Jump to content

Romjulsquiz


Vaquero

Recommended Posts

Lenge siden vi har hatt Quiz:

Jeg tenkte å gjennomføre en patron eller et par til  hver dag frem til årets siste dag. Noen er nok litt kinkige å bestemme. 

Jeg tenker å trekke frem noen gamle og noen moderne, men som vi vanligvis ikke ser så ofte. 

 

Hva er patronen til venstre? De to til høyre skulle være godt kjente og mest ment som referanse.

 

DSC05851.JPG

DSC05854.JPG

  • Like 7
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Per-S skrev (11 timer siden):

Ligner veldig på en 8 mm Sunngård.

Selvfølgelig @Per-S. Ingeniør Harald Sunngaards forsøkspistoler tidlig på 1900-tallet. Patronen er angitt opphav året 1909. Sunngaard hadde flere modeller han jobbet iherdig med å få solgt og approbert i Norge, etter hvert også i andre land. Harald Sunngaard var født i 1872 og døde i 1936, etter hans død overtok Frode Mortensen som så sent som i 1964 fortsatte arbeidet med å få pistolen vurdert av Forsvaret. Det var egentlig Sunngaards kaliber 6,5 versjoner som ble forsket og fokusert mest på. 

Flere norske pistolkonstruktører ble vurdert frem til de endelige testene i 1914, som følger:

Børsemaker Terje Aanonsen Fidjeland - Ingeniør Gustav Adolf Hansen - Oberst Ole Herman Johannes Krag - og Ingeniør Harald Sunngaard. De hadde alle flere forsøksmodeller. H.Sunngaards patroner var det noen hylser som ble produsert av Eley og noen selvdreiede. Av H.Sunngaards pistoler finnes det i dag 10 kjente eksemplarer i følge boken til K.E.Hanevik, bare en pistol i 8mm. er kjent, den er i Sveits. Dersom en vil vite mer om de norske forsøkspistolene så vil jeg anbefale boken til Karl Egil Hanevik som har godt dokumentert denne norske våpenhistorien. Boken er: Kongsberg-Colten, boken omhandler mye mer enn bare pistolen 11,25m/m M/1914.

Edited by Vaquero
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

ErlingElev skrev (9 timer siden):

Jeg er stort sett ikke i nærheten av å kunne svare på quizene dine. Det betyr ikke at jeg ikke setter stor pris på de. God jul!!

 

@Vaquero får min stemme som årets bidragsyter. Fyren er et levende museum. Knapt en tråd han starter, hvor man ikke lærer noe nytt, eller får frisket opp👍

God til å ta bilder er han også, det får vi aldri nok av 👍

  • Like 11
  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

Ruger #1 skrev (12 timer siden):

får min stemme som årets bidragsyter. Fyren er et levende museum.

Takk for anerkjennende og oppløftende ord @Ruger #1, jeg skal prøve å holde meg på beina her, fallhøyden ble plutselig stor. Det er mange kapasiteter her på Kammeret som jeg lærer mye av, heldigvis. 

 

Når vi tenker tilbake til 1900-tallet da Norge hadde et innbyggertall på 2.240.000 individer så var vi et lite land. Forsvaret var heller ikke stort. Vi hadde likevel fremsynte beslutningstagere og innovative konstruktører, fra kammerladere og ikke minst Oberst Krag. Vi hadde svensk/norsk patronkommisjon og geværkomiteer som gikk for 6,5x55, ganske fremsynt og vågalt pionerarbeide. Etter 1905 hadde vi våre nasjonale egne komiteer som jobbet for å finne og approbere en pistol, det var mange kandidater fra utlandet og våre egne innovative konstruktører fikk slippe til, de var jo tross alt norske. Sunngaards pistoler hadde lette kuler og svært høy utgangshastighet, særlig 6,5 Sunngaard, den er oppgitt til v/0= 600 m/s. 8mm. finner jeg lite om.

