Jump to content

Ombygging av eldre rifle


Laszlo

Recommended Posts

Hei, 

 

Jeg har arvet en gammel rifle, type 6,5 x 55 mauser med trestokk. Problemet er at den ikke passer meg i det hele tatt, så jeg må få hevet stokken slik at jeg får sett gjennom kikkertsiktet. Jeg tenker derfor at jeg har to valgt:

- Kjøpe ny stokk

- Få en børsemaker til å bygge om eksisterende

 

Hva tenker dere er den beste løsningen? Vil en ombygging bli så dyr at jeg heller bør bruker penger på en ny rifle som passer meg? Om dere vet av en god børsemaker i Oslo-området som kan ta en titt?

 

Takker for tips!

Link to comment
Share on other sites

Heisan, og velkommen til Kammeret :-)

 

Nokre tankar.... Er dette ei børse som har sentimental verdi? Eller er det nokon du har tenkt å tilpasse fordi du tilfeldigvis har ei "gratis" børse? Om den har sentimental verdi kan det vere eg ville beholdt ho slik ho er no. Kanskje gått for ein BearProof kolbeforhøyar og sett om det kan fungere. Då treng du ikkje gjere nokon endringar i det heile (kan tas av og på med borrelås). Kutte til eit sitteunderlag/liggeunderlag og ducktape vil og fungere. Kjem heilt an på kor fint du vil ha det. 

 

Ville ellers vore litt skeptisk til å putte for mykje penger inn i ein gammal mauser. Det finns mange strøkne brukte børser til ein meget rimelig penge på Finn. Du skal ikkje kjøpe dyre stokken eller betale ein våpensmed mange timane med arbeid før du like godt kan kjøpe ei fiks ferdig børse som passar deg. 

 

https://bearproof.no/butikk/bearproof-precision

Edited by stigamundsen
Link to comment
Share on other sites

Laszlo skrev (24 minutter siden):

   -   så jeg må få hevet stokken slik at jeg får sett gjennom kikkertsiktet.

 

Velkommen til forumet, ja!

 

Grunnen til at du ikke får sett gjennom kikkertsiktet, kan være at kolbekammen er for lav - eller at kikkertsiktet er montert for høyt. I "gode, gamle dager" ville mange ha såkalte "see through"-montasjer, så en også kunne bruke de åpne siktene. Dette er en omtrent umulig konstruksjon, hvis man ikke har stillbar koblekam. Grunnen til for høye montasjer kan også være at hevarma ikke er endret (omsmidd) i tilstrekkelig grad, slik at en må ha kikkerten høyt opp, for å få tatt ladegrep.

Link to comment
Share on other sites

Laszlo skrev (45 minutter siden):

    -   type 6,5 x 55 mauser   -

 

De vanlige "HV-Mauserne" i Norge er våpen som har fått skiftet pipe til 7,62x63 (30-06) på Kongsberg. Da har de også fått nytt nummer, på ei avpussa flate på framre låskassebro. Disse våpna var opprinnelig i kaliber "8 mm Mauser", 8x57 IS.

 

Hvis du har et våpen i 6,5x55, har det enten fått skifta pipe, eller det er en svensk M/96. Sistnevnte er ikke det beste utgangspunkt for en (kostbar, som oftest) ombygging.

 

Har du mulighet til å legge ut bilder?

Link to comment
Share on other sites

Takker for gode svar. Legger ved noen bilder.

 

Jegermeistern skrev (2 timer siden):

eller at kikkertsiktet er montert for høyt. I "gode, gamle dager" ville mange ha såkalte "see through"-montasjer, så en også kunne bruke de åpne siktene.

Kan se ut til at kikkertsiktet er montert for høyt på grunn av "see through". Kanskje bedre montering av kikkertsiktet er svaret her?

20221106_161729.jpg

20221106_161854.jpg

20221106_162354.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ser ut som en fin, gammel Sako, jo! En riktig god børse har du fått!

 

Mine tanker:

- de montasjene er grusomme. De lar deg hverken bruke kikkert eller åpne sikter på en god måte 

-Kikkertsiktet er "noe akterutseilt", hvis du har råd ville jeg kostet på meg noe bedre 

- gamle trestokker kan ha godt av en beddejobb. Skyt og se, hvis presisjonen ikke er helt der, kan bedding være lurt

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Som Spindrift sier, dette er en Sako "Finnbear" i 6,5x55.

Det er ei veldig fin rifle i stål og tre, helt uten plastikk og produksjonstekniske innsparinger. Denne rifla er toppkvalitet i std innpakning. Kan sammenlignes med samtidens Mercedes W123 serie i bilenes hakkeorden.

 

Ikke gjør noe med selve rifla. Anskaff en høvelig kikkert og få den montert i lavest mulige Sako Optilock montasjer.

 

"Høvelig kikkert" fås i forskjellige prisklasser og det er mye fint på Finn. En nybegynner går ALDRI feil med en Zeiss/Schmidt&Bender/Swarovski 1,5-6x42 som ofte selges i nystand for rundt 5000.- av en eller annen grunn. Dette er langt under hva de er verd i forhold til funksjon/pris/kvalitet. Skal man ha noe "bedre" enn disse koster det fort fra 15k og oppover.

