Jump to content

Kjøpe en mauser m98 til jakt? Tullet eller innafor?


Pipe

Recommended Posts

Per-S skrev (15 timer siden):

Det som er en svakhet på mauser og mange andre konstruksjoner er at sluttstykket ikke tetter mot pipen, det blir et mellomrom som kan slippe ut gass i låskassen om hylsen svikter. Skal noe være vesentlig bedre enn mauser må dette området være tett. Ellers er det kun en nyere konstruksjon med samme svakhet.


Om gass slipper ut av hylsen så er det om å gjøre at de volumene hvor gassen slipper ut, ikke er tett. 

Link to comment
Share on other sites

amatør skrev (1 time siden):

Om gass slipper ut av hylsen så er det om å gjøre at de volumene hvor gassen slipper ut, ikke er tett.

Du misforstår, jeg refererer til mellomrummet mellom sluttstykke og pipe. Det må være tett, Wichita kassene er et godt eksempel, der blir sluttstykket tungt å lukke om det finnes sot på fronten av sluttstykket.

Mauser bruker det motsatte prinsippet, om gass kommer ut i mekanismen ved hylsesvikt så er det rikelig med åpninger som leder gassen bakover. Skytteren får litt sot rundt ørene men det gir sjelden skader. 

Dette er forskjellen på fat bolt og bolt med utstikkende låsklakker. I en fat bolt vil det være begrenset mulighet for å lede gassen ut og det kan gi vesentlig større belastning på låskassen om hylsen svikter..

Link to comment
Share on other sites

Torf skrev (3 timer siden):

Jeg tror vekten av et komplett sluttstykke i tillegg til vekten av hånda på sluttstykket og momentet det skaper i bevegelsen framover er nok til å skape en trykkøkning som du beskriver med slag av riflekolbe på tennstempel.

 

Teoretisk vil man i heldige tilfeller få matefeil ved tennstempelbrudd på ei rifle med kontrollert mating. Hvis tennstempelet stikker ut av støtbunnen vil det hindre hylsa i å komme opp i posisjon fordi hylsa blir holdt tilbake mot støtbunnnen av ekstraktoren idet hylsa kommer opp av magasinet.

 

Her er Forgotten Weapons video om Ross som kan avfyres uten at sluttstykket går i lås hvis det settes sammen feil. Her ser man virkelig nytten av en solid boltstopper:

(Ross var forøvrig en av de beste riflene til OL-grenen Løpende Hjort fra 20 til 60-tallet. Til og med Sovjetunionen brukte denne i 7,62x54r. Ross'en har mange OL og VM-gull.

Jeg fikk utførlig beskrivelse av dette fenomenet med Ross av gamle konkurranseskyttere når jeg var ung og lovende..)

 

 

TAK for spendende og kvalificerede indspil
Mine test, og min opfattelse, er at der ikke sker noget, om en fjederbelastet tændstift i udgangspunktet er knekket og sidder fremme, når sluttstykker skubbes frem (tændstiften er for let, og fjederen reelt for svag, til med et tryk at slå af tændhetten.)
Samtlige de tilfælde jeg har undersøgt, og systemtestet. der er tændstiftet knekket lige i det moment, hvor den reelt har været holdt tilbake af spændkurven, og nu yderligere trækkes tilbake af spendroen i aftrekket. Om den knekker på dette tidspunkt, så er der en høj hastighed på tendstiftet, som ved en normal affyring.
På samtlige forsøg jeg gjorde, hvor det udelukkende var vægten/inertien af sluttstykket som skulle holde til den første trykopbygning, Ja der poppede den tilbake, uden at hylstret blev revet over. Og krudtet blev reelt ikke antændt 
Jeg lavede nok et hundredstals forsøg for at se om, eller hvordan man kunne fremprovokere en affyring, i relation til knekket tændstift

 

På de 2 omtalte norske tilfælde med m97, ja der var boltstoppet intakt, og bolten var samme position, som på Ross videoen. Men uden nogen skade på hverken boltstop, eller låseklak

Link to comment
Share on other sites

Per-S skrev (1 minutt siden):

Du misforstår, jeg refererer til mellomrummet mellom sluttstykke og pipe. Det må være tett, Wichita kassene er et godt eksempel, der blir sluttstykket tungt å lukke om det finnes sot på fronten av sluttstykket.

Mauser bruker det motsatte prinsippet, om gass kommer ut i mekanismen ved hylsesvikt så er det rikelig med åpninger som leder gassen bakover. Skytteren får litt sot rundt ørene men det gir sjelden skader. 

Dette er forskjellen på fat bolt og bolt med utstikkende låsklakker. I en fat bolt vil det være begrenset mulighet for å lede gassen ut og det kan gi vesentlig større belastning på låskassen om hylsen svikter..

