Jump to content

Liten ladeulykke, og jeg ler så jeg rister her.


Tjukkas

Recommended Posts

Hadde vært i ladebua, og ryddet litt, siden det regner i dag.
Fottøyet var for anledningen crocs. 

Etter endt ryding går jeg ut i postkassen for å hente posten, og etter 4-5 skritt bortover grusen i oppkjørselen, smeller det under foten min!
Jeg er jo Libanonveteran, så hodet forsvant mellom skulderbladene, mens jeg hopper 3 meters til værs, men får stanset meg selv før jeg rekker å kaste meg i dekning bak bilen!

Jeg finner ingen annen forklaring enn at jeg har tråkket på en tennhette som har havnet på gulvet, som så har festet seg i den myke gummien under crocs'en
Når jeg så tramper i vei over grusen, smeller tennhetta av. 

Moralen blir: Bruk vernesko!

Intet annet enn egen verdighet ble dog skadet. :-)
 

  • Like 5
  • Haha 13
Link to comment
Share on other sites

Hehe,

 

Jeg har rullet over tennhetter på gulvet med kontorstolen mange ganger, og "knepet igjen ørene" idet jeg skjønner hva som skjer. Men de har til dags dato ikke eksplodert. Det gjorde derimot en 22LR-patron jeg skulle kaste i søpla i garasjen. Bomma på søppelbøtta, og den må ha truffet betongen med randen - og gikk av. Det smalt godt, men ingenting ble ødelagt da heller. 

 

EOD/IEDD - EOD-9 Bomb Suit with accessories Importer from Delhi

 

K

  • Like 1
  • Haha 4
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, jjrckd said:

Sopte gulvet i den relativt dårlig opplyste steinbua fra 1896 og tømte feiebrettet i peisen. Fant plutselig ut hvor det hadde blitt av de fem .22 LR patronene som hadde blitt borte tidligere på dagen..

Dæsken! Gikk prosjektilene av inn i rommet?

Link to comment
Share on other sites

Har flere ganger brent av kruttrester utendørs i liten blikkboks, syltetøy glass lokk mv, det er helt udramatisk. Fikk den glupe ideen å slenge en kork krutt i ovnen som brandt, det er et triks du bare gjør en gang. Min tolkning av hendelsesforløpet er at de første kruttkornene som antennes blåser de andre ut ovnsdøra, som brenner seg fast i huden. Godt jeg bruker briller til vanlig.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
jjrckd skrev (På 13.7.2022 den 21.17):

Sopte gulvet i den relativt dårlig opplyste steinbua fra 1896 og tømte feiebrettet i peisen. Fant plutselig ut hvor det hadde blitt av de fem .22 LR patronene som hadde blitt borte tidligere på dagen..

Husker en eldre kar som etter en våt dag på heia satt de våte papp haglepatronene på vedovnen til tørk. De fyrte godt den dagen og etter en stund kom det et puff og haglene trillet rundt på gulvet. 

Ble ikke mer tørking av haglepatroner den dagen….

Link to comment
Share on other sites

Har vel fortalt det før enten her eller på Sluttstykket, men det morsomste uhellet/feilvurderingen jeg har gjort med lading var "hvordan få tømt en patron der tennhetta var satt baklengs". 

 

Dette var under lading av svartkruttpatroner til en gammel Rolling Block, så hylsene var møysommelig formet om fra et annet kaliber. Å kaste hylsa var dermed ikke et alternativ. På en eller annen måte hadde jeg klart å få snudd ei hette og satt den i feil vei uten å oppdage det, før jeg fylte godt i med krutt og komprimerte kruttet hardt for å få kula langt nok nedi. Hadde den gangen troa på at det var lurt å lade opp mot original ladning.

 

Jeg fikk ut kula igjen med kulehammer, men kruttet hadde blitt komprimert til en steinhard klump som satt fast i hylsa og blokkerte for å kunne støte ut hetta på normalt vis. Så da fikk jeg den geniale ideen å bare tenne på, når kruttet er så komprimert vil det brenne mer som en rakett enn som en kinaputt. Og hetta som sto bak fram burde ikke gå av, tenkte jeg, siden åpningen var feil vei.

 

Så jeg stilte hylsa på høykant og tente på øverst, det freste godt i et sekunds tid før det sluknet. Suksess, tenkte jeg, og skulle til å lene meg fram for å plukke den opp.

 

Pang! 

 

Tennhetta gikk av ca ti sekunder etter at kruttet hadde sluknet, antakelig fordi varmen brukte litt tid på å bre seg gjennom messingen. Hylsa hoppet i taket og fikk noen bulker, men jeg tror jeg har den enda blant de noenogsøtti vellykkede omforminger fra 100 stk .348 Win til 12,17x44

  • Like 1
  • Haha 7
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...