Jump to content

Lading .45ACP


Goldcup

Recommended Posts

Hei! Er helt fersk på lading, har begynt nå i romjula. Har en Lee Turret presse, som jeg har påmontert primer-feeder på.

Jeg har en Colt Goldcup .45ACP (blant annet) som jeg lader til. Jeg har ikke lykkes med å skaffe Ladeboka, da denne er utsolgt hos forlaget, men jeg har Hornady sin fjerde utgave og Speer sin ellevte utgave.

Spørsmålet er: Jeg lader nå med 185gr FMJ Flat Point kuler fra Rainier Ballistics, Remington 2 1/2 tennhetter. Kruttet jeg har er Bullseye. I Hornady sin bok står det at for denne type kule kan jeg bruke 4,1-5,4gr krutt. I Speer sin bok står det 4,5-4,9gr med samme krutt.

 

Jeg har derfor ladet med 4,9gr krutt. Noen som har meninger om dette? Jeg har ikke prøveskutt ennå.

Link to comment
Share on other sites

Var ladedataene for akkurat Rainier-kulen? Og bruker du samme hylser som i dataene? Anyway, amerikanske ladebokforfattere er livredde for å bli saksøkt, så du kan nok brenne løs uten bekymringer. Velkommen til Forbundet av 1911, og post gjerne skrytebilder av gode samlinger når du får dem.

Link to comment
Share on other sites

Ladningen din er maks i følgje ei bok frå slutten av åttitalet. Sjølv om Hornady, merkeleg nok, oppgir hardare ladningar, er ladningen din likevel angitt som maks av Speer. Begge er rekna for å vera konservative på dei fleste ladningar, men likevel: Er du sikker på at du vil gå så hardt til verks med dei aller første patronene dine? Og er kruttet ditt nøyaktig det same som Speer og Hornady brukte den gongen (kruttet heitte Hercules den gongen)? Er hylsene dine dei same? Tyngre hylser gir høgare trykk.

 

Patronene dine kjem sikkert ikkje til å sprenga pistolen din, men eg vil no rå deg til å vera litt meir forsiktig til du får noko erfaring, så kjem vurderingsevnen etterkvart.

 

Edit: Eg ser Bukken har vore frampå. Du kan trygt høyra på han, det er stort sett eg som ladar 45-patroner til han!

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar rp15Oryx og Bukken! Kruttet jeg bruker er fra produsenten Hercules, og heter Bullseye. Dette skal være det samme kruttet som begge nevnte bøker omtaler. Kula jeg bruker er ikke den samme som Speer sin eller Hornady. Men, begge bøker har kuler med samme form og vekt, og jeg antar derfor at jeg kan bruke data for disse. Hylsene jeg bruker er litt "rått og røti" som vi sier på hedmarken... Lett blanding foreløpig!

Min far har tidligere hatt pistolen og ladet sannsynligvis litt lett ammunisjon. Dette ga seg utslag i stor spredning. Vi prøvde en gang pistolen med gammel militærammunisjon. Dette var vesentlig tyngre ladninger, men samlingene ble veldig mye bedre! Det er derfor jeg nå ikke starter min ladekarriære i bunn av ladetabellen.

Link to comment
Share on other sites

Velkommen på forumet, forresten!

 

No er det fleire ting enn akkurat om det er ein "lett" eller "hardare" ladning som avgjer kva samlingar du får. Viss du skal lada rått og rote av hylser så vil eg no rå deg til å sortera så du har til ein prøvelott med nokonlunde like hylser. Gecohylser er noko tyngre enn amerikanske hylser, i alle fall mine, og gir litt meir trykk. Pass deg for Fiocchi-hylser. Willy Røgeberg selde slike for mange år sidan. Patronene gikk greitt nok, men hylsene (stempla GFL) er med god margin dei tyngste eg har sett, og tjukke i veggene. Eg hadde nokre .452-kuler, og med GFL-hylser kamra dei ikkje sjølv i romslege krigskammer.

 

Speer-bøkene pleier å ha med eit velskrive kapittel om vurdering av trykk. Har du lese det? Har du kronograf?

 

Viss du trur at pistolen din går best med full gass ladningar så vil eg no rå deg til å bruka anna krutt enn Bullseye. Sidan du har gammalt krutt og gamle bøker er det nærliggjande å tru at du har arva eller overteke noko etter vaksne folk? Kanskje det var med noko anna krutt og?

