Jump to content

Bacheloroppgave - kuler brukt på storvilt.


Olesøn

Recommended Posts

Her er eposten jeg har sendt land og strand rundt:

 

Hei. Vi er Ola og Sara, bachelorstudenter i utmarksforvaltning ved Evenstad som skriver bacheloroppgave sammen. Denne omhandler kuler, kalibre og patroner brukt på storvilt i Norge. Bakgrunnen for oppgava er forskriftsendringen i 2021, der det ble tillatt med kuler på 120 grains til storviltjakt, og det at vi begge er jegere gjorde det enkelt å velge tema. Ola har jaktet omtrent siden Sara ble født, men Sara tar det igjen ved å være betraktelig flinkere til å jakte mer og oftere.

 

Som problemstilling i oppgaven vil vi se på om drepeevnen for 120 grains blyfrie kuler, i denne oppgava målt som fluktavstand, er lik eller forskjellig fra konvensjonelle kuler. For å få til dette har vi tatt utgangspunkt i en tidligere studie utført i Sverige og Finland av Jon Martin Arnemo og Sigbjørn Stokke. De samlet inn store mengder data gjennom et spørreskjema, samt et stort antall kuler gjenfunnet i elg. Vi har digitalisert dette spørreskjemaet, og utvidet det litt, slik at vi kan sammenligne våre data med de fra Arnemo og Stokkes studie. Innsamling av kuler er også tatt med i vår studie, men da basert på dugnadsånd og snille jegere, siden vi ikke har midler eller ressurser til å stå for frakt/porto og materiell. Som seg hør og bør er vi forsinket som bare fy, dette skulle vært ute i juli og nå er vi langt ute i august. Reinsjakta er i gang, så vi rakk ikke å få det klart til den starta. Men vi regner uansett med at elg- og hjortejegerne vil stå for brorparten av innsendte skjema og kuler, så vi står på for det. I starten ville vi gå for å kun samle inn kuler og data fra de som skal bruke 120 grains blyfrie kuler i år, men underveis ble det endret til å samle inn rubbel og bit fra alt av jakt på elg, hjort og villrein. Slik håper vi å bygge videre på det arbeidet som er gjort av Arnemo og Stokke, og få et solid grunnlag for en god oppgave.

 

Grunnen til at du har fått denne eposten er at vi trenger hjelp med distribusjonen av spørreskjemaet og det å lage litt blest om studien. Vi sender denne oppfordringen til “alle”. Lag og foreninger, grunneiere, fjellstyrer, blader og magasiner, folk vi kjenner og folk vi ikke kjenner, Facebookgrupper, nettfora og naboene våre. Hvis du har tid og lyst til å dele dette med jaktkameratene dine, jaktlagene i valdet ditt, dele den på Facebookgruppa, hjemmesida, chattegruppa og forumet ditt, og for så er vi meget takknemlige. Spesielt hjelpsomt er det hvis de som sender ut jegerinstrukser kan legge ved denne eposten. Desto flere som svarer på og deler spørreskjemaet, desto bedre blir nøyaktigheten i statistikken. Nederst finner du linken til spørreskjemaet, i det skjemaet finnes også kontaktinfo for deg som vil sende inn kuler.

 

Tusen takk for at du tok deg tid til å lese, og på forhånd takk for alle svar og all hjelp. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 3 weeks later...
  • 1 month later...

Min erfaring i år med blyfritt, du vil vel ha slike mld. også?


Hjort- 6 tagger bukk skutt med egenladd 230gn ecostrike i 9.3x62. V100 frå samme batch målt til 714 m/s Avstand 120m. Slo kolbøtte havna på ryggen med klauver i lufta, sprella i 3 sek og hoppa så på beina og stakk. Pause på 2timer+ med påfølgende ettersøk. Fant dyret men fikk ikkje satt inn nytt skudd pga. båndhund i skuddlinje… Deretter ettersøk med båndhund i 4 timer+ utan resultat. Endte så som ”friskmeldt“ av kommune ved innrapportering på kveld dag 1.

 

Om ladning mm. av denne kule og batch.

 

Edited by tussehaugen
  • Sad 1
Link to comment
Share on other sites

tussehaugen skrev (47 minutter siden):

Min erfaring i år med blyfritt, du vil vel ha slike mld. også?


