Jump to content

Reimregler for kikkertklassen DFS


Bly

Recommended Posts

53 minutes ago, høggern said:

Hvorfor er du egentlig så opphengt i den reima? ;)

Det kan vel kanskje fremstå en smule mere manisk enn det egentlig er, fordi jeg har laget en tråd hvor jeg føler litt på at siden jeg har laget tråden så må jeg vel også følge etter? Egentlig er jeg ikke mere opptatt av den reima enn at jeg uansett kommer til å trene med den reima jeg liker. Om det betyr at jeg ikke kan delta i noen konkurranser som det stadig oppfordres til å være med på fra DFS, ja så gir jeg vel f... siden jeg ikke har konkurranseinstinkt overhode. Grunnen til tråden er at jeg leste reglene for reim for å se om jeg var innenfor, og om jeg kunne bruke den reima som jeg har om jeg skulle føye meg etter DFS og stille på en konkurranse. For meg som ikke er inne i DFS tankesett framstod reglene som serdeles surrete, lite gjennomtenkt, og faktisk også en smule uklar. Jeg er nå også skrudd sammen slik at jeg liker å skjønne hvorfor, og ikke bare akseptere noe man får servert. Så da begynte spørsmålene å snurre oppe under topplokket🤔

Link to comment
Share on other sites

Ah ja da er svaret at noen har bestemt det av en eller annen grunn for sikkert 100 år siden.
Siden DFS faktisk er en demokratisk organisasjon på mange måter er det jo mulig å fremme forslag om å få endret skytterboka som er regelboka om regelen er idiotisk. Det herlige i det er at om mange nok er enig med deg i at det er idiotisk så får du det igjennom. 

Link to comment
Share on other sites

Bly skrev (18 minutter siden):

For meg som ikke er inne i DFS tankesett framstod reglene som serdeles surrete, lite gjennomtenkt, og faktisk også en smule uklar.

 

Slik kan jo reglene framstå for oss som visstnok er godt inne i DFS tankesett også.

 

Men DFS er altså "hovedingrediensen" i norsk skytter-våpen og delvis militær-historie de siste vel 160 årene. Fra det startet i 1861 som det som nå er Idrettsforbundet, via splittelsen, da Ola Five opprettet "folkevæpningssamlagene", for å støtte kampen for parlamentarismen, og skytterorganisasjonene nesten skjøt på hverandre, og til Stortinget tvang dem sammen fra 1893.

 

Nylig (i forbindelse med eventuell mangel på 22LR-ammo) ble det nevnt at Skiskytterforbundet har 1213 aktive. DFS har mer enn 200 ganger flere medlemmer å holde rede på, og å lage regler for, som de fleste kan leve (og skyte!) sånn noenlunde med. Sjøl om noen av oss, av og til, i vårt stille sinn, tenker at noen av disse reglene kan "framstå - som serdeles surrete, lite gjennomtenkt, og faktisk også en smule uklare".

 

Framgangsmåten for å endre på regler har @høggern allerede nevnt, og de er nevnt tidligere i diverse tråder, særlig om skyting med jaktvåpen og/eller kikkertsikte: Ta saken opp i eget skytterlag, få flertall for å sende saken til skyttersamlagets ombudsmøte, møt opp der og sørg for flertall der også, og få saken oversendt til DFS. I DFS kan "småsaker", som reim eller ikke på kikkertvåpen, bli avgjort av administrasjonen eller Skytterstyret, mens mer vesentlige endringer går til Skyttertinget.

 

Første vilkår for å få noe endret, er altså å være aktiv i eget skytterlag, og dergjennom skape aksept for sine mer eller mindre gjennomtenkte endringsforslag.

 

Som jeg nevnte lenger oppe, vil nok jeg prioritere viktigere saker enn "reima fast i begge reimfestene", for eksempel å få godkjent kalibre som 223 og 6XC til bruk i STR 200.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det forklarer jo litt bedre selv om jeg kan se et par andre muligheter inni denne forklaringen også🙂.

