Jump to content

Hvordan ser man om hylser er engangskutte?


Bygda

Recommended Posts

Plukka med meg en drøss hylser fra skytebanen, men så kom tanken.. Selv om jeg har oppfatningen om at det er svært få som skyter her som lader så kan jeg jo ta feil og om en hjemmelader har kasta hylsene så er de nok på siste værset.. Så er det noen måter jeg kan lett se dette på? Slik at man ikke prøver lade hylser som er skutt 10 ganger før

Link to comment
Share on other sites

Eg ser på hylser eg har lada ein del gonger at tekst og detaljer på hylsebotnen byrjar å verte litt "grumsete". Ladar ikkje maks, men held meg eit par grain under. Men det ser ut som om det er litt slitasje på hylsebotnen allikevel.

 

Ville og tromla/vaska hylsene slik at dei vert lettare å inspisert for tydelige overtrykksmerker som sprukkne hylsehalser og blanke merker på støtbotnen. 

 

Det kan og vere ein grei ide å ikkje bruke desse hylsene til å jage etter maks hastighet..

Edited by stigamundsen
Link to comment
Share on other sites

Bygda skrev (6 timer siden):

om en hjemmelader har kasta hylsene

Skjer vel ikke ;)

 

Engangsskutte hylser ser nesten nye ut. Er du i tvil, kast de tilbake i dunken. Etter hvert utvikler man som hylsesnik et instinkt hvor man lett spotter gull blant gråstein. 

Står jeg vakt, har jeg raskt et overblikk om hvem som skyter med hva. De som bruker plastbokser er antakelig kjipe hjemmeladere som meg. Du kan se det på blikket. De kan nesten ikke vente med å krype rundt etter hylsa, før de har sett på skiva. Mangler en i boksen, slår OCD inn for fullt :-D

De med pappesker, er de man skal følge med på. Et raskt scan forteller merke, kaliber etc. 

Noen tar med seg tomhylsene. De kjenner selvfølgelig en jævel som lader. Andre plukker opp, og blir høflig stoppet på vei til dunken dersom de vil kaste noe av interesse B|

  • Like 2
  • Haha 9
Link to comment
Share on other sites

@Ruger #1har forklaringen på hvem og hva du bør følge med på. jeg lader enkelte hylser 20+, særlig 7,62x54R (finsk 7,62x53R). Enkelte sære kaliber er interessant å plukke fra bøtta, helst fra de som skyter nye patroner fra "pappeske". Jeg vurderte her for noen uker siden å gå til innkjøp av noen nye hylser til .30-30 Winchester, jeg var heldig, en jeger hadde tatt med seg noen hundre av disse hylsene for å berike skytterlaget med messing. Han hadde samlet disse i flere år med planer om å begynne å lade, det ble aldri noe av. Passet meg helt topp, jeg sparte et par tusen kroner og litt til.

Det er ikke lett å se hvor mye en hylse har gått:

 

DSC05566.JPG

DSC05568.JPG

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

tailgunner skrev (På 16.9.2022 den 19.00):

Du kan sjekke innvendig for begynnende hylsehodesepparasjon med ståltråd, binders eller lignende. Ytre tegn kan være lysere/blank ring rundt hylsehode. 

Tror det skal være høvelig vanskelig å se om hylsa er skutt 1, 3 eller 10 ganger. 

Ved bruk av plukkhylser som jeg ikke vet er engangsskutte ville jeg vært mye mer bekymret for hvor mange ganger de er trimmet enn hvor mange ganger de er skutt. Begynnende hylseseparasjon kan være vanskelig å diagnostisere, i hvert fall for nybegynnere. Bindersmetoden gir indikasjoner, men skal du være helt sikker er det nok best å splitte hylsa. Og da er den tapt. (Hylseseparasjon starter vel nærmest bunnen, vanligvis sånn rundt 1 cm over, ikke ved hodet som i min verden sitter over skulder og hals;)?).

Link to comment
Share on other sites

Har aldri hørt noen kalle skulder/hals for hylsehode. Hylsehode er nærmest bunnen, selv om det høres rart ut. 

Uansett.. som sagt så er det vanskelig å se om en hylse er skutt 2 eller ti ganger. For å bruke et annet ord så sjekk området ved trykkring. Om du ikke ser noen ytre tegn til slitasje så kan den vel brukes til nød. Men jeg ville ikke blandet ukjente plukkhylser med andre som jeg har bedre kontroll på. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...