Jump to content

Beretta 690 Ultraleggero - årets store skuffelse?


toresjaktturer.com

Recommended Posts

Når det gjelder jakt og våpen så har uten tvil mitt kjøp av en ny Beretta 690 Ultraleggero hos Jakt og Friluft i Arendal vært årets store skuffelse. Ja, at dette våpenet skulle være så dårlig som dette føles nesten litt uvirkelig for meg. For Beretta er som kjent verdens største produsent av sivile våpen og har laget kvalitetshagler i flere hundre år. Men på denne nye modellen er noen av delene byttet ut med plast for å redusere vekten, og det er kanskje det som er problemet. Jeg rakk kun 2 jaktturer med denne hagla før den gikk i stykker. På den siste turen var været dårlig og det kom et par kraftige regnskyll, men det burde vel en kvalitetshagle fra Beretta tåle? Og selvsagt hadde jeg oljet stokken etter alle kunstens regler før jeg gikk på jakt med hagla. Etter jakten tørket jeg av alt vann jeg kunne se, oljet den godt på både stål og tre, og la den åpent slik at den ikke skulle få skader. I 2001 opplevde jeg nemlig at kolben på en hagle sprakk etter tre dagers jakt i dårlig vær. Så klok av skade har jeg siden dette alltid vært super nøye med at treverket på hagla er skikkelig godt oljet før en jakttur. Noen dager etter jaktturen tok jeg frem hagla for å kikke på den, men den var hard og vanskelig å brekke, og da den endelig spratt opp kom det et stygt merke fra toppleveren på treverket. Ja, jeg trodde nesten ikke mine egne øyne! Og i tillegg ser jeg at sideplaten i plast på høyre side er sprukket og buler utover. Jeg kjenner på sikringen som også er laget av en slags plast, og den er skikkelig hard og vond å få av! Nei Beretta! Jeg tror kanskje ikke at det var noen god idé å benytte plastikk-deler for å redusere vekten. Jeg føler virkelig at jeg har kjøpt den berømte «katta i sekken» med denne hagla. Nå krysser jeg fingrene for at jeg skal få reklamasjon på den hos Jakt og Friluft!

IMG_20221018_173656_resized_20221021_115102581.jpg

IMG_20221018_174014_resized_20221021_115103347.jpg

Link to comment
Share on other sites

Sportskytter skrev (11 timer siden):

Her kan det se ut som at hele problemet er at stokken har svellet opp og utvidet seg av vannet? 

Det lønner seg alltid å mette treverket med olje når man kjøper et nytt våpen, fabrikkoljingen er som regel ikke nok.

Den skuffede skriver at han hadde oljet stokken etter alle kunstens regler før jakta. Alltid lurt å lese hele teksten til trådstarter. 

Link to comment
Share on other sites

Vapenskjold skrev (15 timer siden):

Den skuffede skriver at han hadde oljet stokken etter alle kunstens regler før jakta. Alltid lurt å lese hele teksten til trådstarter. 

Nei, jeg er ikke bilmekaniker og jeg er ikke børsemaker. Det som er under panseret på bilen overlater jeg til mekanikeren og det som er på innsiden av hagla til børsemakeren. Det er svært urimelig av Jakt og Friluft å forvente at jeg selv skulle ha skrudd av stokken og oljet treverket innvendig før bruk. I så fall burde hagla i det minste ha blitt solgt med en advarsel: - Må demonteres og treverket må oljes innvendig før bruk!

Link to comment
Share on other sites

Den trestokken er jo helt uproblematisk å fikse. Litt sandpapir og ny olje så er den like fin igjen 😏. Den plastplata derimot er noe av det styggeste jeg har sett noen gang 🙄. Også med blomster? Hva faen tenkte designeren  på?🤔 Jeg hadde røska de bort om de bare er til pynt? Må det være noe der så hadde jeg limt på noen karbonpaneler i stedet. Det er jo stygt det og, men da slipper man i det minste blomsterbuketten.

Link to comment
Share on other sites

Ei tohi varjata skrev (2 timer siden):

Kjedelig sak, har J&F sagt noe mer?

Håper det løser seg - slik skal det ikke være!

 

Ole (som overtok SV10en)

Hei Ole! Håper du er fornøyd med SV10 en. Jakt og Friluft sa på fredag at jeg ikke får reklamasjon. Men kanskje tar de den i innbytte? Ikke vet jeg. Veldig ulikt Jakt og Friluft dette, som alltid har vært greie å ha med å gjøre.

Link to comment
Share on other sites

Gillen skrev (1 time siden):

En hagle skal tåle å bli brukt også i regnvær, forutsatt vanlig vedlikehold av stål og treverk. Hvis det er nødvendig å demontere og olje treverket på ei ny hagle, så bør selger gi beskjed om det. Dette må være en klar reklamasjonsgrunn ! 

Takk for det, Gillen! Dessverre mener J&F og Schou noe annet. De avslo mitt ønske om reklamasjon på fredag :-(

Link to comment
Share on other sites

Bly skrev (6 minutter siden):

Om ikke treverk tåler vann så skal nå i alle fall plasten tåle det? Hvis ikke det er en reklamasjon så vet ikke jeg? Det ville jeg klaget på!

 

Jeg har klaget så busta fyker, men til ingen nytte! Jakt og Friluft og Schou nekter meg reklamasjon på denne. Så hva skal jeg gjøre?  Å gå rettens vei koster tid og penger..

Link to comment
Share on other sites

Våpenprodusenter gir ofte ikke garanti på tre med begrunnelsen at det er et levende uforutsigbart materiale, se f.eks garantiteksten fra en Blasermanual:
"The warranty applies to the metal and plastic parts of the rifle only, including original Blaser riflescope mounts, but not the rifle scope. Wooden parts of the rifle require special care and, being natural products, are subject to natural changes. Warranty for wooden parts is excluded."

Link to comment
Share on other sites

Reklamasjon er lovfestede rettigheter du har overfor selger ved feil eller mangler. Garanti er en avtale mellom deg og produsenten eller selger som skal gi deg bedre rettigheter enn de du har etter de lovfestede reklamasjonsreglene.
 

https://www.forbrukereuropa.no/nettkjop/reklamasjon-og-garanti/
 

Det er ikke så viktig hva produsenten sier. Det er faktisk ikke de som bestemmer. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...