Jump to content

Romslig kammer i 9,3x62


Snipart

Recommended Posts

Hei

 

Eg har nett skaffa meg ei rifle i 9,3x62 og satte meg ned her i kveld for å stille inn diesett og finne patronlengder osv.

 

Det viser seg at sjølv upressa hylser (eingangskutt norma i samme kammer) glir lett som smør, og når eg måler maks lengde på patron med kule fram til bommene og pussestokk ned pipa finner eg ei maks COL på 86,65mm med Oryx 285gr

Er dette unormalt langt? ser mykje ladedata spesifiserer COL på 80-81mm for Oryx, dette vil gje 5+mm med friflukt på kulene. Eg lader vanligvis med 1,5-2mm friflukt i andre kaliber, men om eg gjer det her vil det bli relativt lite hold igjen i hylsene.

 

Kva anbefaler menigheten? Heilpresse med ekspanderen langt ute og akkuratt nok til å sette halsen for kulehold? så lenge det kamrer greit er det vel unødvendig og stresse hylsene meir en nødvendig

 

Opplever ikkje at hylsene strekker seg noko unormalt etter første skotet, er stort sett mellom 81,6-81,8mm på eingangskutt jaktmatch

Link to comment
Share on other sites

Blås i friflukt. Den spiller ingen rolle, innenfor rimelighetens grenser. Det er resultatet på skiva, eller i viltet, som teller. Typisk bruksområde for 9,3x62 krever heller ikke all verdens presisjon. Det er viktigere med sikker funksjon, lett kamring etc.

 

Jeg har ofte stilt dien slik at ca. 80% av halsen presses. Sk. delvis ompressing. I dag ville jeg nok helpresset hylsene slik at de går lett i kammeret, og i tillegg har plass til "et par blader og noen barnåler". Vel, ikke bokstavelig talt da. Men helpressing der skuldra settes ørlite grann tilbake er det jeg foretrekker nå. Levetid på hylser i 9,2x62 har ikke vært noe tema for min del. Jeg har fremdeles en del nye igjen fra 100-boksen jeg kjøpte sammen med pipa i 2005. Det blir ikke så mange skuddene med slike rifler. Selv om jeg har brukt den både til jakt, jaktfelt, elgbane og trening.

 

Man må ikke bli altfor fokusert på levetid på hylsene. De koster "bare" 10-20 kr/stk. Eller du kan kjøpe jaktmatch til litt over 20,- pr. skudd. Lad dem 10 ggr, og det koster bare 1-2 kr/smell. Kule og krutt er mye dyrere. Til og med tennhetta koster vel 1 kr nå, om du får tak i. Det koster såpass å lade en patron i 9,3x62, at hylseprisen blir nesten irrelevant. Det går i krutt for minst 3 kr. Kuler fort vekk 10 kr/stk, om ikke 20 kr.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Det er ikke uvanlig at engangsskutte hylser kamrer glatt i samme kammer. Det er ikke noe "sykdomstegn". 

Jeg ville satt dien slik at skulderen såvidt settes tilbake. Hvis du ikke har verktøy til å måle dette, bruk fremgangsmåte som beskrevet i Ladeboken.

Jeg har ikke ladet til 9,3x62, og kjenner ikke kammergeometrien. Men det kan godt være at friboringen er slik at du får lang friflukt (en slik konstruksjon har også sine fordeler). Min .35 Whelen har også ca 5mm friflukt med 250grs kuler.

Bruk en "vanlig" patronlengde, tilsvarende fabrikkdata eller fabrikkammo i første omgang.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Takk for input! 😃

 

Det dukket opp eit nytt problem når eg fortsatte testinga og innstilling av dier. Heilpressedia legger igjen ein kant av messing nederst på hylsa før eg har stilt langt nok ned til å presse ferdig halsen.

IMG20220706180459.jpg.c7979caae790e06d00aca8fd345cd657.jpg

 

Den ser ikkje så tydeleg ut på bilde men eg kjenner ein tydeleg kant når eg drar naglo over.

Venstre hylsa er pressa så langt som eg kan presse før kanten byrjar og bli markant, som dykk ser er ca halve halsen pressa på dette stadiet. Den høgre er pressa slik at 95% av halsen er pressa og like før den byrjar å sette tilbake skuldera.

 

Ser ut som dien ikkje er maskinert/polert heilt riktig då det er ein markant skarpere kant i sjølve dia, når eg samanliknar med heilpressedier av samme fabikat i andre kaliber har dei ein finere overgang.

Link to comment
Share on other sites

Har du prøvd å måle diameteren i det området du får denne kanten? Kan det vere at kammeret er så romt at hylsa utvider seg alt for mykje? Har ikkje vore borti same problematikken sjølv. 

