Jump to content

Trostejakt


Ospa

Recommended Posts

Ett av de minste jaktbare matviltene vi har i dag.. men også ett av de beste, og en ofte svært undervurdert jaktform.

 

For min del var det denne jakta som startet jaktlysten i 6-7 års alderen, ledsaget av en far som var ivrig fuglejeger, med ei noe tung for alderen, 22lr. Når høsten begynte å sette inn, sto vi alltid ute på stjerneklare kvelder for å høre om rødvinge/gråtrosten hadde begynt å trekke (sjiiii-skjakk, skjakk, skjakk).

 

Noen tiår senere syntes jeg fremdeles denne jakta er spennende med 22lr og lyddemper; sniking, mange situasjoner, vanskelige skudd på 50-100m med alskens anlegg og posisjoner, og relativt små mål. Noen ganger lander det store flokker på jordet, andre ganger er de i frukttrærne eller rognebærene.

I tillegg blir det alltid masse plinking inni mellom jakta, på alt fra epler til skjærer og kråker. Mao så får man fort 50-100 treningsskudd med salongen på en litt lang dag. 
 

Dersom man tar seg tid (etter å ha skutt ett knippe) til å ribbe hele fuglen, steker de i masse smør (gjerne med ett par hvitløksfedd og en kvist rosmarin eller timian), og øser kokende smør over/inni, er det få vilt vi har som smaker særlig bedre.. og en fin anledning for å dra opp noe ok++ fra kjelleren til å ha i glasset. Skutt senhøstes når den er feit, vil jeg sammenlikne den med en vaktel, bare med litt mer viltsmak! 

Desverre finnes det onde tunger blant ornitologene som ønsker å frede denne fuglen (som alt annet), og NJFF/jegere generelt er ikke veldig flinke til å hindre/argumentere mot slike forslag (sidespor, men en klar oppfordring til å invitere advokater og lobbyister med på jakt dersom muligheten byr seg)..

 

Så, mens vi sitter her og venter på at noe kan, eller om det kan, jaktes på igjen, er det flere her på kammeret som jakter på kramsfuglen, og har planer om det så lenge det er lov? 

Link to comment
Share on other sites

9mm trostehagle fra Anschutz var det jeg startet min jaktkariere med. Ble skutt mye trost og annet med den under sniking og posting ved rognebærbuskene. Har under duejakt skutt trost om de kommer trekkende de siste årene også :) Men er slutt på det å kun være ute etter trosten :( J&F Gjøvik hadde en utrolig søt liten sideligger i 410 stående som gjorde jeg fikk litt lyst til å ta opp igjen jakta der jeg startet ;) 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Rugerdud skrev (5 timer siden):

9mm trostehagle fra Anschutz

Jeg husker vi hadde 22lr patroner med hagl i. De lagde så vidt hull i hei pappskive på kloss hold, og felte aldri fugl. Hva var rekkevidden til 9mm?

Link to comment
Share on other sites

Ospa skrev (15 timer siden):

Jeg husker vi hadde 22lr patroner med hagl i. De lagde så vidt hull i hei pappskive på kloss hold, og felte aldri fugl. Hva var rekkevidden til 9mm?

Pga det var lite eller ingen trangborring i disse våpnene så ble 15-20 meter max avstand. Litt avhengig av hvilke patroner som ble brukt. Min var desidert best med RWS. Eley var god nr 2. Fiocchi åpnet seg fort så det var 10-12 meter så var det for store hull i svermen.

Link to comment
Share on other sites

På slutten av 70-tallet hadde jeg som skoleelev ekstrajobb i våpenavdelinen til Gresvig i Oslo som dengang var den største våpenforretningen i landet.

 

En dag kom det en kunde som ville kjøpe ei 9mm trostehagle. Kunden ble ekspedert av en nå ikke navngitt ekspeditør av naturlige årsaker.

Kunden lurte på om 9mm trostehaggel var effektiv.

Ekspeditøren ladet da trostehagla i butikken og skjøt ei utstoppet ugle på veggen på 5 - 6 meters hold så ugla forsvant i en støvsky og fjærene føyk rundt i lokalet.

