Jump to content

Forsvarets 5.56, hvem lager hylsene?


1983

Recommended Posts

Noen som vet hvem som produserer hylsene til 5.56?

De veier like mye som Lapuahylser.

Lapua har tatt pause fra enkelte sivile kalibre for å produsere hylser/ammo ‘due to the war in Ukaraine’

Dette kan jo like gjerne være en tilfeldighet.

 

Med nitingen borte synes jeg dette er fine hylser å lade med

 

9EAA3C47-EBC4-40C1-BCC3-1799162439C3.jpeg.92c842351ea9ae826c7b0fb2dc916f8e.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Hvem produserer de med Berdan ? Trodde jo jeg hadde gjort et kupp sist gang forsvaret hadde lånt banen. Bare for å oppdage at jeg hadde dratt hjem et lass ubrukelig for meg, berdanhylser. 

NM149 skrev (1 time siden):

Hylsene er greie men de er tykke i godset og noe ujevne i vekt,

Da har jeg i tilfelle vært heldig med min lot. De er jevne, og en fryd å lade om. 

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror ikke du har funnet Berdan hylser. Om det er to hull fra tennhetten inn i hylsen så betyr ikke det Berdan hette. Sag den i to for å se hvilke hette som er i hylsen eller mål diameter. 

Men Forsvaret bruker nå Berdan hetter igjen i noen patroner fordi det gir sikrere tenning av kruttet når en skal ha blyfri og miljøriktig ammunisjon.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

5,56 ammo med doble tennkanaler er forrige generasjon som det er skyteforbud på i Forsvaret. Restopplaget av denne ammoen landet i USA og ble der solgt som Europeisk kvalitetsammunisjon.
Dagens 5,56 har en enkel tennkanal og vanlige tennhetter med innebygd hammer.
Forsvarets blyholdige skarpskytterammunisjon i 7,62 har helt vanlig berdan tennhetter med hammer i hylsa, disse hylsene skal være produsert av Lapua.
338 LM ble først levert fra Lapua men dagens blir levert av Nammo. begge utgaver har en enkel tennkanal og vanlige tennhetter.

Edited by NM149
Link to comment
Share on other sites

NM149 skrev (På 31.12.2022 den 23.48):

Nammo Vanaesverken produserer Forsvarets Blyfrie ammo i 5,56.
Hylsene er greie men de er tykke i godset og noe ujevne i vekt, varierer etter lotter.

De jeg har veid (et par hundre) har vært gjevne og som nevnt tidligere har de samme vekt som Lapua, hvertfall min lot

Link to comment
Share on other sites

NM149 skrev (10 timer siden):

5,56 ammo med doble tennkanaler er forrige generasjon som det er skyteforbud på i Forsvaret. Restopplaget av denne ammoen landet i USA og ble der solgt som Europeisk kvalitetsammunisjon.
Dagens 5,56 har en enkel tennkanal og vanlige tennhetter med innebygd hammer.
Forsvarets blyholdige skarpskytterammunisjon i 7,62 har helt vanlig berdan tennhetter med hammer i hylsa, disse hylsene skal være produsert av Lapua.
338 LM ble først levert fra Lapua men dagens blir levert av Nammo. begge utgaver har en enkel tennkanal og vanlige tennhetter.

Det finnes lot nm268 som og har 2 tennkanaler.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...