Jump to content

Kaliber og rifle for storvilt jakt


bearboy

Recommended Posts

Hei, alle sammen!

 

Jeg er så og si helt fersk til dette med jakt og skal nå kjøpe mitt første våpen. Formålet er å bruke det på storvilt - da mer spesifikt elg og villsvin.

Men jeg vet ikke hvilke kaliber og våpen jeg skal gå for. Det er to våpen som har vekket oppmerksomheten min; Tikka T3x (308W) og Sako 85 (375 H&H)

Jeg har lest om disse to, og de ser ut som relativt greie våpen, men ser at .375 kan bli noe tungt og at det er viktig å bruke storviltkuler for denne. 

Pris og budsjett har egentlig ikke så mye å si, men ettersom jeg er helt fersk har jeg ikke lyst til å bruke hundrevis av tusen på noe jeg ikke engang vet om er for meg - derfor tipper jeg rundt 20-30k er mer enn nok på et våpen i starten (kan eventuelt strekke meg her hvis det er veldig lite for et godt våpen)

 

Mens jeg allerede er her kan jeg jo spørre om hvilke sikte jeg bør ha med disse våpnene. Jeg har vurdert Leupold Mark 3HD, og Swarovski Z6i - Jeg har hørt at swarovski er som rolls royce i optikk, men dette vet jeg ikke (litt årsaken til at jeg spør her).

 

Ser frem til tilbakemeldingene, beklager om jeg har stilt noen dumme spørsmål, jeg ønsker kun å lære.

Link to comment
Share on other sites

Hvis dette er første, og foreløpig eneste, rifla di, så er ikke noe i 375H&H et fornuftig valg. Hvis du derimot er, feks., aktiv DFS-skytter. Og har erfaring med og kan gjøre treninga med en Sauer, så, hvorfor ikke:wink: Uten at jeg egentlig vil anbefale 375 som første, og eneste, jaktbørse for det.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Nå gjetter jeg bare, men dersom du er helt fersk jeger og skytter bør du ikke gå for et gevær kamret for  .375 H&H Magnum som første våpen. Ammunisjonen er svindyr og du må lade selv hvis du ikke har en bortimot bunnløs bankkonto. Rekyl er en subjektiv ting men det er vesentlig mer spark i .375 enn i .308Win.

Med villsvin og elg i tankene ville jeg sett på en 30-06 med demper. Da kan du trene med lette kuler og skyteopplevelsen blir omtrent som en 6,5x55 eller .308. Og du kan få tak i tyngre kuler til jakta eller lade lettere kuler opp i ganske anstendig hastighet. Våpenmerkene du ser på er det ingenting i veien med. Det er selvsagt alltid noe å pirke på hvis man går på detaljnivå og forskjellige skyttere liker forskjellige våpen. Men disse har generelt godt rykte.

Her er eksempel på en riflepakke med god kikkert. Kan muligens fåes billigere hvis du leter litt rundt men det gir nå sånn omtrent pekepinn på hva ting koster. 
image.png.cdbc019bb5adc7ba6b8a4ec0b87a2f03.png

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

bearboy skrev (1 time siden):

Jeg er så og si helt fersk til dette med jakt og skal nå kjøpe mitt første våpen. Formålet er å bruke det på storvilt - da mer spesifikt elg og villsvin.

... og Swarovski Z6i - Jeg har hørt at swarovski er som rolls royce i optikk, men dette vet jeg ikke (litt årsaken til at jeg spør her).

For det første skal du styre unna alt som er sære patroner/kalibre. De grove sparker som en hest, og ammunisjonen koster skjorta. .375 H&H er kult om du skal jakte "the big five" i Afrika, men hvis hovedbruken er elg og villsvin ville jeg mye heller gått for .30-06 med demper. Lyddemper bør du uansett koste på deg av hensyn til hørselen, og den gjør dessuten rekylen fra en full-ladet jaktpatron godt håndterbar. Sjekk også bruktmarkedet (både på Finn og hos våpenforhandlerne), for .30-06-rifler har (utrolig nok!) kommet litt i skyggen for .308 Win. Vi er en liten menighet her inne som mener at en jaktrifle kamret for .30-06 er noe av det mest allsidige du kan skaffe deg blant "standardpatronene".

