Jump to content

Verdens dummeste spørsmål: Hvordan ser jeg om en hagle er plombert?


HNyBegynner

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg er fullstendig nybegynner når det gjelder våpen, men nå har sønnen min kjøpt seg en gammel hagle, som han vil ha hengende på veggen. Dama som solgte den til ham, sa at den var fra 1800-tallet, og at den dessuten var plombert, så man trengte verken tillatelse eller noe annet styr for å henge den på veggen. Men nå har jeg undersøkt litt på et internasjonalt forum, og funnet ut at våpenet trolig er fra 1920-tallet (altså at det ikke kan klassifiseres som antikt, og at man dermed trenger tillatelse med mindre det er plombert).

 

I tillegg har jeg begynt å mistenke at det kanskje ikke er plombert likevel. Jeg ser ingen som helst tegn til plombering, løpene (det er dobbeltløpet) er for eksempel helt åpne, jeg klarer ikke å se at de har blitt herpet eller fikset på på noen som helst måte. Jeg har derfor begynt å bli litt bekymret for om jeg muligens har et ulovlig våpen hengende på veggen i huset mitt...

 

Så dere som kan disse tingene: Hva ser man etter for å se om et våpen er plombert?

 

Og dersom det altså ikke er plombert, hva bør jeg gjøre? Det eneste riktige vil kanskje være å levere det til politiet, og forklare situasjonen (regner med at de ikke burer meg inne for å ha et ulovlig våpen i to uker uten å vite at det var ulovlig), men da er jo våpenet (og pengene som ble brukt) tapt. Alternativt kan jeg gå tilbake til butikken (som neppe har løyve, det var snakk om et ordinært antikvariat) og kreve å få hevet kjøpet (evt true med anmeldelse for å ha solgt et ulovlig våpen, det kan jo kanskje få ganske heftige konsekvenser for dem), så blir det de som evt må ta kontakt med politiet for å kvitte seg med våpenet. Hva ville dere gjort?

Link to comment
Share on other sites

Ok, takk for svar. Jeg regner med at det jeg kommer til å gjøre er å ta kontakt med antikvariatet, ja. Det kan jo være de har alt på stell, men jeg tviler litt, siden de ikke sjekket mine papirer (som jeg jo ikke har) - det er man vel pliktig å gjøre, dersom man skal selge noen et våpen?

 

Men uansett, det det står og faller på er jo hvorvidt våpenet er plombert. Hvordan ser jeg det? Jeg innbiller meg at det skal være helt opplagt (altså at man ser at løpene er tettet igjen eller noe sånt), men jeg har jo som sagt ikke peiling. Og jeg ser altså ingen opplagte tegn på plombering, men hva skal jeg egentlig se etter?

Link to comment
Share on other sites

Per-S skrev (20 minutter siden):

Du har rett, løpene skal være sveiset igjen. Kan du se gjennom løpene er våpenet ulovlig. Det er også andre forhold her som gjør dette salget ulovlig. Lever tilbake.

 

Ok, da må jeg vel levere tilbake. Hvilke andre forhold tenker du på, forresten?

Link to comment
Share on other sites

Hadde den vært plombert i feks. 2011 så skulle den nå vært sendt inn til børsemaker som hadde replombert den og sendt den til Kripos som hadde godkjent plomberingen og sendt tilbake til børsemaker som hadde stemplet den som godkjent og sendt den tilbake til eier som måtte punget ut 5-7000 kr for hele driten. Plombering av våpen er i praksis dødt siden ALT av tidligere plomberte våpen må gjennom denne idiotiske prosessen før salg.

Link to comment
Share on other sites

HNyBegynner skrev (På 3.8.2022 den 9.10):

Dama som solgte den til ham, sa at den var fra 1800-tallet, og at den dessuten var plombert, så man trengte verken tillatelse eller noe annet styr for å henge den på veggen. Men nå har jeg undersøkt litt på et internasjonalt forum, og funnet ut at våpenet trolig er fra 1920-tallet (altså at det ikke kan klassifiseres som antikt, og at man dermed trenger tillatelse med mindre det er plombert).

 

Her hadde jeg nok startet med å forsikre meg om våpenets alder. Det kan være at dette er et antikt, lovlig uregistrert og lovlig funksjonelt våpen som antikvariatet har tatt inn med fullt overlegg og som de har lov til å videreselge uten videre, og så har butikkmedarbeider slengt på et "plombert" fordi hun ikke visste bedre. 

 

Har du lyst til å legge ut noen bilder her, tipper jeg noen kan vurdere det ganske raskt.

Link to comment
Share on other sites

Skrueråmuttere skrev (7 minutter siden):

 

Her hadde jeg nok startet med å forsikre meg om våpenets alder. Det kan være at dette er et antikt, lovlig uregistrert og lovlig funksjonelt våpen som antikvariatet har tatt inn med fullt overlegg og som de har lov til å videreselge uten videre, og så har butikkmedarbeider slengt på et "plombert" fordi hun ikke visste bedre. 

 

Har du lyst til å legge ut noen bilder her, tipper jeg noen kan vurdere det ganske raskt.

 

Har allerede lagt den ut på et internasjonalt forum, og fått den vurdert. Våpenet er fra en gang mellom 1910 og 1921:

 

https://www.shotgunworld.com/threads/identification-help-for-complete-newbie.548073/

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...