 

I 1914 falt det meste på plass, vi approberte 1911 pistolen fra Colt, den fikk noen små modifikasjoner og fikk betegnelsen M/1914.

Alternativene tatt i betraktning så var dette et klokt valg. At Sunngaard og andre måtte vike for 11,25m/m (.45 acp) i denne pistolen var nok et lykketreff, etter min overbevisning. Min 8mm. Sunngaard har ikke bunnstempel, det ser ut som 8mm. patronene var uten stempel, derimot hadde enkelte 6,5 Sunngaard Eley bunnstempel og 6,35 som bunnstempel.

M 1914.JPG

DSC05858.JPG

M 1914 8.JPG

Link to comment
Share on other sites

Dagens Quiz:

Patronen til venstre, hva er det? Patronen til høyre er ment som referanse og skulle være kjent.

Ved å la spørsmålet stoppe der tror jeg at flere vil famle litt, den ser i utgangspunktet ut som mange andre patroner fra samme tidsepoken. Jeg kan røpe litt, vi snakker om en svenske her, ikke nødvendigvis et svensk prosjekt. 

 

DSC05862.JPG

Prosjektilet henger godt på magneten.

 

DSC05864.JPG

Edited by Vaquero
Link to comment
Share on other sites

Per-S skrev (2 timer siden):

Jeg støtter forslaget om en Nordenfelt, 11x56 mm.

 

  -  og jeg gleder meg til å høre om Nordenfelt, hvis det er vedkommende som har kreert dette produktet, da.

 

Kjempeflott at forumets kunnskapsrike deltakere deler sin viten med oss middelhavsfarere! (  - hvertfall på patronfeltet, skal se om jeg kan legge ut en "quiz" om andre emner).

Link to comment
Share on other sites

Jegermeistern skrev (4 timer siden):

jeg gleder meg til å høre om Nordenfelt, hvis det er vedkommende som har kreert dette produktet, da.

Det var nok ikke Nordenfeldt som kreerte dette produktet, det var en svenske med navn Palmkrantz. Nordenfeldt var forretningsmann og bankier med sete i London, han finansierte fabrikasjon og våpenene ble produsert i England beregnet som hurtigskytende våpen til forsvar mot små hurtiggående båter. Senere slo Nordenfeldt's firma seg sammen med Maxim og produserte vanlige maskingevær.

Men i likhet med Dahlgren fikk Nordenfelt et kjent navn og Sverige fikk et godt rykte innen våpenteknologi.

Men @Vaquero, skulle ikke projektilet på bildet hatt en messing mantel?

  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

Per-S skrev (41 minutter siden):

skulle ikke projektilet på bildet hatt en messing mantel?

Nei, jeg tror ikke det, men 1" Nordenfelt hadde det. Ikke 11x56R. etter alt det jeg har sett. Der kom @Per-Smed fasiten. Bra, dette ikke spesielt vanskelig, det handler om å være spesielt interessert, jeg forstår at skyttere og jegere flest ikke er like opptatt av patroner fra svunnen tid eller nyere ting som faller for spesielt interesserte. Britene har som alt annet militært skrevet bøker om disse maskingeværene, Nordenfelt drev også på med ubåter, imponerende. 11x56R utviklet i 1880 -89 fikk Nordenfelt sitt navn, hvem som konstruerte selve patronen har jeg ikke funnet ut av. Et maskingevær i svartkrutt! Det må ha vært et "smokeshow". 

 

https://www.cartridgecollector.net/1-nordenvelt

https://en.wikipedia.org/wiki/Thorsten_Nordenfelt

Edited by Vaquero
Link to comment
Share on other sites

Olsenm skrev (32 minutter siden):

Uten mantling på herdede stål kuler, regner jeg med det gikk med noen løp

Det ser ut til å være ivaretatt med en blymantel. Området ved den røde pilen er svært mykt og ser ut til å være tykkere under hylsehalsen, resten over er hardt som stål/jern. 

