Jump to content

Det absolutte minimum?


henslengt

Recommended Posts

Hei.

 

Jeg sitter her og prøver og få en oversikt i forhold til dette med og lade selv, jeg ønsker og begynne, men kan ikke sette så mye penger i utstyr akkurat nå. 

Jeg ønsker og lade 6,5x55 og 30-06. Jeg ønsker og kunne lade ammunisjon som er fult brukbart til konkurranse/ presisjon.  samt noen skudd til trening. 

Hva er det absolutte minimum jeg trenger? 

 

Jeg ser at man kan kjøpe rimelige sett fra Lee som har "alt man trenger", "med unntak av" osv. ser også at RCBS har sett til salgs, men de koster jo ganske mye mer enn f.eks Lee. 

 

Setter veldig pris på svar. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Lee funker. Det er ikke best, men det funker. Litt som en Toyota Yaris. Skal du lade noen hundre i året til trening og to elger så holder det lenge. Skal du fifle og fofle og pirke og lese andre ting enn ladeboken så kjøper du RCBS. Jeg har RCBS, kunne sikkert klart meg med Lee...

Link to comment
Share on other sites

Hei, og velkommen til forumet!

 

Dette blir litt som fanten som kokte suppe på en spiker - eller som mannen som lastet hesten etter mottoet "drar du den, så drar du den". Det er alltid noe som er "kjekt å ha", og når man først har det, kan man ikke tenke seg å være foruten.

 

Først: Sjekk om du bor i nærheten av noen i denne tråden:

 

https://www.kammeret.no/topic/32644-fadderordning-lokal-hjelp-til-nye-hjemmeladere/

 

Dernest, skaff deg "Ladeboken".

 

Når det gjelder Lee-produkter, har de (unntatt den geniale halskalibrerings-dien) et noe frynsete rykte. Jeg har klemt i stykker 2 Lee tennhetteisettere, så da ble det Bonanza i stedet.

Link to comment
Share on other sites

Tja.
LEE aluminium pressa, tennhetteisettern og kruttmålet i det settet funker helt greit (bortsett fra den håpløse kruttvekta),

lee sine diesett, hylseholdere osv står ikke noe særlig tilbake for mange av de andre produsentenes std diesett.

Collet dien er genial, om man er i stand til å forstå den og få den tilpassa.  
 

Om man skal ha noe mer avansert så er jo enstasjonspresser i støpejern et hakk opp både i feeling og i pris. De gir deg egentlig ikke noe mer enn lee alupressa men det føles mer "dyrt".
Jeg mener at om man virkelig skal oppgradere enstasjonspressa så er det forster CO-AX som er greia. ;)

Og jeg har brukt enstasjonspresser (O-konstruksjon) fra Lee, hornady, redding, Lyman, RCBS, og min kortversjon er at de stortsett gir det samme. Men lee sin alupresse er av aluminimum, ikke støpgods. 
Og jeg har hatt CO-AX i 25 år. Såå jeg har sammenligningsgrunnlag. 

Av kruttmål så funker Lee sitt plastikkmål forbausende bra. Jeg har brukt Hornady, lyman, RCBS og Forster kruttmål i tillegg til Lee sitt. Jeg ville faktisk rangert lee sitt over feks RCBS sitt kruttmål. Men jeg liker Lyman og Forster best der. 

Av kruttvekt så anbefaler jeg en god balansevekt. Feks RCBS 505 eller en lignende konstruksjon fram for en digital sak om du ikke vil betale for en skikkelig dyr(og da mener jeg ikke en 500 lapp) for en digital sak.  

Link to comment
Share on other sites

Det aller enkleste er vel fra LEE? Jeg har kun erfaring med RCBS: Jaktdepotet. RCBS Supreme Master Kit, og dette har fungert knirkefritt i 25 år. Jeg lader 5,6x52R, 6,5x55 og .30-06, og med mine relativt beskjedne mengder går det helt fint med enstasjonspresse. Balansevekta som følger settet er også helt o.k, en digital vekt er raskere men ikke mer nøyaktig. I tillegg til settet trenger du dieset for de to patronene (f. eks. RCBS Die set A), samt hylseholder #2 og 3. Så er du i gang.

 

Det brukte settet som er linket til ovenfor er sikkert bra. Edit: Dette inneholder også en hylsetrimmer (ikke noe "må ha" i starten, men kjekt å ha etter hvert), som så vidt jeg vet ikke medfølger de nye Supreme-settene.

 

Edit2: Jeg vil også slå et slag for Ladeboken (nå utgave 8). Ikke fordi den er best på alt, men her har du alt du trenger av kvalitetssikret informasjon innenfor to permer. Om du kombinerer bokens ladedata med kruttprodusentenes ladetabeller kan du ikke trå feil. Og dessuten, både 6,5x55 og .30-06 er enkle og greie patroner for hjemmeladeren😊.

Edited by Sølvrev
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Lee eller noe fra bruktmarkedet. Jeg har kjøpt ladesett fra både RCBS og Lee. Bedre kvalitetsfølelse med RCBS, men Lee gjør jobben. Det blir patroner, og de blir antagelig mer presise enn du kan utnytte. Og så kan du supplere seinere når havesyken melder seg. Jeg har f.eks. ladet patroner i 6BR på Lee presse med Redding competition dier. Du skal være særdeles kresen om du ikke er fornøyd med presisjonen det ga. 

Link to comment
Share on other sites

Et Lee-sett, eller et godt brukt-tilbud, holder i første omgang.

 

Lee sine die-sett koster under halvparten av de øvrige, og er like gode som andre standard-dier. Jeg trillet ut mine første patroner i 6,5x55, 30-06 og 222 Rem ut fra Forster BR-sett, man skal ha høye presisjonkrav hvis man finner forskjell mellom patroner fra disse, og fra Lee-settene.

 

høggern skrev (20 timer siden):

Jeg mener at om man virkelig skal oppgradere enstasjonspressa så er det forster CO-AX som er greia. ;)  Og jeg har hatt CO-AX i 25 år.

 

   -   og jeg har brukt den i 45 år. Ingen over, ingen ved siden (det har kommet diverse kopier). Jeg støtter @høggern i at dette er valget, hvis man vil bruke kronasjer på å komme et hakk over Lees alu-presse. Det kan du jo vurdere, når du har ladet etpar år.

 

Heldigvis har ingen hittil rådet deg til å investere i karusell-presser. Det er ikke noe for nybegynnere, og heller ikke for folk som lader under 2.000 skudd årlig i ett kaliber.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...