Jeg tror du misforstår lidt, hvad der sker ved overtryks baseret hylster svigt, eller defekt hylster.
Mellemrummet mellem bolthoved, og pibeende, er ikke det reelt afgørende. Det der er afgørende jfr de forsøg jeg har koset mig med. Og de sprengninger jeg har set billeddokumentation fra. 
Ja der er det hylstrebrist, fordi der ikke har været cirkulær omslutning fra boltfronten på tilstrekkelig stor del af omgangen 
Messingbunden flyder sidevejs ud ved den del, hvor man ikke opnår støtte fra bolthovedet.
Havari ved m98 , eller andre, med kloudtrekker, der sker havari på standardpatroner omkring 5500 til 6000 bar.
Ved bolthoveder med tikka/sako/varberg/Howa, og lignbnende der sker hulsterbrist ved ca 8500 til 9500 bar, afhæng af bredden på udrtekker, og hvor langt den går ind på stødbunden.
Ved konstruktioner, hvor der ikke er en egentlig sideveis åpning i omslutningen, der holder det til tryk på omkring 11000 bar, før ting bliver voldsomme (Vi testede Remmington og S&L i denne gruppe)
Vedrørende gasevakuering ved mindre gaslækasjer. Da klarede Fatbolt sig også markant bedst, primært fori der var et "ekapantionskammer, mellem låseklakkerne, kombineret med relativt gode evakueringshuller ud af siden på låsekassen

Link to comment
Share on other sites

Hvem som misforstår er nok åpent for debatt.

Det som er fakta er at jo snevrere åpning jo mer begrenses gasstrømmen og mengde gass som kan lekke ut før kulen har forlatt løpet.

Med snevre toleranser er det ingen stede messingen kan flyte ut, og hylsen vil oftest bare deformeres. Jeg nevnte Wichita fordi der er hylsebunnen omsluttet av sluttstykket, og en flat front på sluttstykket er nesten i kontakt med den flate avslutningen på pipen, mindre enn 0,1 mm uten at jeg har målt. Utdrageren glir i et spor med minimale toleranser og fronten av utdrageren er nesten i kontakt med pipen. Da er det ingen plass verken messing eller gass kan kan komme ut i låskassen i mengder som har betydning. Hylsen har kun en åpning på mindre enn 0,1 mm å ekspandere inn i både rundt utdrager og mellom pipe og sluttstykke. Se bilde av Wichita sluttstykke.

Grunig & Elmiger har en litt annen og mindre tett løsning der en polert front på sluttstykket går nesten en cm inn i pipen med minimum toleranse, men på den låskassen er utdrageren det svakeste punktet. Men begge produsentene bruker snevre toleranser for å hindre at hylsen kan revne og for å begrense gasstrøm. Se bilde at G&E sluttstykke og pipe.

 

Men dette er en hensiktsløs debatt, det svarer ikke på trådstarters spørsmål. Han kan uten noe problem kjøpe seg en mauser og gå på jakt med god samvittighet.

Det er også uinteressant hvor mye overtrykk et system tåler så lenge det tåler normal ammunisjon med en nødvendig sikkerhetsmargin. De trykkene som nevnes her er det nesten umulig å oppnå ved normal bruk av våpen. Les i Hatchers Notebook om hva som skal til for å sprenge ukike rifler.

 

 

 

 

IMG_3122.JPG

IMG_3124.JPG

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Er ikke noe særlig jeger selv, men som andre har sagt her inne så er jo Mauser k98 et gammelt våpen som er tungvindt å få montert både optikk og demper på om man skal ha den slags, selv om du skal bruke jernsikter.

Uansett får den definitivt jobben gjort, virker som om det fortsatt er endel jegere som bruker HV mauser, så syns definitivt det ikke er et dumt kjøp sånn sett. 

 

Syns vel kanskje om du først skal ha en HV mauser til jakt så kan det kanskje være greit å kjøpe en som allerede er 'jaktifisert' med gjenget løp og sikte montasje etc. Eller kjøp en som er original og behold den slik. 
Blir ikke flere HV-mausere rundt om, tenker vi kan forsøke å ta vare på de som er igjen.
Rifla tåler definitivt moderne ammo, løpet er vel det vanligste å sjekke nøye, heldigvis fikk jo HV-mauserene nytt løp på 50-60 tallet om ikke eg tar helt feil? Ellers er 'patrontesten' i munningen på rifla fin, da ser man om den er utskutt eller ei. 

Ellers er det jo et alternativ å ha en HV-mauser kun til baneskyting/hobby også :-)?

 

 

Edited by Stat 0
Link to comment
Share on other sites

18 minutes ago, Olesøn said:

Tror nok Landrø har igjen noen som ikke er skutt sørlig mye med, hvis slitasje er tema.

Tror du de har på lager som ikke er ført i nettbutikk? Var inne å sjekka, fant ikke noe der :(. 

Edited by Stat 0
Link to comment
Share on other sites

Mye som ble kastet for noen år siden da regnskapslovgivningen ble endret. Før kunne man ha på lager ting bokført med en veldig lav verdi "ukurans". Dette tillates ikke lengre så alt gammelt skrammel må nå bokføres med full verdi. Dette førte til at store mengder fult brukbart utstyr land og strand rundt ble kastet. Om det er tilfelle her vet jeg ikke men det er ikke usannsynlig. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...