 

Når eg samanliknar skuldra på dei to hylsene ser det ut som om hylsa til venster har mykje mindre skulder? Og litt meir avrunda? Høgre hylsa ser og ut som om den er lengre? Men det kan sjølvsagt ha å gjere med kameravinkelen. Kunne nesten minne om 9,3-62 Ackley... Berre nokre lause tankar...

Edited by stigamundsen
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

@stigamundsen diameter er 12,15mm før pressing, etter C.I.P standard skal kammer minimum være 12,13mm så dette tenker eg er ganske normalt. Når eg måler fabrikkammunisjon som ikkje er skutt så er diameteren 12,05mm, altså 0,05mm under max hylsediameter som er 12,10mm etter C.I.P

 

Begge hylser er normahylser i rett kaliber, skutt ein gang.

 

@Casey Jones RCBS die som er kjøpt heilt ny i lag med våpenet, kjem nok ikkje til å gå laus sånn heilt uten videre å justere sjølv på ei ny die. Om det viser seg å vere produksjonsfeil i dia så får dei heller levere ei ny til meg. 😎

Link to comment
Share on other sites

15 minutes ago, Snipart said:

Om det viser seg å vere produksjonsfeil i dia så får dei heller levere ei ny til meg. 😎

Det har du helt rett i, men jeg er også redd du har rett i at du har et romslig kammer. Har opplevd det samme i bla .300 WinMag med romslig kammer- med to forskjellige typer dier. Samme symptom som du har. Prøvde å smergle kanten på den ene dia- uten at det hjalp nevneverdig. Men du kan nå prøve å bytte diesett først- muligheten for at det er dien er absolutt til stede. Hvor bor du i landet? Om noen lokale har en die som du kan låne?  Hvis ikke kan du hive to-tre skutte hylser i en konvolutt, så kan jeg presse de i en Lyman die for deg. 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

asterix skrev (2 minutter siden):

Det har du helt rett i, men jeg er også redd du har rett i at du har et romslig kammer. Har opplevd det samme i bla .300 WinMag med romslig kammer- med to forskjellige typer dier. Samme symptom som du har. Prøvde å smergle kanten på den ene dia- uten at det hjalp nevneverdig. Men du kan nå prøve å bytte diesett først- muligheten for at det er dien er absolutt til stede. Hvor bor du i landet? Om noen lokale har en die som du kan låne?  Hvis ikke kan du hive to-tre skutte hylser i en konvolutt, så kan jeg presse de i en Lyman die for deg. 

 

Synest det er rart at det er kammeret sin feil då det er innanfor toleransane til SAAMI og C.I.P mtp diameter i hylsebunn. Mi opprinnelege bekymring var lengden på kammeret, men eg trur ikkje det speler inn i denne problemstillinga då det ikkje verkar som om hylsene strekker seg ut over normalen.

 

Kunne du målt diameteren i botn av Lyman-dia di? kunne vore kjekt å sjekka om dia rett og slett kan vere for trang i botn. Var litt vanskelig å måle med eit litt for stort skyvelær, men det verker som om dia mi er ca 11,90-11,95mm i nederste del, iom at hylsa er 12,15mm så er det jo ein ganske stor differanse der.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har målt det jeg fikk tak i av nye 9,3x62-hylser, ingen av de var i hht CIP. De som var nærmest var Partizan, de minste var RWS. De andre målte det samme som 30-06hylser.

Jeg har også lagt merke til at 9,3x62-hylser skutt i eldre våpen ofte får en veldig tydelig trykking.

Min påstand er at det meste av 9,3-hylsene er laget til samme mål som 30-06, og at kammer på nye våpen og ladeverktøy er trangere enn CIP. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, Snipart said:

Om det viser seg å vere produksjonsfeil i dia så får dei heller levere ei ny til meg.

 

Eg opplever akkurat det same med RCBS-die og Blaser-kammer, så eg tviler litt på at ei ny die av same fabrikat vil hjelpe.  Heilt nytt, så eg har ikkje fått sett på om det er noko som kan justerast enda.  (Finnast det neck-sizer til 9.3x62 å få kjøpt ein stad?)

Link to comment
Share on other sites

 

12 hours ago, Snipart said:

Kunne du målt diameteren i botn av Lyman-dia di? kunne vore kjekt å sjekka om dia rett og slett kan vere for trang i botn. Var litt vanskelig å måle med eit litt for stort skyvelær, men det verker som om dia mi er ca 11,90-11,95mm i nederste del..

