Jump to content

US Army velger ny rifle og ny ammo fra Sig Sauer


H-en

Recommended Posts

Torf, en ting jeg tror du må roe litt ned på er hva du syns XM250 bør gjøre eller være i stand til.

Som representaten fra SIG sier - alt de har gjort er gjort slik fordi US Army krevde det.

Den har f.eks ikke tradisjonell hurtigpipeskift, nettopp fordi det ikke var et krav eller et ønske. Det var heller ikke et ønske om bærehåndtak, derfor er ikke pipa byttbar med håndtak.

Presisjonskravet på XM250 er tydeligvis på et nivå hvor det ikke betyr noe at optikk montert på topplokket har et avvik på 1,25-2 MOA. I følge SIG-rep. er det innafor kravene US Army har stilt.

 

Ole

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

12 hours ago, Torf said:

Javel, men det er jo ikke noe svar på det jeg spør om; presisjonskrav og skyteregime.

Hvis pipa holder 1MOA etter å ha skutt 10000 skudd på 20 min er jo det strålende nyheter for sivile skyttere på sikt. ( og dårlige nyheter for "gammeldagse" pipeprodusenter)

Hvis XM250'ien ikke tåler dette kan man jo lage piper med samme teknologi til MG3 eller FN MAG for å teste.

En MG3 i 42-config skyter jo bare 20 sek pr min for å  få ut alle skuddene på 20 min.

Jeg gir deg den infoen jeg har. Det er meget sannsynlig at levetidskravet er satt ift det US Army definerer som normal bruk, som da er gitt i antall skudd per år.

Normal bruk indikerer da også hvordan våpenet blir avfyrt i byger, og ikke "10000 skudd på 20 min".

 

Halvauto så skyter denne ca 8 MOA (data oppgitt i 2021). Kan ha blitt forbedret nå. Helauto så er det ca 10 MOA.

Det sagt, så er ikke dette et presisjonsvåpen. Det er en MG, ikke en skarpskytterrifle. Skuddtakten er oppgitt til 650-750 skudd/min, så relativt lav skuddtakt - som kan bety at bygene er relativt presise. Det kan igjen bety at man oppnår bedre effekt i målet med færre skudd.

Som det skrives over her, SIG leverer det kunden vil ha. Dette er også fortsatt i eksperimentell fase, som er grunnen til "X" i navnet - de vil nok fortsette å utvikle våpenet underveis, før man nå endelig versjon og kapasitet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg stusser over at kunden vil ha egenskapene som beskrevet til XM250. Dette har vært forsøkt tidligere og da har slike våpen med faste løp feilet fordi de har blitt brukt som LMG når aktiviteten har vært på topp på 2-veis skytebanen. De best berømte eksemplene på dette er vel FG42 og RPK. 

Jeg tror vi skal være glad for at Norge har kjøpt FN MINIMI i 7,62NATO som sikkert kan konverteres til 277 hvis det noengang skulle bli aktuelt. 

Link to comment
Share on other sites

Torf skrev (16 minutter siden):

Jeg stusser over at kunden vil ha egenskapene som beskrevet til XM250. Dette har vært forsøkt tidligere og da har slike våpen med faste løp feilet fordi de har blitt brukt som LMG når aktiviteten har vært på topp på 2-veis skytebanen

Husk at denne kunden forventer å ha overtaket i alt annet enn nærstrid, og alltid vil ha (forventer å ha) tyngre våpen å sette inn om det trengs.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Mange land har forskjellige doktriner fra Norge, og også ulike doktriner for ulike scenarier. Det er derfor lite givende å diskutere de spesifikasjonene som er gitt for et våpensystem. Vi må anta at de er tilpasset den bruken som oppdragsgiver ser for seg. USA er heller ikke kjent for å fokusere på multirollesystemer, men har ressurser til å utvikle våpensystemer for hver rolle. Hva som blir det endelige resultatet er ikke gitt, brukererfaringer kan fort føre til endringer, om ikke like styrt av "kjekt å ha" filosofien som mange norske kjøp.

Diskusjon om ammunisjonen synes jeg er mer interessant. Det er åpenbart at mange mener at 5,56 blir for puslete for mange scenarier, den ble tross alt unnfanget og optimalisert for jungelkrig og korte avstander. Patronen har blitt modifisert og utviklet for å øke praktisk rekkevidde, men det er begrenset hvor mye effekt en kan få tilgjengelig i 5,56 hylsen. At man da havner et sted mellom 6,5 mm og 7 mm er ingen overraskelse. Mange utredninger viser at det er det optimale for generell infanteribruk. Når det nå skal utvikles en fullstendig ny patron må vi anta at det meste av ny teknologi innen håndvåpenammunisjon vil bli prøvd implementert. Trenden de siste år har vært på vektreduksjon for å minske logistikkutfordringene. For noen vanlige ammunisjonstyper  har det ført til stor vektreduksjon, noe som gjør det lettere å etterforsyne styrker i felt. Spesielt der det er nødvendig med lufttransport.