Link to comment
Share on other sites

I Hornady sin bok står det at for denne type kule kan jeg bruke 4,1-5,4gr krutt. I Speer sin bok står det 4,5-4,9gr med samme krutt.

 

Jeg har derfor ladet med 4,9gr krutt. Noen som har meninger om dette? Jeg har ikke prøveskutt ennå.

Hei, og velkommen til forumet!

 

Ladningen du har valgt å begynne på er den tyngste av alle, og der skal du aldri under noen omstendighet begynne når du bruker andres data. Få lånt deg en kronograf hvis du ikke har, og se hvilken hastighet du får om du eksempelvis begynner på rett over 4 grs. Husk for all del på settedybden - ikke gjør den kortere enn anbefalt...

Link to comment
Share on other sites

Takker for tips! Som sagt er ladningen jeg har valgt 4,9gr, mens Hornady angir en ladning som ligger mellom 4,1 og 5,4gr med Bullseye. Slik jeg ser det er det da fremdeles 0,5gr igjen til toppladningen.

De fleste hylsene mine er merket " R - P " . Hvem har produsert disse?

Ellers kan jeg bekrefte at GFL-hylsene har tykt gods (tykkere enn R-P hylsene). Ser dette når jeg setter i kula.

Link to comment
Share on other sites

Slik jeg ser det er det da fremdeles 0,5gr igjen til toppladningen.

Dette utsagnet er et veldig godt eksempel på hvorfor man bør lese Ladeboken før man hopper rett på ferdigtygde oppskrifter. Det er mange faktorer du ikke har kontroll på her, og det koster deg lite å begynne trygt på et lavere nivå og heller jobbe deg opp mot noe som ikke er potensielt farlig, fungerer bra i ditt våpen og tilogmed går bra. Kanskje lærer du noe på veien i tillegg - slett ingen ulempe for en hjemmelader det heller.

 

Bare det faktum at ulike kilder gir ulike anbefalinger bør trigge en sunn skepsis hos deg...

Link to comment
Share on other sites

fremdeles 0,5gr igjen til toppladningen (...) Ellers kan jeg bekrefte at GFL-hylsene har tykt gods. Ser dette når jeg setter i kula.
Eg hiv meg ikkje på sterk kritikk utan vidare. Men viss du har ladd denne kombinasjonen i desse hylsene så vil eg ikkje stå ved sidan av deg når du skyt. DESSE HYLSENE GIR EIN GOD DEL HØGARE TRYKK ENN ANDRE, og du veit ikkje kor høgt trykket ditt er i dei andre patronene heller. Har du tankar om andre forhold som bidreg til kammertrykket? Veit du kor splintane går viss du bles ut hylsa? Mitt råd er å demontera desse patronene. Begynn heller på nytt med ein prøvelott med ein startladning og jobb deg oppover. Bullseye er eitt av dei raskaste krutta ein brukar i 45. Viss du må ha høg fart er det betre med 340 eller Unique, men du må begynna med startladningar med desse krutta og.

 

Men viss du er typen som må gjera alle erfaringar sjølv, så gjer det i det minste åleine med briller og hanskar. Skyt utan magasin så trykket har ein sjanse til å blåsa ut i brønnen.

Link to comment
Share on other sites

som andre har sagt er det ikke bra å hoppe rett på maks, spesielt ikke når du har byttet ut diverse komponenter, det kan føre til ubehagelige overraskelser.

 

husker jeg ikke feil er bullseye ganske "hurtigbrennende" iflg de fleste tabeller for relativ brennhastighet, omtrent som N-310.

maksladning for N-310 pleier å være rundt 4,5grs med 200 grs kule.

 

du sier du vil lade litt "hvasst" fordi pistolen har likt det tideligere, da er N-330/340 veien å gå, krutt som N-310 og bullseye egner seg kun for ladninger med redusert hastighet.

 

Et tips er å få tak på en 200 grs SWC, Klette sin er fin,(denne kuleprofilen er av gamlekara kalt "hensley&gibbs") og XXL selger den så den bør være lett tilgjengelig for de fleste, evt rainiers belagte med tilnærmet samme profil/vekt om du ikke liker blykuler.

denne kuleprofilen, kombinert med 4 grs N-310 er en ladning mange bruker, og en ladning som har gitt meg god presisjon i de fleste våpen jeg har prøvd den, en 8-10 forskjellige.(diverse colter, en para, noen springfielder, en norinco, en kongsberg og en marlinrifle)

Settdybden bør være ca 32mm, og du bør gi den en lett tapercrimp etter at kulen er satt.

krymping mens kula settes er fy, da kan du ikke unngå å skrape bly/kobberbelegg og dermed ødelegge både for jevn kamring og presisjon.

denne ladningen er ganske snill rekylmessig, og dermed snill mot både deg og pistolen.