Å måle innvendig diameter på dien er vanskelig. Men når jeg måler maksimal diameter på en helpresset Normahylse fra Lyman dien- er den største diameteren utvendig 11.95mm. Så at dien er for trang er neppe problemet, vil også tro at hylsen fjærer litt ut igjen etter pressing. Small Base dier er enda trangere, men etterlater ikke en slik kant. Den enkle løsningen er å ikke helpresse. Still inn dien slik at det står igjen ca 1-2mm upresset hals på hylsa etter pressing. Sjekk at hylsa går lett i kammeret- gjør den det- så lad i vei. Problemet dukker opp om du skal bruke den ammunisjonen i andre børser- da sliter du. Jeg har samme problemet med en 7X57R- kjøpt ny med alt for stort kammer. Bruker jeg ammunisjon som er ladet til mine andre kombier i denne- ryker hylsa pga romt kammer- andre veien får jeg ikke kammret patronen...🤨

20220707_092836.jpg

Edited by asterix
Link to comment
Share on other sites

@asterix Problemet er at eg får ikkje pressa halsen meir en halveis før kanten blir merkbar, skal prøve å låne ei anna die å teste med for å sjå om det er dia eller hylse/kammer som er årsaken til kanten.

 

Forøvring om nokon har ei neck-sizer die til 9,3 så bare ta kontakt 😅😎

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser det nå når jeg leser tråden en gang til. Du får smøre godt. Vil tro du får kort levetid på hylsene om du helpresser ja. Men som sagt- det er joe en ør liten sjanse for feil på dien. Er børsa ny fra forhandler eller er den brukt? Jeg glemt å returnere min børse da jeg ikke kunne bekrefte at kammeret var utenfor toleransene, se forøvrig denne tråden: 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Eg har no fått eit nytt diesett av samme sorten fra forhandler. Dette gir framleis ein liten kant ved heilpressing, men ikkje på langt nær så markant som det forrige. Tenker det er til å leva med.

Eg har vel konkludert med at RCBS sine dier er i trangaste laget, men med litt variasjon frå sett til sett. Eg har forøvrig fått tak i neck sizer, så det er nok denne som vert brukt på alle hylser som allereie er skote i mitt kammer.

 

Neste steg no vil vere å prøve med andre hylsefabrikat en Norma for å sjå om det finst noko betre passform hos andre fabrikat.

No er det jakt! og all vidare testing vert utsatt til vinteren 😄

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hei @Snipart 😃

 

Jeg skulle kjøre i gang nytt diesett (RCBS) idag til 9,3en og endte opp i akkurat samme situasjon som deg. Får en ganske markant kant nederst på hylsa etter pressing…såpass markant at jeg ikke får kamra hylsa etterpå. Sklir som ål i ei smørpanne når jeg prøver med upressa, engangsskutte normahylser. 
 

Fikk du til noen fix på dette problemet? Eller er det nytt diesett som må til?

Link to comment
Share on other sites

Tok å målte opp en fem-seks hylser, de ligger på tett oppunder/ganske akkurat Ø12,1 mm. Engangsskutte norma-hylser. 
 

Reklamerte på diesettet, og fikk beskjed om at de skulle sende et nytt et. De ville også ha inn det gamle for en inspeksjon, så blir jo litt interessant å høre om de finner noen avvik på det. 

Link to comment
Share on other sites

Har bare skumma gjennom tråden. Jeg har selv hatt dårlige diesett til 9.3x62, bytta til LEE og alle problemer var borte. LEE sine diesett er bedre enn sitt rykte.. pressene derimot…

 

Har også hørt (fra sikre kilder) at RCBS ikke er spesielt gode på millimeterkaliber. Og det kan nok godt stemme. Samme kilde sier det er svært lite reklamasjoner på LEE

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg leste denne tråden, og fant ut at jeg måtte måle litt på hylsene mine. Jeg målte med mikrometer, skyvelær er neppe nøyaktig nok.

 

Først målte jeg ca. 15 hylser, skutt i min Heym-pipe. De aller fleste målte temmelig nøyaktig 12,10 mm, etpar nede på ca. 12,095, og ei ca. 12,106. Dette kan kanskje skyldes at kammeret mitt ikke er helt rundt? Eller mest sannsynlig at hylsene "fjærer" tilbake bittelitt? Kanskje avhengig av temperaturen?

 

Jeg har Hornady diesett, og bakker ut pressedia ca. 2 mm, for delvis ompressing. Har aldri hatt noen problemer. Jeg tok så og heilpressa noen hylser. Med dia skrudd ned til "stopp", ble det en upressa del på en knapp millimeter nede på hylsa, som da altså beholdt diameteren. Over det upressa området ble den ca. 12,09, ikke nok til å lage noen kant.

 

Jeg kontrollerte så en del (ukalibrerte) plukk-hylser.

 

Fra Sjøåsen-banen hadde de fleste hylsene diameter 12,09 - 12,10. Fra Kjemsjøen hadde det store flertallet 12,10. En skytter som hadde skutt "Podium"-patroner, hadde et kammer på 12,03. En skytter som hadde ladet om Norma-hylser hadde diameter 12,05.

 

Hvis ladeverktøyet prøver å presse vanlige (ca. 12,10 mm) hylser ned til 11,90, regner jeg med at en "kant" er vanskelig å unngå.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...