Prosjektil.JPG

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Fint med en julequiz igjen. 👍

Her er bilde av 1" Nordenfelt kuler med stålspiss. De har opprinnelse fra den Svenske marine, men har ingen fabrikkmerker, så kan godt være de er produsert i et annet land. Den ene har en litt artig gravering på siden "Karlskrona utstälningen 1930" 

-7.62x51mm Svensk Ex for sammenlikn.

 

20221226_225325.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Dagens Quiz:

Enkelte vil nok si at denne var for lett? Mulig det, alt bør ikke være så vanskelig. Den som kan en del om denne har sikkert interessante kommentarer. Om denne rifla og epoken har det foregått mye som kan bidra til småhistorier fra felten som angår bruken av våpenet. 

Ser en nøye på disse patronene så er det noen detaljer som kan fortelles om og som for mange noe de aldri har hørt om. 

DSC05879.JPG

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal prøve å ikke skrive mer enn nødvendig:

https://sites.google.com/site/britmilammo/-450-inch-martini-henry/-45-inch-martini-henry-ball

I denne linken vil den som er interessert finne disse viste patronene ved å skrolle i det mørke feltet på venstre side, der finner du mye data inklusivt om ladninger kulevekter og hvordan hylsen er bygget opp i flere lag messing, også tegninger. Meget informativt. 

 

@FreeSkierog @Per-Shar rett, det er sikkert andre her som også har visst hva dette er. .577/450 Martini-Henry eller .476 India Police. Denne patronen har spilt en rolle i en britisk epoke under Victoria-tiden, særlig hører dens mest dramatiske scenarioer til Anglo-Zulu War. Vi må heller ikke glemme Egypt og India, hvor ting foregikk. Denne patronen er i seg selv et interessant samlerområde, den finnes i mange varianter og var stadig under utvikling. For å nevne litt om Riflene og denne patronen så var hylsene en svakhet med denne viklede teknikken av messing. Hylsebunnen er en støpt jernplugg som en selvstendig del med sentertenning. Messingen er viklet rundt i flere lag, gjerne to med en messingsylinder som forsterkning 0,5" i høyde fra bunnen. Det var viktig at dette var riktig gjort så de laget et "vindu" i hylsa (inspeksjonshull.) Praktiske problemer skytteren/soldaten kunne støte på var at hylsen satte seg fast, mekanismen kunne bli for tung å åpne (derfor kom det rifler med lengre arm til å åpne fallblokken. Soldaten kunne oppleve at patronen kunne sitte så bom fast at han måtte slå hylsen ut med pussestangen. Det igjen kunne skape et nytt problem, hylsebunnen/jernpluggen kom ut mens den fordømte messingen satt fast like forbannet. Mitt i striden ble rifla et slagvåpen, i beste fall med bajonett. 

 

Jeg tok like greit noen ekstra bilder for å vise kikkehullene i hylsene. Ingen av mine her var godkjent for maskingeværer. 

Den patronen med hvit papir på kula er en Cartridge S.A.Mark III med 480 grain kule og 85 grain ladning svartkrutt

Den med rød papir er Cartridge Ball Martini-Henry Carbine Rolled Case Mark III.

 

Disse patronen kan en skrive mye om og ikke minst om rifla og hva britene har involvert seg i på den siste halvdelen av 1800-tallet. Imperietiden, masse historie å fordype seg i. 

DSC05891.JPG

Ser vi på patron nr.3 til høyre så er det en .476 India Police Musket. Patronen har en kule .476" festet i hylsehalsen. Merkingen DF indikerer er produsert hos Dum Dum Arsenal i India, ( i nærheten av Calcutta )

Disse patronene hadde også varianter med buckshot.

 

DSC05889.JPG

DSC05887.JPG

 

Som sikkert noen har fått med seg på andre tråder her så liker jeg tinnsoldater, disse figurene her selges av Sierra Toy Soldier Company, jeg har dem ikke ennå, de står på ønskelisten og er ikke prioritert med det første. 

Jeg ser for meg en brite med hylsa bom fast i kammeret.

