Jump to content

Lydløs kaliber


Blackhawk84

Recommended Posts

Hei, har søke etter tilsvarende tema men finne ikke noen informasjon til min spørsmål… håper det er ikke noen helt dumt spørsmål.

 

har en salongrifla med lyddemper og subsonic ammunisjon som er nesten lydløs for trening. Finnes det noen mulighet å få en våpen til jakt på rev som er nesten like nabo vennlig? 
tenkt på 223 heldempet med subsonic, eller er hagle demper så meget effektivt? 
 

takk for svar

mvh Christian

Link to comment
Share on other sites

De fleste normalpatroner kan jo lades til subsoniske nivå. Men en .223 ladet til subsonisk blir jo tilnærmingsvis en .22lr. Jeg tror ikke du kan finne noen .224 hyllevare- kuler som ekspanderer i disse lave hastighetene. Alt i alt en løsning som er lite egnet for revejakt.

 

Hvis du skal lade subsoniske patroner som gir god skuddeffekt, må du opp i kaliber. Jeg har testet mye forskjellig i .30- kaliber (hovedsaklig støpte hullspisskuler), og selv umantlede hullspisskuler i myke legeringer vil ikke alltid ekspandere i sub-hastighet. Det kreves en stor hullspiss.

 

Den sikreste veien til ekspansjon i sub-fart (uten kulestøping) jeg har testet, er en .35- kaliber rifle (som 358 win eller .35 Whelen) med kobberbelagt hullspisskule, og N32c. Det er «bankers». 

Link to comment
Share on other sites

Til revejakt ville jeg nok valgt en utrustning med f. eks. .223 rifle påmontert en solid og feit demper for å ta så mye skuddsmell som mulig, og lydmursmellen av kula låter jo bare som en piskesnert. Det bør kanskje naboene tåle? Jeg tror jeg ville informert naboene om at du tenker å skyte rev nattestid, at du har tatt alle hensyn man med rimelighet kan forvente, men at de likevel kan oppleve å høre lyd om de er våkne. Kanskje skyte et skudd eller to på dagtid så de vet hva det er/hvordan det høres?

Edited by Sølvrev
Presisering.
Link to comment
Share on other sites

Hadde tatt en tur til naboene, forklart at en gang i blant kan de høre et smell natterstid pga du jakter rev. Forklare i hvilke retning du skyter og berolige naboene på at alt er trygt og i orden. Så kjøper du en 223 rem med demper å skyter og koser deg ;) 

Edited by Rugerdud
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det er en størrelsesorden forskjell i lyd fra en dempet, subsonisk patron og en dempet hypersonisk. Det utgjør forskjellen på om du vekker husstandsmedlemmer og naboer, eller ikke.

 

Det er mye enklere å oppnå pålitelig subsonisk ekspansjon jo grovere kaliberet er. 

 

H&N 158 grs .357 kobberbelagt kule, koster ca 1,50. 30-06 plukkhylser, omformet til .35 Whelen. En skvett N32c. En uproblematisk, lydløs og meget billig patron 

 

IMG_20210714_104934604.jpg.ccfc2d947921f1c47b36acd91aa56501.jpg

 

Her skutt i våt papp på 20m, med V0 270 m/s (tror jeg det var). Ingen voldsom ekspansjon i så lav fart, men den ekspanderer!

 

IMG_20210714_110600828.jpg.e6779f4692bedb42633abb6d124200bd.jpg

 

 

.357 H&N 158grs vs .308 Nosler BT 220 grs. Jeg tror det er relevante forskjeller i både subsonisk skuddeffekt på små dyr, og fare for konsekvensgivende rikosjett 

 

IMG_20220815_201206410.jpg.52b9447d461e7797d9770982176ffa13.jpg

 

Sånn, nå skal jeg slutte å gnåle om .35- kaliberets undervurderte kvaliteter 😂

 

 

 

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Jauda said:

Hva med .17 hmr? 

 

 

Jeg har stor demper på min .17 HMR, men det smeller mye uansett. Subsonic er veien å gå, om du kan ta til takke med krum kulebane etc. Jeg har 9,3x62 med demper også. Det er ca. samme hastighet som .17 HMR, men 250 gr fra et svært hull kontra 17 gr fra et lite hull. Det smeller mye mer. Har ikke prøvd subsonic i den, men det burde bli ca. likt som .35 Whelen. Lite pistolkuler i 9,3 da, men kan kanskje bruke noen støpte egnede(?)

 

Jeg tror et bra revekaliber er det greieste. Sett på en bra demper, og lev med smellet. .223 Remington bør i hvert fall være på lista. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...