Jump to content

Hagler-historiske oppussingsobjekter


Per-S

Recommended Posts

I min samling har jeg en gammel belgisk sidelås hagle med en interessant bakgrunn. Den er av meget god kvalitet, merket på ene låsplaten med F. W. Fasting og på andre sideplaten med Bjørgvin nr.2. Fredrik Fasting skrev noen jakt og friluftsbøker og haglen kan være en av et par. Våpenet har noe pen gravyre og gullinnlegg for å vise om låsene er spent, og det er gullinnlegg ved sikringen med ordet SIKRET. Våpenet er uten fabrikantmerking. Baskyle, sidelåser og kolbe er i god stand, løpene er noe pitret av svartkrutt. Låsene bærer preg av mye bruk, haner og tennstempel har tydelige slagmerker, men de viktigste delene er ikke slitt.

Haglen er blitt svartoksidert av alder, og jeg vil prøve å få den tilbake til opprinnelig blank overflate

Jammen klarte jeg å skrive feil fornavn på Fasting, han het Ole Wilhelm Fasting og var overlærer ved Bergen tekniske skole fra 1878 til 1908. Han skrev boken "Fra Jagten her vestpaa" i to bind utgitt 1898 og 1899.

IMG_3126.JPG

IMG_3127.JPG

 

Jeg prøvde å få dette inn som en tråd, men det var ikke mulig, så da får vi ta prosjektet som artikkel om ikke en av moderatorene kan få flyttet innholdet.

Første forsøk var å fjerne oksideringen med sitronsyre for å unngå skader på gravyren, Det ble ikke vellykket og polering med skipepasta blir neste trinn.

 
  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Autosol står på min testliste, men jeg fant ikke den jeg skulle ha liggende. Jeg holder også på med en Cogswell & Harrison Avant Tout med stål baskyle og Nitro proof damaskløp. Der er det kolben som gjenstår, den var kuttet på lenfden og ellers mye misfarget, men nå er den renset. Litt mer trearbeid og oljefinish så er den klar for montering. Den ser slik ut:

 

IMG_3128.JPG

IMG_3129.JPG

IMG_3130.JPG

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Prøvde Biltemavarianten og den virker. Det jeg er usikker på er hvor mye jeg skal pusse. Foreløpig har jeg stoppet etter at gravyren er kommet bedre frem. Jeg har også pusset frem gullinnleggene.

 

Det er førstegang jeg har sett norsk tekst på en slik plass. Det er fremdeles flekker og områder som har rustskader, men jeg venter litt med å pusse mer. til jeg har behandlet kolben.

IMG_3139.JPG

IMG_3138.JPG

Edited by Per-S
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Den typen fosforsyre har jeg til ølbrygging, men jeg var redd den ble for sterk.

Sitronsyre fungerer når den er varm, men jeg fikk bare løst opp oksydlaget og pusset det vekk med polerpasta. Jeg er nok litt forsiktig for å unngå uopprettelige skader

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...