 

Sierra Toy.jpg

Sierra toysoldier Zulu.jpg

Edited by Vaquero
  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

@Vaquero  Interessant som alltid !

Det var ikke bare hylser som satt fast i kammeret, som gjorde det nødvendig å gå over til å bruke rifla som et slagvåpen. På tradisjonell viktoriansk engelsk vis måtte man følge rigide prosedyrer og skjemaer ved utlevering av ammunisjon, og de forsterkede og forseglede ammunisjonskassene måtte for all del åpnes på like korrekt vis, og ikke ved å smadre treverket med riflekolben – selv midt i kampens hete ved Isandlwana mens man ble overrent av en svært tallmessig overlegen fiende…

I mine yngre dager gikk jeg på kostskole i Sør Afrika, og der hadde jeg blant annet en kompis som kom fra en farm rett i nærheten av Isandlwana hvor engelskmennene fikk juling i 1879. Han hadde flere slike hylser i sin samling, og jeg var med han på hylsejakt ved Isandlwana flere ganger på 80’tallet. Jeg fant en gang en messingremse fra en slik hylse, men ikke noe mer. Det meste var vel plukket opp for lengst, for det var tross alt 100 år siden slaget fant sted, og har vært en populær turistplass i mange år..
Jeg har imidlertid opponentens våpen på veggen her hjemme i gangen, og en zulukrigers iklwa (stikkspyd) var definitivt mye mer effektivt og kjappere i bruk i nærkamp enn en Martini-Henry med bajonett. Bladet på dette spydet er over 40 cm. De originale iklwa på den tiden var bredere og i mange tilfeller lengre.

 

 

20221227_213502.jpg

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

En kjenning har en Martini-Henry i 577/450. Stokken er tynnslitt der man holder når man bærer den vannrett, så her har noen gått og noen meter med den i hånda. Jeg har skutt noen skudd med den, og det er utrolig gøy, enda morsommere var det nesten å spotte når han skjøt, og traff, på 450m hold. Jeg kunne nesten kokt kaffe mens jeg så på at kula snurra seg avgårde i en svær bue...

 

Afrika er nå en ting, men patronen så mye bruk i India - og minner meg om ei linje fra Kipling - "A Snider squibbed in the Jungle" ...

 

K

Link to comment
Share on other sites

Som Vaquero skriver over her, er det et vell av info å lese om de forskjellige Pattern og Mark-variantene til denne patrontypen.

Jeg bare legger inn etpar varianter, broren til Vaquero's .476 m rundkule , en .476 Buckshot Mkll med 20 pellets. Denne kom inn i 'Indian armys list of changes' i Juli 1907 og var listet opp i Kirkee fabrikk's publikasjoner til 1945.

Den andre er en "Blank Martini Henry or Snider Mark lv Converted" Løspatron som ble omgjort av hylser både fra Snider og M.H og kunne avfyres omhverandre i begge riflers kammer.

 

20221227_234833.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (9 timer siden):

Jeg har skutt noen skudd med den, og det er utrolig gøy, enda morsommere var det nesten å spotte når han skjøt, og traff, på 450m hold

Jeg skyter av og til med en av mine, og presisjonen er overaskende god. Det er også en del kraft i denne ammunisjonen, en kan samenliigne med en 45/70 og 450/577 er en god del kraftigere. 

Link to comment
Share on other sites

Dette er noe jeg ikke har sett før. Jeg lurer på om dette er en form for innleggskammer for å skyte andre patroner enn våpenet er beregnet for. 

Dette ser ut som 30-06 og 308 innlegg, og da kan en 7,62x39 passe inni. Skulle det mangle en må det være den tredje mest solgte 7,62 patronen som er 300 Win mag.

Problemet med denne teorien er ekstraksjon av skutte hylser, i et enkeltskuddvåpen vil det kunne fungere, men i klassiske boltrifler vil det ikke virke.

Link to comment
Share on other sites

Gode forslag med innstikk og adapter.

