Jump to content

Verdens dummeste spørsmål: Hvordan ser jeg om en hagle er plombert?


HNyBegynner

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg er fullstendig nybegynner når det gjelder våpen, men nå har sønnen min kjøpt seg en gammel hagle, som han vil ha hengende på veggen. Dama som solgte den til ham, sa at den var fra 1800-tallet, og at den dessuten var plombert, så man trengte verken tillatelse eller noe annet styr for å henge den på veggen. Men nå har jeg undersøkt litt på et internasjonalt forum, og funnet ut at våpenet trolig er fra 1920-tallet (altså at det ikke kan klassifiseres som antikt, og at man dermed trenger tillatelse med mindre det er plombert).

 

I tillegg har jeg begynt å mistenke at det kanskje ikke er plombert likevel. Jeg ser ingen som helst tegn til plombering, løpene (det er dobbeltløpet) er for eksempel helt åpne, jeg klarer ikke å se at de har blitt herpet eller fikset på på noen som helst måte. Jeg har derfor begynt å bli litt bekymret for om jeg muligens har et ulovlig våpen hengende på veggen i huset mitt...

 

Så dere som kan disse tingene: Hva ser man etter for å se om et våpen er plombert?

 

Og dersom det altså ikke er plombert, hva bør jeg gjøre? Det eneste riktige vil kanskje være å levere det til politiet, og forklare situasjonen (regner med at de ikke burer meg inne for å ha et ulovlig våpen i to uker uten å vite at det var ulovlig), men da er jo våpenet (og pengene som ble brukt) tapt. Alternativt kan jeg gå tilbake til butikken (som neppe har løyve, det var snakk om et ordinært antikvariat) og kreve å få hevet kjøpet (evt true med anmeldelse for å ha solgt et ulovlig våpen, det kan jo kanskje få ganske heftige konsekvenser for dem), så blir det de som evt må ta kontakt med politiet for å kvitte seg med våpenet. Hva ville dere gjort?

Link to comment
Share on other sites