Kunden ble overbevist og kjøpte hagla.. :-)

 

PS: Samme ekspeditør jobbet senere i en annen våpenforretning. Der overrasket han en raner i den butikken ved å komme seg usett inn bakfra og slo ned raneren med ei 4-hulls støpetang i bakhodet. Resultat: Åpent kraniebrudd, men raneren overlevde. Ingen reaksjon fra Politiet som syntes det var en helt normal handling..

Edited by Torf
  • Like 6
  • Thanks 1
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Har faktisk fundert litt på trostejakt til fjells, under rypejakta så koker det rundt en innimellom. Rypa er jo vekk men savner fjelljakt. Ca hvor mange trenger man pr. måltid pr mann? Man gjør opp fuglen som annen fugl? Leirdueammo og kal. 12 jeg tenkte å bruke, da er man i "rypeposisjon" om det likevel skulle dukke opp sådane.

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg husket vi skjøt stær (den gangen det var lov), og da regnet vi 7 fugler pr. person. I praksis er det jo bare bryststykket det er mulig å få noe mat ut av. Mine erfaringer med trost på høyfjellet er at en vesentlig del av disse er rødvingetrost, som ikke lenger er en jaktbar art. Men for all del, finner du gråtrost er det jo bare å knalle i vei.... 

Link to comment
Share on other sites

Sti L skrev (3 timer siden):

Har faktisk fundert litt på trostejakt til fjells, under rypejakta så koker det rundt en innimellom. Rypa er jo vekk men savner fjelljakt. Ca hvor mange trenger man pr. måltid pr mann? Man gjør opp fuglen som annen fugl? Leirdueammo og kal. 12 jeg tenkte å bruke, da er man i "rypeposisjon" om det likevel skulle dukke opp sådane.

 


Rypa er det jo masse av, men den svinger i populasjon!

 

Uansett; Trosten er best dersom du tar deg tid å plukker/ribber den hel. Ta ut mage(behold innmat til saus eller kraft), og stek den i masse meierismør med ett par hvitløksfedd og en kvist timian. Øs over smør på fuglen mens du steker. Jeg pleier å la de «sitte» i ei lita gryte først med smørret i(som de sitter i ett boblebad). Da blir lårene stekt møre, og brystene kan holdes rosa når du hiver de over i panna (for guds skyld ikke stek de grå å tørre!) 
 Keep it simple- en bakt rotgrønnsak, lettstekt rosenkål (ikke den ihjelkokte varianten) eller aspargesbønner surret i smør-kanskje bare russiske erter og en neve bladpersille? Uansett, less is more!
 Etter du har stekt fuglen (og smøret ikke er svidd!) hiver du i en spiseskje finhakket sjalottløk, finhakket innmat, surrer det, så en klunk hvitvin og litt kyllingfond. Kanskje litt syltetøy av blåbær/solbær/rips for bittelitt sødme. Kok opp og inn, og pisk inn ett par spiseskjeer kaldt smør i terninger. Salt/pepper.

Det er best slik- ikke i enorme mengder, men to-tre, maks fem fugl per hodet. Server det sammen med en eller flere retter til, og ikke tenk på at dere skal spise dere stappmette på trost. Noen ting skal serveres i mindre porsjoner fordi det er eksklusivt (kaviar, brissler, hummer, foie gras, vaktler etc.) 

 

Trosten skytes med små hagl, eller finkalibret rifle (som tidligere nevnt er snikjakt med salongen en spennende jaktform, på et lite, men nydelig vilt).
 

Edited by Ospa
Stavefeil som vanlig..
  • Like 7
Link to comment
Share on other sites

Red FR skrev (50 minutter siden):

...hvorfor er ikke svarttrost jaktbar egentlig..?

Det er hundrevis på hundrevis av par som besøker oss hver gang vi klipper plenen, og bestanden er livskraftig.

Fordi tydeligvis er hele bestanden i Norge der du bor ;) Her ser jeg kanskje 10 fugler gjennom sommeren.

Link to comment
Share on other sites

Red FR skrev (59 minutter siden):

...hvorfor er ikke svarttrost jaktbar egentlig..?

Fordi den synger så fint😊!

