Jump to content

Våpenkort i posten…ikke søkt om pistol


chmeland

Recommended Posts

Hei

I dag lå det en konvolutt fra politiet i postkassa. Litt spennende å åpne når jeg ikke venter noe fra dem…

 Der lå det et våpenkort i mitt navn, for en 9mm pistol. Ikke har jeg pistol og ikke har jeg planer om å få det. Pussig. 
Skal ringe dem i morra. 
Kan våpenkort misbrukes til annet enn å kjøpe ammo og evt deler til den pistolen det er utstedt for? Lurer litt på hvor på tabbeskalaen dette havner….

 

mvh Chr

Link to comment
Share on other sites

Tabbeskala er nok over bløtkake med lokk, jeg ville sagt kasse, kanskje til og med flaske. Noen har nok blandet sammen noe, hentet opp dine opplysinger i farta og sendt i veien feil. Kan ikke brukes til annet enn å kjøpe ammo og deler som du sier.

Link to comment
Share on other sites

Har fått noe rart ved et par anledninger nå i det siste 🤔. En fikk mitt våpenkort i en helt motsatt del av distriktet, hans navn maskinskrevet på konvolutt og våpenkortet mitt med min adresse lå opp i. En annen gang fikk jeg besked om å betale inn behandlingsgebyr på førstegangssøknad- var der jeg merket det for jeg hadde også søkt på ett våpen. 

Virker som det blir litt mer krøll no når "vanlig forvaltning"  tar litt av de digitale jaktvåpensøknadene og sitter ett helt annet sted enn våpenkontoret.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil anbefale deg å få svaret skriftlig fra politiet. Vil tro du får sånn ca til svar at; "obs, her har det skjedd en glipp, bare lever/send tilbake våpenkortet så er alt i orden". Og så om 10 år når politiet har tilfeldig kontroll av våpenbeholdningen så har du plutselig ikke en 9mm du er registrert med, med di problemene det skaper... Da hjelper det lite å si at dama i telefonen sa at alt var i orden😅

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Brubakken skrev (31 minutter siden):

Da hjelper det lite å si at dama i telefonen sa at alt var i orden😅

Støtter denne, selv om de oftest skjønner når de har gjort en glipp. 

Da min far døde, ble noen av våpnene solgt, noen overtatt av meg (altså jeg fikk våpenkort på dem) og noen levert inn, dette fikk jeg kvittering på. Et par år etter, eller ca det, fikk min mor purring og "trusselbrev", våpnene måtte leveres inn, ellers ditt og datt... Jeg ringte, men fikk ikke særlig forståelse. Heldigvis skulle jeg reise opp dit ikke lenge etter, og kunne troppe opp på Politikammeret med blålapper, våpenkort, og faktisk kvittering for de innleverte våpnene.
Det var "i orden", de hadde opprydding, og det var gjort en glipp da våpnene ble omregistrert.

Vinter og vår gikk, jeg solgte disse våpnene videre, og plutselig - nå sånn 5-6 år etter, kom det brev til min mor - purring faktisk, at nå måtte våpnene leveres, ellers kom de og hentet dem... Jeg ringte, forklarte, og ble sånn halvveis trodd, og fikk henstand til sommeren, da jeg skulle oppover.
Nå hadde jeg lite papir, men en blålapp på en revolver jeg hadde solgt videre, og som viste at den hadde vært registrert på meg. Jada, joda, det hadde vært en glipp, dumme meg fikk ikke kvittering da heller, men nå er det gått 20 år, så det kommer vel neppe igjen. 

Jeg tok ikke dette så himla tungt, men min mor ble meget stressa av sinte brev fra Politiet, og man kan helt sikkert spare seg styr med å ha ting skriftlig ja.

 

 

K

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

For et par år siden ble ei gammel enke kontaktet pga et våpen hennes mann hadde hatt på 70-80 tallet. Jeg kjøpte det i 1986. Det stod fortsatt i hans navn i deres register. Jeg hadde blålappen fra jeg kjøpte det og den gule fra jeg solgte det i 1996 og sendte kopi. Det ble likevel masse styr. Dama var 93 og ble jo oppskjørtet av disse henvendelsene fra Politiet. Seinest sist sommer måtte jeg for tredje gang dokumentere ei plombering som ble gjort i 2007. Ta vare på ALLE blå og gule lapper i forbindelse med kjøp/salg av våpen. Kvitteringer for plomberinger også.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeger'n skrev (33 minutter siden):

Ta vare på ALLE blå og gule lapper i forbindelse med kjøp/salg av våpen. Kvitteringer for plomberinger også.

 

Scan de, etter noen år er de ikke lesbare.

Scan også framside av innvillget søknad (hvit ark), det er din eneste dokumenatsjon på hva behovet var når du søkte.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...