 

 

Regelverk for reim:

  • Vanlig DFS-reim kan benyttes. Se Skytterboka 6.140 for detaljer. 
  • Det er tillatt å benytte «Jegerstropp» eller lignende. 
    • Hva menes med «Jegerstropp»?: Alle reimer som fungere på samme måte som en Jegerstropp er tillatt. Det vil si en reim som festes på overarmen og som har en løkke til å tre hånda inn. Jegerstroppen har som funksjon å holde armen som holder våpnet oppe slik at man ikke behøver å bruke muskelkraft for å holde våpenet. 
  • Reima skal være festet foran og bak på skjeftet, også under skyting.
    • Dette fordi man skal kunne bære våpenet i reim over skuldra. 
    • Ved bruk av Jegerstropp må man i tillegg ha en bærereim festet til våpenet foran og bak på skjeftet under skyting.
Link to comment
Share on other sites

Bly skrev (9 minutter siden):

Det forklarer jo litt bedre selv om jeg kan se et par andre muligheter inni denne forklaringen også🙂.

nettopp luringer som ser "muligheter" gjør at reglene må lages og de må være detaljerte. 

Står vel ca ingenting i det sitatet som ikke er nevnt på side 1 i denne tråden ;)
Og forresten trumfer skytterboka en artikkel om det er noe som er uklart ;) 

Edited by høggern
Link to comment
Share on other sites

5 minutes ago, høggern said:

Står vel ca ingenting i det sitatet som ikke er nevnt på side 1 i denne tråden ;)

Nei kanskje ikke, men nå er det helt klart at man fint kan bruke ei match reim så lenge man har den konigurert med en løkke rund hånda😉. Det var ikke fult så klart på side 1.

Edited by Bly
Link to comment
Share on other sites

Bly skrev (3 minutter siden):

Nei, men nå er det helt klart at man fint kan bruke ei match reim så lenge man har den konigurert med en løkke rund hånda😉. Det var ikke fult så klart på side 1.

Hvor leser du at det er helt klart at du kan bruke en matchreim slik i artikkelen?
Kan ikke se ordet matchreim nevnt ;) 


 
 

Link to comment
Share on other sites

23 minutes ago, Bly said:

Hva menes med «Jegerstropp»?: Alle reimer som fungere på samme måte som en Jegerstropp er tillatt. Det vil si en reim som festes på overarmen og som har en løkke til å tre hånda inn. Jegerstroppen har som funksjon å holde armen som holder våpnet oppe slik at man ikke behøver å bruke muskelkraft for å holde våpenet. 

 

Link to comment
Share on other sites

bbdg skrev (54 minutter siden):

 

I disse reglene er det kommet inn ei presisering, som ikke har vært med før, og som ikke er med i "Skytterboka 2022":

 

Sitat

Det er ikke tillatt å skyte i høyere stilling istedenfor liggende, f.eks. sittende på krakk/benk

 

Dette er en regel som aldri tidligere har vært konkretisert, alle har tatt som underforstått og selvfølgelig at man skal skyte i den stillingen som er nevnt. De aller, aller fleste av oss skyter da også bedre, jo lavere stilling vi skyter i. Et mulig unntak* er noen på landslaget i luftgeværskyting, som skyter "skrekkelig" godt stående, men som ikke bruker så mye tid på trening i knestående.

 

Når vi i mitt lokale skytterlag skyter interne skytinger, der "jaktskytterne" (mer aktive i den lokale JFF-foreninga enn i skytterlaget) deltar, vil de helst skyte sittende på "kassen", og det får de selvfølgelig lov til. Et mulig argument mot kan være at det skaper mer forstyrrelse på standplass å hente en slik "kasse", enn å legge på plass ei pølle. Men hvis de gjør dette før skytingen starter, og sitter i ro på kassen sin, kan jeg ikke se at det er mer forstyrrende enn de V73-skytterne som har fått tillatelse til å skyte sittende ved bord, som må stilles opp på standplass før laget starter skytingen.

 

 

* Edit.: Litt OT her, men: I forbindelse med LS innendørs har man valgt ei ny form for "omgang" i klasse 3-5, grunnlaget på 2 minutter (slik det var i normalt baneprogram fram til ca. 1960). Mange klasse 5-skyttere vil nok skyte like godt på 6 skudd stående og 4 skudd liggende med så kort skytetid, når de sparer stilligsskifte til knestående, med påfølgende justering av glidelåser, reim og kolbekappe.

 

Edited by Jegermeistern
Link to comment
Share on other sites

Bly skrev (23 minutter siden):

Hva menes med «Jegerstropp»?: Alle reimer som fungere på samme måte som en Jegerstropp er tillatt. Det vil si en reim som festes på overarmen og som har en løkke til å tre hånda inn. Jegerstroppen har som funksjon å holde armen som holder våpnet oppe slik at man ikke behøver å bruke muskelkraft for å holde våpenet. 

