Jump to content

Romjulsquiz


Vaquero

Recommended Posts

@maralog @Per-Sdere er ikke helt på bærtur! Det har dere aldri vært innen patrongjenkjennelse og kunnskaper langt over snitt. Jeg har i grunn en del .338 patroner men jeg regnet med at dere ville knekke disse for lett. At dere tok 6,5x55 og .338 Federal regnet jeg med og at dette ville lede dere i litt "motbakke" til de to neste .338-patronene. Når det gjelder disse nye "kompakte" korte patronene fra Winchester og Remington og andre så går en lett i surr, de ser ofte like ut. Jeg synes det er interessant med patroner som er helt nye, der savner jeg flere i samlingen min...det gjør jeg stort sett med de som er så gamle som pluss/minus 100 år også.

Det kommer en siste fra meg i morgen. Om noen andre vil fortsette med bidrag til nyttårsdagene så følger sikkert jeg og andre interessert med, det er mye kunnskaper blant Kammerets medlemmer med skatter på lur. 

@Bunkerenog @Ei tohi varjatahar en stygg tendens til å sette meg SJAKK MATT! (kanskje de spiller sjakk når de ikke er pålogget?)

DSC05912.JPG

DSC05910.JPG

Edited by Vaquero
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Det er synd at det ikke er flere som tør prøve seg på quiz. Det er lov å ta feil og man lærer av det.

Den siste oppgaven hadde flere muligheter da det er flere 8,6 patroner som er så like at en må ha skyvelære for å måle forskjell. Det har vi også for andre kalibre og da blir det morsomt med gjetting.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Referansepatronen er for pen til å være 30-06! Den ser ut som vår kjære 6,5x55, ladet med ei Vulcan-kule, eller en A-Frame, der blyet ikke vises.

 

HVIS det er riktig, kan den neste se ut som 338 Norma Magnum. Kulene på de andre ser ut til å være samme diameter, så jeg er enig med @Per-S i at den til høyre er den gamle 338-08, 338 Federal. Den i midten kjenner jeg ikke, ser ut som en 284 W som har fått utvidet halsen til 338 (antydning til "rebated rim"?

 

 

Edit.: Jeg så ikke at tråden var gått over på ny side, da jeg svarte på @Per-S sitt innlegg nederst på forrige side. Jaja, jeg kjente jo igjen 338 NM.

 

Edited by Jegermeistern
Link to comment
Share on other sites

Beklager hvis fasiten kommer litt raskt, det er nyttårsaften og vi tenker på litt annet:

@BrubakkenWhisper eller Blackout får gå for det samme her. @asterix5,7mm. UCC er innenfor, deretter har vi tilsvarende hylseløs patron i 6mm. UCC. Jeg var litt uheldig en gang og mistet en 5,7 i gulvet, den sprakk litt, heldigvis hadde jeg en til uskadet. Lykken i uhellet var at jeg kunne studere drivladningen på innsiden, jeg kan jo dele data her. Den helt til høyre er en wirecutter med elektrisk tenning. Patronen er todelt som dere ser, den øverste delen er en Winchester-hylse med 38. Spesial. Patronen er brukt i helikopter. 

 

GODT NYTT ÅR!

1 fasit.JPG

2 fasit.JPG

3 fasit.JPG

4 fasit..JPG

Edited by Vaquero
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Jeg har ingen dybdekunnskap om systemet, jeg fikk opplyst om at det var en vaier/vinsj/kutter, ikke et Wire "Strike Protection System".

Dersom en under kritiske tilfeller må kutte en vinsj o.l. i en nødsituasjon kan en avfyre/aktivere en kutter. Ser vi på kuttebolten så er det en typisk kutter for stålvaier. Jeg sliter med å huske hvor jeg så en tilsvarende kutter (ikke pyroteknisk) i en annen sammenheng, den var vesentlig grovere i diameter. Jeg fikk denne av en helikopterpilot for noen tiår siden, opplysningen var vaier/vinsjkutter. Mulig at det finnes en eller annen innen dette faget her på Kammeret som har sett dette systemet i drift. 

Edited by Vaquero
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Pyrotekniske aktuatorer som dette finnes det svært mange av. F. eks kan det være 50 stk i et utskytingssete for jagerfly. De brukes for å kutte wire, slanger og ledninger, trekke inn stropper, kutte bolter, åpne ventiler og mye mer. I biler inngår de i airbagsystemer.

Som samleoområde er de nok litt på siden av ammunisjonsfeltet og de er vanskelig å identifisere.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...