 

bullseyekruttet du har kan antagelig også brukes med denne ladningsvekten, men finn data i en velkjent ladebok, ikke hør på en fjomp som meg på nettet!

 

jeg har eksperimentert i det vide og det brede med kulevekter fra 160 grs til 250 grs, og N-310, 320, 330, 340, 350 og 3N37 i 45 acp.

 

favorittene er:

 

til felt og hyggeskyting bruker jeg den beskrevne 200 grs ladningen.

 

til praktisk bruker jeg 230grs belagt rundnese over 5grs N-320(denne kan være rundt maks ved visse kule/hylse/våpen-kombinasjoner, ikke hopp rett på) også satt til 32mm.

 

en annen ladning som virker jevn og presis er 5,5-6grs N-330 under klettes 230 grs rundnesede blykule, den har også gitt meget god presisjon.

 

 

en link oppdaterte data for vihtavuori-krutt:

 

http://www.lapua.com/fileadmin/user_upl ... ly2008.pdf

 

her ligger det noe data for rainierkulen din...

 

tilslutt melder jeg meg på i skrikingen om ladeboken. det er faktisk ikke mange andre ladebøker som gir deg en så god innføring, og dette er den eneste på norsk.

på engelsk vil jeg anbefale Lymans, den gir også en god innføring i hvordan patroner skal lades for en som er grønn i faget.

 

Lykke til, hvis du følger noen enkle kjørerregler(som best forklares i, ja du gjettet det, ladeboken) bør du kunne få til gode og trygge patroner for goldcupen din!

Link to comment
Share on other sites

Jeg har nettopp sjekket gjennom data på loaddata.com for 45 acp. Dette er Wolf Publishing sin side hvor de også gjenngir data fra bl.a. Hornady, Speer, Sierra, Hodgdon.

I forhold til disse dataene, kan din ladning være ok, MEN dette er for Alliant sitt Bullseye. Det du har er antagelig fra tiden da Trøndelag Våpen Import (TVI)tok det inn på slutten av -70 tallet/tidlig -80 tall og kan derfor ha "tørket" ut og endrett brennhastighet, slik at ei ladning ut fra ladbok max, kan være ei overladning i dag. Jeg har selv ladet 45 acp siden den tiden TVI tok dette kruttet inn og kjøpte da også min Colt GC fra dem. For meg har det vært kvaliteten på ladningen og ikke styrken, som har avgjort presisjonen. Jeg kan faktisk heller ikke huske at Bullseye dataene fra Hercules gikk så høyt som dagens data fra Alliant.

 

Personlig hadde jeg ALDRI startet på ditt ladevekt nivå, men vist tolmodighet og ladet meg opp, kanskje du til og med kan gå forbi ladningen du har, men det blir ikke etter systemet "gjett på et tall".

Link to comment
Share on other sites

Takker for mange svar, med nyttige lenker! Etter kun 3 dager med brukernavn på denne siden har jeg fått mange gode tipps, samt fått tilbud om Ladeboka, siste utgave, av OT! :D

 

Nå har jeg jammen ett spørsmål til: I Hornady sin bok står det at max patronlengde er 1,245" (=31,623mm). Jeg har fabrikkammunisjon merket "HP" (vet ikke hvilket fabrikat dette er) med TMJ round nose som er 32,15mm (målt med skyvelære). Jeg har satt i mine kuler slik at patronlengden er 31,6mm.

 

Noen synspunkter? :?:

Link to comment
Share on other sites

HP-hylser vil eg tru er Hirtenberger. Hornadyboka mi er på utlån, men Sierra-boka mi oppgir 1,275" som maks patronlengde, det blir 32,4 mm, noko som samsvarar med andre ladebøker eg har (ein god meter). Desse patronene virkar trygge på meg, medan heimeladningane dine...

Link to comment
Share on other sites

HP-hylser vil eg tru er Hirtenberger. Hornadyboka mi er på utlån, men Sierra-boka mi oppgir 1,275" som maks patronlengde, det blir 32,4 mm, noko som samsvarar med andre ladebøker eg har (ein god meter). Desse patronene virkar trygge på meg, medan heimeladningane dine...

Hva mener du? Er patronlengden min på 31,6mm gal? :?: Hornadyboka mi sier max lengde på 1,245".