Fasit er at dette er Danske 'fejlpatroner', laget for å øve pa div problemer med kamring og uttrekk.

30-06 serien til Høyre er den tidligste, som kom inn i Dansk tjeneste i 1948, og 7,62x51mm i 1962.

De har den 'kreative' benevnelsen  FEJLPATRON nr2, nr3 og nr4

Om vi ser på 7,62x51 rekka fra venstre så har vi :

nr2 - Er uten bunn,for å simulere avrevet hylsebunn og øve med korrekt verktøy for å få denne ut.

nr3 - Har fått frest bort 180° av hylsens rim, og blir da sittende i kammeret når bolten åpnes.

nr4 - Har noen fine bulker og kiler seg nok fint på vei inn i kammeret.

 

Jeg kan ikke se at Danskene har laget 'Fejlpatroner' for andre patrontyper enn disse to.

-Kan tenke meg at disse ikke akkurat var soldatenes beste venn på banen en bløt Januardag på ei Dansk myr....🙄

20221227_235720.jpg.7b0f05913520864a2fd1dda60db2a155.jpg

Edited by Bunkeren
  • Like 3
  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

Egentlig tenkte jeg å ha en enklere Quiz i dag med moderne jaktpatroner, men siden @Bunkerenvar innom dansk tema så tenkte jeg at jeg like godt kunne fortsette med litt dansk.

Patron #1: Er 9,6x18 som ikke er listet etter det jeg finner på SARA sine oversikter, bare i danskenes oversikt. Dette er en dansk slaktepatron som kom i ca.1941, patronen er produsert på "plukkhylser" med varierende bunnstempler. Nedkortede hylser fra M1889.

Patron #2: Er 6,5x58R Danish, en skytterlagspatron som ble utviklet i 1928 - 33. Patronen er en nedstrupet 6,5 versjon av M1889 8x58RD. Våpenet var den danske approberte Krag-Jørgensen M/1889.

Patron #3: Er den kjente danske 8x58RD, denne versjonen er til M/1908 gevær M/89/08 hvor de gikk over til spisse kuler. Den opprinnelige patronen fra 1889 hadde rund kulespiss.

Patron #4: Dette er en militær røksvak patron 11x51R til Remington M/1867 Rolling Block, moderniserte modeller med sentertenning så sent som i 1896.

Patron #5: Er en randtenning til Remington M/1867, 11,6x41R. Denne er dansk produsert på Tøyhuset, bunnstempel T.

Patron #6: Er faktisk dansk, 11mm. Danish Ordnance fra 1881. Denne ble brukt til ombygde pinfire-revolvere M1871/81 og M1865/97 Marinen brukte disse. 

Patron #7: Er dansk produsert, 9 mm. Bergmann-Bayard (9x23). Danmark approberte denne pistolen i 1910.

Patron #8: Mest ment som referanse 9x19 Parabelum. Siden vi holder oss i Danmark i denne Quizen så er den dansk produsert.

DSC05894.JPG

DSC05896.JPG

Edited by Vaquero
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Siden vi er i dansk patronhistorie her så vil jeg nevne litt til:

Patron #1 er som nevnt i quizen den danske randtenningen 11x41R til Remington 1867, verdt å nevne at Danmark vurderte Krag-Peterson til Marinen, de fikk den levert i dette kaliberet. Patron #2: 11x41R sentertent. Om dette er "Grønlandspatronen" driver jeg fortsatt med å finne ut av. Grønlandspatronen som vises på den danske oversikten har en annen kule enn denne, men den jeg har her har en typisk dansk kule. Danmark hadde også en 11,6x45R, 1880 - 83 som ikke er omtalt på dansk oversikt, men oppført i SARA kilder, Danish Remington 11,7x45R år 1880 - 83 som militærpatron. Derimot er den oppgitt som patron for Falck (brannvesen) 1926 for avliving av dyr fanget i låvebrann. Denne patronen til Falck ble erstattet i 1952 til 11x51R, samme ekspanderende kule som den fra 1926. Falck hadde Remingtongeværer i utrykningskjøretøyene helt ut på 60-tallet. Patroner  #3 - #4 - #5 er 11x51R modell M1867/96. 

