytterboka. Vi så nå senest i fjor at kikkertklassen ble utelatt på stevner - uten at jeg forstår hvor man fant det i skytterboka.
 

 

K

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (3 timer siden):

Vi så nå senest i fjor at kikkertklassen ble utelatt på stevner - uten at jeg forstår hvor man fant det i skytterboka.

Det kan godt tenkes at kikkertklassen ikke står i innbydelsen, men ingen åpne stevner eller samlagsmesterskap hadde anledning til til å nekte påmelding i kikkertklassen. De som får en slik beskjed må bare stå på sitt og forlange å få skyte på lik linje med at klasse 5 får skyte. Som du antyder, det er ingen ting i Skytterboka som gir anledning til å utelate kikkertklassen.

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, høggern said:

Huff, er det så vanskelig? Alle andre reimer enn jegerstropp i kikkertklassa må være festet til rifla 2 steder. Det betyr ikke at du må bære rifla etter reima. Står ingenting om at rifla må bæres etter reim i skytterboka.

Hvis det ikke er et krav om at reima skal fungere til bæring og du ikke skal skyte med den. Hvorfor skal den være der da? Jeg bare lurer? Jeg skyter jo mye hagle i JFF og der er det til rak motsetning forbud mot reim siden det vurderes som usikkert. Altså reima er en «løs dings» som henger der uten å bli brukt, og potensielt er noe som kan henge seg fast i et eller annet og i verste fall forårsake en farlig situasjon. Nå er jo hagleskyting betydelig mere dynamisk enn rifle på rund blink, men du ser vel poenget mitt. Skal den ikke brukes til noe, hvorfor? 

 

Personlig bruker jeg aldri reim hverken på hagle eller rifle.

Link to comment
Share on other sites

Bly skrev (50 minutter siden):

Skal den ikke brukes til noe, hvorfor? 

 

Svaret på slike spørsmål er jo (hvertfall når småbarn spør) "bareforderfor"!

 

"Bakstroppen" på DFS march-reimer har jo ingen funksjon. Og, som nevnt lenger oppe, i skifelt bruker vi et tynt strikk, alt for tynt til å bære våpenet etter, for å "føye oss" etter bestemmelsen. Som nok har sammenheng med militære våpen, og "geværet i rem over venstre skulder"-kommandoer.

 

Jeg mener det er viktigere ting å ta fatt i innen DFS enn et "innholdsløst" påbud om dobbeltfestet reim. Nå skal jo et utvalg se på både klassestruktur og konkurranseprogrammer "med nye øyne", jeg tror det er mer meningsfullt å rette innsatsen mot det.

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (1 minutt siden):

Jeg tror han spør hvorfor det står i reglene.

 

  -  og jeg har prøvd å svare, at det sannsynligvis er noe som henger igjen fra "gamle dagers militære". Kanskje fordi soldatene ikke skulle ta reima av Krag'en i tide og utide, og da kanskje glemme den ute i "spredt orden"-feltet?

 

Gamle dagers "skytterfester" startet med flaggborg, hornmusikk og stilren innmarsj, og da måtte jo alle kunne bære geværet på reglementert måte, altså reima på.

 

På gamle bilder ser man jo hvordan de skyter stående "lang arm", med geværreima slengende i vinden. Fristende å ta den av, kanskje - ?

 

Men, som "delvis historiker", burde jeg vel gå til kildene for å underbygge eller falsifisere disse hypotesene. Jeg føler bare ikke at det er verdt å legge særlig mye arbeid i.

Link to comment
Share on other sites

59 minutes ago, Jegermeistern said:

Som nok har sammenheng med militære våpen, og "geværet i rem over venstre skulder"-kommandoer.

Det begynner å bli en stund siden det var nødvendig 😅

 

Når DFS først skulle tillate kikkertsikter og jaktrifle så er det litt rart at de valgte å bruke reimregler for Saueren i en slags overført versjon? Hvis det ikke har en sikkerhetsfunksjon så er det jo bare en begrensende og unødvendig faktor. Men nå er det jo ikke vanskeligere enn å knyte en «hyssing» foran til bak. Det virker bare så rart for en som ikke er inndoktrinert DFSer🤔 og kan tenke som Høggern 

1 hour ago, høggern said:

Fordi det står i reglene.

😂

Link to comment
Share on other sites

Bly skrev (1 minutt siden):

   -   å bruke reimregler for Saueren   -

 

Dette er altså regler som kanskje er over 100 år eldre enn STR 200.

 

Bly skrev (3 minutter siden):

Når DFS først skulle tillate kikkertsikter og jaktrifle  - 

 

  -  så endret de på minst mulig av regler.

 

Det er noe som heter " - det beste blir det godes fiende - ".

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...