Den nye patronen vil ha nær samme praktiske ytelse som 7,62 Nato, men hvor mye lettere blir den, og hvor mye mindre volum tar den.

Vil nye kruttyper kunne føre til markert mindre hylsevolum? I et slikt prosjekt finnes det økonomi til å drive målrettet utvikling, noe som ikke er like enkelt å finansiere for et eksisterende system. For oss som skyttere vil denne utviklingen kunne føre til at vi får tilgjengelig ny teknologi.

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (1 time siden):

Et eksempel er jo den svensk-norske Geværkommisjonen av 1893..

Jeg nevnte 6,5xx55 tidligere i tråden som et eksempel på hvor langt fremme Norge var på våpen og ammunisjonsteknologi. I rapporten fra kommisjonen er det også nevnt mindre kalibre, men innvendingene var problemer med å få tilfredsstillende puss av så finkalibrede geværpiper. Etter at spisskule ble innført på begynnelsen av 20 tallet var ytelsen på vår 6,5 mm på høyde med det som en ny patron leverer. Opprinnelig trykkstandard var 3050 kg. Reduksjon til 2800 tror jeg kun var begrunnet med at en fikk samme hastighet med lavere trykk da den opprinnelige ballistitten ble byttet ut. Skulle man ladet til samme trykk ville hastigheten bli ulik og siktene ville ikke stemme. Man skulle også bruke både gammel og ny ammunisjon og da ble det opprinnelig hastighet og lavere trykk. Lavere trykk ga også mer sikkerhetsmargin for gamle og slitne våpen som ble hardt brukt i DFS.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror folk gjør lurt i å ikke låse seg til våpnene slik de er nå, men se på dette som det er - et utviklingsprosjekt som kan gi store nyvinninger innen våpenteknologi og ammunisjon.

Potensielt ender det opp med innfasing av nye våpen, men man er ikke der nå.

 

Jeg tror videre at ingeniørene som har utviklet kravspesifikasjonene på XM5 og XM250 har god kontroll på hva som er mulig og fornuftig. Kravene er nok også tilpasset den kapasiteten som US Army har definert som mangelfull, nemlig "overmatch" mot en tenkt motstanders hånd- og lagsvåpen.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

AGR416 skrev (5 minutter siden):

nemlig "overmatch" mot en tenkt motstanders hånd- og lagsvåpen

Kan vi anta at de da har sett på AK47, RPK/RPD? Og sett seg lei av å faktisk være (til en viss grad) "outgunned"/ eller ihvertfall ikke ha noen "overmatch". Såvidt jeg forstår/ har lest, så har amerikanske soldater, spesielt i Afghanistan, mast om våpen med mer rekkevidde og slagkraft. 

Det hjalp å ha spyd istedenfor klubbe i steinalderen, og ved Crècy og Agincourt (i 1346 og 1415) var riddere, og soldater med armbrøst, sjanseløse mot langbuer, med mer rekkevidde, og slagkraft...

 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

14 minutes ago, M67 said:

Kan vi anta at de da har sett på AK47, RPK/RPD? Og sett seg lei av å faktisk være (til en viss grad) "outgunned"/ eller ihvertfall ikke ha noen "overmatch". Såvidt jeg forstår/ har lest, så har amerikanske soldater, spesielt i Afghanistan, mast om våpen med mer rekkevidde og slagkraft. 

Det hjalp å ha spyd istedenfor klubbe i steinalderen, og ved Crècy og Agincourt (i 1346 og 1415) var riddere, og soldater med armbrøst, sjanseløse mot langbuer, med mer rekkevidde, og slagkraft...

 

 

 

K

Det er vel PK/PKM med 7.62x54R som har vært den største trusselen.

Link to comment
Share on other sites

Torf skrev (8 timer siden):

slike våpen med faste løp feilet fordi de har blitt brukt som LMG når aktiviteten har vært på topp på 2-veis skytebanen

Løpet kan fint byttes i felt. Du tar ut en låse pinne, vrir en liten hendel og vips så er løpet ute. Har du en klut som til mg-3 så kan du bytte det rimelig raskt selv med glodvarme løp.

Se fra 09.45 i denne videoen 

 

Personlig så tror jeg de kommer til å bli levert med ekstra løp som medbringes i felt, henholdsvis på kjøretøy eller i base og byttes under kontrollerte forhold. 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...