 

Så til optikken. Hva du ønsker deg er en ting, hva du klarer deg godt med i starten en annen. Men om du har råd til en Swarovski Z6i, f. eks. 2-12x50, vil du aldri se deg tilbake😊. Her en annen tråd om kikkertsikter (i tilfelle du ikke har lest den?) som viser at du kan komme svært så godt ut av det med en Zeiss Conquest V6 til nesten halve prisen. Zeiss vs Leica vs Swarovski. Hvilken innstegsmodell et mest gunstig? - Optikk - Kammeret.no. Men noen Rolls Royce får du ikke;).

 

Edited by Sølvrev
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Er selv litt i samme båt som deg @bearboy, og kjøpte nettopp min andre rifle (ink optikk) etter tråden @Sølvrev linket til.

 

Jeg fikk pris knallpris på en Tikka T3x Stainless i valgfritt kaliber ink Zeiss V4 3-12x56 ved å sende forespørsel til mine to lokale butikker (ganske mange tusenlapper mindre enn det lå ute på div nettsider), og noen tusenlapper opp fra V4 endte jeg på en V6 2-12x50. Med V4 var den innenfor ditt budsjett, med V6 en hårsbredd utenfor (uten demper). Jeg hadde uten tvil gjort det samme igjen, da du her får både børse som kan vare livet ut med ok vedlikehold, og kikkert som er mye mer enn god nok til alt du måtte finne på å rote deg bort i.

 

Ellers kjøpte jeg min første børse, en Schultz & Larsen i 3006 med ekstra 6.5x55 løp, for en liten stund siden. Denne synes jeg er for tung til mesteparten av min type jakt, men kan og være et godt alternativ om du ikke loddrette vestlandslier som din jaktarena. J&F har hatt den på tilbud til knallpris støtt og stadig. Litt mindre værbestandig enn en rustfri Tikka, men godt alternativ og merkbart mer behagelig å skyte med kontra Tikka uten demper pga tyngden. Med demper er ingen av standardkalibrene noe stress. Kjøpte min S&L med Leupold VX-Freedom kikkert, hadde jeg valgt igjen hadde jeg gått noen tusenlapper opp og fått noe fra Zeiss.

 

Prøvde, i dag faktisk, en 375. Kommer aldri i min jegerkarriere å tenke at det er et jaktkaliber som er gunstig på noen som helst måte. Spurv vs kanon osv :) 

Link to comment
Share on other sites

Jeg anbefaler Tikka T3x rustfri i 308 som ypperlig førstegangs våpen!

Kunne valgt det selv for 20 år siden og vært like fornøyd i dag som eneste våpen!!!

(Og angrer litt på at jeg ikke gjorde det ;) )

 

6,5x55 er også å anbefale, om rådyr og hjort er hoved dyr...

Men om du er veldig sikker på svin og elg er hovedmål, så ville jeg gått for 308.

 

Er ikke 100% sikker... men har i hodet mitt at 30-06 har ca 30% mer rekyl enn 308 og jeg ville derfor automatisk valgt lavest mulig rekyl.

 

Lyddemper er et must!
Personlig ville jeg kun valgt mellom Ase Utra SL5i eller Svemko Magnum.

Har selv 3 stk SL5i... men om jeg ville ha maks lyddemping, så Svemko Magnum.

 

Optikk er litt bob-bob... fins MYE bra brukt optikk.

MINE øyne liker ikke Swarovski..

Ikke så fornøyd med S&B..
Men øynene mine elsker Kahles.

Vet ikke hvorfor det er slik.. men slik er det :)

Zeiss har jeg faktisk ikke prøvd...

Har selv 4x Kahles, 4x Leupold, 2x S&B

 

MEN, ville ikke valgt en med x56 objektiv...

Laveste mulig montasjen til Tikka tar x50 objektiv i mange tilfeller og x42 objektiv i alle tilfeller.

Svin og Elg høres ut som 1-4x20 eller 1,5-6x42.. kanskje 2,5-10x50 (eller noe lignende)
Eller Aimpoint Micro H2. <-- Rødpunkt sikte.