Hvor står ordet matchreim? ;)
At det er en selvfølge at man kan bruke reima slik reim vanligvis brukes er en annen sak(det er jo klokkeklart i skytterboka slik jeg leser det). Men ordet matchreim? Siden du sa det ble presisert i artikkelen. ;)
 

Edited by høggern
Link to comment
Share on other sites

Jegermeistern skrev (4 minutter siden):

Når vi i mitt lokale skytterlag skyter interne skytinger, der "jaktskytterne" (mer aktive i den lokale JFF-foreninga enn i skytterlaget) deltar, vil de helst skyte sittende på "kassen", og det får de selvfølgelig lov til. 

Jeg har faktisk dispensasjon til å skyte sittende på "kassen"😊

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, høggern said:

Hvor står ordet matchreim? ;)
At det er en selvfølge at man kan bruke reima slik reim vanligvis brukes er en annen sak(det er jo klokkeklart i skytterboka slik jeg leser det). Men ordet matchreim? Siden du sa det ble presisert i artikkelen. ;)

Det står ikke matchreim noe sted, men så lenge du bruker den på en slik måte de beskriver en "jegerstropp" så er det helt klart tillatt.

Men nå er jo hele problemet med denne argumentasjonsrekken at det ikke er gode definisjoner på jegerstropp, matchreim eller skiskytter reim. DFS reima er jo noe bedre definert. Man kan kalle reimene for hva som helst så lenge de ikke er definert noe sted. Egentlig mener vi det samme😇@bbdghar allerede påpekt det.

Edited by Bly
Link to comment
Share on other sites

Bly skrev (På 6.1.2023 den 14.32):

Men nå er jo hele problemet med denne argumentasjonsrekken at det ikke er gode definisjoner på jegerstropp, matchreim eller skiskytter reim. 

Beskrivelsen av matchreim er silk: "7.5.8.2 Remmer    Maksimal rembredde er 40 mm. Remmen skal bare bæres over venstre overarm og derfra være festet til forskjeftet på riflen. Remmen skal bare være festet til forskjeftet på ett punkt og må bare passere en side av hånden eller håndleddet. Ingen del av riflen skal berøre remmen eller noe av det som er festet til den, unntatt ved festekroken og håndstopperen."

Link to comment
Share on other sites

Bly skrev (12 minutter siden):

@IvarUer det der ISSF? Kaller ikke DFS reima si for match reim også? 

Det er Norges Skytterforbund og ISSF som organiserer matchøvlesene, og dermed er det også de som fastsetter reglene for reimbruk i matchskyting. Selv i dette regelverket ser det ikke ut til at ordet matchreim blir brukt. Jeg kjenner heller ikke til at Skytterboka bruker ordet matcreim noen steder. Det er vel mer at ordet blir brukt i dagligtale for å skill mellom reim brukt til matchskyting og DFS-reim. Så langt jeg kan se bruker heller ikke Skytterboka uttrykket DFS-reim.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Definisjon av "DFS reima":

6.140 Reim
6.141 Generelt
Alle våpen skal i konkurranser være utstyrt med
reglementert reim slik:
a) Under skyting skal reimen være festet foran og
bak på våpenet.

b) Reimen skal ha jevn bredde der maksimum til-
latt bredde er 30 mm (skiskyttervåpen 40 mm).

c) Reimen kan utstyres med fritt antall smyge-
stoler.

d) Reimen kan være dobbel og utstyrt med
maksimum tre reimklemmer/reimlåser.

e) Selvstrammemekanisme regnes som reim-
klemme. Andre anordninger som har funksjon

som for reimklemme regnes som dette.
f ) Fremre reimfeste kan være flyttbart i godkjent
reimfesteskinne.
g) Det fremre reimfeste skal ha en enkel sylindrisk
utforming med maksimum diameter 32 mm
og maksimum høyde 13 mm. Reimfestets
sylindriske del kan ha en hendel/tange for å gi
bedre grep ved flytting av reimfestets posisjon.
6.142. Bærereim
a) Ekstra reim for bæring av våpenet kan benyttes
og være påmontert under skyting. For festing
av bærereim tillates montert ekstra reimfeste
i reimfesteskinne. Ekstra bærereim skal ikke
brukes til støtte under skyting. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...