Jump to content

Pumpe hagle som 16 åring


Kwakzalver

Recommended Posts

Jeg har en fetter på 16 år som jeg har hatt med meg på en del jobber. Og pengene har han investert i våpne. På vånekortet hans står det

En remington 700 i 308, Remington 870 12/89 og en Burno Varmint i 22.lr + pluss et gamo shadow 4.5.

 

Så det er bare å søke. Lykke til

Link to comment
Share on other sites

Husk du bør ikke søke på pumpehagle, du søker kun på hagle kaliber 12 :wink:

 

Fordi?

Det er mye bedre og spesifisere hva du søker på og hva du skal bruke den til. Da er det lettere å få igjennom flere våpen.

 

f.eks:

Du trenger ikke to hagler til småviltjakt.

men du trenger en o/u under til rype og fugl. Og en pumpe 12/89 til rev, rådyr og ettersøk.

Link to comment
Share on other sites

hm, er det ikke en regel som sier 18-årsgrense for magasinhagler da?

 

 

NEINEI! Jeg er 16 år, og har en m98 kaliber 308win, en Benelli Nova Pumpe kaliber 12,89

og en finn classic kombi registrert på meg. Dette var ikke noe problem å ordne, men det er mulig det er litt vanskeligere å få det til i byer enn på landet

Link to comment
Share on other sites

hm, er det ikke en regel som sier 18-årsgrense for magasinhagler da?

 

 

NEINEI! Jeg er 16 år, og har en m98 kaliber 308win, en Benelli Nova Pumpe kaliber 12,89

og en finn classic kombi registrert på meg. Dette var ikke noe problem å ordne, men det er mulig det er litt vanskeligere å få det til i byer enn på landet

 

De andre våpnene dine har ingen innvirkning på spørsmålet. Jeg hadde også et antall våpen som 16-åring, men ikke magasinhagle. Forskjellsbehandlingen på søknader i by og på landet blir vel ikke spesifisert i loven vel? :)

 

Mener bare at det har eksistert en slik regel en gang. Noen som har hørt om det?

Link to comment
Share on other sites

Sålenge du får foreldrene/vergen(e) dine til å skrive under kan du kjøpe alt det samme som personer over 18 år kan.

 

Så, huskeregel: Over 18 år, tut og kjør på hva du vil (ennsålenge politiet er enig)

Over 16 år og underskrift, tut og kjør på hva du vil (ennsålenge politiet og foreldre/verge er enig)

Link to comment
Share on other sites

Du kan jakte med den aleine..

 

men ville ha levert inne flere søknader en 2. ta med en søknad på ei rådyrrifle og så hagle og salong..

 

Det koster like mye, opp til er det 6 søknader?? det er hvertfal flere en 3.

mener å huske at rekorden min er 14.... med et gebyr :twisted: *

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

*jepp, alle innvilget også

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Da burde det blitt rettet på jegerprøveboka. Der står det: man kan jakte småvilt selvstendig når man er 16 år, men kun med hagle. Er det noen som har link til forskriften som sier det er lov?

Skulle gjerne hatt det så jeg kunne gitt det til innstuktørene på Jegerprøvekurset...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...