Link to comment
Share on other sites

HP-hylser vil eg tru er Hirtenberger. Hornadyboka mi er på utlån, men Sierra-boka mi oppgir 1,275" som maks patronlengde, det blir 32,4 mm, noko som samsvarar med andre ladebøker eg har (ein god meter). Desse patronene virkar trygge på meg, medan heimeladningane dine...

Hva mener du? Er patronlengden min på 31,6mm gal? :?: Hornadyboka mi sier max lengde på 1,245".

Total lengden på 45 ACP patroner avgjøres/bestemmes av flere faktorer.For det første.Hvor lang patronlengde tar magasinet ditt(varierer med våpentype)For lang og du har en enkeltskudder.

45ACP kamrer patronen på hylsemunningen ,så du må ikke crimpe for hardt (brette inn trompet tuten i hylsa for mye)Lag deg en patron som såvidt går ok i magasinet og prøv å kamre denne uten at kula treffer bommene i løpet ditt.Hviss det skjer må du sette kula dypere til den kamrer uten problemer.Husk den lengden du får er kun med denne ene type kuler.Husk at jo lengre /dypere du setter kula jo mindre volum har kruttgassene å expandere på og dermed høyere gasstrykk,så ikke start på max ladning men jobb deg oppover.I tilleg må jo våpnet mate fram nye patronerfra magasinet på en tilfredsstillende måte.Defor så er ikke altid ladebøkene korekte når det gjelder total lengde på patronen.

Link to comment
Share on other sites

230grs rundnesekuler bør settes etter prinsippet deerkiller beskriver, 32mm pleier fungere fint i mine pistoler.

noen piper er trangere i "throaten" enn andre, og kulene går trangt i siste del av innmatingen, selv om du ikke har satt kula til å berøre bommene. dette avhenger også av kuledimensjonen, som kan variere fra .450" til .452" avhengig av produsent.

profilen på nesa spiller også en rolle her, så det er vanskelig å gi noe fasitsvar- du må finne ut hva din kombinasjon av pipe/kule/materampe/magasin trives med.

med 230grs kuler blir det dog sjelden feil å sette dem til 32mm.

 

noen argumenterer for at SWCer av visse profiler bør settet slik at bæreflaten engasjerer bommene under kamring. dette kan hjelpe på problemer med for stor "headspace", men fungerer best med kortnesede kuler, de med lenger nese vil fort få problemer med å passe i magasinet.

dett gir også teoretisk sett mindra slitasje på pistolen, da riflene som skjærer inn i blyet bremser ned sleiden i slutten av kamringen, og gjør at pipa og sleiden ikke banker like hardt mot hverandre.

et problem du kan støte på er at blyoppbygging i "throaten" og kuleskråningen fører til kamringsproblemer.

jeg hadde ei para-pipe som måtte pusses etter 50 skudd for å ikke gi kamringsproblemer.

 

settdybden din kan også være viktig for funksjonen, noen kombinasjoner av magasin/pistol kan være kritiske på dette.

 

husk at endring i settdybde fører til endring i volum, og at du må tilpasse ladningen til dette.

Link to comment
Share on other sites

Var på banen i går og testet hjemmeladingen min. Etter alle svarene jeg har fått her på mitt opprinnelige innlegg, startet jeg med 15 skudd ladet med 4,7gr Bullseye over 185gr kula. Det smalt hver gang, og det var ingen tegn til for høyt trykk. Jeg gikk derfor videre til 4,9gr ladningene, og alt fungerte her også, uten tegn til for høyt trykk (pistolen fungerte hver gang, hylsene var hele, tennhetta hadde ingen unormale deformasjoner). :D

 

Men, samlinger ble det ikke! :( Skjøt flere 5-skudds serier med anlegg på 25m, uten at hullene i skiva kunne egne seg som skrytebilde. :? Alle patronene jeg skjøt bestod av like komponenter (også hylsene fra Remington). Det jeg la spesielt merke til var at samtlige tomhylser ble rimelig sotet ned på en side. Hva kommer dette av? Kan dette være en (av sikkert flere) forklaringer på den store spredningen? :?:

 

Jeg bruker en Lee Classic Turret-presse. Fordi .45ACP "headspacer" på hylsemunningen, har jeg vært forsiktig med å crimpe. Crimpen er blitt gjort med kuleisettings-dien, tilstrekkelig til å klemme rundt kula, men ikke så mye at hylsa skjærer inn i kobberet. Jeg vet at Lee har egne crimp-dier. Er det en ide å skaffe en slik? Og, hva er forskjellen på roll-crimp, taper-crimp og factory-crimp? :?:

Link to comment
Share on other sites

Var på banen i går og testet hjemmeladingen min. Etter alle svarene jeg har fått her på mitt opprinnelige innlegg, startet jeg med 15 skudd ladet med 4,7gr Bullseye over 185gr kula. Det smalt hver gang, og det var ingen tegn til for høyt trykk. Jeg gikk derfor videre til 4,9gr ladningene, og alt fungerte her også, uten tegn til for høyt trykk (pistolen fungerte hver gang, hylsene var hele, tennhetta hadde ingen unormale deformasjoner). :D

 

Men, samlinger ble det ikke! :( Skjøt flere 5-skudds serier med anlegg på 25m, uten at hullene i skiva kunne egne seg som skrytebilde. :? Alle patronene jeg skjøt bestod av like komponenter (også hylsene fra Remington). Det jeg la spesielt merke til var at samtlige tomhylser ble rimelig sotet ned på en side. Hva kommer dette av? Kan dette være en (av sikkert flere) forklaringer på den store spredningen? :?:

 

Jeg bruker en Lee Classic Turret-presse. Fordi .45ACP "headspacer" på hylsemunningen, har jeg vært forsiktig med å crimpe. Crimpen er blitt gjort med kuleisettings-dien, tilstrekkelig til å klemme rundt kula, men ikke så mye at hylsa skjærer inn i kobberet. Jeg vet at Lee har egne crimp-dier. Er det en ide å skaffe en slik? Og, hva er forskjellen på roll-crimp, taper-crimp og factory-crimp? :?:

 

 

Les og lær:

 

http://arne.nohlberg.com/artikel_krympning.htm

Link to comment
Share on other sites

Et spørsmål: Den crimpen jeg får ved å justere kuleisettingsdien på .45, er det tapercrimp? :?:

 

hvem har produsert sette ditt?

 

Lee sier at de tideligere leverte med "roll-crimp" men at de nå leverer med en mellomtin av roll og taper-crimp i autopistol-diesettene sine.

jeg synes dog at denne krympen(ihvertfall i mitt die-set) ligner mer på en roll enn taper.

 

Det jeg har hatt av RCBS sett for auto-patroner har hatt T.C. i kulesetteren.

 

har Lee sin taper-crimp i 45ACP, og den fungerer utmerket. ett lite tips med lee diesettene er å polere krympeskulderen med litt 240-400 smergelpapir i enden av en passende pinne(blyant, kulepenn, borrtange etc.), da blir den mye glattere og skaver ikke messing, spesielt roll-crimpen deres blir vanvittig mye bedre av det.

Link to comment
Share on other sites

Du kan krympe til du bli blå i trynet hvis ikke kalibreringsdien din er stilt riktig ("Sizing die" - den første dien). Denne klemmer hylsa tilbake til korrekt dimensjon, og jeg vil påstå at den er viktigere enn krympedia for å få kula til å sitte godt. Jeg ladet en god del .45 tidligere og nå lader jeg 9mm som har høyere trykk. Min krympedie gjør ikke mer enn å brette inn den vesle trompeten som lages i die #2.

 

Kalibrerings-die'n ("Sizing die" - den første dien) skal justeres ned til den møter hylseholderen når du har maks utslag med ladearmen. Deretter kan du justere die'n en halv omdreining tilbake. Hylsene blir trange, og den ferdige ammunisjonen får litt timeglassfasong. Dette er også bra for funksjonering.

 

Noen vil kanskje hevde at dette gir kort hylseliv siden man herjer så mye med hylsene, men jeg sprakk sjelden hylser i .45 ACP. Antall omladinger ble stort sett begrenset av at jeg mistet hylsene. Lader man med mantlet/belagt ammunisjon trenger man ikke ekspandere så mye i die #2 heller. Skal bare utvides til det er såvidt synlig, trenger ikke se ut som en termostut. (Da jeg solgte Gold Cup'n min, så hadde jeg fortsatt hylser fra den første ammunisjonen jeg kjøpte sammen med pistolen 10 år tidligere.).

 

- Øivind

Link to comment
Share on other sites

Jeg ladet en god del .45 tidligere og nå lader jeg 9mm som har høyere trykk. Min krympedie gjør ikke mer enn å brette inn den vesle trompeten som lages i die #2.