Nei, fleip til side, jeg håper og tror det er bestandsutviklingen over tid samt hvilken betydning hver art har som jaktobjekt som er førende for direktoratets liste over jaktbare arter. På Sør-Vestlandet kan det virke som om gråtrosten har hatt tilbakegang gjennom flere tiår, mens rødvingetrost og svarttrost har hatt stabile bestander. Vi skal nok ikke helt utelukke at opinionens syn på virtuose sangere som svarttrost og måltrost kan ha vært lagt til grunn. Nå har vi også en forskrift om skadefelling som på visse vilkår gjør det mulig å skyte nevnte sangfugler, men slik felling er ikke det samme som jakt innenfor en jakttidsramme.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Ospa: Er du kokk eller? På min kokkeskala var IKKE dette enkel kokking man takk for veldig god innføring, tommel opp og sånt! Har satt nasen litt mere nedi denne jaktformen og tror jeg skal prøve med skeet blyammo 8.5 og/eller 9 om det fremdeles er lov/mulig å kjøpe? Rypa er fredet her i år og jeg har tråkka over/sykemeldt så det er usikkert om det blir noe som helst. Men trost er det i hopetall og junior (11) er veldig int. så får ikke avskrive det helt.

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

I høst skal jeg på trostejakt hvis tiden strekker til.

Jeg vil bruke en BRNO sideligger i kaliber 16 og patroner fra nr 7 til 9hagl.

 

Har en Anchutz trostehagle 9mm flobert, men det blir litt for puslete hvis jeg ikke er nær nok.

Hagla er fra 1968, nesten ikke skutt med og ikke av meg.

Utrolig trang i mekanismen.

 

Blir Gråtrost siden alle andre er fredet, ringdue er også ett alternativ hvis den dukker opp.

BRNO 47 - 49 side by side D.JPG

BRNO 47 - 49 side by side E.JPG

Edited by Transporter
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Trostehagle vekker minner. Var vel første kruttvåpenet jeg eide. Dengang var det nok å være i stemmeskifte, og litt dun på pungen, før man omtrent kunne gå inn i nærmeste sportsbutikk, og kjøpe seg ei hagle. Hadde solgt krabbe sammen med morfaren min, og fått lønn :-D Det ble en Voere med bolt. 

Greide jo å knerten noen trost, og skjærer mellom frukttrærne, men følte vel at jeg var mer effektiv med min Slavia 4,5mm supersniper (det ordet fantes ikke dengang :-D) luftbørse. 

Vi unger tusket jo til oss litt av hvert. Blant annet prosjektiler plukket ut av skytevollen et eller annet sted. Oppfinnsomme som vi var, fant vi ut at dersom vi helte ut haglet, og puttet inn ei kule som omtrent passet.. Ja, det gikk faktisk bra ei stund. Patroner var også relativt billige dengang, så vi holdt på ei stund, til jeg en dag presset inn ei bananformet brukt kule, og fikk bakblåst. Gikk bra med undertegnende, utenom noen fregner :winke1: . Hagla derimot, hadde fått blåst ut låskassen, men bolten, med sin enkle sikring, sørget for at ting ikke gikk verre. Uansett, oppfinnsomme som vi var, vi satte den i skrutvinga, og fikk den til å virke igjen :-D

Glad jeg vokste opp på 70-80 tallet, og overlevde😛

 

Beklager avsporing ;)

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Tidlig i puberteten falt det mange trost for luftgeværet, særlig når de samlet seg i ripsbuskene. Det gikk som regel veldig bra, og "slaktet" var til å leve med. Vi spiste alt jeg skjøt. Nå er ikke luftgevær tillatt til noen form for jakt, og slik var det nok for 50-60 år siden også. Men vi visste jo ikke bedre. Om jeg skulle jaktet trost som matvilt i dag ville nok en hagle i .410 ladet med 7-9 størrelse hagl vært førstevalget. Jeg har ingen erfaring med trosthagle, men antar den også duger på korte hold. Ligger en ute for salg nå: Schultz & Larsen 9mm trostehagle VURDERES solgt - Gamle Våpen selges - Kammeret.no

 

Edited by Sølvrev
Lagt til lenke
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...