 

Edited by Torf
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Laszlo skrev (1 time siden):

Takker for gode svar. Legger ved noen bilder.

 

Kan se ut til at kikkertsiktet er montert for høyt på grunn av "see through". Kanskje bedre montering av kikkertsiktet er svaret her?

20221106_161729.jpg

20221106_161854.jpg

20221106_162354.jpg

Mauser faktisk? Enten er eier en skikkelig fersking som ikke vet det finnes andre våpen merker enn det eller så har en eller anen luring skrevet Mauser på våpenkortet(ja, våpenkort har mange feil). Jeg har en CZ 452 som er registert som Brno. Og våpenkontoret vil ikke endre det da den har vært registert som det tidligere 😂

Link to comment
Share on other sites

25 minutes ago, Rugerdud said:

Mauser faktisk? Enten er eier en skikkelig fersking som ikke vet det finnes andre våpen merker enn det eller så har en eller anen luring skrevet Mauser på våpenkortet(ja, våpenkort har mange feil).

 

Mauser er synonymt med storviltrifle i enkelte distrikter. I hvert fall blandt eldre folk. Den gamle Tikka-en min ble kalt Mauser av besteforeldre og onkler. Det hjalp ikke å forklare dem forskjellen heller. For hvis det ikke var salongrifle eller Krag, så var det Mauser. Våpenkortet burde dog være korrekt.

Link to comment
Share on other sites

Du har jo et kremvåpen, jo! Gratulerer!

 

( - og litt gratulerer til meg sjøl, som gjettet at det var denne hersens uskikken fra -70-tallet "se gjennom", som var problemet!)

 

Rugerdud skrev (35 minutter siden):

En bedding av den gamle stokken er også lurt å vurdere.

 

Det er ikke sikkert det er nødvendig. Prøv hvertfall først å dra til skjefteskruene med et bestemt moment (STR 200 skal ha 8 nm, du kan jo prøve det, hvis du har en momentnøkkel).

 

Torf skrev (1 time siden):

Ikke gjør noe med selve rifla.

 

Ikke annet enn å gi skjeftet ei kjærlig behandling med dertil egnet skjefteolje. Det er flere tråder her inne om det. Spør, hvis du ikke finner fram.

 

Den gamle japse-kikkerten (?? Tasco 3-9x40???) kan være bra nok, hvis rettemekanismene virker såpass at du får skutt den inn med aktuell jaktammo. De første Tasco-ene (jeg har en fra 1974) som kom på markedet, var forbausende gode optisk, og må ikke sammenlignes med dagens kina-rakleverk med samme produktnavn.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Kjøp Sako Ringmontasje i 1".

Eller 30mm om du har en god kikkert fra før.

1" er 2mm lavere enn 30mm.. men veldig mye fin brukt optikk med 30mm til salgs på finn. 

Dette vil gi deg lavest mulig kikkertmontasje, slik at du sannsynligvis slipper å gjøre noe med stokken!


Koster 15-1800 ny i butikk og ofte godt under halvpris på Finn.no


Ved å bruke disse lave montasjene, så er maks objektivstørrselse du kan bruke 42-44mm (kkaaaaanskje 50mm men tviler)

Slik at 6x42, 1,5-6x42, 3-9x42, 3-12x42 osv er gode kikkerter å velge.

 


Ringmontasjen ser slik ut:
0024733_optilock-ring-montasje-sako-126m

 

Andre kan sikkert anbefale børsemakere i Oslo området, og ville anbefalt å fått den søylebeddet. En forholdsvis liten kostnad som sørger for at trestokken vil leve et langt liv videre. Og kanskje byttet rekylpadde om din har blitt hard som stein?


Høy kvalitets rifle du har arvet!



.

Edited by Sør-jeger
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Sør-jeger skrev (1 time siden):

Kjøp Sako Ringmontasje i 1".

Eller 30mm om du har en god kikkert fra før.

1" er 2mm lavere enn 30mm.. men veldig mye fin brukt optikk med 30mm til salgs på finn. 

Dette vil gi deg lavest mulig kikkertmontasje, slik at du sannsynligvis slipper å gjøre noe med stokken!


Koster 15-1800 ny i butikk og ofte godt under halvpris på Finn.no


Ved å bruke disse lave montasjene, så er maks objektivstørrselse du kan bruke 42-44mm (kkaaaaanskje 50mm men tviler)

Slik at 6x42, 1,5-6x42, 3-9x42, 3-12x42 osv er gode kikkerter å velge.

 


Ringmontasjen ser slik ut:
0024733_optilock-ring-montasje-sako-126m

Mange kloke hoder her inne. Takk for veldig god informasjon. Satser på lav kikkertmontasje og bedre optikk, så da skal jeg begynne å se hva jeg finner.

 

Til de som lurer, så står følgende i våpenkortet:

Type: Rifle repeter

Merke: Sako

Kaliber: 6,5 x55 Mauser

 

 

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...