 

Jeg har krympet hylsa inn i mantelen på kulene (ikke belegg, men mantel) med både pistol og revolver die sett fra Lee, Redding og Dillon, så enkelte gjør jesentloig mer enn bare å brette inn trompeten, men enkelte klarer ikke mer enn akkurat det. Imidlertid er et bra hold før krymp viktig som OIH også nevnte.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ladet en god del .45 tidligere og nå lader jeg 9mm som har høyere trykk. Min krympedie gjør ikke mer enn å brette inn den vesle trompeten som lages i die #2.

 

Jeg har krympet hylsa inn i mantelen på kulene (ikke belegg, men mantel) med både pistol og revolver die sett fra Lee, Redding og Dillon, så enkelte gjør jesentloig mer enn bare å brette inn trompeten, men enkelte klarer ikke mer enn akkurat det. Imidlertid er et bra hold før krymp viktig som OIH også nevnte.

 

Jeg bruker rullekrymp på revolverammunisjon, spesielt når kulene har krymperille, men selv de diene kan stilles slik at de kun bretter inn trompeten...

 

Det er heller ikke optimalt for presisjonen hvis du deformerer kulene ved å true hylsehalsen inn i siden på prosjektiler som ikke har krymperille.

 

Medmindre du lader magnumammunisjon, så er det ikke nødvendig og heller ikke ønskelig med rullekrymp. .45ACP er ikke noe rekylmonster, og klarer seg best uten rullekrymp, men man bør ha en riktig justert kalibreringsdie for å få jevnt hold på kula.

 

Hvis du insisterer på rullekrymp, så bør du lade med SWC-kuler og sette kula så langt ut at nesa treffer riflebommene når patronen kamrer(Ikke alltid det går siden noen kamre er romme, og ammunisjonen kan bli så lang at den ikke går i magasinet). Dette gir lik headspace for alle patronene og potensielt bedre bedre presisjon. NB! Nullheadspace kan føre til trykkøkning.

 

1911-modeller skal headspace på hylsemunningen, men få hylser er lange nok til at dette skjer i praksis. Ofte headspace'r 1911-modeller på utdrageren - og hvis du lader som over, så headspace'r ammunisjonen på kulenesa.

 

Jeg ladet nesten alltid med 200 grains SWC over 4,5 grains med N310. Satt kulene så langt ut jeg kunne uten at de lagde problemer med matingen, og fikk utmerket presisjon. Ikke like enkelt å få presisjon med rundnesede kuler, men med korrekt kalibrering burde du kunne få vekk soten fra tomhylsene.

 

- Øivind

 

Edit: Skrivefeil

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg ladet nesten alltid med 200 grains SWC over 4,5 grains med N310. Satt kulene så langt ut jeg kunne uten at de lagde problemer med matingen, og fikk utmerket presisjon. Ikke like enkelt å få presisjon med rundnesede kuler, men med korrekt kalibrering burde du kunne få vekk soten fra tomhylsene.

 

- Øivind

 

Har brukt nøyaktig samme oppskrift i en Springfield Trophy Master Competition. Brukte enten RCBS sin 200 SWC eller H&G 68 og så lange patroner som mulig. Flott presisjon, på en god serie så er det nesten så en må lappe skiva med dasspapir og tape. :D

Link to comment
Share on other sites

. Det er heller ikke optimalt for presisjonen hvis du deformerer kulene ved å true hylsehalsen inn i siden på prosjektiler som ikke har krymperille.

 

Det er en sanhet med en god del modifikasjoner. I et par 9 mm pistoler fikk jeg desidert best presisjon når hylsa var krympet godt inn i mantelen. Samme har jeg også fått med enkelte ladninger i 357 og 44 der kula for å få bedre hylsevolum, ble krympet i bæreflata. Dette er nok ikke normalen, men viser at man må prøve seg fram.

Link to comment
Share on other sites

Hva slags rekylfjær brukte du på denne ladningen El Gringo?

Fungerer den med standard?

Ladningen er for svak til standard fjær som er sånn cirka 18 pund.

Mener å huske at jeg brukte 14-punds og plastbuffer, men husken kan spille meg et lite puss, så det kan ha vært 12 eller 13 også.

Om du begynner på 14-15 og jobber deg nedover, er du nok på den trygge siden.

Link to comment
Share on other sites

Standardfjæra er vel på 18-20 pund så pistolen greier neppe å lade om med denne med 160grn kule nei.

15 pund som start er sikkert ok. Snill rekyl da... :wink:

Takk for svar :D

 

std 45ACP 1911 fjær er 16 pund.

jeg bruker 14pund og buffer, fungerer med de fleste ladninger.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...