 

Edited by Sør-jeger
Link to comment
Share on other sites

37 minutes ago, Hjort1 said:

 

 

Prøvde, i dag faktisk, en 375. Kommer aldri i min jegerkarriere å tenke at det er et jaktkaliber som er gunstig på noen som helst måte. Spurv vs kanon osv :) 

Det var godt du føyde til "i min jegerkarriere" for 375 H&H er vel noe av det mest anvendelige kaliber som finns til generell storviltjakt world wide.
Men som flere har sagt, det er ikke noe for en nybegynner.

 

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Sør-jeger skrev (7 minutter siden):

30-06 har ca 30% mer rekyl enn 308

Med samme kulevekt og samme utgangshastighet, som er ganske nær det som er vanlig for fabrikkammo, så er det ganske nær dødt løp. 30-06 er mer fleksibel, og gir potensiale for å levere litt mer fart, og/eller tyngre kuler. Og da øker selvfølgelig rekylen. T3 har lang kasse uansett, så jeg ville valgt 30-06, i stede for å "kaste bort" et par cm av kassa:mrgreen:

  • Like 7
Link to comment
Share on other sites

Jeffery skrev (Akkurat nå):

 T3 har lang kasse uansett, så jeg ville valgt 30-06, i stede for å "kaste bort" et par cm av kassa:mrgreen:


Lang kasse og kort patron, gjør at sluttstykket ikke trenger å beveges helt bak for å kaste ut hylsen og dermed mindre "vobbling" i sluttstykket. Iallefall teoretisk 😉
 

 

Link to comment
Share on other sites

D1F199DE-0E2E-443D-AD66-3EC1DF92B404.jpeg.a95f1148dfb714873505345de8f1666b.jpeg8FA5D72E-CF81-4A1E-8B81-6F1B46AF9C78.jpeg.d05144c6e2d8d51f2054507f515df7a3.jpegKjøp deg Tikka T3 light SS i 30-06 (fra Jakt og Friluft). Tror det er en bra batch de har fått inn i år. 

Første 3-skudd med Norma Jaktmatch i min gikk 12mm s-s. Slengte så i noe  hjemmeladet Bondstrike. Gikk 15mm. 
 

Kjøpte nå på forsommeren. Om de andre de har inne er av samme lot kan kanskje det bli et bra presisjonslodd. Kjøpte med 57 cm løpslengde ugjenget, og fikk børsemaker til å gjenge etterpå, siden jeg ville beholde full løpslengde. Frila også pipa helt inn til låskassen. (Alle T3 kommer med pipa hvilende på stokken…,bare å frilegge.)

 

Har også samme våpen kjøpt i fjor i .308win. Og en i 6,5x55 fra 2009. Meget fornøyd med alle 3. Alle samler ting bra og veier 3,2 kg med lette kikkerter i Leupold QR. 


Øverste bildet er .308win. Litt kresen på ammo, men Lapua fabrikk går i alle fall bra. 
 

Nederste er 30-06 hjemneladet Bondstrike ladet for gamlemauseren, her skutt i ny Tikka. 

 

Edited by OptiBond FL
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg vlil bare meddele min ekstreme takknemmelighet for alle svar! Jeg har lært veldig mye av å lese svarene deres, og de har vært veldig hjelpsomme. Jeg kommer til å gå for .308 i starten - så se hvor godt jeg liker den osv. Optikken er jeg fremdeles ganske usikker på, men som jeg leser her er det veldig mye smak og behag - så her skal jeg prøve meg litt frem på egenhånd.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder optikken, så kan det være greit å merke seg at Leupolden du nevner er en modell som er rettet mot militær og politi. Jeg vet ikke noe om egenskaper og retikkler og slik, i den serien, men det er grunn til å anta at den vektlegger andre egenskaper enn det som er optimalt for jakt.

Link to comment
Share on other sites

Som flere har påpekt, 30-06 bør absolutt være med i en slik betraktning.
Presisjonspotensiale holder mer enn godt nok til jakt.
Dette er en serie jeg gamle gubben skjøt for et par dager siden (den beste av mange  :) )
165 grs Woodleigh skutt sittende på ammokassa med albuene på knærne.
Rifla er en helt standard Winchester M70 Featherweight uten demper, sikte Zeiss Victory 3-12x56.
Så den gamle krigeren (patronen altså) er på ingen måte avlegs eller umoderne som jaktpatron slik jeg ser det. 

49.jpeg

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...