Hjort- 6 tagger bukk skutt med egenladd 230gn ecostrike i 9.3x62. V100 frå samme batch målt til 714 m/s Avstand 120m. Slo kolbøtte havna på ryggen med klauver i lufta, sprella i 3 sek og hoppa så på beina og stakk. Pause på 2timer+ med påfølgende ettersøk. Fant dyret men fikk ikkje satt inn nytt skudd pga. båndhund i skuddlinje… Deretter ettersøk med båndhund i 4 timer+ utan resultat. Endte så som ”friskmeldt“ av kommune ved innrapportering på kveld dag 1.

 

Om ladning mm. av denne kule og batch.

 


Det høres ut som du har sneiet ryggraden eller nakken på ett vis. 
Tipper skuddet gikk litt i overkant høyt.
Derav ned i smellen, opp igjen og lite blod i søket. 

 I så fall ville du nok fått samme reaksjonen med uansett kule..shit happens

Link to comment
Share on other sites

Antar det samma som deg @ospa men...

Det er mange mulige parameter. Eg kan ha truffet ryggtakke, holrom i overkant lunge eller at den rett og slett har plystra gjennom dyret utan å ekspandere pga. for liten fart/motstand og derav ikkje påført alvorlig skade på dyret, akkurat slik som skjedde under presisjonstest av samme kule. Man vil aldri sikkert få vite. Det blir feil å einsidig vektlegge "suksess" skudd, antar derfor at TS  også vil ha inn slike hendingar av hensyn til drøftings delen han normalt må ha med i ei Bachleoroppgåve.

Link to comment
Share on other sites

On 11/6/2022 at 6:12 PM, ScareCrow said:

Ser du noen "trend" i datainnsamlingen som du kan si noe om på dette tidspunktet?? 

Nei, ikke nok data. Har fått litt over 180 svar. Av dem er et meget lite antall felt vilt med 120 grains kuler. Trenger flere for å kunne si noe særlig. Nå har jeg ikke kjørt T-tester og slik enda da, så vi får se på nyåret om det kan gjemme seg noe der.

Link to comment
Share on other sites

Olesøn skrev (1 time siden):

Nei, ikke nok data. Har fått litt over 180 svar. Av dem er et meget lite antall felt vilt med 120 grains kuler. Trenger flere for å kunne si noe særlig. Nå har jeg ikke kjørt T-tester og slik enda da, så vi får se på nyåret om det kan gjemme seg noe der.

 

Har enda noe elg i gjenn på et par kvoter. Om det er av interesse så kan jeg sikkert gå over til 6,5 med noe 120grains kuler??

Link to comment
Share on other sites

Olesøn skrev (På 8.11.2022 den 8.56):

Køl på, dess mer dess bedre.

Da var det felt 2 elg med 6,5x55 120grains Sako Blade. Nr 1 kalv. Litt høyt lungeskudd. Skuddhold ca 80meter. Viste lite til ingen skuddreaksjon. Var på tur og sende skudd

nr 2, da den etter ca 20-25meter går ned for telling.. gjennomskutt. Greit med blodspor..

 

Nr 2. Kvige. Lungeskudd.. skuddhold rundt 60meter. Hiver litt på seg og setter fart inn i tett skog.. venter på hundefører. Ligger død etter ca 90-100meter. Gjennomskutt

 

Rifle. S&L 6,5x55 60cm pipe.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
Olesøn skrev (På 7.11.2022 den 21.01):

Nei, ikke nok data. Har fått litt over 180 svar. Av dem er et meget lite antall felt vilt med 120 grains kuler. Trenger flere for å kunne si noe særlig. Nå har jeg ikke kjørt T-tester og slik enda da, så vi får se på nyåret om det kan gjemme seg noe der.

Har du fått flere svar nå som jakta er ferdig?

Link to comment
Share on other sites

Olesøn skrev (11 minutter siden):

Del det på 10.

Kan bare svare for min egen del. Det ble felt totalt 8 elg med 6,5x55.. med sako sin 120grains.. alle var gjennomskutte.. fant i gjenn et par "vingebiter" av en som gikk i bogen.. så ikke noe og sende inn..

Link to comment
Share on other sites

Jeg gleder meg til å se resultatene dine, og hvilke valide funn denne undersøkelsen resulterer i. Har sendt inn et bidrag selv. Har tre felte vilt i høst med Sako Blade i 3006, til sammen null meter fluktstrekning og de to som er matvilt var veldig pene slakt med lite skuddskade. Har trua på ammunisjonen, men venter i spenning på en realitetsorientering. 

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...