Det er ingen ting som jeg finner som viser min 11x41R med NORMA 55 som tilsier at dette er noe annet enn Grønlandspatronen.

Alle mål stemmer og de sleit med å skaffe hylser som kunne modifiseres på denne tiden i 1955. Patroner og geværer/karabiner M1885/97 gikk til fangstfolk på Grønland.

 

Den danske oversikten på 9 sider, her ser dere også feilpatronene som @Bunkerenhadde på sin Quiz.

https://www.arma-dania.dk/public/timeline/_ad_patroner_list.php?goto=1

 

DSC05901.JPG

DSC05903.JPG

DSC05899.JPG

DSC05900.JPG

Edited by Vaquero
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Det kan virke som det begynte å tynnt med tilgangen på 8x58 hylser å korte ned rundt 1955 for å lage den såkalte Grønnlandspatronen. Jeg ser at bunnstempelet på din er NORMA, så det kan kanskje være en forklaring at dette er en komersiellt bestillt produksjon hos Norma siden tilgangen på de gamle mil.hylsene var dårlig, derav en noe lenger hylse.  

Her er bilde av min 40mm lange Grønnl.patr. med den spesielle kula og en drivpatrron ved siden. Disse finnes med forskjellig farge på tettingen på toppen fant jeg nettop ut, kanskje for forskjellig styrke.

Legg også merke til NP merket på tennhetten til V.

 

20221229_232533.jpg.e09ca2c1fd0fd258271e01f20ca31630.jpg

20221229_232405.jpg.c4423650dfb82d6dfef1cd21fb722920.jpg

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Holder vi oss til Norden, Danmark - Sverige og Norge, så er historien om Remington modell 1867 en lang og interessant historie:

Rifla ble utviklet til flere ulike modeller i alle disse landene, litt ulike valg av patroner og senere modifisert til røksvake patroner.

Rifla var faktisk offisielt våpen militært etter 1900-tallet, i Norge var det offisielt slutt i 1908, som karabiner i kaliber 8x58R. Etter dette hang Remington 1867 med som sivile jaktvåpen helt opp til 70-tallet. Offisiell produksjon som hagle tok slutt i 1966 på Kongsberg. Vi kan si at denne våpenpatenten ble seriøst brukt i 100 år, det samme kan vi si om Krag-Jørgensen og div. Mausere, i over 100 år.

En kort avslutning om patronene:

Patronen kom først som randtenning til Norge og Sverige som 12x42R (nå var det noe forskjeller på betegnelsene i Norge -Sverige, desimaler osv.) Etter diverse klager på kulene så ble børsemaker Larsens kuler foretrukket i 1871. Derav økte vi hylselengden til ca.44mm.

Danmark: Randtenning år 1867 11x40mm.  - 11,7x45R Dansk Remington år 1880 - 83 sentertenning, SAA7830. - 11,7x51R år 1896 sentertenning, SAA 8060. Som kjent så ble 11,7x45R brukt av Falck (brannvesen) i år 1929.

I SARA blir 11,6x40R Grønlandspatronen beskrevet år ca. 1930 - 1960 sivil 1/2 produksjon.

 

Norge: 12x44R sentertent SAA 8815, år 1875 - 1878, sivil. Patronen holdt det gående i mange år med ulike patronprodusenter og børsemakere som leverte div. våpen på Remington mod.1867.

 

Kongsberg og Husqvarna var kjent for sine hagler.

 

DSC05907.JPG

DSC05905.JPG

DSC05914.JPG

 

Fikk lyst til å legge inn denne danske Krag-Petersson , den så fin ut.

https://www.arma-dania.dk/public/timeline/_ad_gevar_view.php?editid1=87&

Edited by Vaquero
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...